beantwoord

NS Flex en GVB Zone Abonnement: hoe werkt dit?

• 16 maart 2019
  • 11 reacties
  • 1743 Bekeken

Ik wil NS Flex aanvragen en heb daarnaast een zone abonnement GVB voor het centrum. Af en toe reis ik ook vanuit het centrum naar omliggende zones waar het GVB abonnement dus niet geldig is. Hoe werkt dit dan precies?

1. wordt het buiten zone traject, dus het gedeelte waar mijn GVB abonnement niet geldig is, via NS Flex verrekend? Dat is zoals ik het begrijp en hoop dat het werkt.
  2. of wordt het buiten zone traject, dus het gedeelte waar mijn GVB abonnement niet geldig is van het kaartsaldo afgehaald?
  3. of - worst case - gaat zo'n hele reis van het saldo af ondanks het abonnement
Geen enkele medewerker kan hier precies antwoord op geven. In scenario 1 is alles overzichtelijk en makkelijk, in het tweede scenario moet ik weer handmatig de kaart gaan opladen (😏) - tenzij ik automatisch opladen toch weer aan kan zetten en in het derde scenario kan ik flex dus eigenlijk helemaal niet gebruiken.

Hoop dat iemand deze edge case wél kan beantwoorden!
icon

Beste antwoord door Stijn NS 16 maart 2019, 16:10

Dat is inderdaad ook het doel van NS Flex, alles op één kaart en altijd reizen met het beste of voordeligste product. Helaas werkt dat nog niet vlekkeloos, vandaar het advies van twee OV-chipkaarten. Je kunt het altijd proberen om de twee producten toch op één kaart te zetten, misschien heb je geluk en werkt het bij jou wel correct. Ik kan dat echter niet garanderen, er bestaat een kans dat je die bus-, tram- en metro reizen dus niet gratis maakt en dat ze alsnog via NS Flex in rekening gebracht zullen worden. 😕
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Flex werkt niet samen met een abonnement van een andere vervoerder op dezelfde kaart. Als je een Flex-abonnement wilt aanvragen, dan kun je die het beste met een nieuwe kaart aanvragen. Kies je voor Flex basis dan betaal je €10 voor die nieuwe kaart, kies je voor een ander Flex abonnement, dan is de kaart gratis.

Je GVB reizen maak je dan met je kaart waar je GVB abonnement op staat. Daar moet je dan wel saldo op hebben staan voor de GVB reizen die je buiten je abonnement maakt
Goedemiddag 1stclass en welkom bij de NS Community!

Ik vind het lastig om echt een volledig antwoord te geven, gezien het samenwerken van NS Flex met regionale producten nog steeds niet vlekkeloos werkt.

Hoe het zou moeten werken is als volgt. Wanneer jij incheckt krijgt een regionaal product prioriteit als dat regionale product geldig is (en dus korting verleent) op de plek waar jij incheckt. De volledige reis tot aan de uitcheck zal dan worden gedaan via dat regionale product en via het saldo op de kaart.
Wanneer je incheckt op een locatie waar dat regionale product niet geldig is, zal je inchecken met NS Flex en worden de kosten via NS Flex gefactureerd. Houd er wel rekening mee dat bus-, tram- en metroreizen bij NS Flex vooralsnog altijd op vol tarief worden berekend.

In de praktijk is het helaas zo dat deze combinatie niet goed werkt. Het gebeurd nog regelmatig dat ook het NS Flex product wordt gebruikt wanneer je incheckt op een plek waar het regionale product ook geldig is. Zodoende mis je dan de korting van dat regionale product. Om dit te voorkomen is het doorgaans verstandig om de twee producten op een verschillende kaart te plaatsen. Dan wordt altijd het juiste product gebruikt voor de betreffende reis.
Hi @MoDe en @Stijn NS. Thanks voor jullie snelle antwoorden!

Misschien voor de volledigheid nog even toevoegen dat het hier om een jaarabonnement vrij reizen gaat met GVB. Dus niet om een kortingskaart. Het is met mijn huidige kaart (een klassiek weekend vrij abonnement en een zone abonnement) dus altijd al zo dat tram/bus/metro ritten die buiten de zone gaan (of überhaupt buiten de zone vallen) vol tarief worden afgeschreven van het saldo.

