beantwoord

NS Flex - Altijd Vrij - wisselen naar duitse IBAN

• 25 november 2019
  • 9 reacties
  • 187 Bekeken

Ik heb een vraag: Hoe kan ik de IBAN van mijn NS Flex abonnement wijzigen naar een Duitse IBAN a.k.a. zonder iDeal te hoeven gebruiken?

Ik heb al een persoonlijk OV-chipkaart en het abonnement, maar ik kan de IBAN alleen wijzigen door iDeal te gebruiken, dus met een Nederlandse bankrekening, maar ik heb een Duitse. Ik kon dus het abonnement alleen via mijn Nederlandse vriend kopen.

Als ik begin november bij de klantenservice belde, werd me verteld dat ik dat zelfs online kan wijzigen. Ik heb natuurlijk 2 keer gevraagd of dat ook met een buitenlandse IBAN kon. Online kon ik dat wel niet zonder mijn vriend regelen, omdat men 0.01€ moet overmaken om te kunnen wijzigen. Dus het kon niet op mijn werk.

Als ik het dit weekend wilde gaan doen ging dat niet/niet meer omdat men nu met de nieuwe bankrekening 0.01€ via iDeal moet betalen, wat dus niet kan met een Duitse bankrekening. Daarover heb ik net gebeld en de antwoord was: ja, dat kan inderdaad niet (naar een Duitse bankrekening wisselen).

Doe ik iets verkeerd? Hoe moet ik het anders gaan doen?

icon

Beste antwoord door dennisg 25 november 2019, 16:29

Je kunt het wel door de klantenservice laten veranderen. Het duurt dan wel volgens mij enkele dagen voordat het volledig verwerkt is.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4

Je kunt het wel door de klantenservice laten veranderen. Het duurt dan wel volgens mij enkele dagen voordat het volledig verwerkt is.

Goedemiddag M.Eberabch en welkom bij de NS Community!

Het klopt inderdaad dat je een wijziging naar een niet Nederlandse rekening niet zelf kan doen. Bij deze wijziging via Mijn NS moet er namelijk een iDeal verificatiebetaling worden uitgevoerd, wat enkel kan met Nederlandse rekeningen. Een wijziging naar een buitenlands rekeningnummer kan wel via de Klantenservice, zoals dennisg aangeeft, maar dat wordt dan door ons doorgestuurd naar de NS Flex afdeling. Wij hebben niet zelf de mogelijkheid om dit aan te passen.

Dus de oplossing is een derde keer te gaan bellen bij de klantenservice?

Ik kan er helaas niets anders van maken, maar je hoeft niet per se te bellen. We zijn ook bereikbaar via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven)

Reputatie 2

Ik kan er helaas niets anders van maken, maar je hoeft niet per se te bellen. We zijn ook bereikbaar via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven)

Hallo Stijn,

de NS moet hier echt eens aan de procedure doen. Toen ik weekeind vrij heb aangeschaft kwam de helpdesk (sorry ik noem het nu maar even zo) ook twee keer met het “heb je niet een vriend in nederland wonen….” Verhaal. Ik heb dus nee gezegd, een twee keer werd mij niet verder geholpen. Er werd wel beweerd, dat ik na een maand dit zelf via mijn ns kan veranderen, wat dus volgend deze thread ook weer niet klopt.

Bij de derde keer had ik iemand aan de telefoon, die gewoon een DE IBAN accepteerde. Het kan dus gewoon bij het afsluiten van het abonnement, zolang je bij een call agent komt, die niet nieuw is en alle regels kent.

Dit is niet echt klantenvriendelijk en telekens mensen ergens heensturen, waar je 33% successkans hebt (in mijn geval dan) is ook geen reclame.

Groet

Ulrich

Hoi Ulrich_Cloos,

Jammer om te lezen dat je er zo lang mee bezig bent geweest. Ik begrijp echter dat het inmiddels wel gelukt is om je IBAN te wijzigen? 

Het is mogelijk om een klassiek abonnement (met saldo op de OV-chipkaart) via de Klantenservice te bestellen met een buitenlandse IBAN. Dit is echter nog niet mogelijk wanneer je een NS Flex abonnement wilt bestellen. Dat kan alleen online met een Nederlandse IBAN vanwege de € 0,01 iDeal verificatie. Datzelfde is van toepassing voor het wijzigen van je IBAN bij een al actief abonnement via Mijn NS. Op het moment er een actief NS Flex abonnement is, kan het IBAN alleen aangepast worden naar een buitenlandse IBAN middels een verzoek via de Klantenservice. We zetten het verzoek tot wijziging dan door naar de NS Flex afdeling. 

Dit is, samenvattend, hoe de huidige situatie is. De verwachting is dat het in de loop van 2020 wel mogelijk gaat worden om een volledig nieuw NS Flex abonnement via de Klantenservice te bestellen. 

Reputatie 2

Ik begrijp echter dat het inmiddels wel gelukt is om je IBAN te wijzigen? 

Het is mogelijk om een klassiek abonnement (met saldo op de OV-chipkaart) via de Klantenservice te bestellen met een buitenlandse IBAN. Dit is echter nog niet mogelijk wanneer je een NS Flex abonnement wilt bestellen.

Hoi Mark,

bedankt voor je reactie. Nu begrijp ik het verschil.

Ik heb eerst een klassiek abonnement besteld en bij de derde poging tot bestelling werd de DE IBAN geaccepteerd.

De omzetting naar flex heb ik zelf via internet gedaan en daar was ook niet van € 0,01 sprake. Dus het kon gewoon. 

Ik wist niet dat de bestelling van een klassiek of een flex abonnement twee verschillende procedures in het backend zijn.

Groet

Ulrich

Bij het bestellen van een klassiek abonnement hebben we via de Klantenservice inderdaad wat meer opties. Met betrekking tot NS Flex hebben we op dit moment alleen de optie om al bestaande klassieke abonnementen om te zetten naar NS Flex. Op het moment er een klassiek abonnement is met daaraan een buitenlandse IBAN gekoppeld, zal deze bij een overstap op NS Flex via de Klantenservice of via Mijn NS wel direct aan NS Flex gekoppeld worden. In ieder geval fijn om te lezen dat het nu allemaal gelukt is! 

Reputatie 2

@Mark NS Bij mij is het uiteindelijk anderdhalf jaar geleden wel gelukt. (de TS is echter wel iemand anders) Het was meer een aanvulling. Daarom als tip voor nieuwe klanten: Eerst een klassiek abonnement met duitse IBAN via klantenservice bestellen en daarna op internet overzetten

Reageer