beantwoord

NS Flex, busreis en saldo

• 18 december 2019
  • 16 reacties
  • 543 Bekeken

Beste NS, 

ik maak sinds deze maand gebruik van een NS flex abonnement. Inchecken bij de trein gaat prima, maar inchecken bij de bus geeft tot op heden problemen. Met name in de bus waar de kastjes hangen van het merk ViX (regio Arnhem). Bij deze automaten wordt het flex abonnement niet herkend en wordt er gevraagd om saldo. Wanneer ik mijn saldo wil opladen bij een NS automaat, (wat echter vraagtekens oproept omdat de NS adverteert dat je met bus, tram en metro kunt reizen op rekening), krijg ik geen optie om het saldo op te waarderen. 

Ik heb gebeld met jullie klantenservice, die mij doorverwezen heeft naar Breng, die mij vervolgens vertellen dat zij samenwerken met de NS Flex service. Hoe kan ik nu alsnog reizen op rekening met het stadsvervoer zonder hiervoor saldo op te hoeven waarderen (aangezien dit niet kan)?

icon

Beste antwoord door Robert B 18 december 2019, 18:45

Welkom bij de NS Community!

Saldo laden met Flex kan inderdaad niet meer bij NS automaten, maar nog wel bij automaten van andere vervoerders, bij supermarkten e.d. of online (en dan ophalen als bestelling, kan ook bij een NS automaat).

Reizen die je dan op saldo maakt kan je dan terugvragen bij Breng (ze hebben er meen ik zelfs een formulier voor), want het probleem zit bij hen. 

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Saldo laden met Flex kan inderdaad niet meer bij NS automaten, maar nog wel bij automaten van andere vervoerders, bij supermarkten e.d. of online (en dan ophalen als bestelling, kan ook bij een NS automaat).

Reizen die je dan op saldo maakt kan je dan terugvragen bij Breng (ze hebben er meen ik zelfs een formulier voor), want het probleem zit bij hen. 

Bedankt voor je reactie! Ik heb een NS Flex abonnement aangeschaft zodat ik niet steeds opnieuw saldo hoefde te laden, dus naar een supermarkt moeten gaan voor een service die eigenlijk bij het abonnement in zit vind ik redelijk omslachtig. 

Badge +3

Is het ook, Breng moet gewoon het probleem met hun apparaten oplossen.

Hoi Shrly0601, welkom op de NS Community. 

Saldo laden bij een NS kaartautomaat kan inderdaad niet, maar bij iedere andere automaat zou dat wel moeten werken. Het is echter vreemd dat je met NS Flex niet kunt inchecken bij Breng, dat zou overal moeten werken, enkele nachtbussen uitgezonderd. Ervaar je het probleem enkel bij deze specifieke kastjes of krijg je de melding ook wanneer je bij andere vervoerders incheckt? Heb je, naast NS Flex, ook nog een ander abonnement van een regionale vervoerder of een Studentenreisproduct op dezelfde OV-chipkaart staan?

Badge +3

Bij Connexxion op de Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen ging het een tijdlang mis bij Flex omdat het product ‘Reizen op Saldo NS’ ontbrak op de kaart.

Dat klinkt te suf voor woorden, want je reist op rekening (en bij de NS zelf is dat product al lang niet meer nodig) maar het loste het probleem wél op.

Inmiddels is die info op de site van Connexxion verdwenen, dus die zullen het wel opgelost hebben. Bij een servicebalie kunnen ze je hiermee wel helpen, mocht dat inderdaad hetzelfde probleem zijn.

Reputatie 5
Badge

Cnx daar is precies hetzelfde bedrijf als BRENG, nl de NL tak van de franse staatstransportgigant TransDEV, deels eigendom van de veel te vaak stakende franse SNCF en de Parijse RATP. Cnx rijdt ook bussen in vele andere delen van het land. JUist die TransDEV heeft een enorme ervaring en kennis over alle mogelijke soorten chipkaarten en processen erachter. Ik raad je aan eens langs te gaan bij de BRENG balie gecombineerd met NS in dat nieuwe station Arnhem om je kaart uit te laten lezen, als dit een vaker voorkomend problem is, moeten zij er daar van af weten.

Tot heden is die hier niet specifiek genoemd als kwade genius bij het gebruik van FLEX, wel de Q-BUzz treinlijn Dordt-Geldermalsen. Q-BUzz was ooit het paradepaardje van NS zelf maar moest worden verkocht en dat is gegaan naar de ITaliaanse spoorwegen die mede daardoor hoopten ervaring te kunnen opdoen met dat soort moderne ticketingsystemen.

​​​​@Mark NS Hee,

het probleem doet zich alleen voor bij die specifieke kastjes. Bij de oudere kastjes lukt het wel om in te checken bij het regionale vervoer. Er staat geen Studentenreisproduct op de kaart en het abonnement van de regionale vervoerder is gedeactiveerd omdat deze niet icm kan met NS Flex. 

