beantwoord

Ns flex Altijd Vrij word niet weergeven?

  • 5 februari 2019
  • 34 reacties
  • 1010 Bekeken

Ik heb sinds gister een NS Flex Altijd Vrij abonnement (gebruik hem vandaag voor het eerst). Maar als ik in- of uitcheck staat er op de in-/uitcheckpaal "Reizen op rekening in (of uit) gecheckt" en niet iets van "Altijd vrij in (of uit) gecheckt". Doet mijn Altijd Vrij abonnement het dan wel of reis ik alleen 'flexibel' en krijg ik dus eind van de maand alsnog een dikke rekening terwijl ik al het abonnement betaald heb?
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 februari 2019, 09:01

Reizen op rekening staat er met alle flex abonnementen. Het altijd vrij product staat niet op de kaart maar wordt achteraf betekend. Er is dus niets aan de hand, dit hoort zo 😉
Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3
Als je in de buurt woont van een station waar je streekvervoerder (GVB, RET, HTM, Arriva, Connexxion, Hermes, Syntus etc.) een servicebalie heeft, dan kan je daar ook terecht.

Zij kunnen dan het saldo voor je op €0 zetten. Leg even uit dat er een storing was bij Reizen op Rekening, en je kaart daardoor in de min is gekomen.

Die fout zit namelijk bij de streekvervoerder, die ondanks dat je Reizen op Rekening hebt alsnog eerst (onterecht) je saldo checken, ook al wordt dat helemaal niet aangesproken voor je reis. Een saldo van 0 (of meer) is dan toch nodig! 🤔
Je kunt je saldo het beste opladen tot 0 op een automaat van een andere vervoerder of een automaat in bijvoorbeeld de supermarkt, BobbyZ. Voor zover ik weet is de storing wel opgelost dus zou je daarna gewoon weer op rekening moeten kunnen reizen.
Ik krijg helaas nog steeds de melding 'te laag saldo' als ik in wil checken bij de bus. Het gedeelte van bus/metro en tram staat echt op mijn kaart dus daar kan het niet aan liggen. Kan het liggen aan mijn min saldo (opgelopen door de storing)?? Hoe kan ik dit saldo dan opwaarderen, bij een NS apparaat kan het namelijk niet.
Aha, dan is het nu pas voor het eerst echt duidelijk hoe het werkt met de kosten van bus, metro en tram bij het NS Flex abonnement. Kan aan mij liggen, maar misschien handig om de beschrijving op de site te verbeteren. Dank in ieder geval voor deze informatie. @Stijn NS

Ik deel wel de mening van @Robert B. Daarom ga ik in ieder geval het verschil verhalen bij NS via de aangegeven kanalen.

Groetjes,
Bobby
Badge +3
Vandaar dat ik het ook vreemd vind dat declareren zou zijn geadviseerd.

Ik snap dat wél @Stijn NS, want Reizen op Rekening NS (Bus Tram Metro) is inderdaad altijd voltarief zoals Reizen op Saldo tegen instaptarief (€ 0,96 plus kilometers à € 0,19)

Maar een los kaartje (voor een rit of een dag) in de bus kopen (bij de chauffeur dus) is duurder!

Dat moet je dus op de een of andere manier terug krijgen of in ieder geval kunnen declareren bij NS, omdat je ov-chipkaart met NS(!) Flex product niet werkte of geweigerd werd door die storing!

Je hebt een abonnement bij NS, en als die verwijzen naar TLS/OV-chipkaart voor die storing wordt het kastje-muur. NS moet dat dan maar bij TLS regelen want jij als abonnementshouder hebt minder dan niets te maken met TLS verder, en zal daar een keiharde NEE krijgen (die doen niet aan vergoedingen en houden alleen je saldo bij en zo).

Alleen als je saldo op je kaart geladen hebt (en daarop gereisd), dan heb je inderdaad precies hetzelfde betaald als dat het met NS Flex zou kosten (achteraf op je factuur).

Het spijt me dus als ik boos lijk of gedupeerd zou zijn (ben ik ook niet), maar DIT mogen de NS niet overgooien naar TLS (want storing daar, zoek het daar maar uit want ligt niet aan oNS)...

Ik neem ook zomaar aan dat de NS hierin totale verantwoordelijkheid nemen, want (zie boven) je hebt een NS product/contract en als men daarvoor de ov-chipkaart wenst te gebruiken (3rd party) is dat niet jouw probleem als het niet werkt, toch 🤔

@Stijn NS even goede vrinden hoor... Als ik het mis heb weet je de weg wel.

Edit: Ik zie dat je je reactie nog wat hebt aangevuld. m.b.t. een los buskaartje kopen.
Bus, tram en metro wordt meegenomen in het gedeelte van NS Flex waarbij je op rekening reist, waardoor je maandelijks een factuur krijgt. Echter, de abonnementen die je binnen NS Flex kunt afsluiten gelden puur en alleen voor treinreizen. Bus, tram en metro reizen zullen dus altijd op vol tarief worden berekend met NS Flex. In ieder geval, dat is hoe het nu werkt.Het is wel de bedoeling om op den duur ook abonnementen aan te bieden die geldig zijn bij BTM, maar vooralsnog is dat niet het geval.

