beantwoord

NS Flex bestellen zonder iDeal

• 13 maart 2019
  • 46 reacties
  • 1968 Bekeken

Ik heb als belg helaas geen iDeal en kan daardoor helaas meteen al melden dat ik de NS Flex abonnement niet kan bestellen via de website, ik heb namelijk een Belgische rekeningnummer, daar worden Bancontact gebruikt maar op mijn rekeningnummer kunnen wel domiciliëring gebeuren (of zoals hier ook wel genoemd automatische incasso) door de bank
kan ik op een andere manier aan NS Flex geraken, via Loket, Automaat of telefonisch? en indien ja, kan dat via zo een rekeningnummer of creditcard of Paypal?
Ik hoop oprecht dat er een of andere manier toch een mogelijkheid is 😊
Gerry
icon

Beste antwoord door Danny NS 13 maart 2019, 21:59

Hoi Reiziger BE en welkom bij de NS Community!

Het spijt me , maar NS Flex is niet mogelijk op een rekening in België! Met onze reguliere abonnementen is dat wel mogelijk.
Bekijk origineel

46 reacties

Het spijt me , maar NS Flex is niet mogelijk op een rekening in België! Met onze reguliere abonnementen is dat wel mogelijk.

Hoi Danny
Dat geeft niet!

zijn de Reguliere abonnementen (voorbeeld Weekendabonnement) dan eventueel te verkrijgen aan Loket of automaat of moet dat telefonisch zijn?

En kan je eventueel zeggen of er in de toekomst een mogelijkheid kan komen voor buitenlandse rekeningen binnen de EU of niet? kwestie om tot dan met reguliere abonnement te blijven ter voorbereiding

In elk geval dankjewel voor snelle antwoord!
Reputatie 7
Badge +4
De praktijk is dat u een persoonlijke ov-chipkaart moet aanvragen bij OV-chipkaart, en als u die heeft, contact op moet nemen met Klantenservice. Als u uw Belgische IBAN bij de hand houdt, is een klassiek abonnement op die wijze te regelen. Het verkrijgen van een Nederlands abonnement kan gewoon vanuit België, waarbij alleen geldt dat Flex niet mogelijk is, iDeal niet hoeft, en het inderdaad wat meer gedoe is, hierboven beschreven.
Reputatie 5
Badge
Zoals Thom al beschrijft bent U als belg nog bevoorrecht, omdat NS alle normale jaar-abo's aan U kan bieden, helaas zonder gratis chipkaart. Hou er wel rekening mee, dat U elk soort ABO moet LADEN op die chipkaart voor gebruik, dus het 1e ritje moet U toch zelf betalen tot het eerste statie in NL.
de reden dat Ideal+NL bank nodig is, is dat U in feite een blanco check aan NS geeft om alle bijkomende kosten af te schrijven.
Er wordt hard aan gewerkt ipv I-Deal een Europees direkt incassosysteem in te voeren, deels kan dat al. dat was de wet van de remmende voorsprong in NL.
Je kan misschien bij bunq een (gratis) rekening openen om met iDeal te kunnen betalen?
zijn de Reguliere abonnementen (voorbeeld Weekendabonnement) dan eventueel te verkrijgen aan Loket of automaat of moet dat telefonisch zijn?
Reiziger BE,

Eind 2015 heb ik mijn Weekend Vrij abonnement gekocht aan het loket van Rotterdam. Ik heb maar 30 minuten aan het loket gestaan om dit te regelen. Mijn gegevens konden niet automatisch geladen worden. Alles moest handmatig ingegeven worden. En de medewerker moest de handleiding gebruiken omdat ze dit nooit eerder gedaan had.

Je moet dan al wel een persoonlijke OV-chipkaart hebben. Je zou dit ook kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans. De meeste medewerkers weten niet eens dat een abonnement met IBAN kopen een optie is.

Er zijn 2 abonnementen te koop aan de automaat: het Altijd Voordeel Maand-abonnement en het Altijd Vrij-abonnement.
Omdat je deze direct aan de automaat afrekent, ga je achteraf toch nog met de klantenservice contact op moeten nemen als je je Belgische IBAN wil registreren. De NS rekent dan 10 dagen om de rekening te checken.

de reden dat Ideal+NL bank nodig is, is dat U in feite een blanco check aan NS geeft om alle bijkomende kosten af te schrijven.
@bahnrider,

Voor een abonnement heb je, zoals Thom het al aangaf, geen iDeal of Nederlands adres nodig.

Het is wel handiger omdat je dan in een keer een kaart met abonnement kan kopen. TLS wil geen persoonlijke kaarten mét abonnement naar België, Duitsland of Luxemburg sturen.

