beantwoord

NS Flex bestellen zonder iDeal

  • 13 maart 2019
  • 51 reacties
  • 2200 Bekeken

Ik heb als belg helaas geen iDeal en kan daardoor helaas meteen al melden dat ik de NS Flex abonnement niet kan bestellen via de website, ik heb namelijk een Belgische rekeningnummer, daar worden Bancontact gebruikt maar op mijn rekeningnummer kunnen wel domiciliëring gebeuren (of zoals hier ook wel genoemd automatische incasso) door de bank
kan ik op een andere manier aan NS Flex geraken, via Loket, Automaat of telefonisch? en indien ja, kan dat via zo een rekeningnummer of creditcard of Paypal?
Ik hoop oprecht dat er een of andere manier toch een mogelijkheid is 😊
Gerry
icon

Beste antwoord door Danny NS 13 maart 2019, 21:59

Hoi Reiziger BE en welkom bij de NS Community!

Het spijt me , maar NS Flex is niet mogelijk op een rekening in België! Met onze reguliere abonnementen is dat wel mogelijk.
Bekijk origineel

51 reacties

Je hoeft niet buiten Nederland te wonen om een buitenlands IBAN nummer te hebben. 
 

Zoals ondergetekende. 
 

Incassomachtigingen en -opdrachten zijn sowieso al Europees tegenwoordig. Zakelijk, met veel grotere kredieten, is het geen enkel probleem overigens. 

Weigeren vanwege onwetendheid, omdat ‘protocol’ of omdat het warm weer is maakt voor zover ik weet niet uit, zolang het maar gaat om specifiek de weigering van de SEPA-machtiging (Tele2 heeft hetzelfde eens geprobeerd, en uiteindelijk toegegeven). Beetje flauwe vergelijking, maar dat ik niet weet dat ik moet betalen maakt ook niet dat ik ineens gratis mag reizen.

Bij abonnementen op saldo met betaling vooraf werkt NS net zo goed tegen, vooral bij afsluiten. 

Een abonnement op saldo is geen kredietverstrekking zoals bij NS Flex. NS mag dat op allerlei gronden weigeren, maar niet louter omdat het een buitenlands IBAN betreft. 

Ik lees in de bereikbaarheidsverplichting nergens een uitzondering voor betalingen bij een product op krediet. Ben benieuwd waar je dat vandaan haalt, met het oog op o.a. EU260/2012.

 

Ik zou sowieso niet weten waarom een buitenlandse rekening een probleem zou moeten zijn overigens, als de contractant verder in Nederland woonachtig is. 

Dat is nou net het probleem, NS weigert specifiek op de afgegeven SEPA-machtiging. Dan zou NS het contract in zijn geheel moeten weigeren aan te gaan. Zelfs bij een reeds bestaand contract gaat NS spontaan moeilijk doen wanneer er een SEPA-machtiging wordt afgegeven met buitenlands IBAN-nummer.

In mijn geval was het afhankelijk van de medewerker die ik trof. Ging overigens over een reeds bestaand contract, dus het ging echt om weigering van de machtiging, niet om weigering van de klant. Accountmanager was uiteindelijk gelukkig niet onbekend met dit probleem en heeft het alsnog geregeld.

NS weigert bij betaling vanaf een buitenlandse rekening ook om Flex af te sluiten en weigert dus het contract. Het verhaal van Rianne stelt ook expliciet dat een leverancier desgewenst mag eisen dat er vooraf wordt betaald vanwege het hoge risico op wanbetaling. 

Bij reeds bestaande contracten maakt NS het proces op dezelfde wijze onmogelijk of op zijn minst maximaal moeilijk.

An sich heeft het voor NS inderdaad wat meer voeten in de aarde dan bij de shop van Truus, maar onmogelijk zal het zeker niet zijn. 
 

Groeten van deze potentiële wanbetaler uit… Duitsland :)

Je kan misschien bij bunq een (gratis) rekening openen om met iDeal te kunnen betalen?

Het is relatief maar een klein percentage klanten dat er baat bij heeft natuurlijk, dat is vaak het probleem. Internationale bedrijven zetten veel sneller in op creditcard vanwege de brede acceptatie. 
 

