beantwoord

NS Flex en Arriva

• 15 August 2021
  • 13 reacties
  • 429 Bekeken

Ik heb NS Flex met 0 saldo op mijn ov-chipkaart. Toen ik vanmiddag probeerde in te checken bij Arriva kreeg ik de foutmelding dat ik geen saldo op de kaart had staan. Dat klopt toch niet?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 16 August 2021, 16:54

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Hangt er van af-het kan wel.

Het is nl zo dat vanwege het niet compatibel zijn van FLEX met al bestaande BUS/tram ABOś e.d. sinds enige tijd de bustram-FLEX-poot kan worden uitgezet. Schijnt soms standaard zonder vragen te gebeuren-check dit op mijnNS. Verder heeft m.n. ARV nogal wat lange buslijnen met hogere status-Q-liner etc., die een hoger instaptarief vragen (meestal 10 eur ipv 4) en er zijn op dit forum diverse meldingen van mensen die juist op die lijnen ditzelfde problem tegenkwamen.

Hmm, met de bus heb ik nooit problemen gehad. Dit ging over een ARV trein. Wat moet ik precies checken op MijnNS? Ik zie niets over een “bustram-FLEX-poot”. 

Dat is apart, Bill! Dit heb je nooit eerder gehad, of was dit je eerste reis met een bus, tram of metro? Want in het laatste geval kun je door de klantenservice het bus-, tram- en metrogedeelte (de zogenoemde bustram-FLEX-poot) aan laten zetten. 

Reputatie 6

Dat is apart, Bill! Dit heb je nooit eerder gehad, of was dit je eerste reis met een bus, tram of metro? Want in het laatste geval kun je door de klantenservice het bus-, tram- en metrogedeelte (de zogenoemde bustram-FLEX-poot) aan laten zetten. 

Hmm, met de bus heb ik nooit problemen gehad. Dit ging over een ARV trein

Ik snap je reactie niet helemaal Laura.

Foutje, bedankt. Heb je NS Flex reeds gebruikt voor vervoer bij NS, Bill? Dit leest alsof Flex niet (goed) op de OV-chipkaart staat. De kortste klap zal zijn om contact te zoeken met de Klantenservice met de vraag of ze willen checken of NS Flex correct geactiveerd is en/of ‘BTM’ wel goed in het systeem staat.

In mijn transacties zie ik dat "Reizen op Rekening Bus Tram Metro op Elk station in Nederland” is geactiveerd. Dus dat is het niet. Ik had wel samenreiskorting geactiveerd voor die dag. Kan dat een probleem zijn icm ARV?

Badge +3

Dat zal inderdaad het probleem geweest zijn. Bij NS Flex is het de bedoeling dat u Samenreiskorting aanzet in de app of in Mijn NS, niet bij de kaartautomaat. Zie de informatie op www.ns.nl/samenreiskorting onder “Samenreiskorting: als je met iemand meereist", en dan “Ik heb een NS Flex-abonnement” (ook van toepassing bij NS Flex zonder abonnement).

Bij NS-kaartautomaten is het onmogelijk gemaakt het product Samenreiskorting te laden op een OV-chipkaart met NS Flex, maar bij automaten van andere vervoerders blijkt het wel te kunnen. In dat geval zal het product Samenreiskorting worden herkend bij inchecken en niet NS Flex. Bij inchecken is er dan ook saldo benodigd.

In mijn transacties zie ik dat "Reizen op Rekening Bus Tram Metro op Elk station in Nederland” is geactiveerd. Dus dat is het niet.

Voor reizen per trein moet “Reizen op Rekening Trein” op de kaart staan.

Pff, beetje onlogisch wel en te lastig voor mensen zoals ik die niet zo heel veel met de trein reizen. 

Bedankt voor de uitleg. 

(Uiteraard staat “Reizen op Rekening Trein” ook op mijn kaart.)

Reputatie 7
Badge +3

Pff, beetje onlogisch wel en te lastig voor mensen zoals ik die niet zo heel veel met de trein reizen. 

Bedankt voor de uitleg. 

(Uiteraard staat “Reizen op Rekening Trein” ook op mijn kaart.)

Zeker als je weinig reist is het handig om de voorwaarden nog eens door te lezen.

Badge +3

Zeker als je weinig reist is het handig om de voorwaarden nog eens door te lezen.

Daar ligt het niet aan. Zie de reactie van @Tochjo het probleem wordt in dit geval veroorzaakt door het laden van Samenreiskorting bij een niet-NS automaat, waarna je op saldo reist omdat NS Flex dan niet meer herkend wordt.

Bij NS Flex zet je Samenreiskorting aan via Mijn NS of de NS app, maar dat is niet voor een dag, maar geldig voor één reis op die dag. 35 minuten na een uitcheck (of om 04:00 bij niet gebruikt) vervalt het automatisch.

Reputatie 7
Badge +3

Daar ligt het niet aan. Zie de reactie van @Tochjo het probleem wordt in dit geval veroorzaakt door het laden van Samenreiskorting bij een niet-NS automaat, waarna je op saldo reist omdat NS Flex dan niet meer herkend wordt.

Maar in alle informatie over NS Flex en Samenreiskorring staat dat je met Flex de Samenreiskorting via MijnNS aanzet, als je het dan toch gaat laden bij een niet-NS automaat dan heb je dat dus niet gelezen of niet goed begrepen. Of je nu veel of weinig reist, als je een nieuw abonnement aanschaft is het gewoon het beste de voorwaarden of informatie erover te lezen.

Reputatie 5

Maar in alle informatie over NS Flex en Samenreiskorring staat dat je met Flex de Samenreiskorting via MijnNS aanzet, als je het dan toch gaat laden bij een niet-NS automaat dan heb je dat dus niet gelezen of niet goed begrepen. Of je nu veel of weinig reist, als je een nieuw abonnement aanschaft is het gewoon het beste de voorwaarden of informatie erover te lezen.

Dit is weer een gevalletje van vistim blaming. Een veel de complex systeem (de OV chipkaart) dat niet in staat is om onbenulligheden van gebruikers te ondervangen. Stel je voor dat je pinpas het niet zou doen omdat je 'm probeerde te gebruiken bij een willekeurige zaak. 

Badge +3

Dit is weer een gevalletje van victim blaming. Een veel te complex systeem (de OV chipkaart) dat niet in staat is om onbenulligheden van gebruikers te ondervangen. Stel je voor dat je pinpas het niet zou doen omdat je 'm probeerde te gebruiken bij een willekeurige zaak. 

Het gaat niet om de OV-chipkaart maar om het ‘product’ NS Flex (Reizen op Rekening) dat voorrang zou moeten krijgen op zo ongeveer alle andere producten die op een kaart staan.

Maar zo werkt het dus niet (en is ook niet wat je wilt!), dus andere vervoerders geven hun eigen producten ‘gewoon’ voorrang. Denk daarbij aan (vrij reizen) bus/tram/metro abonnementen van een vervoerder.

Voor trein zouden Arriva automaten eigenlijk NS Flex moeten herkennen en je er op moeten wijzen dat Samenreiskorting i.c.m. NS Flex via de NS app of Mijn NS aangezet kan worden. Net zoiets als willen inchecken bij Arriva op een perron terwijl je al ingecheckt bent bij NS (foutmelding).

Maar dat doen ze niet (een melding geven), dus kan je bij Arriva gewoon Samenreiskorting laden en dan is Flex op dat moment ondergeschikt. Prima, maar die Samenreiskorting is een reizen op saldo product… dus heb je saldo nodig.

Reageer