Vandaar dat ik het ook vreemd vind dat declareren zou zijn geadviseerd.

Als de nu gekochte kaartjes alsnog wel duurder zijn uitgevallen dan wanneer er op vol tarief zou zijn gereisd via NS Flex, op rekening, dan kan dat verschil uiteraard wel gecompenseerd worden. De eerder genoemde kanalen zijn daar dan voor te gebruiken.
Dat is niet helemaal juist volgens mij. Met een NS Flex abonnement zou je juist wél in het gehele OV op het abonnement moeten kunnen reizen. Dit wordt vermeld op de site en waar dient de bus-, tram- en metrogedeelte van NS Flex anders voor? Het was niet mogelijk om het saldo op de ov-chipkaart te verhogen door het Flex abonnement (dit wordt automatisch uitgeschakeld). Daarnaast kon je ook niet inchecken met het abonnement bij BMT, waardoor er geen andere optie was dan dure kaartjes aan te schaffen bij de andere vervoersmiddelen buiten de treinen. Deze kosten liggen echt wel hoger dan als je op saldo reist bij deze vervoersmiddelen. Daarnaast zou het helemaal niet moeten dat je nog extra kosten maakt bij bus-, tram- en metro met het Flex abonnement dus vandaar dat het declareren werd geadviseerd en naar mijn mening ook terecht is.
Dit kun je het beste doen via Social Media of Chat, gezien je daar foto's kan meesturen van de vervoerbewijzen. Ik snap alleen niet zo goed waarom er een advies is gegeven om de kosten te declareren. Onze NS Flex abonnementen zijn namelijk niet geldig in bus-, tram-, of metrovervoer, dus de kosten die je nu gemaakt hebt met de losse kaartjes zouden in principe even veel moeten zijn geweest als wanneer je via NS Flex gereisd had. Ook via NS Flex zou je namelijk alle ritten bij bus, tram of metro op vol tarief betalen. Er zouden dus geen extra kosten mogen zijn.
Dat is heel fijn om te horen! Dan ga ik het ook weer proberen. Bedankt voor de info @ChiaraDanielaX @Stijn NS. Iemand wel nog tips voor het declareren van de noodgedwonge gekocht buskaartjes afgelopen weken? Ik heb een week geleden via het klachtformulier geprobeerd om in contact te komen om het af te handelen, maar ik heb tot op heden nog niks vernomen van NS.

Groetjes, Bobby
Ik kan inderdaad bevestigen dat de storing is opgelost! Dit is echter gisteren ook pas gelukt, vandaar dat jullie waarschijnlijk nog niets hadden vernomen. Maar bij deze dus!

Mocht het nog steeds niet werken, dan zou het kunnen dat het bus-, tram- en metrogedeelte van NS Flex nog opgehaald moeten worden bij een kaartautomaat. Probeer dat dus eerst!
@BobbyZ nee, uiteindelijk niks meer gehoord van NS. Maar het hoort nu wel te werken, ik heb het nagevraagd bij een servicebalie en die wisten me wel te vertellen dat het voorbij was. Inmiddels heb ik het ook zelf getest en klopt het dat ik gewoon weer in kan checken. 🙂
Heb jij inmiddels nog iets vernomen van NS @ChiaraDanielaX ??
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn flex abbonnement en het inchecken van bussen. Is de storing inmiddels verholpen?
Tot die tijd dus kaartjes kopen en later declareren?

Groetjes, Bobby


Jep, exact! De storing is voor zover ik weet nog niet verholpen (ik zou bericht krijgen en heb nog niks gehad) dus inderdaad kaartjes kopen en die later declareren! 🙂
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn flex abbonnement en het inchecken van bussen. Is de storing inmiddels verholpen?
Tot die tijd dus kaartjes kopen en later declareren?

Groetjes, Bobby
Ik heb nog een keer met de klantenservice gebeld. Ben erachter gekomen dat het allemaal dus aan die storing lag wat betreft het reizen met de bus en ik moet gewoon wachten tot dat is opgelost. Tot die tijd kan ik kaartjes kopen en die later declareren bij NS.

Dus ik heb nu al mijn antwoorden.
Iedereen bedankt voor de reacties en de hulp!
Maar wat moet ik dan doen als ik straks de bus instap en ik in wil checken maar dat vervolgens niet lukt? Kan ik dan zeggen tegen de busschaffeur dat ik niet in kan checken vanwege een storing?
Badge +3
Er is een storing bij TLS/OV-chipkaart waardoor in streekvervoer Flex niet herkend wordt. Het product Reizen op Rekening Bus Tram Metro staat (zoals je screenshot aangeeft) gewoon op je kaart en is actief. Als je het nog niet opgehaald had dan zou er 'gereed' staan.

De klantenservice had het dus mis, en dat ophalen hoeft echt niet in de bus maar kan bij elke kaartautomaat of bij de meeste supermarkten e.d. (overal waar je saldo kunt opladen dus).

