beantwoord

Ns flex beeindigd ondanks optijd betaald te hebben.

  • 21 april 2020
  • 33 reacties
  • 945 Bekeken

Goedenavond,

 

Ik heb een vraag/ probleem. Ik heb/had een NS flex abonnement welke ik opnieuw geactiveerd wil hebben doordat de NS deze heeft gedeactiveerd vanwege een te late betaling volgens hen.

 

Ik zal eerst wat meer achtergrondverhaal geven. Op donderdag 9 April heb ik het openstaande bedrag, na een laatste herinnering, aan de NS overgemaakt dmv internetbankieren. De deadline waarop het betaald moest zijn was 15 April. Op 14 April iets voor middernacht krijgt ik een mail binnen dat er geen betaling is ontvangen, de openstaande vordering wordt doorgezet naar het incassoburo en dat mijn abonnement wordt beëindigd. Nog die nacht bel ik de klantenservice en wordt ik doorverwezen naar de live chat de volgende dag om een screenshot van de betaling door te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Via chat werd me beloofd dat ik spoedig reactie zou krijgen. Op 16 April gebeld en kreeg ik te horen dat ik op vrijdag 17 of maandag 20 April reactie zou krijgen. Op mijn vraag dat,zoals de screenshot bewijst, ik optijd betaald heb mijn abonnement weer geactiveerd zou worden, was het antwoord volmondig ja.

 

Gisterenavond, 20 April, nog geen bericht van de NS gehad en dus zelf maar gebeld. Lang verhaal kort, ik had optijd betaald, dat konden ze zien aan de screenshot, maar doordat goede vrijdag, het weekend en Pasen er tussen zat en de banken niet werkten was het op hun rekening te laat bijgeschreven/ te laat in hun systeem verwerkt. Op mijn vraag/opmerking dat ze dus erkennen dat ze kunnen zien dat ik het 5a 6 dagen voor de deadline van de herinnering heb overgemaakt, en dus ik optijd was maar daar geen boodschap aan hebben werd volmondig ja geantwoord. Want, zo was de beredenatie, ik moest rekening houden met het weekend en feestdagen waarop de banken niet werkten en de verwerkingstijd in hun systeem. Mijn vraag of de deadline dan niet foutief was en dat je die dan of eerder of juist later moet zetten ivm het lullig samenvallen van weekend en feestdagen werd afgedaan als mijn verantwoordelijkheid.

 

 

Nogmaals ik heb optijd betaald, niet 1 of 2 dagen voor de deadline maar 5 a 6. Mijn vraag is dus heractiveer aub mijn account want ik ben gewoon de afspraken nagekomen. Graag verneem ik wat u hiervan denkt.

 

(De discussie over betalingsherinneringen heb ik vaak gelezen, ik erken dat ik de eerste factuur niet optijd heb betaald maar de deadline van de herinnering was ik optijd mee. Laten we die discussie niet voeren, het gaat mij erom dat ik aantoonbaar optijd betaald heb, de NS dat toegeeft en de NS , doordat zij pas dagen later betalingen gaan verwerken, mijn betaling als te laat bestempelen met alle gevolgen van dien. Ik wil gewoon dat mijn abonnement hersteld wordt omdat ik optijd betaald heb). Alvast dank voor uw moeite.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 21 april 2020, 12:29

Helaas werkt dat bij ons niet zo, mrfreeze. Betalingen die naar aanleiding van een aanmaning worden overgemaakt dienen door onze financiële afdeling gekoppeld te worden aan de juiste gegevens binnen ons systeem. Dit gaat jammer genoeg niet automatisch maar kan 2-3 werkdagen duren. Aangezien onze financiële afdeling afwezig is op feestdagen en in het weekend is er dus langere tijd overheen gegaan voordat de betaling van Henk02 is verwerkt bij ons.

Prima dat jullie daar 3 werkdagen over doen, maar daar hoef je als klant geen rekening mee te houden. Dan moeten jullie een datum van 3 werkdagen eerder communiceren, zodat jullie het nog kunnen verwerken. Er is werkelijk geen rechter die daar in mee zou gaan.
Echt, wat een bedrijf af en toe … :disappointed:

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Rekening moeten houden met de verwerkingstijd van NS is natuurlijk onzin. Voor hetzelfde geld hebben ze het ontzettend druk en een achterstand van een week. Daar zou je dan als klant maar rekening mee moeten houden? Natuurlijk niet. Als NS zegt dat het op een bepaalde datum betaald moet zijn, betekent dat dat het op die datum op hun rekening moet staan. Hoe lang NS er vervolgens over doet om die betaling te verwerken, moeten ze zelf weten.
15 april was de woensdag na Pasen. Als het op 9 april via internet is overgemaakt, is die betaling door de banken ruim op tijd verwerkt.
Ik mag hopen dat een moderator dit oppikt en er induikt, want als het is gegaan zoals hierboven beschreven, dan sta je gewoon in je recht.
 