Noem me maar ervaringsdeskundige: ik vertik het als Belg om een iDeal-rekening te openen, maar sinds september 2018 heb ik al wel Flex. ☺

helaas zonder gratis chipkaart.
Als je een abonnement koopt, dat normaal gezien recht geeft op een gratis kaart, kan je nadien contact opnemen met de NS klantenservice om die 7,50 euro terug te krijgen. Erryt NS heeft dit voor mij ook in orde gebracht.

Je kan misschien bij bunq een (gratis) rekening openen om met iDeal te kunnen betalen?
Waarom zouden we dit moeten doen, enkel voor een NS-abonnement?
Reputatie 5

Je kan misschien bij bunq een (gratis) rekening openen om met iDeal te kunnen betalen?Waarom zouden we dit moeten doen, enkel voor een NS-abonnement?

Omdat je met NS Flex op saldo reist en daarmee dus schulden kunt maken.

NS heeft wat minder kans een openstaande rekening op een buitenlands rekeningnummer te incasseren dan iemand die zich in elk geval bij een Nederlandse bank heeft geïdentificeerd.

Verder is er nog de route die jij gebruikt hebt (persoonlijke OV-chipkaart, en daarna contact opnemen met de NS klantenservice). Dit telefonische gesprek ziet de NS dan als extra verificatie.
Badge +3
Incasso (ook voor Flex) kan van elk IBAN, zonder problemen. Er gaat alleen 10 dagen overheen omdat je IBAN op een andere manier gecontroleerd dient te worden in geval van geen iDeal.

De klantenservice, een moderator (of anders @herrie) kan je daarbij wel helpen denk ik. Eén van de mogelijkheden is dat je zelf een klein bedrag overmaakt naar NS. Wellicht moet je ook nog een incassomachtiging afgeven aan je bank.
De oplossing die herrie aanwijst, een abonnement kopen bij de automaat, is helaas geen optie. Dergelijke abonnementen komen niet naar voren in ons systeem en kunnen we dus ook niet aanpassen. Er is echter wel een andere oplossing mogelijk, mits je bekenden in Nederland hebt. Wanneer jij je abonnement besteld dien je de eerste maand te voldoen met iDeal. Daarna kunnen wij je rekeningnummer wijzigen naar je Belgische rekeningnummer waardoor je het abonnement zelf kunt betalen. De wijziging dienen we dan altijd voor je uit te voeren, hiervoor mag je onze Klantenservice benaderen via Sociale Media of Live Chat nadat je het abonnement hebt aangeschaft.
Badge +3

Zojuist via Twitter wéér iemand die Flex wilde, maar dus geen iDeal heeft.

Hij/zij heeft een ov-chipkaart, dus hoe nu Flex daar op te krijgen? Voor de humor/horror de volledige discussie met de NS, hier:

https://twitter.com/Tuskorle/status/1150444648013471744 link werkt niet meer

Webcare/klantenservice in het diepe bad zonder diploma dus weer... kom er maar in @gekke_henkie

25a3698f-7451-4579-a6d3-0119ff12edb4.png

Via onze Klantenservice kan geen nieuw NS Flex contract worden afgesloten. Er kan alleen worden overgestapt van een klassiek abonnement naar NS Flex. Met een omweg is dan NS Flex met Europees IBAN nummer (credit card, PayPal etc. niet) wel mogelijk. Sluit bijvoorbeeld eerst een klassiek OV-fiets abonnement af voor € 0,01 via onze Klantenservice (het hebben van een persoonlijke OV-chipkaart is hiervoor een vereiste) en stap vervolgens over van dat abonnement naar NS Flex. Het rekeningnummer dat gekoppeld is aan het OV-fiets abonnement zal worden meegenomen naar het NS Flex product. Nadeel: bij het bestellen via onze Klantenservice kan een abonnement niet direct ingaan maar pas over minimaal 10 dagen. Je kan dus ook pas vanaf de ingangsdatum van het OV-fiets product overstappen naar NS Flex.
Badge +3

Gevalletje volgende...

Ik krijg nu via een DM op mijn donder (!) dat ik iets zeg wat hier gewoon zwart op wit staat, en dus kan en mag!

Maar of ik dat even uit de openbaarheid wil houden... Hallo en helaas, wat zijn dat dan voor duistere praktijken? 🤔

Hoi Robert, je kan geen NS flex bestellen zonder iDeal. Ik heb al een heel speciale regeling met deze persoon getroffen.

Maar even naar hier verwezen dus... dan hoef ik niet de gebeten hond te zijn. Game on NS! 😅

Off-topic maar ook nog TLS/OV-chip weer lekker bezig. Persoon X heeft een nog niet verlopen kaart, zit in buitenland en wil saldo (meer dan €30 trouwens) terug. Tja, dan formulier proberen maar...

