beantwoord

NS Flex bestellen zonder iDeal

  • 13 maart 2019
  • 51 reacties
  • 2200 Bekeken

Ik heb als belg helaas geen iDeal en kan daardoor helaas meteen al melden dat ik de NS Flex abonnement niet kan bestellen via de website, ik heb namelijk een Belgische rekeningnummer, daar worden Bancontact gebruikt maar op mijn rekeningnummer kunnen wel domiciliëring gebeuren (of zoals hier ook wel genoemd automatische incasso) door de bank
kan ik op een andere manier aan NS Flex geraken, via Loket, Automaat of telefonisch? en indien ja, kan dat via zo een rekeningnummer of creditcard of Paypal?
Ik hoop oprecht dat er een of andere manier toch een mogelijkheid is 😊
Gerry
icon

Beste antwoord door Danny NS 13 maart 2019, 21:59

Hoi Reiziger BE en welkom bij de NS Community!

Het spijt me , maar NS Flex is niet mogelijk op een rekening in België! Met onze reguliere abonnementen is dat wel mogelijk.
Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 1

De combinatie buitelands IBAN + Flex is reeds mogelijk, zoals Robert B uitlegt. Het is echter niet mogelijk om een nieuw NS Flex abonnement aan te schaffen, gezien dat met iDeal dient te gebeuren. Klassieke abonnementen gekoppeld aan een buitenlands IBAN zullen moeiteloos omgezet worden naar NS Flex. Het wijzigen van het IBAN zal (vooralsnog) niet mogelijk zijn naderhand, omdat dat ook via iDeal moet.

Het MOET niet met iDeal. Jullie moeten alle geldige wettelijke betaalmiddelen accepteren. Jullie willen er alleen niet aan. Makkelijker voor jullie, maar helaas niet voor de reizigers.

Je kan niet op het moment van reizen betalen omdat het achteraf “moet” en nu laten jullie buitenlanders ook in de kou staan omdat jullie niet flex genoeg zijn om buitenlandse rekeningen te accepteren terwijl dat met cash betalen niet eens zou uitmaken.

De combinatie buitelands IBAN + Flex is reeds mogelijk, zoals Robert B uitlegt. Het is echter niet mogelijk om een nieuw NS Flex abonnement aan te schaffen, gezien dat met iDeal dient te gebeuren. Klassieke abonnementen gekoppeld aan een buitenlands IBAN zullen moeiteloos omgezet worden naar NS Flex. Het wijzigen van het IBAN zal (vooralsnog) niet mogelijk zijn naderhand, omdat dat ook via iDeal moet.

“is reeds mogelijk” blijkt in de praktijk meestal “niet mogelijk” omdat de meeste telefonische medewerkers dit niet weten en de potentiële klanten afwimpelen.

Het zou NS daarom niet misstaan om die discriminerende iDeal-verplichting af te schaffen en daarvoor een concrete datum te noemen.

De combinatie buitelands IBAN + Flex is reeds mogelijk, zoals Robert B uitlegt. Het is echter niet mogelijk om een nieuw NS Flex abonnement aan te schaffen, gezien dat met iDeal dient te gebeuren. Klassieke abonnementen gekoppeld aan een buitenlands IBAN zullen moeiteloos omgezet worden naar NS Flex. Het wijzigen van het IBAN zal (vooralsnog) niet mogelijk zijn naderhand, omdat dat ook via iDeal moet.

Hoi Reiziger BE en welkom bij de NS Community!

Het spijt me , maar NS Flex is niet mogelijk op een rekening in België! Met onze reguliere abonnementen is dat wel mogelijk.

Je bedoelt die abonnementen die volgend jaar afgeschafd worden?

NS heeft al aangegeven dat ze NS Flex ook voor mensen met een buitenlandse rekening mogelijk willen maken, zonder echter een precieze datum te geven. Punt is wel dat ze nu al verplicht zijn om iedere IBAN uit de EU (en nog enkele landen) te accepteren.

Reputatie 1

Hoi Reiziger BE en welkom bij de NS Community!

Het spijt me , maar NS Flex is niet mogelijk op een rekening in België! Met onze reguliere abonnementen is dat wel mogelijk.

Je bedoelt die abonnementen die volgend jaar afgeschafd worden?

Badge +3

Wil je NS Flex zonder iDeal?