Reputatie 3

Wat betreft de verwerkingstijd zie onderstaande links.

Abn amro https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/geld-overmaken/verwerkingstijden.html

Ing https://www.ing.nl/zakelijk/betalen/betalingen-doen/snelheid-betalingsverkeer/index.html

Rabobank https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/service/betalen-en-opnemen/verwerkingstijden/

 

De NS maakt gebruik van de Abn amro. Zie https://community.ns.nl/abonnementen-2/rekeningnummer-ns-35174#post226657

 

In de eerste link van de Abn amro staat het volgende.:

Overboeking tussen verschillende banken in Nederland

Wanneer wordt het bedrag afgeschreven?

Meestal direct – ook op feestdagen en in het weekend.

Wanneer staat het bedrag op de rekening?

Binnen 1 werkdag. Of direct als het betaalsysteem van de ontvanger hier klaar voor is.

 

Vraag: Heeft de NS 1 werkdag nodig omdat het betaalsysteem van de NS niet klaar is om direct het geld te ontvangen?

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het hangt er natuurlijk wel vanaf wanneer op 9 april TS het geld heeft overgemaakt. Als dat bijvoorbeeld in de avond van 9 april is gebeurd kan het zo zijn dat het pas op de dinsdag in de week erna wordt geboekt op de rekening van NS. Er staat dan ook binnen 1 werkdag, de werkdag is dan al voorbij en de eerstvolgende was pas op 14 april. Daarnaast weer afhankelijk van hoe laat de bank de overboeking maakt.

Wanneer er een check wordt gedaan op betaal achterstanden en hoe snel een overboeking verwerkt wordt is dan ook de vraag.

De datum 15 april als uiterste betaaldatum was in dit geval misschien wat slecht gekozen. Goede Vrijdag zijn de banken inderdaad dicht maar de zaterdag is gewoon een valutadag en als de betaling donderdag  9 april is uitgevoerd, staat het in ieder geval valutair bij NS de 11de, op de rekening en dat is zogezegd dus ruim voor de 15e. Ik ben het dan ook geheel met @mrfreeze eens. 

Zoals mrfreeze al aangeeft:

 

Ik mag hopen dat een moderator dit oppikt en er induikt, want als het is gegaan zoals hierboven beschreven, dan sta je gewoon in je recht.

Welkom bij de Community, Henk02.

Een vervelende situatie natuurlijk! Zo te lezen heb je een laatste betalingsherinnering gekregen. Daar staat duidelijk een deadline in omschreven. Stond er in jouw mail dat je moest betalen vóór 14 of 15 april. Staat er bijvoorbeeld ‘Zorg dat wij uw betaling vóór 14 april 2020 ontvangen hebben’ dan zou je betaling dus uiterlijk de 13e moeten zijn bijgeschreven. Op feestdagen en in het weekend verwerken wij (onze financiële afdeling) doorgaans geen handmatig gedane betalingen. Kortom, dan zou je betaling, gezien het Paasweekend, pas op zijn vroegst dinsdag de 14e bij ons zijn verwerkt. Als er in jouw mail dus ‘vóór 14 april 2020’ heeft gestaan was deze betaling te laat. Ik snap dat de deadline ongelukkig is echter is ons aanmaansysteem geautomatiseerd en zal er geen rekening worden gehouden met bijvoorbeeld feestdagen. Je krijgt eerst een e-mail met 7 dagen om te betalen. Vervolgens ontvang je een brief met een betaaltermijn van 15 dagen. Wanneer ook deze niet is voldaan krijg je nog één laatste aanmaning per e-mail met nog 5 dagen om de betaling te doen. 

Uiteraard wil je ik je situatie graag voorleggen aan onze financiële afdeling en NS Flex specialisten maar kan je niet beloven dat er aan de uitkomst iets zal veranderen. Ik ontvang via een privébericht graag je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres.

Kortom, dan zou je betaling, gezien het Paasweekend, pas op zijn vroegst dinsdag de 14e bij ons zijn verwerkt. Als er in jouw mail dus ‘vóór 14 april 2020’ heeft gestaan was deze betaling te laat.