8176adec-7636-4649-bf10-8da1c3664e08.jpg

Afgezien dat het de verkeerde pagina is (kaart is nog geldig) waarom zo moeilijk doen over een IBAN? Die term is daar toch speciaal voor bedacht (Europese samenwerkende banken)? SEPA en zo zelfde... 🤔

Badge +3

Voor dit moment even een punt er achter, maar ik laat bovenstaande even zo staan als 'eigen mening'.

Voor de rest is de toon 'achter de schermen' al een stuk milder, dus prima.

Ondertussen blijkt dit nog steeds een probleem te zijn: NS Flex kan niet besteld worden met een buitenlandse IBAN en de telefonische klantenservice wimpelt potentiële klanten af: de workaround via bv. OV-Fiets lijkt niet bekend.

En dat terwijl de wetgeving duidelijk is: buitenlandse IBAN's moeten worden geaccepteerd, op straffe van boete. Zie bv.:

https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/overige-taken/065_BetaleninEuropaSEPA/index.jsp

https://www.vno-ncw.nl/weekbulletin/dnb-gaat-boetes-uitdelen-voor-iban-discriminatie

Een vraagje voor NS: wanneer wordt dit gerepareerd? Want wil NS zich toch liever ook aan de wet houden en bovendien geen potentiële klanten wegsturen?

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt 

De vraag is in dit geval niet of NS verplicht is betalingen vanaf buitenlandse rekeningen te accepteren maar of NS verplicht is om aan mensen die niet in Nederland wonen op krediet te leveren. 

Badge +3

Dan moeten ze die beperking leggen bij de NAW gegevens, want er zijn ook mensen die gewoon in Nederland wonen maar in het buitenland bankieren (of om een andere reden geen iDeal betalingen kunnen doen).

Edit: Ik dacht inderdaad meteen aan Henk_NL :smile:

Je hoeft niet buiten Nederland te wonen om een buitenlands IBAN nummer te hebben. 

Zoals ondergetekende. 

Incassomachtigingen en -opdrachten zijn sowieso al Europees tegenwoordig. Zakelijk, met veel grotere kredieten, is het geen enkel probleem overigens. 

@rvdborgt

De vraag is in dit geval niet of NS verplicht is betalingen vanaf buitenlandse rekeningen te accepteren maar of NS verplicht is om aan mensen die niet in Nederland wonen op krediet te leveren. 

Daarop heeft het Europese Hof van Justitie al antwoord gegeven, in een zaak tegen Deutsche Bahn. Het antwoord was een duidelijk "ja".

Details hier:

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=217481&text=&dir=&doclang=NL&part=1&occ=first&mode=req&pageIndex=1&cid=12168950

Of een berichtje erover:

https://www.lok-report.de/news/europa/item/13150-eugh-die-moeglichkeit-per-sepa-lastschrift-zu-zahlen-darf-nicht-von-einem-wohnsitz-im-inland-abhaengig-gemacht-werden.html

(Lastschrift = automatische incasso)

Na die uitspraak heeft trouwens ook OV-chipkaart buitenlandse IBAN's mogelijk moeten maken, terwijl ze dat eerder niet wilden.

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt

De laatste alinea van het berichtje maakt duidelijk dat het hier gaat over betaling vanaf een buitenlandse rekening (dat is ook wat SEPA behelst) en niet over leveren op krediet. Er staat namelijk duidelijk dat de ontvanger mag eisen dat er eerst wordt betaald alvorens er geleverd wordt. Aangezien dat bij een Flex-product niet kan zou NS dit dus kunnen verbieden en verwijzen naar abonnementen met betaling vooraf. 

Bij abonnementen op saldo met betaling vooraf werkt NS net zo goed tegen, vooral bij afsluiten. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij abonnementen op saldo met betaling vooraf werkt NS net zo goed tegen, vooral bij afsluiten. 

Klopt, dat is dan jammer voor de betrokken klant als leveren op krediet via een buitenlandse rekening wordt geweigerd. Ik vrees dat NS dat recht bij betaling achteraf gewoon heeft. 

Een abonnement op saldo is geen kredietverstrekking zoals bij NS Flex. NS mag dat op allerlei gronden weigeren, maar niet louter omdat het een buitenlands IBAN betreft. 

Reputatie 7
Badge +3

@Henk_NL 

Abonnementen met betaling vooraf mag NS inderdaad niet weigeren.

Maar het ging hier om Flex-abonnementen, dus met kredietfaciliteit. 

Ik lees in de bereikbaarheidsverplichting nergens een uitzondering voor betalingen bij een product op krediet. Ben benieuwd waar je dat vandaan haalt, met het oog op o.a. EU260/2012.

Ik zou sowieso niet weten waarom een buitenlandse rekening een probleem zou moeten zijn overigens, als de contractant verder in Nederland woonachtig is. 

@rvdborgt

NS doet dat al. Immers, een adres in het buitenland is geen probleem bij de bestelling van NS Flex.

Reageer