beantwoord

NS Flex Altijd Voordeel OV Voordeel bus

• 6 september 2018
  • 6 reacties
  • 1032 Bekeken

De NS Flex ziet er prima uit. Maar is wel over nagedacht voor als je ook met het streekvervoer gaat? Volgens mij niet. Ik vrees toch vreemde valuta aan ritprijzen die je ook kan maken. Wat ook zo is als je een NSFlex Altijd Voordeel neemt dat je niet kan koppelen met OV Voordeel. Ik heb wel zo n vermoeden dat niet helemaal helder is als je met ns flex ook met het streekvervoer gaat. Is er een bepaalde logica in combinatie van trein en streekvervoer met ns flex?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 september 2018, 10:44

Goedemorgen Pantai en welkom bij de NS Community!

Er is zeker nagedacht aan streekvervoer bij het NS Flex abonnement. Sterker nog, een groot onderdeel van het NS Flex abonnement is dat bus, tram en metrovervoer daarbij is inbegrepen. Ook dat vervoer zal via het NS Flex abonnement worden betaald door reizen op rekening, via een maandelijkse factuur.

Het klopt vervolgens dat er momenteel nog geen mogelijkheden zijn om een kortingsabonnement af te sluiten voor bus, tram en/of metro in combinatie met NS Flex. Dat zal in de toekomst nog worden toegevoegd echter!
Bekijk origineel

6 reacties

Goedemorgen Pantai en welkom bij de NS Community!

Er is zeker nagedacht aan streekvervoer bij het NS Flex abonnement. Sterker nog, een groot onderdeel van het NS Flex abonnement is dat bus, tram en metrovervoer daarbij is inbegrepen. Ook dat vervoer zal via het NS Flex abonnement worden betaald door reizen op rekening, via een maandelijkse factuur.

Het klopt vervolgens dat er momenteel nog geen mogelijkheden zijn om een kortingsabonnement af te sluiten voor bus, tram en/of metro in combinatie met NS Flex. Dat zal in de toekomst nog worden toegevoegd echter!
Werkt de NS Flex dan ook op bijv. Twents-bussen (onderdeel van syntus)?
Ik heb nog geen signalen ontvangen dat NS Flex niet werkt in de bussen van Syntus. Ik durf bijna wel met alle zekerheid te zeggen dat deze daar ook goed werkt.
Nou Twents werkt niet hoor. Ik heb nu al 3 keer in de bus gestaan terwijl ik niet kom inchecken vanwege ‘geen saldo’. Saldo opladen heeft ook weinig zin want dat stort NS Flex na elke maand weer terug op mijn bankrekening in de vorm van korting.
heb nu dus tot 3 keer toe hele dure buskaartjes moeten kopen door deze fout in NS Flex...
Dat is vreemd Luuk Eeftink. Heb je naast NS Flex nog andere (regionale) producten op je kaart staan?

Het teveel betaalde bedrag kan je terugvragen via onze klantenservice.
Badge +3
Flex haalt eenmalig (bij aanschaf) het saldo van je kaart en dat krijg je na de eerste maand terug uiteraard, maar echt niet elke keer.

De gedachte is/was dat je nooit meer saldo nodig zou hebben, en daarom kan je met Flex ook niet meer opladen bij een NS kaartautomaat. Bij andere vervoerders en in supermarkten kan dat nog wel.

Ook online kan je saldo bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm en dat kan je dan eventueel wel weer als bestelling ophalen bij een NS automaat (of elk ander ophaalpunt, veel bussen hebben dat ook al bij het raam).

Automatisch opladen is ook nog een optie, want dan kan je altijd reizen en betaalt je eventueel benodigde saldo per incasso achteraf (na een paar dagen).

Ik vermoed dat je een Twents of ander streekvervoer kortingsabonnement (of Dal Vrij o.i.d.) abonnement hebt. In dat geval gaat dat vóór Flex en werkt het precies zoals bedoeld, want NS weet dat natuurlijk niet en kan dus ook geen korting of vrij reizen voor je berekenen. Wellicht verandert dat in de toekomst nog, maar door de enorme verscheidenheid aan streekvervoerabonnementen zie ik dat niet snel gebeuren.

In bepaalde bussen reis je in dat geval dus niet meer op rekening (Flex) maar op saldo zoals voorheen. Ikzelf heb Dal Vrij Hermes/Bravo en kan keurig gratis met de bus ondanks dat ik Flex heb. Natuurlijk heb ik voor 9:00 dan wel saldo nodig, logisch. Bus/tram/metro reizen bij andere vervoerders gaan wél via Flex op rekening, en tegen voltarief omdat ik daar natuurlijk geen abonnement heb.

Als er elke maand 'saldo teruggestort wordt in de vorm van korting' (geen idee wat je daarmee bedoelt) dan vraag het aan de klantenservice.

OV Vrij (BTM Vrij) is alleen beschikbaar i.c.m. een jaarabonnement Altijd Vrij, en Flex is nu eenmaal geen jaarabonnement. Bovendien zijn vrij/zone/ster abonnementen van streekvervoerders vaak aanzienlijk goedkoper dan BTM Vrij van NS (€ 58,70 per maand).

Reageer