 

Zoals iedereen al aangeeft heeft jullie verwerkingstijd hier niets mee te maken. Indien dat wel het geval is moet dit echt dringend verandert worden. De storingen bij jullie organisatie zijn inmiddels zo'n beetje legendarisch aan het worden. Het kan echt niet dat klanten afhankelijk zijn van jullie verwerkingstijd. 

Klant heeft op 9 april betaald. Ergo is dus ruim op tijd.

Wanneer ook deze niet is voldaan krijg je nog één laatste aanmaning per e-mail met nog 5 dagen om de betaling te doen. 

 

Als de laatste kans 5 dagen betaaltermijn heeft en als laatste datum de 14e noemt, dan ben je met een Paasweekend in feite dus kansloos

Wanneer ook deze niet is voldaan krijg je nog één laatste aanmaning per e-mail met nog 5 dagen om de betaling te doen. 

 

Als de laatste kans 5 dagen betaaltermijn heeft en als laatste datum de 14e noemt, dan ben je met een Paasweekend in feite dus kansloos

 

Ja inderdaad, maar geen enkel bedrijf in Nederland houdt een dergelijke richtlijn aan,elk bedrijf houdt de valutadatum van ontvangst aan. Met uitzondering van NS dus blijkbaar.

 

Misschien kan Denice dit nog even navragen want ik vind dit dus echt weer de wereld op zijn kop.

Ik heb inmiddels van Henk02 een privébericht ontvangen dus ik duik er eens in. Zodra er meer nieuws is zal ik dit topic van een update voorzien:slight_smile:

Hi,

 

Hierbij het betaalbewijs voor de compleetheid!

Ja dus voor 14 april: We zijn nog even in afwachting van een reactie van Denice maar ik kan mij echt niet anders voorstellen dan dat je abonnement wordt hersteld. Indien dit toch niet het geval is zou ik zeker de consumentenorganisaties inschakelen. 

Ik heb Henk02 zijn betalingsbewijs, die hij per chat heeft gestuurd met de volledige data, verzonden naar onze financiële afdeling en onze NS Flex specialisten met het verhaal er bij. Nou moet ik aangeven dat het mij wel opviel dat de betaling op 9 april om 23.56 uur is gedaan en de daarop volgende dagen waren dus feestdagen en een weekend. Dat helpt helaas niet mee in deze situatie. Het is momenteel afwachten wat onze financiële afdeling en NS Flex specialisten er van vinden. Zodra ik meer weet zal ik dat hier laten weten!

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk ook een beetje vragen om problemen om na de laatste aanmaning het bedrag om 23.56 uur voor het paasweekend over te maken. 

Reputatie 7
Badge +3

ING → ABN-AMRO wordt direct verwerkt. Het geld stond dus op 9 april om 23.57 uur op de rekening van NS.

Zaterdag 11 april is gewoon een valutadag. Waarom deze discussie nog?

Helaas werkt dat bij ons niet zo, mrfreeze. Betalingen die naar aanleiding van een aanmaning worden overgemaakt dienen door onze financiële afdeling gekoppeld te worden aan de juiste gegevens binnen ons systeem. Dit gaat jammer genoeg niet automatisch maar kan 2-3 werkdagen duren. Aangezien onze financiële afdeling afwezig is op feestdagen en in het weekend is er dus langere tijd overheen gegaan voordat de betaling van Henk02 is verwerkt bij ons.

Het verhaal ligt nu bij de verantwoordelijke afdelingen. Wat dat betreft heeft verder discussiëren mijns inziens dan ook weinig toegevoegde waarde :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Helaas werkt dat bij ons niet zo, mrfreeze. Betalingen die naar aanleiding van een aanmaning worden overgemaakt dienen door onze financiële afdeling gekoppeld te worden aan de juiste gegevens binnen ons systeem. Dit gaat jammer genoeg niet automatisch maar kan 2-3 werkdagen duren. Aangezien onze financiële afdeling afwezig is op feestdagen en in het weekend is er dus langere tijd overheen gegaan voordat de betaling van Henk02 is verwerkt bij ons.