Ik sta inmiddels wel op -€1,35. Zal dat dan nog uitmaken? Want omdat ik dus gisterochtend gewoon incheckte en het Flex abonnement niet z'n werk deed ben ik in de min gegaan. Maar ik moet straks een bus hebben en heb geen gelegenheid om nog van te voren saldo te laden (ook al hoort dat niet eens nodig te zijn dus)Dat is inderdaad exact het probleem! Je kaart mag €4 in de min komen en dat is precies het instaptarief voor bus/tram/metro. Je kunt met €0 saldo dus precies één reis (van in jouw geval € 1,35) met de bus maken.

Maar bij een volgende reis is er weer €4 nodig en zou je op -€ 5,35 komen, en dat mag dus niet (ook al zou je na een volgende reis van € 1,35 gewoon na het uitchecken op -€ 2,70 uitkomen).

Saldo bestellenkan ook online, via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Dit kan ook iemand anders (familie, vrienden) voor je doen. Je kunt dit dan bij een ophaalpunt in de bus op je kaart laden en inchecken.


Toch wel heel vreemd dat ik überhaupt in de min gekomen ben. Want ik had toen ik dus gisterochtend reisde met de bus allang mijn ns flex abonnement geactiveerd maar op een of andere manier is er toch op saldo gereist met de bus waardoor ik in de min kwam. Dus hoe kan het dat dan mijn Flex abonnement de bus blijkbaar niet pakte? En waarom zegt de klantenservice dan dat ik het flex reizen met de bus wél op moet halen bij een automaat in de bus? Of zal dan toch mijn flex abonnement pas werken als ik mijn saldo naar €0,00 oplaad?
Badge +3
Ik sta inmiddels wel op -€1,35. Zal dat dan nog uitmaken? Want omdat ik dus gisterochtend gewoon incheckte en het Flex abonnement niet z'n werk deed ben ik in de min gegaan. Maar ik moet straks een bus hebben en heb geen gelegenheid om nog van te voren saldo te laden (ook al hoort dat niet eens nodig te zijn dus)
Dat is inderdaad exact het probleem! Je kaart mag €4 in de min komen en dat is precies het instaptarief voor bus/tram/metro. Je kunt met €0 saldo dus precies één reis (van in jouw geval € 1,35) met de bus maken.

Maar bij een volgende reis is er weer €4 nodig en zou je op -€ 5,35 komen, en dat mag dus niet (ook al zou je na een volgende reis van € 1,35 gewoon na het uitchecken op -€ 2,70 uitkomen).

Saldo bestellen (minimaal €10) kan ook online, via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Dit kan ook iemand anders (familie, vrienden) voor je doen. Je kunt dit dan bij een ophaalpunt in de bus (meestal een klein kastje op het raam naast de deur waar je instapt) op je kaart laden en vervolgens inchecken.

Maar hopelijk is de storing snel voorbij. Zodra Flex gewoon (weer) herkend wordt maakt je negatieve saldo niets uit. Dat kun je dus lekker zo laten.

Edit: Sommige vervoerders kijken wél eerst naar het salso en weigeren dus bij negatief je incheck met Flex
Nee, daar ligt waarschijnlijk niet het probleem. Je kunt reizen, wellicht dien je wel saldo op de kaart te laden, maar reizen is geen probleem.

Ik snap dat ik kan reizen over het algemeen, maar kan ik tegen de buschauffeur zeggen dat er een storing is bij ns flex zodat ik niet in hoef te checken en saldo op m'n ov hoef te hebben? Want ik ben dus niet in de gelegenheid om, voordat ik de bus pak, saldo op m'n ov te laden.
Nee, daar ligt waarschijnlijk niet het probleem. Je kunt reizen, wellicht dien je wel saldo op de kaart te laden, maar reizen is geen probleem.
Ik begrijp dat er een storing is ontstaan bij TLS waardoor reizigers met NS Flex niet meer kunnen inchecken met NS Flex en op rekening reizen. We werken aan een oplossing.

Betekent dat dan dat ik kan zeggen dat er een storing is zodat ik alsnog kan reizen vanmiddag?
En ik hoef dus niet die "bestelling op te halen"?
Ik begrijp dat er een storing is ontstaan bij TLS waardoor reizigers met NS Flex niet meer kunnen inchecken met NS Flex en op rekening reizen. We werken aan een oplossing.
Ik sta inmiddels wel op -€1,35. Zal dat dan nog uitmaken? Want omdat ik dus gisterochtend gewoon incheckte en het Flex abonnement niet z'n werk deed ben ik in de min gegaan. Maar ik moet straks een bus hebben en heb geen gelegenheid om nog van te voren saldo te laden (ook al hoort dat niet eens nodig te zijn dus)

Ik ga alsnog proberen een "bestelling op te halen" en kijken of dat dan helpt.
Badge +3
Wat een onzin! Je hoeft helemaal niets te activeren want Reizen op Rekening NS ( Bus Tram Metro) staat al op je kaart, en je saldo staat keurig op € 0,00

Ik denk dat je last hebt van de (landelijke?) storing in het streekvervoer, waardoor Flex ineens niet meer herkend wordt. Er zijn al topics van anderen die er problemen mee hebben bij o.a. GVB (metro) en Syntus (bus).

Reageer