  • Regel eerst een persoonlijke kaart bij ov-chip (voldoende andere betaalmogelijkheden, maar kost je wél € 7,50 dus)
  • Bestel gratis OV-fiets via de klantenservice (oh wacht, buitenlands IBAN duurt dan wel 10 dagen?!)
  • Zet zelf via Mijn NS of anders via klantenservice medewerker die het snapt je OV-fiets om naar NS Flex (zonder kredietcheck, men weet immers alles al van je).
  • Als dat allemaal lukt, vraag die € 7,50 voor je kaart terug via de NS klantenservice.
  • Huh, waar heeft u het over? Een bestaand OV-fiets omzetten naar Flex kost toch niets? En die kaart heeft u toch zelf buiten NS om aangeschaft?
  • Ja beste NS, op jullie advies want anders zou het nooit lukken? Nu dus wel, en €7,50 graag voor de kaart en de moeite (bij een Flex abo duurder dan €2 per maand).

Best onhandig, voor iemand die gewoon simpelweg NS Flex wil zonder iDeal.

Badge +3

Aangezien dat bij een Flex-product niet kan zou NS dit dus kunnen verbieden en verwijzen naar abonnementen met betaling vooraf. 

Dat kan niet omdat?

Nou ja, je hebt geen iDeal want anders was het prima…

Die eurocent willen we van je! En een eurocent naar jouw IBAN overmaken met een verificatiecode in het betalingskenmerk is super lastig hoor.

Geen beginnen aan want dat vergt enorme investeringen van onze kant!

Oh? En waarom lukt het bij een balie (desnoods met de documentatie mappen erbij) dan wél binnen een kwartier of halfuur?

Ja maar daar hebben wij (balie) toch helemaal geen tijd voor, opzoeken dat u gelijk heeft en wij dat gewoon ter plekke kunnen regelen?

Zelfs tijdelijk reisrecht met je nieuwe Flex abonnement, in afwachting van die 10 dagen doorloptijd van een incassomachtiging vanaf een DE of BE of andere ‘voor NS vreemde’ IBAN.

Dat geneuzel moet toch echt ergens ophouden… ooit. :sleeping:

Badge +3

In hoeverre geldt deze suffe procedure nog?

Backlink/linkback in dit topic met info van NS dus… 

Het is relatief maar een klein percentage klanten dat er baat bij heeft natuurlijk, dat is vaak het probleem. Internationale bedrijven zetten veel sneller in op creditcard vanwege de brede acceptatie. 
 

Veel interne systemen werken nog niet eens met IBAN maar met ouderwetse rekeningnummer die ergens anders worden geconverteerd. Dan krijgt men ook ineens zweet van buitenlandse nummers. 

Reputatie 6

Dat moet geen probleem zijn ik betaal voor mijn prime video abonnement bij Amazon ook maandelijks mijn abonnement met mijn creditcard via incasso en dat werkt prima.

Ik heb meer het idee dat er een zekere onwil in verband met kosten of technische kennis die ontbreekt is.

Badge +3

Voor gewone treinkaartjes kun je al met creditcard betalen. Ik begrijp dan ook niet waarom dat ook niet voor abonnementen en de spoordeelwinkel kan worden ingevoerd. NS voert inderdaad altijd kosten als argument aan maar zonder dat verder te onderbouwen. Ik vind dat niet erg geloofwaardig als bijna alle webshops in Nederland wel creditrcards accepteren.

Aan creditcardbetalingen zijn wel wat kosten verbonden en die mogen volgens mij niet meer doorberekend worden aan de klant.

Maar dat ging meen ik om 50 cent, dus waarom zouden ze dat voor losse kaartjes (vanaf €2,40 of zelfs nog minder met Samenreiskorting) dan wel aanbieden?

Wellicht dat een maandelijkse/jaarlijkse incasso i.c.m. creditcards lastig is?

Het eenvoudigste zou natuurlijk zijn om creditcardbetalingen te accepteren voor NS Flex van mensen zonder Nederlandse bankrekening. Maar dat zal NS niet willen vanwege de kosten. Voor de klanten is het een heel eenvoudige oplossing.

Voor gewone treinkaartjes kun je al met creditcard betalen. Ik begrijp dan ook niet waarom dat ook niet voor abonnementen en de spoordeelwinkel kan worden ingevoerd. NS voert inderdaad altijd kosten als argument aan maar zonder dat verder te onderbouwen. Ik vind dat niet erg geloofwaardig als bijna alle webshops in Nederland wel creditrcards accepteren.

Badge +3

Groeten van deze potentiële wanbetaler uit… Duitsland :)

Bij Heino is het lastig om niet aan iets Duits te denken… :joy:

An sich heeft het voor NS inderdaad wat meer voeten in de aarde dan bij de shop van Truus, maar onmogelijk zal het zeker niet zijn. 
 

Groeten van deze potentiële wanbetaler uit… Duitsland :)

Reputatie 7
Badge +3

Het eenvoudigste zou natuurlijk zijn om creditcardbetalingen te accepteren voor NS Flex van mensen zonder Nederlandse bankrekening. Maar dat zal NS niet willen vanwege de kosten. Voor de klanten is het een heel eenvoudige oplossing.