@bahnrider Hee, 

bedankt voor de tip, die ga ik vandaag even uitproberen! 

Ik heb gisteren precies hetzelfde probleem gehad in de regio Arnhem: bij de ‘oude’ kastjes in de bus op de heenweg kon ik wel inchecken (was wel een Syntus bus), maar op de terugweg had de bus van Breng nieuwe kastjes en kwam de melding ‘saldo te laag’. 

Ik heb NS Flex Weekend vrij sinds december vorig jaar, maar heb ook het Dalkorting Oost abonnement. 

Ik hoop dat ik geen 2 kaarten hoef aan te schaffen om van beide abonnementen gebruik te kunnen maken. Dat zou toch (na ruim een jaar van dit soort klachten) te gek voor woorden zijn. 

Ik ga eens langs bij de Breng balie op station Arnhem en hoop dat ze me daar kunnen helpen. 

@MHermans Dit zou mogelijk moeten zijn met GVB Flex, maar een regulier GVB abonnement gaat helaas niet. Deze zal wel op een andere kaart geplaatst moeten worden.

Badge +3

Het lijkt mij dat bij reizen met de bussen in Arnhem het saldo aangesproken wordt. Dat is ook wel logisch want het is een kortingsabonnement en NS Flex komt daar verder niet aan te pas, want de NS weet helemaal niet dat je dat abonnement hebt en zou voltarief rekenen.

Wat er gebeurt is dus eigenlijk precies wat je wilt, het Dalkorting Oost abonnement krijgt voorrang op Flex maar dat is een product op saldo en niet op rekening.

Dat het bij jou waarschijnlijk eenmalig werkte is omdat het saldo op een ov-chipkaart €4 in de min mag komen, en omdat het instaptarief voor bus/tram/metro precies €4 is, en je met €0 saldo incheckt gaat dat prima.

Als je na je busrit uitcheckt krijg je het niet gereisde deel terug (bijv. €2,50 bij een busrit van €1,50), maar dan is je saldo dus -€1,50 en dat is onvoldoende om nog een keer in te kunnen checken in een bus.

Kijk even bij een (niet-NS) automaat wat je saldo is en vul het eventueel aan tot een bedrag wat je een volgende keer nodig hebt. Automatisch opladen aan zetten is ook nog een optie.

Reizen op rekening (Flex) mét die korting wordt nog aan gewerkt. Er zijn tientallen/honderden abonnementen met allemaal verschillende voorwaarden die allemaal samen moeten gaan werken in Flex, en dat is nogal een klus.

Badge +3

Update:

Ik had er overheen gelezen dat de ene bus van Syntus was (Flex werkt) en de andere van Breng (Flex werkt niet en je Dalkorting Oost vereist saldo).

Maar dan nog, als je Syntus rit in Mijn NS terecht komt krijg je daar dus geen korting op.

En als er iets mis gaat bij Breng kunnen zij je verder helpen.

Dank voor de reacties.

Ik wist niet dat ik in de min kon staan. Dacht dat er sowieso €10 op de kaart moest staan om in te checken. Ik zie de Syntus rit nl niet in mijn NS staan. Wel zag ik afgelopen weekend bij het uitchecken dat mijn saldo -€1,10 is? Maar goed. Ik zie wel hoe dat dan precies afloopt. 

Dan zit er niets anders op dan een 2e kaart te bestellen. Ik had ergens gelezen dat dit kosteloos kan als je NS Flex abonnement ‘bijt’ met een ander abonnement. Klopt dat? Ik kan nl nu nergens meer vinden waar dit dan eventueel kan. Mijn huidige kaart is nog 9 maanden geldig. Dan zou ik daar mijn huidige Dalkorting  Oost busabonnement laten staan en dan NS flex op de nieuwe willen zetten. Mijn busabonnement is nl ook nog 9 maanden geldig. Kan ik dan meteen kijken of ik dat abonnement aanhoud als deze ov chipkaart verloopt. Is dat mogelijk?

Een OV-chipkaart is alleen gratis als je deze besteld met een nieuw abonnement. Met een NS Flex Dal Voordeel abonnement is dat het geval. Aangezien je al in het bezit bent van een NS Flex abonnement kan je deze nu niet gratis bestellen.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij kun je gewoon een nieuwe NS Flex met DalVoordeel met gratis kaart bestellen. Zodra die ingaat, zet je Flex op de huidge kaart stop. 

Of je al een NS Flex-abonnement hebt of niet, maakt niet uit voor het wel of niet krijgen van een gratis kaart. 

Badge +3

Precies.

De kans bestaat wel dat je een ander e-mailadres moet gebruiken voor die bestelling. Je krijgt dan een tweede Mijn NS account erbij.

Ik zou daarmee trouwens even wachten tot morgen want NS heeft een behoorlijke storing in de Mijn NS omgeving dus daar kan zomaar van alles mis gaan. 

Reageer