beantwoord

NS flex Dal Vrij permanente klassenwissel

Toon eerste bericht

34 reacties

Wat Stijn in het andere topic bedoelt, is dat iemand met NS Flex Dal Vrij 2e klas in de daluren op werkdagen 67 procent van de ritprijs 2e klas en in het weekend 50 procent van de ritprijs 2e klas betaalt als hij in de daluren 1e klas wil reizen. Hij heeft dan de 2e klas al afgekocht voor 103 euro per maand en betaalt alleen die toeslag, en niet die 27 euro per maand. Iemand met NS Flex Dal Vrij 1e klas die in de daluren 1e klas wil reizen, betaalt die toeslag per reis niet, maar wel die 27 euro per maand.
Precies, en dit is niet wat Jouke NS in dit topic vertelt:

Ik: "1. Als ik vandaag voor mijn NS Flex Dal Vrij voor onbepaalde tijd 1e klas aanzet betaal ik €27 voor deze maand, ook al is het een halve maand. Klopt dit? Mag ik u erop wijzen dat dit nergens aangegeven staat?"

Jouke NS: "1. Dat klopt tot op zekere hoogte. Je betaald in eerste instantie € 27,00. Op de volgende factuur wordt een deel hiervan weer gerestitueerd."

Het antwoord had blijkbaar moeten zijn: als je een klassewissel voor onbetaalde tijd doet, dan betaal je een toeslag per rit.

Ik heb even overlegd met Jouke hierover. Hij heeft dit specifiek nagevraagd bij de NS Flex afdeling en dit is wat zij hebben aangegeven. Op het moment dat jij het abonnement wijzigt van een NS Flex Dal Vrij 2e klas naar een NS Flex Dal Vrij 1e klas (met dus die €27 toeslag bij de maandelijkse betaling) dan zou je dus eerst de volledige €27 betalen wanneer je het wijzigt, waarna je op de volgende factuur een verrekening krijgt voor de periode waar je teveel voor hebt betaald. Iets anders kunnen wij er ook niet van maken.

Dit is dus een andere wijziging dan als je 'tijdelijk' de reisklasse aanpast. Je abonnement blijft daarmee een NS Flex Dal Vrij 2e klas, maar je kiest ervoor om tijdelijk in de 1e klas te reizen. Bij die wijziging betaal je dus een toeslag per rit. Veel beter dan hoe Tochjo dat verschil heeft toegelicht kan ik niet:

Er zijn twee manieren om bij NS Flex eerste klas te reizen:
- Met een Vrij-abonnement voor de eerste klas. Daarmee mag bij inchecken in de afgekochte uren onbeperkt eerste klas gereisd worden. Dit kost een vast bedrag per maand; bij NS Flex Dal Vrij is dat 27 euro extra (130 euro per maand versus 103 euro per maand). Er wordt niet per reis nog betaald als in de daluren wordt ingecheckt.
- Per reis (bij een reisrecht voor de tweede klas). Dit gebeurt door in Mijn NS het schuifje op het Dashboard naar 1e klas te schuiven. Voor elke reis wordt dan een toeslag in rekening gebracht: op werkdagen 67 procent van de ritprijs 2e klas en in het weekend 50 procent van de ritprijs 2e klas.

In een ander topic zag ik dat je nu NS Flex Dal Vrij 1e klas hebt voor 27 euro extra per maand. Je reist dan onbeperkt 1e klas bij inchecken in de daluren en betaalt geen toeslag per reis. In de spitsuren reis je 2e klas. Tenzij je het schuifje op het dashboard naar 1e klas schuift. Dan betaal je bij inchecken in de spitsuren de ritprijs vol tarief 2e klas plus een toeslag van 67 procent van die ritprijs, dus feitelijk 1,67 keer de ritprijs vol tarief 2e klas.