Veel interne systemen werken nog niet eens met IBAN maar met ouderwetse rekeningnummer die ergens anders worden geconverteerd. Dan krijgt men ook ineens zweet van buitenlandse nummers. 

Badge +3

Gevalletje volgende...

Ik krijg nu via een DM op mijn donder (!) dat ik iets zeg wat hier gewoon zwart op wit staat, en dus kan en mag!

Maar of ik dat even uit de openbaarheid wil houden... Hallo en helaas, wat zijn dat dan voor duistere praktijken? 🤔
 

Hoi Robert, je kan geen NS flex bestellen zonder iDeal. Ik heb al een heel speciale regeling met deze persoon getroffen.


Maar even naar hier verwezen dus... dan hoef ik niet de gebeten hond te zijn. Game on NS! 😅

Off-topic maar ook nog TLS/OV-chip weer lekker bezig. Persoon X heeft een nog niet verlopen kaart, zit in buitenland en wil saldo (meer dan €30 trouwens) terug. Tja, dan formulier proberen maar...

 

 

8176adec-7636-4649-bf10-8da1c3664e08.jpg


Afgezien dat het de verkeerde pagina is (kaart is nog geldig) waarom zo moeilijk doen over een IBAN? Die term is daar toch speciaal voor bedacht (Europese samenwerkende banken)? SEPA en zo zelfde... 🤔

 

 

Badge +3

Voor dit moment even een punt er achter, maar ik laat bovenstaande even zo staan als 'eigen mening'.

Voor de rest is de toon 'achter de schermen' al een stuk milder, dus prima.

Via onze Klantenservice kan geen nieuw NS Flex contract worden afgesloten. Er kan alleen worden overgestapt van een klassiek abonnement naar NS Flex. Met een omweg is dan NS Flex met Europees IBAN nummer (credit card, PayPal etc. niet) wel mogelijk. Sluit bijvoorbeeld eerst een klassiek OV-fiets abonnement af voor € 0,01 via onze Klantenservice (het hebben van een persoonlijke OV-chipkaart is hiervoor een vereiste) en stap vervolgens over van dat abonnement naar NS Flex. Het rekeningnummer dat gekoppeld is aan het OV-fiets abonnement zal worden meegenomen naar het NS Flex product. Nadeel: bij het bestellen via onze Klantenservice kan een abonnement niet direct ingaan maar pas over minimaal 10 dagen. Je kan dus ook pas vanaf de ingangsdatum van het OV-fiets product overstappen naar NS Flex.

Ondertussen blijkt dit nog steeds een probleem te zijn: NS Flex kan niet besteld worden met een buitenlandse IBAN en de telefonische klantenservice wimpelt potentiële klanten af: de workaround via bv. OV-Fiets lijkt niet bekend.

En dat terwijl de wetgeving duidelijk is: buitenlandse IBAN's moeten worden geaccepteerd, op straffe van boete. Zie bv.:

https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/overige-taken/065_BetaleninEuropaSEPA/index.jsp

https://www.vno-ncw.nl/weekbulletin/dnb-gaat-boetes-uitdelen-voor-iban-discriminatie

Een vraagje voor NS: wanneer wordt dit gerepareerd? Want wil NS zich toch liever ook aan de wet houden en bovendien geen potentiële klanten wegsturen?

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt 

De vraag is in dit geval niet of NS verplicht is betalingen vanaf buitenlandse rekeningen te accepteren maar of NS verplicht is om aan mensen die niet in Nederland wonen op krediet te leveren. 

Badge +3

Dan moeten ze die beperking leggen bij de NAW gegevens, want er zijn ook mensen die gewoon in Nederland wonen maar in het buitenland bankieren (of om een andere reden geen iDeal betalingen kunnen doen).

Edit: Ik dacht inderdaad meteen aan Henk_NL :smile:

@rvdborgt

De vraag is in dit geval niet of NS verplicht is betalingen vanaf buitenlandse rekeningen te accepteren maar of NS verplicht is om aan mensen die niet in Nederland wonen op krediet te leveren. 

Daarop heeft het Europese Hof van Justitie al antwoord gegeven, in een zaak tegen Deutsche Bahn. Het antwoord was een duidelijk "ja".

