beantwoord

Ns flex Altijd Vrij word niet weergeven?

Ik heb sinds gister een NS Flex Altijd Vrij abonnement (gebruik hem vandaag voor het eerst). Maar als ik in- of uitcheck staat er op de in-/uitcheckpaal "Reizen op rekening in (of uit) gecheckt" en niet iets van "Altijd vrij in (of uit) gecheckt". Doet mijn Altijd Vrij abonnement het dan wel of reis ik alleen 'flexibel' en krijg ik dus eind van de maand alsnog een dikke rekening terwijl ik al het abonnement betaald heb?
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 februari 2019, 09:01

Reizen op rekening staat er met alle flex abonnementen. Het altijd vrij product staat niet op de kaart maar wordt achteraf betekend. Er is dus niets aan de hand, dit hoort zo 😉

Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3
Er is een storing bij TLS/OV-chipkaart waardoor in streekvervoer Flex niet herkend wordt. Het product Reizen op Rekening Bus Tram Metro staat (zoals je screenshot aangeeft) gewoon op je kaart en is actief. Als je het nog niet opgehaald had dan zou er 'gereed' staan.

De klantenservice had het dus mis, en dat ophalen hoeft echt niet in de bus maar kan bij elke kaartautomaat of bij de meeste supermarkten e.d. (overal waar je saldo kunt opladen dus).
Reputatie 7
Reizen op rekening staat er met alle flex abonnementen. Het altijd vrij product staat niet op de kaart maar wordt achteraf betekend. Er is dus niets aan de hand, dit hoort zo 😉
Ik heb nog een keer met de klantenservice gebeld. Ben erachter gekomen dat het allemaal dus aan die storing lag wat betreft het reizen met de bus en ik moet gewoon wachten tot dat is opgelost. Tot die tijd kan ik kaartjes kopen en die later declareren bij NS.

Dus ik heb nu al mijn antwoorden.
Iedereen bedankt voor de reacties en de hulp!
@BobbyZ nee, uiteindelijk niks meer gehoord van NS. Maar het hoort nu wel te werken, ik heb het nagevraagd bij een servicebalie en die wisten me wel te vertellen dat het voorbij was. Inmiddels heb ik het ook zelf getest en klopt het dat ik gewoon weer in kan checken. 🙂
Badge +3
Wat een onzin! Je hoeft helemaal niets te activeren want Reizen op Rekening NS ( Bus Tram Metro) staat al op je kaart, en je saldo staat keurig op € 0,00

Ik denk dat je last hebt van de (landelijke?) storing in het streekvervoer, waardoor Flex ineens niet meer herkend wordt. Er zijn al topics van anderen die er problemen mee hebben bij o.a. GVB (metro) en Syntus (bus).
Badge +3
ChiaraDanielaX schreef:

Ik sta inmiddels wel op -€1,35. Zal dat dan nog uitmaken? Want omdat ik dus gisterochtend gewoon incheckte en het Flex abonnement niet z'n werk deed ben ik in de min gegaan. Maar ik moet straks een bus hebben en heb geen gelegenheid om nog van te voren saldo te laden (ook al hoort dat niet eens nodig te zijn dus)

Dat is inderdaad exact het probleem! Je kaart mag €4 in de min komen en dat is precies het instaptarief voor bus/tram/metro. Je kunt met €0 saldo dus precies één reis (van in jouw geval € 1,35) met de bus maken.

Maar bij een volgende reis is er weer €4 nodig en zou je op -€ 5,35 komen, en dat mag dus niet (ook al zou je na een volgende reis van € 1,35 gewoon na het uitchecken op -€ 2,70 uitkomen).

Saldo bestellen (minimaal €10) kan ook online, via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Dit kan ook iemand anders (familie, vrienden) voor je doen. Je kunt dit dan bij een ophaalpunt in de bus (meestal een klein kastje op het raam naast de deur waar je instapt) op je kaart laden en vervolgens inchecken.

Maar hopelijk is de storing snel voorbij. Zodra Flex gewoon (weer) herkend wordt maakt je negatieve saldo niets uit. Dat kun je dus lekker zo laten.

Edit: Sommige vervoerders kijken wél eerst naar het salso en weigeren dus bij negatief je incheck met Flex
Badge +3

Vandaar dat ik het ook vreemd vind dat declareren zou zijn geadviseerd.

Ik snap dat wél @Stijn NS, want Reizen op Rekening NS (Bus Tram Metro) is inderdaad altijd voltarief zoals Reizen op Saldo tegen instaptarief (€ 0,96 plus kilometers à € 0,19)

Maar een los kaartje (voor een rit of een dag) in de bus kopen (bij de chauffeur dus) is duurder!

Dat moet je dus op de een of andere manier terug krijgen of in ieder geval kunnen declareren bij NS, omdat je ov-chipkaart met NS(!) Flex product niet werkte of geweigerd werd door die storing!

Je hebt een abonnement bij NS, en als die verwijzen naar TLS/OV-chipkaart voor die storing wordt het kastje-muur. NS moet dat dan maar bij TLS regelen want jij als abonnementshouder hebt minder dan niets te maken met TLS verder, en zal daar een keiharde NEE krijgen (die doen niet aan vergoedingen en houden alleen je saldo bij en zo).

