beantwoord

Ns flex daluren - laden? kosten niet zichtbaar

Beste NS,

ik heb onlangs een NS flex abonnement besteld met daluren korting. Ik heb hier gisteren mee gereisd, maar heb niets geladen bij een kaartautomaat omdat dat ook niet op de brief stond.

als ik gebruik wil maken van mijn dalurenvoordeel, moet ik dan wel iets laden bij een kaartautomaat? Er stond bij het in en uitchecken alleen ‘reizen op rekening’ en niet dalurenvoordeel oid. Ik wilde mijn gemaakte kosten bekijken om te zien of er inderdaad 40% korting was gegeven, maar de website zegt dat er geen reishistorie beschikbaar is en dat de kosten 0 euro zijn.

zie ik iets over het hoofd of is het aan het einde van de maand een verrassing wat ik moet gaan betalen?
icon

Beste antwoord door Staanplaats 12 januari 2019, 12:39

@Chouffe Als je een Flex abonnement inclusief kaart hebt besteld, hoef je inderdaad niks te laden via de kaartautomaat.
Bij een bestelling van Flex op een bestaande OV chipkaart, moet je dit wel op de kaart zetten bij een automaat. in dat geval wordt dat ook per mail gecommuniceerd.
Bij Flex is op het display van de poortjes (of automaten in bus / tram) alleen reizen op rekening zichtbaar. De gegevens over het abonnement staan niet op de kaart, en zijn voor het poortje of de automaat niet zichtbaar en dus ook niet op het display.
Als de chipkaart gekoppeld is aan het NS account, worden de reizen in mijn ervaring altijd wel zichtbaar. Dat kan vaak even duren. De reizen staan sneller op de site van ov-chipkaart, als reizen op rekening zonder prijs.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 1
@Chouffe Als je een Flex abonnement inclusief kaart hebt besteld, hoef je inderdaad niks te laden via de kaartautomaat.
Bij een bestelling van Flex op een bestaande OV chipkaart, moet je dit wel op de kaart zetten bij een automaat. in dat geval wordt dat ook per mail gecommuniceerd.
Bij Flex is op het display van de poortjes (of automaten in bus / tram) alleen reizen op rekening zichtbaar. De gegevens over het abonnement staan niet op de kaart, en zijn voor het poortje of de automaat niet zichtbaar en dus ook niet op het display.
Als de chipkaart gekoppeld is aan het NS account, worden de reizen in mijn ervaring altijd wel zichtbaar. Dat kan vaak even duren. De reizen staan sneller op de site van ov-chipkaart, als reizen op rekening zonder prijs.
En als aanvulling op de vraag over de kosten.

In Mijn NS vind je vanaf 24 u na de rit (tot max 21(of 23?) dagen bij sommige vervoerders) de kosten terug. Hier staat dan ook op of er met korting, ... gereisd werd.

Rond de factuurdatum krijg je een mail dat er een factuur klaar staat in Mijn NS. Daar staat dan het bedrag op dat je voor alle gekende ritten moet betalen.
Badge +3
Klopt, en het is dus ook normaal dat (met name bus/tram) reizen van vlak voor de factuurdatum nog niet meegenomen zijn, omdat die gegevens pas later door vervoerders aangeleverd worden. Die komen dan terug op de volgende factuur.

Houd dus t.o.v. het transactieoverzicht/reishistorie in een Mijn OV-chip account (zonder prijs) een dag of twee extra aan voordat het ook in Mijn NS staat (mét prijs).
Bedankt allen voor de reacties! Mooi dat ik niets vergeten ben te laden. Ik bekijk morgen of overmorgen weer mijn ns en hoop dat de kosten dan zichtbaar zijn. Top dat ik zo snel reactie kreeg

Reageer