Details hier:

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=217481&text=&dir=&doclang=NL&part=1&occ=first&mode=req&pageIndex=1&cid=12168950

Of een berichtje erover:

https://www.lok-report.de/news/europa/item/13150-eugh-die-moeglichkeit-per-sepa-lastschrift-zu-zahlen-darf-nicht-von-einem-wohnsitz-im-inland-abhaengig-gemacht-werden.html

(Lastschrift = automatische incasso)

Na die uitspraak heeft trouwens ook OV-chipkaart buitenlandse IBAN's mogelijk moeten maken, terwijl ze dat eerder niet wilden.

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt

De laatste alinea van het berichtje maakt duidelijk dat het hier gaat over betaling vanaf een buitenlandse rekening (dat is ook wat SEPA behelst) en niet over leveren op krediet. Er staat namelijk duidelijk dat de ontvanger mag eisen dat er eerst wordt betaald alvorens er geleverd wordt. Aangezien dat bij een Flex-product niet kan zou NS dit dus kunnen verbieden en verwijzen naar abonnementen met betaling vooraf. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij abonnementen op saldo met betaling vooraf werkt NS net zo goed tegen, vooral bij afsluiten. 

Klopt, dat is dan jammer voor de betrokken klant als leveren op krediet via een buitenlandse rekening wordt geweigerd. Ik vrees dat NS dat recht bij betaling achteraf gewoon heeft. 

Reputatie 7
Badge +3

@Henk_NL 

Abonnementen met betaling vooraf mag NS inderdaad niet weigeren.

Maar het ging hier om Flex-abonnementen, dus met kredietfaciliteit. 

@rvdborgt

De vraag is in dit geval niet of NS verplicht is betalingen vanaf buitenlandse rekeningen te accepteren maar of NS verplicht is om aan mensen die niet in Nederland wonen op krediet te leveren. 

NS doet dat al. Immers, een adres in het buitenland is geen probleem bij de bestelling van NS Flex.

Badge +3

Het is niet zozeer dat een buitenlands IBAN geweigerd wordt, maar dat ze die incassomachtiging zo nodig via iDeal willen. Een buitenlands IBAN kan dus prima, maar dat heeft dan 10 dagen doorlooptijd (info van herrie/gekke_henkie uit België).

Bij Flex beginnen ze er niet snel aan (uitzonderingen daargelaten) maar bij OV-fiets (ook op rekening) is het in de regel geen enkel probleem om dat bij een balie of via de klantenservice voor elkaar te krijgen.

Men kan het eenvoudig beter doen door bijv. PayPal aan te bieden als betaalwijze, of zoals PayPal doet voor het koppelen van een IBAN, twee kleine bedragen (minder dan 20 cent) over te maken naar het door jouw opgegeven IBAN en daarna vragen naar die bedragen ter verificatie. Of 1 cent overmaken en dan iets met een verificatiecode in de omschrijving.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees in de bereikbaarheidsverplichting nergens een uitzondering voor betalingen bij een product op krediet. Ben benieuwd waar je dat vandaan haalt, met het oog op o.a. EU260/2012.

Het gaat niet om de betaling maar om de kredietverlening, dat zijn twee verschillende zaken. Het EU-verhaal verplicht wel om een betaling te accepteren maar niet om te leveren op krediet. Om die reden kan NS ook wanbetalers uitsluiten van Flex: u bent een risico en mag daarom niet meer op krediet reizen. Wettelijk gezien mag een bedrijf zelf kiezen aan wie ze wel en aan wie ze niet op krediet willen leveren. 

Badge +3

Dat is nou net het probleem, NS weigert specifiek op de afgegeven SEPA-machtiging. Dan zou NS het contract in zijn geheel moeten weigeren aan te gaan. Zelfs bij een reeds bestaand contract gaat NS spontaan moeilijk doen wanneer er een SEPA-machtiging wordt afgegeven met buitenlands IBAN-nummer.

Nog steeds? Of wijst men dan naar die suffe iDeal verplichting omdat men niet beter weet?

Weet nog wel dat het Herrie bij een balie uiteindelijk lukte nadat men de nodige mappen erbij gezocht had met instructies… Dat was dus niet zozeer een gevalletje moeilijk doen, maar onwetendheid.

Reageer