beantwoord

NS Flex Dal Vrij en overstappen

• 22 november 2018
  • 3 reacties
  • 1171 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Komende maand ga ik NS Flex Dal Vrij uitproberen. Met de upgrade naar eerste klas. Ik reis veel op een vast traject en dat kan ik deels buiten de spits doen. Er zit een overstap in mijn reis en omdat ik op tijd wil aankomen vertrek ik nu standaard een kwartier te vroeg. Als er geen verstoringen zijn, kan ik dus bij mijn overstap best een kwartier wachten. En dat wordt zeker de moeite waard als ik daarna zonder kosten eerste klas kan reizen.

Maar ik vraag mij af of dit altijd goed gaat werken. Het tarief voor mijn reis wordt namelijk bepaald door het moment van inchecken. Op het startstation check ik in voor 9:00, dus voor de eerste (korte) rit) betaal ik het volle tarief. Op het overstapstation wil ik uitchecken en opnieuw inchecken, zodat ik voor de volgende rit na 9:00 ben ingecheckt en dus zonder kosten met de eerste klas kan gaan reizen.
Bij het opnieuw inchecken zie ik op het poortje "overstap OK", maar ik heb nog niet meegemaakt dat ik in- en uitchecken meteen achter elkaar doe. Ik ken wel de melding "inchecken geannuleerd" als ik eerst incheck en meteen daarna weer uitcheck...

Waar moet ik op letten om zeker te weten dat ik geen kosten krijg voor het tweede deel van mijn reis en wanneer ga ik dat terugzien in mijn kostenoverzicht?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 november 2018, 10:37

Goedemorgen WPH, welkom bij de NS Community!

Wij werken met het zogenaamde 'van rit naar reis'-principe (en de F.A.Q.). Dit houdt kort in dat het gebruikte tarief voor de hele reis wordt bepaald door het tarief waar de reis mee wordt begonnen. Dit tarief wordt vastgehouden bij een overstap, dit is wanneer je binnen 35 minuten na een uitcheck opnieuw incheckt om de reis voort te zetten.

Als ik het goed begrijp, begin jij aan je reis vóór 9 uur, dus in de spits. Je reis zal dan dus op vol tarief beginnen. De overstap die je maakt, zal echter geen verschil maken in dat gebruikte tarief, wanneer je maximaal een kwartier verder reist. Zodoende zal de gehele reis volgens het spitstarief worden berekend.

Wat je in dit geval zou kunnen doen is een aparte, tweede, OV-chipkaart aanschaffen om gebruik te maken voor het stuk dat je in de spits reist. Je checkt daarmee in in de spits en maakt het eerste deel van reis. Wanneer je vervolgens in de daluren de overstap maakt, kun je op dat moment uitchecken met de extra kaart en inchecken met de kaart waar je Dal Vrij abonnement op staat. Tijdens het tweede gedeelte in de daluren reis je dan gratis.
Bekijk origineel

3 reacties

Goedemorgen WPH, welkom bij de NS Community!

Wij werken met het zogenaamde 'van rit naar reis'-principe (en de F.A.Q.). Dit houdt kort in dat het gebruikte tarief voor de hele reis wordt bepaald door het tarief waar de reis mee wordt begonnen. Dit tarief wordt vastgehouden bij een overstap, dit is wanneer je binnen 35 minuten na een uitcheck opnieuw incheckt om de reis voort te zetten.

Als ik het goed begrijp, begin jij aan je reis vóór 9 uur, dus in de spits. Je reis zal dan dus op vol tarief beginnen. De overstap die je maakt, zal echter geen verschil maken in dat gebruikte tarief, wanneer je maximaal een kwartier verder reist. Zodoende zal de gehele reis volgens het spitstarief worden berekend.

Wat je in dit geval zou kunnen doen is een aparte, tweede, OV-chipkaart aanschaffen om gebruik te maken voor het stuk dat je in de spits reist. Je checkt daarmee in in de spits en maakt het eerste deel van reis. Wanneer je vervolgens in de daluren de overstap maakt, kun je op dat moment uitchecken met de extra kaart en inchecken met de kaart waar je Dal Vrij abonnement op staat. Tijdens het tweede gedeelte in de daluren reis je dan gratis.
Beste Stijn,

Dank je voor je vlotte en heldere reactie! Dit is iets wat je maar net even moet weten. De tip om een tweede chipkaart aan te schaffen is dan inderdaad een uitkomst voor mij.

De hyperlinks in je reactie werken helaas niet: ik krijg een 404-error (Not Found). Ik wilde nog even nakijken wanneer het daltarief nu precies ingaat, want de trein waarop ik overstap vertrekt precies om 9:00. Ik las als antwoord op een vraag van een paar jaar geleden dat er een marge geldt van 5 minuten. Is dat nog steeds zo en geldt dat ook voor de Flex-abonnementen?
Badge +3
Dat is nog steeds zo en geldt ook voor de Flex-abonnementen.

De juiste links zijn overigens deze en deze.

Reageer