Alleen als je saldo op je kaart geladen hebt (en daarop gereisd), dan heb je inderdaad precies hetzelfde betaald als dat het met NS Flex zou kosten (achteraf op je factuur).

Het spijt me dus als ik boos lijk of gedupeerd zou zijn (ben ik ook niet), maar DIT mogen de NS niet overgooien naar TLS (want storing daar, zoek het daar maar uit want ligt niet aan oNS)...

Ik neem ook zomaar aan dat de NS hierin totale verantwoordelijkheid nemen, want (zie boven) je hebt een NS product/contract en als men daarvoor de ov-chipkaart wenst te gebruiken (3rd party) is dat niet jouw probleem als het niet werkt, toch 🤔

@Stijn NS even goede vrinden hoor... Als ik het mis heb weet je de weg wel.

Edit: Ik zie dat je je reactie nog wat hebt aangevuld. m.b.t. een los buskaartje kopen.
Badge +3
Als je in de buurt woont van een station waar je streekvervoerder (GVB, RET, HTM, Arriva, Connexxion, Hermes, Syntus etc.) een servicebalie heeft, dan kan je daar ook terecht.

Zij kunnen dan het saldo voor je op €0 zetten. Leg even uit dat er een storing was bij Reizen op Rekening, en je kaart daardoor in de min is gekomen.

Die fout zit namelijk bij de streekvervoerder, die ondanks dat je Reizen op Rekening hebt alsnog eerst (onterecht) je saldo checken, ook al wordt dat helemaal niet aangesproken voor je reis. Een saldo van 0 (of meer) is dan toch nodig! 🤔
Wat vervelend dat dit gebeurt, Chiara. Kan dit misschien komen doordat er nog een ander abonnement op je kaart staat? Een NS Flex abonnement kan namelijk niet samen met een ander abonnement op één kaart staan namelijk. Je kunt het reizen op saldo bij de balie uit laten zetten.
Ik kan inderdaad bevestigen dat de storing is opgelost! Dit is echter gisteren ook pas gelukt, vandaar dat jullie waarschijnlijk nog niets hadden vernomen. Maar bij deze dus!

Mocht het nog steeds niet werken, dan zou het kunnen dat het bus-, tram- en metrogedeelte van NS Flex nog opgehaald moeten worden bij een kaartautomaat. Probeer dat dus eerst!
Dit kun je het beste doen via Social Media of Chat, gezien je daar foto's kan meesturen van de vervoerbewijzen. Ik snap alleen niet zo goed waarom er een advies is gegeven om de kosten te declareren. Onze NS Flex abonnementen zijn namelijk niet geldig in bus-, tram-, of metrovervoer, dus de kosten die je nu gemaakt hebt met de losse kaartjes zouden in principe even veel moeten zijn geweest als wanneer je via NS Flex gereisd had. Ook via NS Flex zou je namelijk alle ritten bij bus, tram of metro op vol tarief betalen. Er zouden dus geen extra kosten mogen zijn.
Bus, tram en metro wordt meegenomen in het gedeelte van NS Flex waarbij je op rekening reist, waardoor je maandelijks een factuur krijgt. Echter, de abonnementen die je binnen NS Flex kunt afsluiten gelden puur en alleen voor treinreizen. Bus, tram en metro reizen zullen dus altijd op vol tarief worden berekend met NS Flex. In ieder geval, dat is hoe het nu werkt.Het is wel de bedoeling om op den duur ook abonnementen aan te bieden die geldig zijn bij BTM, maar vooralsnog is dat niet het geval.

Vandaar dat ik het ook vreemd vind dat declareren zou zijn geadviseerd.

Als de nu gekochte kaartjes alsnog wel duurder zijn uitgevallen dan wanneer er op vol tarief zou zijn gereisd via NS Flex, op rekening, dan kan dat verschil uiteraard wel gecompenseerd worden. De eerder genoemde kanalen zijn daar dan voor te gebruiken.
Ik ben het met het advies van dennisg eens, ChiaraDanielaX. De servicebalie kan met je meekijken. Wat wellicht wel goed is om nog te controleren is het saldo op je kaart. Sta je in de min dan kun je niet inchecken met je OV-chipkaart met NS Flex bij andere vervoerders dan NS. Je dient dan eerst je saldo aan te vullen tot 0 euro. Laat je ons weten of je eruit bent gekomen?
Ik begrijp dat er een storing is ontstaan bij TLS waardoor reizigers met NS Flex niet meer kunnen inchecken met NS Flex en op rekening reizen. We werken aan een oplossing.
Nee, daar ligt waarschijnlijk niet het probleem. Je kunt reizen, wellicht dien je wel saldo op de kaart te laden, maar reizen is geen probleem.
Je kunt je saldo het beste opladen tot 0 op een automaat van een andere vervoerder of een automaat in bijvoorbeeld de supermarkt, BobbyZ. Voor zover ik weet is de storing wel opgelost dus zou je daarna gewoon weer op rekening moeten kunnen reizen.
Reputatie 3
Hallo @ChiaraDanielaX.

