beantwoord

NS Flex Dal voordeelabonnement, vraag over spits inchecktijd

• 30 juni 2019
  • 12 reacties
  • 525 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik een NS Flex dal vrij abonnement.
Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer voor het abonnement de spits begint.

Stel:
Ik check in om 15.59 uur en stap onderweg over op een andere NS trein zonder uitchecken en inchecken. Begrijp ik het dan goed dat dan de hele reis inclusief overstap nog onder dal valt en dat ik gratis reis met mijn abonnement?
icon

Beste antwoord door Tochjo 30 juni 2019, 11:26

Ja. Ook als u wel zou uitchecken en binnen 35 minuten weer zou inchecken, blijft de reis tegen daltarief. Dat geldt zelfs bij een overstap naar een andere treinvervoerder. Dus zou u in de spitsuren overstappen op een trein van, zeg, Arriva, dan is het deel na de overstap ook gratis voor u.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
Ja. Ook als u wel zou uitchecken en binnen 35 minuten weer zou inchecken, blijft de reis tegen daltarief. Dat geldt zelfs bij een overstap naar een andere treinvervoerder. Dus zou u in de spitsuren overstappen op een trein van, zeg, Arriva, dan is het deel na de overstap ook gratis voor u.
Inchecken tot 16:05 valt zelfs nog onder de daluren, er is 5 minuten speling ten voordele van de reiziger. Hetzelfde gaat op voor het einde van de spits, vanaf 18:25 check je alweer in de daluren in.
Hartelijk dank voor de antwoorden, het is mij helder!
Badge +3
Let op dat bij Flex die 5-minutenmarge niet altijd goed gehanteerd wordt.

Met name een incheck om bijv. 16:03 zal je een reis tegen spitstarief opleveren. Omgekeerd (incheck om bijv. 18:27) lijkt het wel goed te gaan.

Je kunt dus beter het zekere voor het onzekere nemen en zorgen dat je voor 16:00 op het station bent.
Met name een incheck om bijv. 16:03 zal je een reis tegen spitstarief opleveren. Omgekeerd (incheck om bijv. 18:27) lijkt het wel goed te gaan.

Ik kan in mijn reishistorie maar 1 incheck terugvinden die tussen 16:00 en 16:05 was (om 16:01) en daar is wel keurig het juiste tarief in rekening gebracht. Wellicht omdat ik NS Flex gebruik?
Badge +3
Dan gaat het dus soms mis, maar niet structureel. Dat scheelt weer.

De situatie in een ander topic ging om een incheck om 06:33, die daltarief (in dit geval vrij reizen) zou moeten opleveren volgens de 5-minuten regel, maar waarvoor gewoon kosten gerekend werden.
Tussen 6:30 en 6:35 heb ik geen incheck in de reishistorie staan, daar kan ik dus niet uit ervaring over spreken.
Badge +3
Ik heb er genoeg tussen 6.30 en 6.35 uur. Dat gaat altijd goed (gratis met NS Flex Dal Vrij). Andersom (tussen 16.00 en 16.05 uur) gaat het ook altijd goed, trouwens.
Badge +3
Ik denk dat de oorzaak van dat andere topic dan gezocht moet worden in een (permanente) klassewissel, ook al is die € 8,90 precies het bedrag voor 2e klas voltarief Houten Castellum - Amsterdam Zuid. Blijft vreemd.

Bij een tijdelijke klassewissel zou die reis je volgens mij € 5,79 kosten.

Maar goed, is off-topic voor de vraag hier.

Ik heb er genoeg tussen 6.30 en 6.35 uur. Dat gaat altijd goed (gratis met NS Flex Dal Vrij). Andersom (tussen 16.00 en 16.05 uur) gaat het ook altijd goed, trouwens.

Hoi Tochjo, weet u 100% zeker? Heb de mensen van NS nagevraagd, maar niemand weet echt precies hoe dat zit. Enige wat ze konden vertellen is,  dat het is een coulance regeling van NS, dus het is niet per definitie zo. Maar uit je ervaring, reis je gewoon gratis als je bijv. om 16.03 incheckt? 

Badge +3

Ja, dat weet ik zeker.

Ja, Tochjo heeft gelijk!

Reageer