Badge +3

Bla bla.. Het digitaal inrichten van een andere betaalmogelijkheid… (mompelt iets met beren/wolven op de weg zien).

Zal eens aan Truus van de overkant vragen, over die enorme investeringen voor de vele betaalmogelijkheden op haar webshopje.:rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Het zal dan tussen nu en januari 2021 moeten veranderen aangezien in NS in het besluit wijziging abonnementen heeft aangegeven dat klanten die niet digitaal zijn ook telefonisch Flex kunnen afsluiten. En dat zou ook gaan gelden voor klanten met een buitenlandse bankrekening.

Athans, NS streeft er naar dit te realiseren voordat klanten overstappen op Flex.

 

NS weigert bij betaling vanaf een buitenlandse rekening ook om Flex af te sluiten en weigert dus het contract. Het verhaal van Rianne stelt ook expliciet dat een leverancier desgewenst mag eisen dat er vooraf wordt betaald vanwege het hoge risico op wanbetaling. 

Bij reeds bestaande contracten maakt NS het proces op dezelfde wijze onmogelijk of op zijn minst maximaal moeilijk.

In mijn geval was het afhankelijk van de medewerker die ik trof. Ging overigens over een reeds bestaand contract, dus het ging echt om weigering van de machtiging, niet om weigering van de klant. Accountmanager was uiteindelijk gelukkig niet onbekend met dit probleem en heeft het alsnog geregeld.

Dat is nou net het probleem, NS weigert specifiek op de afgegeven SEPA-machtiging. Dan zou NS het contract in zijn geheel moeten weigeren aan te gaan. Zelfs bij een reeds bestaand contract gaat NS spontaan moeilijk doen wanneer er een SEPA-machtiging wordt afgegeven met buitenlands IBAN-nummer.

Is dat nog steeds zo? Ik betaal al jaren mijn VUK via mijn Belgische rekening. Of doet NS alleen (soms) moeilijk bij Flex?

Weigeren vanwege onwetendheid, omdat ‘protocol’ of omdat het warm weer is maakt voor zover ik weet niet uit, zolang het maar gaat om specifiek de weigering van de SEPA-machtiging (Tele2 heeft hetzelfde eens geprobeerd, en uiteindelijk toegegeven). Beetje flauwe vergelijking, maar dat ik niet weet dat ik moet betalen maakt ook niet dat ik ineens gratis mag reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nou net het probleem, NS weigert specifiek op de afgegeven SEPA-machtiging. Dan zou NS het contract in zijn geheel moeten weigeren aan te gaan.

NS weigert bij betaling vanaf een buitenlandse rekening ook om Flex af te sluiten en weigert dus het contract. Het verhaal van Rianne stelt ook expliciet dat een leverancier desgewenst mag eisen dat er vooraf wordt betaald vanwege het hoge risico op wanbetaling. 

Badge +3

Dat is nou net het probleem, NS weigert specifiek op de afgegeven SEPA-machtiging. Dan zou NS het contract in zijn geheel moeten weigeren aan te gaan. Zelfs bij een reeds bestaand contract gaat NS spontaan moeilijk doen wanneer er een SEPA-machtiging wordt afgegeven met buitenlands IBAN-nummer.

Nog steeds? Of wijst men dan naar die suffe iDeal verplichting omdat men niet beter weet?

Weet nog wel dat het Herrie bij een balie uiteindelijk lukte nadat men de nodige mappen erbij gezocht had met instructies… Dat was dus niet zozeer een gevalletje moeilijk doen, maar onwetendheid.

Dat is nou net het probleem, NS weigert specifiek op de afgegeven SEPA-machtiging. Dan zou NS het contract in zijn geheel moeten weigeren aan te gaan. Zelfs bij een reeds bestaand contract gaat NS spontaan moeilijk doen wanneer er een SEPA-machtiging wordt afgegeven met buitenlands IBAN-nummer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees in de bereikbaarheidsverplichting nergens een uitzondering voor betalingen bij een product op krediet. Ben benieuwd waar je dat vandaan haalt, met het oog op o.a. EU260/2012.

Het gaat niet om de betaling maar om de kredietverlening, dat zijn twee verschillende zaken. Het EU-verhaal verplicht wel om een betaling te accepteren maar niet om te leveren op krediet. Om die reden kan NS ook wanbetalers uitsluiten van Flex: u bent een risico en mag daarom niet meer op krediet reizen. Wettelijk gezien mag een bedrijf zelf kiezen aan wie ze wel en aan wie ze niet op krediet willen leveren. 

Reageer