beantwoord

NS-flex besteld maar niet ontvangen

• 8 september 2020
  • 16 reacties
  • 339 Bekeken

Hallo ik had een vraagje, 

Ik heb 30 augustus de NS-flex besteld, maar ik heb mijn nieuwe OV-kaart nog niet ontvangen. Hij ging 5 september in en het is nu 8 september. Ik wil heel graag weten waar die is en als die nog komt. Kan iemand mij hierbij helpen? 

M.v.g. 
Bo Wieberdink 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 september 2020, 11:11

Ik hoop dat je begrijpt dat wij als Klantenservice niet meer informatie zullen krijgen dan een individuele klant als wij contact opnemen met de OV-chipkaart over een bepaalde kaart die nog niet aangekomen is. Bovendien is het dan de vraag of er überhaupt informatie gegeven mag worden, gezien niet de klant die de bestelling plaatst en de eigenaar is van de persoonsgegevens contact op neemt.

Als NS kunnen we met betrekking tot een bestelling met een nieuwe kaart twee dingen zien: Of er al een kaart aangemaakt is en zo ja wat dan het kaartnummer is. Wij hebben geen inzage wanneer de kaart verzonden is, wanneer hij zou moeten aankomen of wanneer er eentje gemaakt wordt als er nog geen kaartnummer is. In het beste geval kunnen we het kaartnummer aan de klant geven, die eventueel zelf dan contact op kan nemen met de OV-chipkaart daarmee, om aan hen te vragen waar die kaart is.

Mochten er algemene problemen zijn, zoals de vertraging momenteel, dan krijgen we daar ook in zijn algemeenheid informatie over. Meer dan die informatie hebben we niet.

Ik moet daarbij dan wel aangeven dat de verwijzing naar de OV-chipkaart eergisteren overbodig was. De communicatie over de vertraging is bijna een week oud, dus dat had direct aangegeven kunnen worden. Maar, wij blijven ook mensen die fouten maken, dus het is goed mogelijk dat Sanne die communicatie gemist heeft of er even niet aan had gedacht.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Neem contact op met de klantenservice van NS. Bespreek daarbij met de klantenservice ook de mogelijkheden tot compensatie als u, totdat u de kaart ontvangt, extra kosten maakt of heeft gemaakt. Mocht het kaartnummer al beschikbaar zijn in uw Mijn NS, dan kunt u ook contact opnemen met de klantenservice van TLS, zij leveren namelijk de kaart in opdracht van NS.

Wel hebben we als community gehoord dat er een achterstand is in de kaart productie bij TLS en dat er een vertraging is in de verwerking van NS Flex bestellingen bij NS. https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/translink-en-ns-66409?postid=466082#post466082

Nee ik heb nog steeds geen kaartnummer ontvangen, moet ik dan gewoon naar NS bellen?

Reputatie 7
Badge +1

Als u geen kaartnummer kunt vinden in uw Mijn NS zou inderdaad contact moeten leggen met de klantenservice van NS.

Hoi Bo Wieberdink en welkom op de NS Community! 

Ik ga even ingrijpen, want ik ben het er niet helemaal mee eens. Je dient inderdaad contact op te nemen met de klantenservice, maar meer dan een kaartnummer kunnen zij je niet geven. De productie van de kaart ligt namelijk bij de klantenservice OV-chipkaart. Je dient voor de levering contact op te nemen met hen. Is het zo duidelijk?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer gaat dat proces eens aangepast worden? Als ik een wasmachine bij de BCC bestel, hoef ik ook Miele niet te bellen om te vragen wanneer-ie klaar is.

Reputatie 7
Badge +1

Bovendien is het zo dat de klantenservice van NS een team heeft dat speciaal gericht is op zaken die met de OV-Chipkaart te maken hebben en in contact staan met TLS. Daarbij is 4 jaar geleden ook al aangegeven door oud moderator Sivan NS in een ander topic dat de klant niet per se met TLS contact hoeft op te nemen, maar de klantenservice van NS dit ook voor de klant kan doen.

