beantwoord

Ns flex Altijd Vrij word niet weergeven?

• 5 februari 2019
  • 34 reacties
  • 663 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Dat is heel fijn om te horen! Dan ga ik het ook weer proberen. Bedankt voor de info @ChiaraDanielaX @Stijn NS. Iemand wel nog tips voor het declareren van de noodgedwonge gekocht buskaartjes afgelopen weken? Ik heb een week geleden via het klachtformulier geprobeerd om in contact te komen om het af te handelen, maar ik heb tot op heden nog niks vernomen van NS.

Groetjes, Bobby
Dit kun je het beste doen via Social Media of Chat, gezien je daar foto's kan meesturen van de vervoerbewijzen. Ik snap alleen niet zo goed waarom er een advies is gegeven om de kosten te declareren. Onze NS Flex abonnementen zijn namelijk niet geldig in bus-, tram-, of metrovervoer, dus de kosten die je nu gemaakt hebt met de losse kaartjes zouden in principe even veel moeten zijn geweest als wanneer je via NS Flex gereisd had. Ook via NS Flex zou je namelijk alle ritten bij bus, tram of metro op vol tarief betalen. Er zouden dus geen extra kosten mogen zijn.
Dat is niet helemaal juist volgens mij. Met een NS Flex abonnement zou je juist wél in het gehele OV op het abonnement moeten kunnen reizen. Dit wordt vermeld op de site en waar dient de bus-, tram- en metrogedeelte van NS Flex anders voor? Het was niet mogelijk om het saldo op de ov-chipkaart te verhogen door het Flex abonnement (dit wordt automatisch uitgeschakeld). Daarnaast kon je ook niet inchecken met het abonnement bij BMT, waardoor er geen andere optie was dan dure kaartjes aan te schaffen bij de andere vervoersmiddelen buiten de treinen. Deze kosten liggen echt wel hoger dan als je op saldo reist bij deze vervoersmiddelen. Daarnaast zou het helemaal niet moeten dat je nog extra kosten maakt bij bus-, tram- en metro met het Flex abonnement dus vandaar dat het declareren werd geadviseerd en naar mijn mening ook terecht is.
Bus, tram en metro wordt meegenomen in het gedeelte van NS Flex waarbij je op rekening reist, waardoor je maandelijks een factuur krijgt. Echter, de abonnementen die je binnen NS Flex kunt afsluiten gelden puur en alleen voor treinreizen. Bus, tram en metro reizen zullen dus altijd op vol tarief worden berekend met NS Flex. In ieder geval, dat is hoe het nu werkt.Het is wel de bedoeling om op den duur ook abonnementen aan te bieden die geldig zijn bij BTM, maar vooralsnog is dat niet het geval.

Vandaar dat ik het ook vreemd vind dat declareren zou zijn geadviseerd.

Als de nu gekochte kaartjes alsnog wel duurder zijn uitgevallen dan wanneer er op vol tarief zou zijn gereisd via NS Flex, op rekening, dan kan dat verschil uiteraard wel gecompenseerd worden. De eerder genoemde kanalen zijn daar dan voor te gebruiken.
Badge +3
Vandaar dat ik het ook vreemd vind dat declareren zou zijn geadviseerd.
Ik snap dat wél @Stijn NS, want Reizen op Rekening NS (Bus Tram Metro) is inderdaad altijd voltarief zoals Reizen op Saldo tegen instaptarief (€ 0,96 plus kilometers à € 0,19)

Maar een los kaartje (voor een rit of een dag) in de bus kopen (bij de chauffeur dus) is duurder!

Dat moet je dus op de een of andere manier terug krijgen of in ieder geval kunnen declareren bij NS, omdat je ov-chipkaart met NS(!) Flex product niet werkte of geweigerd werd door die storing!

Je hebt een abonnement bij NS, en als die verwijzen naar TLS/OV-chipkaart voor die storing wordt het kastje-muur. NS moet dat dan maar bij TLS regelen want jij als abonnementshouder hebt minder dan niets te maken met TLS verder, en zal daar een keiharde NEE krijgen (die doen niet aan vergoedingen en houden alleen je saldo bij en zo).

Alleen als je saldo op je kaart geladen hebt (en daarop gereisd), dan heb je inderdaad precies hetzelfde betaald als dat het met NS Flex zou kosten (achteraf op je factuur).

Het spijt me dus als ik boos lijk of gedupeerd zou zijn (ben ik ook niet), maar DIT mogen de NS niet overgooien naar TLS (want storing daar, zoek het daar maar uit want ligt niet aan oNS)...

Ik neem ook zomaar aan dat de NS hierin totale verantwoordelijkheid nemen, want (zie boven) je hebt een NS product/contract en als men daarvoor de ov-chipkaart wenst te gebruiken (3rd party) is dat niet jouw probleem als het niet werkt, toch 🤔

@Stijn NS even goede vrinden hoor... Als ik het mis heb weet je de weg wel.

Edit: Ik zie dat je je reactie nog wat hebt aangevuld. m.b.t. een los buskaartje kopen.
Aha, dan is het nu pas voor het eerst echt duidelijk hoe het werkt met de kosten van bus, metro en tram bij het NS Flex abonnement. Kan aan mij liggen, maar misschien handig om de beschrijving op de site te verbeteren. Dank in ieder geval voor deze informatie. @Stijn NS

Ik deel wel de mening van @Robert B. Daarom ga ik in ieder geval het verschil verhalen bij NS via de aangegeven kanalen.

Groetjes,
Bobby
Ik krijg helaas nog steeds de melding 'te laag saldo' als ik in wil checken bij de bus. Het gedeelte van bus/metro en tram staat echt op mijn kaart dus daar kan het niet aan liggen. Kan het liggen aan mijn min saldo (opgelopen door de storing)?? Hoe kan ik dit saldo dan opwaarderen, bij een NS apparaat kan het namelijk niet.
Je kunt je saldo het beste opladen tot 0 op een automaat van een andere vervoerder of een automaat in bijvoorbeeld de supermarkt, BobbyZ. Voor zover ik weet is de storing wel opgelost dus zou je daarna gewoon weer op rekening moeten kunnen reizen.
Badge +3
Als je in de buurt woont van een station waar je streekvervoerder (GVB, RET, HTM, Arriva, Connexxion, Hermes, Syntus etc.) een servicebalie heeft, dan kan je daar ook terecht.

Zij kunnen dan het saldo voor je op €0 zetten. Leg even uit dat er een storing was bij Reizen op Rekening, en je kaart daardoor in de min is gekomen.

Die fout zit namelijk bij de streekvervoerder, die ondanks dat je Reizen op Rekening hebt alsnog eerst (onterecht) je saldo checken, ook al wordt dat helemaal niet aangesproken voor je reis. Een saldo van 0 (of meer) is dan toch nodig! 🤔

Reageer