In principe maakt het product "Reizen op Saldo" niks uit dat het erop staat. Bij werkt het wel gewoon en ik heb het er nog opstaan.

Heb jij toevallig een busabonnement van syntus of een studentenreisproduct op je kaart staan? Dit gaat niet samen. Mocht je dit willen behouden. Dan adviseer ik je om flex volledig te annuleren en de opzegging te bevestigen bij een kaartautomaat.

Dan bestel je via de flexwebshop opnieuw, Dan kies je voor een nieuwe kaart en die heb je meestal binnen een week binnen. En de ingangsdatum is 7 dagen na aanvraag bij een nieuwe kaart.
Reputatie 3
Hallo @ChiaraDanielaX,

Je zou morgen het beste langs een servicebalie van ns langsgaan. Dit kan in bijvoorbeeld Hengeloof enschede.
Slidestops schreef:

Reizen op rekening staat er met alle flex abonnementen. Het altijd vrij product staat niet op de kaart maar wordt achteraf betekend. Er is dus niets aan de hand, dit hoort zo ;)

Okee dat is hartstikke fijn.

Nu heb ik wel een vervolgvraag. Ik reisde net met de bus en toen ik in wilde checken stond er dat ik op moest laden (gelukkig was de chauffeur zo lief om me toch mee te laten rijden) maar ik dacht dat het handige van een Flex abonnement is dat je geen saldo meer op je ov hoeft te hebben omdat dat aan het einde van de maand in rekening gebracht word? Wat ging er nu dan mis en wilt de bus (Syntus volgens mij) dan alsnog dat ik saldo op m'n ov chipkaart heb?
Overigens staat volgens mijn OV-chipkaart app (zie bijgevoegd screenshot) dat ik gewoon kan reizen op rekening met bus, tram en metro en NS.

Ik heb nog even gecheckt en ik heb alleen nog het reizen op saldo op de kaart staan. Ik ga morgenochtend even langs een balie en hopelijk lukt het dan om dat stop te zetten. Bedankt!
dennisg schreef:

Hallo @ChiaraDanielaX.

In principe maakt het product "Reizen op Saldo" niks uit dat het erop staat. Bij werkt het wel gewoon en ik heb het er nog opstaan.

Heb jij toevallig een busabonnement van syntus of een studentenreisproduct op je kaart staan? Dit gaat niet samen. Mocht je dit willen behouden. Dan adviseer ik je om flex volledig te annuleren en de opzegging te bevestigen bij een kaartautomaat.

Dan bestel je via de flexwebshop opnieuw, Dan kies je voor een nieuwe kaart en die heb je meestal binnen een week binnen. En de ingangsdatum is 7 dagen na aanvraag bij een nieuwe kaart.

Ik denk dat dit niet nodig is. Ik heb al een jaar helemaal geen producten of abonnementen op mijn kaart staan. Ooit stond er wel het studentenreisproduct op maar dit is al heel lang beëindigd. Het enige wat momenteel op mijn kaart staat, ook volgens de ns kaart automaat, is reizen op saldo en het flex abonnement reizen op rekening.
Ik ben bij een servicebalie geweest. Ik werd uiteindelijk doorverwezen naar de klantenservice dus die heb ik gebeld. Zij vertelde mij dat ik in een bus het bus gedeelte van het Flex abonnement moet activeren. Oftewel bij zo'n automaat in de bus de bestelling ophalen. Dan zou het geregeld moeten zijn. Ik zal nog laten weten zodra ik eind van de middag de bus in ben geweest of het gelukt is.
Ik sta inmiddels wel op -€1,35. Zal dat dan nog uitmaken? Want omdat ik dus gisterochtend gewoon incheckte en het Flex abonnement niet z'n werk deed ben ik in de min gegaan. Maar ik moet straks een bus hebben en heb geen gelegenheid om nog van te voren saldo te laden (ook al hoort dat niet eens nodig te zijn dus)

Ik ga alsnog proberen een "bestelling op te halen" en kijken of dat dan helpt.
Jouke NS schreef:

Ik begrijp dat er een storing is ontstaan bij TLS waardoor reizigers met NS Flex niet meer kunnen inchecken met NS Flex en op rekening reizen. We werken aan een oplossing.

Betekent dat dan dat ik kan zeggen dat er een storing is zodat ik alsnog kan reizen vanmiddag?
En ik hoef dus niet die "bestelling op te halen"?
Jouke NS schreef:

Nee, daar ligt waarschijnlijk niet het probleem. Je kunt reizen, wellicht dien je wel saldo op de kaart te laden, maar reizen is geen probleem.

Ik snap dat ik kan reizen over het algemeen, maar kan ik tegen de buschauffeur zeggen dat er een storing is bij ns flex zodat ik niet in hoef te checken en saldo op m'n ov hoef te hebben? Want ik ben dus niet in de gelegenheid om, voordat ik de bus pak, saldo op m'n ov te laden.

Reageer