Prima dat jullie daar 3 werkdagen over doen, maar daar hoef je als klant geen rekening mee te houden. Dan moeten jullie een datum van 3 werkdagen eerder communiceren, zodat jullie het nog kunnen verwerken. Er is werkelijk geen rechter die daar in mee zou gaan.
Echt, wat een bedrijf af en toe … :disappointed:

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze

Contractueel ben je verplicht om te betalen op de vervaldatum die al vele weken eerder ligt. Als je dan tot op het laatste moment wacht na alle aanmaningen en het gaat fout is de kans groot dat de rechter zal stellen dat je zelf het risico hebt genomen. Ik zou het niet op een rechtszaak laten aankomen, de titel "ondanks op tijd betaald te hebben" is sowieso niet waar want "op tijd" was weken eerder. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar dat is allemaal niet zo relevant. TS kan aantonen dat het geld op 9 april is overgemaakt én direct op de rekening van NS bijgeschreven. Vervolgens stuurt NS op 14 april een mail dat het niet ontvangen is. Dat is gewoon aantoonbaar onjuist. Dat het niet verwerkt is, is iets anders, maar niet het probleem van de betaler.

Helaas werkt dat bij ons niet zo, mrfreeze. Betalingen die naar aanleiding van een aanmaning worden overgemaakt dienen door onze financiële afdeling gekoppeld te worden aan de juiste gegevens binnen ons systeem. Dit gaat jammer genoeg niet automatisch maar kan 2-3 werkdagen duren. Aangezien onze financiële afdeling afwezig is op feestdagen en in het weekend is er dus langere tijd overheen gegaan voordat de betaling van Henk02 is verwerkt bij ons.

Prima dat jullie daar 3 werkdagen over doen, maar daar hoef je als klant geen rekening mee te houden. Dan moeten jullie een datum van 3 werkdagen eerder communiceren, zodat jullie het nog kunnen verwerken. Er is werkelijk geen rechter die daar in mee zou gaan.
Echt, wat een bedrijf af en toe … :disappointed:

Ja Tamzin je hebt gelijk in het feit dat op tijd weken eerder was. Maar mrfreeze heeft gewoon gelijk dat het geld voor de termijn die NS in haar brief aankondigt binnen was. Dat de klant daar dan een interne verwerkingstijd ook nog van af zou moeten halen is volstrekt belachelijk, aangezien de klant nooit kan inschatten hoe lang de interne verwerkingstijd is. 

Als je op deze manier dit soort dingen gaat afhandelen is het natuurlijk volkomen logisch dat het zeer druk is bij de "klantenservice” en zal je daar ook nooit tijdwinst in gaan halen. Als NS in dit geval voor de rechter zou worden gedaagd zijn ze geheel kansloos.   

 

We wachten maar weer af op een reactie van Henk02.

Ik neem aan dat de NS flex specialisten er inmiddels naar gekeken hebben Denice. Zouden wij een update mogen ontvangen?

Zeker Pingpong! Ik was het topic nog niet vergeten :slight_smile:

In het geval van Henk02 kan de beëindiging van het NS Flex abonnement niet meer ongedaan gemaakt worden. Er zijn gelukkig geen verdere incassokosten overheen gekomen. Er stond nog 1 factuur open. In overleg met onze NS Flex specialisten is besloten dat, wanneer Henk02 dat openstaande bedrag heeft voldaan, zij de blokkade wat betreft het opnieuw kunnen afsluiten van NS Flex opheffen. Ik heb van Henk02 begrepen dat het bedrag inmiddels is betaald. Onze NS Flex specialisten gaan vandaag kijken of het bedrag in goede orde is ontvangen en heffen daarna de blokkade op. Dan kan Henk02 zonder problemen een nieuw NS Flex product afsluiten. Ook zal er intern naar het aanmaanproces worden gekeken aangezien er natuurlijk wel eens vaker sprake zal zijn van feestdagen waarop wij geen betalingen verwerken.

Ik snap helemaal niets van je antwoord Denice.

 

Zoals ik het nu lees had Henk02 dus 2 facturen achterstand heeft hij op 9 april 1 factuur betaald en heeft hij daarna na contact met jullie nog een keer factuur 2 betaald?

Indien dit niet het geval is lijkt mij bovenstaand relaas niet helemaal te kloppen.

 

Misschien kan @Henk02 zelf uitsluitsel geven?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong 

Na de factuur over de maand die Henk niet op tijd betaald heeft volgt er nog minstens één omdat zijn Flex abonnement in de tussentijd nog wel door liep. Ik vermoed dat het om die facteur gaat.

@Pingpong

Na de factuur over de maand die Henk niet op tijd betaald heeft volgt er nog minstens één omdat zijn Flex abonnement in de tussentijd nog wel door liep. Ik vermoed dat het om die facteur gaat.

Ja maar dit zijn vermoedens en daar hebben we dus niets aan helaas. Ik vind het antwoord van Denice erg ondoorzichtig inmiddels zal ze wel weer geen dienst mee hebben, haar reactie kwam ook erg laat. Misschien post Henk02 nog iets. 

Reageer