Wat Stijn in het andere topic bedoelt, is dat iemand met NS Flex Dal Vrij 2e klas in de daluren op werkdagen 67 procent van de ritprijs 2e klas en in het weekend 50 procent van de ritprijs 2e klas betaalt als hij in de daluren 1e klas wil reizen. Hij heeft dan de 2e klas al afgekocht voor 103 euro per maand en betaalt alleen die toeslag, en niet die 27 euro per maand. Iemand met NS Flex Dal Vrij 1e klas die in de daluren 1e klas wil reizen, betaalt die toeslag per reis niet, maar wel die 27 euro per maand.
Badge +3
Ik heb even overlegd met Jouke hierover. Hij heeft dit specifiek nagevraagd bij de NS Flex afdeling en dit is wat zij hebben aangegeven. Op het moment dat jij het abonnement wijzigt van een NS Flex Dal Vrij 2e klas naar een NS Flex Dal Vrij 1e klas (met dus die €27 toeslag bij de maandelijkse betaling) dan zou je dus eerst de volledige €27 betalen wanneer je het wijzigt, waarna je op de volgende factuur een verrekening krijgt voor de periode waar je teveel voor hebt betaald. Iets anders kunnen wij er ook niet van maken.
Wellicht kan iemand de NS Flex-afdeling dan informeren dat de praktijk afwijkt van wat zij zeggen?

Ik heb op 6 juni NS Flex Dal Vrij 2e klas aangeschaft en dit abonnement op 6 juli gewijzigd in NS Flex Dal Vrij 1e klas. De factuur van 6 juli was al gemaakt, dus de wijziging in abonnementskosten kon niet meer worden meegenomen op die factuur. Op de volgende factuur begin augustus stond het volgende:

De onderste twee regels zijn de extra abonnementskosten voor de periode van 6 juli tot en met 5 augustus. Deze 27 euro heb ik dus niet als los bedrag betaald. Had ik mijn abonnement later in juli gewijzigd, dan had ik op die factuur gewoon een evenredig deel van de abonnementskosten in rekening gebracht gekregen. Het is dus niet zo dat iemand altijd 27 euro betaalt en dan later een deel terugkrijgt als het gaat om een deel van de maand.
Reputatie 5
Ben toch wel benieuwd in welke situaties er wel besloten wordt een losse maand in rekening te brengen, en in welke situaties het (zoals bij @Tochjo) wordt doorgeschoven naar de volgende factuur.

Voor dat schuifje is inmiddels alles duidelijk, hopelijk kan dit ook worden gecommuniceerd naar telefonisten. Het schuifje is eigenlijk de vraag "ik wil buiten mijn vrij reizenperiode, per rit, een extra toeslag betalen om (ook dan) 1e klasse te reizen".
Badge +3
Ben toch wel benieuwd in welke situaties er wel besloten wordt een losse maand in rekening te brengen, en in welke situaties het (zoals bij @Tochjo) wordt doorgeschoven naar de volgende factuur.
Volgens mij wordt alleen bij aanschaf van NS Flex met een abonnement een aparte factuur gemaakt voor de eerste maand abonnementskosten, en wordt daarna alles eens per maand op de factuur verrekend.

Het schuifje is eigenlijk de vraag "ik wil buiten mijn vrij reizenperiode, per rit, een extra toeslag betalen om (ook dan) 1e klasse te reizen".
Of, bij een abonnement met vrij reizen in de 2e klas, een of meerdere reizen 1e klas maken binnen de vrijreizenperiode.
Reputatie 5

Of, bij een abonnement met vrij reizen in de 2e klas, een of meerdere reizen 1e klas maken binnen de vrijreizenperiode.

Sorry, dat kan natuurlijk ook inderdaad. Feit is dat het schuifje geen invloed heeft op de abonnementsproducten, het is handig als iedereen hiervan op de hoogte is.
Excuses voor de late reactie. Ik durf niet precies te zeggen hoe we in dit geval verkeerde informatie hebben gekregen, mogelijk berust het op een miscommunicatie. Gezien Jouke hierover oorspronkelijk contact heeft gehad met de NS Flex afdeling zal hij dit verder oppakken.
Bedankt voor je verheldering Tochjo en je vraag om hier nogmaals naar te kijken. Ik heb dit in eerste instantie uitgevraagd en de eerste reactie gekregen. Ik zie nu echter aan jouw voorbeeld dat dit niet klopt. Ik neem hierover nu weer contact op met de collega's van NS Flex om te achterhalen wat nu de theorie is en hoe het exact in de praktijk werkt.
Helaas heb ik nog geen reactie gekregen van de collega's van NS Flex. Ik ga er opnieuw achteraan.
Ik heb inmiddels de bevestiging gekregen dat mijn eerste reactie niet klopt. Zoals Tochjo al constateerde worden de kosten voor de upgrade bij de volgende factuur in rekening gebracht. Er volgt dus geen extra factuur. Dit geldt overigens voor elke wijziging, ook als je overstapt naar een ander abonnement.

Reageer