Ik durf jullie niet te vertellen wanneer dit gaat veranderen. Ik weet enkel dat wij niet gaan over het maken van de kaarten en dat dit proces echt bij de klantenservice OV-chipkaart ligt. Meer dan een kaartnummer kan ik niet inzien. Dus het spijt mij, maar hierover is echt nog een extra stap nodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kan tegenwoordig bijna overal waar je bestelt, de status van je bestelling inzien via internet. Zoiets moet toch ook vrij makkelijk tussen NS en TLS te realiseren zijn?

Badge +3

Oh jee, dit van 5 jaar geleden:

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/kaartvernieuwing-toestemming-pasfoto-17287

Wanneer je toch een nieuwe pasfoto wil op de nieuwe OV-chipkaart, dien je geen akkoord te geven voor het behoud van de huidige pasfoto bij NS. Je krijgt vervolgens van Klantenservice OV-chipkaart vanzelf bericht dat je OV-chipkaart verloopt. Via een formulier kun je dan de gewenste pasfoto opsturen, die vervolgens wordt gebruikt voor de productie van de nieuwe kaart. Omdat de productie nu niet via NS loopt, betaal je wel de kosten voor een nieuwe kaart. (toevoeging: deze kosten worden door NS niet vergoed).

Wedden dat die kosten wél vergoed worden? :thinking: Anders had NS niet om een nieuwe pasfoto gevraagd.

Dat is dus veranderd (al lang) maar de gang naar TLS/OV-chip zal je dus alsnog zelf moeten maken. Op zich half logisch, want zij sturen je een bericht over je kaart die gaat verlopen. Wat een service zeg!

Ten overvloede nog… https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/kaartvernieuwing-toestemming-pasfoto-17287?postid=105218#post105218 zou het mis gaan omdat het om een VDU gaat?

Nee ik begrijp het niet helemaal, ik wil gewoon heel graag weten waar mijn ov-kaart is en wanneer die komt. Ik heb niet eens een mail of zoiets gekregen dat die onderweg is of wanneer ik kan verwachten hem te ontvangen.

wie moet ik nu bellen? 

Sorry ik weet niet waar ik op hem geklikt maar mijn vraag is niet beantwoord 

Dit is een interne mail, verstuurd op 5 september: ”Op dit moment hebben ze bij OV-chipkaart een achterstand waardoor kaartleveringen vertraagd zijn. Dit gaat zowel om kaartvernieuwingen als om nieuw bestelde kaarten (met abonnement).“ Mijn vermoeden is dat de kaart dus nog wel gewoon binnenkort aankomt. De eventueel gemiste korting kun je bij oNS declareren, via de Klantenservice. Afhankelijk van het type abonnement wat je binnen NS Flex hebt besteld is er ook nog Tijdelijk Reisrecht. Excuus voor dit ongemak!

Badge +3

Dit is een interne mail, verstuurd op 5 september: ”Op dit moment hebben ze bij OV-chipkaart een achterstand waardoor kaartleveringen vertraagd zijn. Dit gaat zowel om kaartvernieuwingen als om nieuw bestelde kaarten (met abonnement).“ Mijn vermoeden is dat de kaart dus nog wel gewoon binnenkort aankomt. De eventueel gemiste korting kun je bij oNS declareren, via de Klantenservice. Afhankelijk van het type abonnement wat je binnen NS Flex hebt besteld is er ook nog Tijdelijk Reisrecht. Excuus voor dit ongemak!

En voor een antwoord op dat vermoeden kan de NS zelf ook contact opnemen met TLS/OV-chipkaart, in plaats van de klant met de 'fabrikant' te laten gaan bellen?

• Goeiedag, met Translip/OV-chink..
  • Waar blijft mijn kaart?!
  • Wie bent u?
  • Een klant! (da's interessant) https://www.youtube.com/watch?v=wmKmQaDFgzE
  • Bij ons?
  • Nee, bij NS!
  • Dan moet u bij NS zijn.
  • Die sturen mij naar jullie!
  • Doet er niet toe, onze klant is de NS en aan u gaan we niet zomaar informatie geven (AVG/GDPR) over hun bestellingen bij ons. Maar heeft u toevallig een kaartnummer of ordernummer?
  • Ehh.. ja (zie foto/screenshot)
  • Dat nummer komt ons niet bekend voor, is van NS
Deze kaart (test) overigens binnen 3 dagen in de bus… ruim vóór de ingangsdatum

Badge +3

Dit is een interne mail, verstuurd op 5 september: ”Op dit moment hebben ze bij OV-chipkaart een achterstand waardoor kaartleveringen vertraagd zijn. Dit gaat zowel om kaartvernieuwingen als om nieuw bestelde kaarten (met abonnement).“

Dat is in Q3 (jul/aug/sep) een jaarlijks terugkerend probleem. Was daar echt een interne mail voor nodig om dat te weten “Op dit moment… ”?

Informeer je (nieuwe) klanten daarover dus! Maar nee, wat gaat de NS daar voor de op een kaart wachtende klant aan doen? “Hou je brievenbus maar in de gaten!” :rolling_eyes:

Of Tijdelijk Reisrecht (12 dagen) op een kaart die je eerst zelf maar moet regelen! Dat mág een anonieme zijn, dat dan weer wel… Dûh, want je wacht immers op die persoonlijke die maar niet komt!

En waarom was Tijdelijk Reisrecht eerst een maand en nu nog maar 12 dagen? Werd daar zo veel misbruik van gemaakt of zo?

Voor studenten was het 7 dagen (tegen die tijd heb je wel een nieuwe kaart geregeld toch?) en anders met één muisklik nog 7 dagen verlengen, en daarna nóg een keer desnoods.

Het gaat allemaal tegen al mijn rechtsvaardigheidsgevoel in. Reizigers opzadelen met geneuzel tussen NS en TLS/OV-chip waar de klant/reiziger geen partij in hoeft te zijn.

Maar ja, zie mijn onderschrift.

Ik hoop dat je begrijpt dat wij als Klantenservice niet meer informatie zullen krijgen dan een individuele klant als wij contact opnemen met de OV-chipkaart over een bepaalde kaart die nog niet aangekomen is. Bovendien is het dan de vraag of er überhaupt informatie gegeven mag worden, gezien niet de klant die de bestelling plaatst en de eigenaar is van de persoonsgegevens contact op neemt.

Als NS kunnen we met betrekking tot een bestelling met een nieuwe kaart twee dingen zien: Of er al een kaart aangemaakt is en zo ja wat dan het kaartnummer is. Wij hebben geen inzage wanneer de kaart verzonden is, wanneer hij zou moeten aankomen of wanneer er eentje gemaakt wordt als er nog geen kaartnummer is. In het beste geval kunnen we het kaartnummer aan de klant geven, die eventueel zelf dan contact op kan nemen met de OV-chipkaart daarmee, om aan hen te vragen waar die kaart is.

Mochten er algemene problemen zijn, zoals de vertraging momenteel, dan krijgen we daar ook in zijn algemeenheid informatie over. Meer dan die informatie hebben we niet.

Ik moet daarbij dan wel aangeven dat de verwijzing naar de OV-chipkaart eergisteren overbodig was. De communicatie over de vertraging is bijna een week oud, dus dat had direct aangegeven kunnen worden. Maar, wij blijven ook mensen die fouten maken, dus het is goed mogelijk dat Sanne die communicatie gemist heeft of er even niet aan had gedacht.

Ik heb hem ontvangen :)) 

dank jullie wel voor de hulp

Reageer