Maar goed. Als ik jouw antwoord lees Stijn, zou die dus precies zo moeten blijven werken, maar 100% zeker werkt het in de praktijk niet altijd.

Jammer, want ik ga zeker niet met twee kaarten rondlopen, één kaart is volgens mij het idee waarom de OV chipkaart ooit is opgezet 🤔
Dat is inderdaad ook het doel van NS Flex, alles op één kaart en altijd reizen met het beste of voordeligste product. Helaas werkt dat nog niet vlekkeloos, vandaar het advies van twee OV-chipkaarten. Je kunt het altijd proberen om de twee producten toch op één kaart te zetten, misschien heb je geluk en werkt het bij jou wel correct. Ik kan dat echter niet garanderen, er bestaat een kans dat je die bus-, tram- en metro reizen dus niet gratis maakt en dat ze alsnog via NS Flex in rekening gebracht zullen worden. 😕
Reputatie 3
Bij NS Flex staan abonnementen en andere reisproducten niet op de chipkaart, maar in het achterliggende systeem (backoffice). Daardoor kun je bijvoorbeeld na het inchecken nog wisselen van 2e klas naar 1e klas. Nadeel is dat NS Flex niet samengaat met producten die wel op de kaart geladen moeten worden; samenreiskorting bij NS zelf, of bus (-tram en metro) abonnementen van andere vervoerders. Gebruikers van die reisproducten zullen daarom met twee chipkaarten op pad moeten. Voorlopig zal dit nog het geval blijven, gezien de ontwikkeling van Flex niet heel vlot lijkt te gaan.
Jammer! Wat dat betreft jaloers op OV zoals in London of Tokyo, waar je überhaupt geen OV kaart nodig hebt. Simpelweg je American Express tappen en aan het eind van de dag worden alle ritjes netjes geanalyseerd en als blijkt dat een dagkaart uiteindelijk voordeliger was, dan is dat wat je betaalt.

NS Flex zou eigenlijk ook zo moeten werken, een link met ov-chipkaart.nl waar ook reisproducten van andere vervoerders bekend zijn en op basis daarvan de al betaalde transacties verwijderen van de maandnota.

Anyhow... niet zo blij met de implementatie van NS Flex, wel met de snelle antwoorden 😉
Dat is in principe ook het einddoel. 🙂 Eén kaart, waar je meerdere producten van verschillende vervoerders op kunt zetten en op rekening reist. Na de reis wordt gekeken welke producten je hebt, welke het voordeligste tarief oplevert voor de gemaakte reis en dan wordt dat in rekening gebracht. We zijn daar echter nog lang niet helaas. 😛
Hi Stijn,

Nog even een update. Met gezonde eigenwijsheid heb ik het Flex abonnement toch op dezelfde kaart gezet. Worst case kan ik altijd terug naar een klassiek abonnement was mijn redenering en ik gebruik OV niet dagelijks. Ik begrijp dat transacties tot 5 weken nodig kunnen hebben om verwerkt te worden dus dit is mogelijk niet definitief.

Ik zie sowieso alle ritten die ik gemaakt heb terug op ov-chipkaart.nl. Dus er is geen sprake van missende informatie. Met zowel een GVB abonnement voor meerdere zones als NS Flex op dezelfde kaart zijn dit mijn bevindingen:

• Ritten binnen mijn gekozen GVB zones worden door bij inchecken afgevangen door het GVB Abbo. Ik zie dit op de paal, er staat iets van GVB RJ. Deze ritten komen niet in mijn NS.
  • Ritten buiten mijn gekozen GVB zones worden bij inchecken juist afgevangen door NS Flex. Ik zie dan Reizen op rekening. Ook wordt het bedrag tot op de cent nauwkeurig bij NS doorberekend.
  • Ritten met andere vervoerders (trein, bus) komen allemaal onder Reizen op rekening (soms trein, soms bus, tram, metro) en de NS ritten worden netjes verdeeld over wel of niet binnen gekozen abbonement.
De enige ritten die "verdwijnen" zijn degene uit het de titel van dit topic. Dus vanuit mijn GVB zones naar een zone waar mijn abonnement niet geldig is. Die worden niet berekend in Mijn NS. Hetzelfde gebeurt bij ritten van buiten mijn zones die eindigen in mijn zones. Ook die komen niet in Mijn NS.

Ik zie de issue daarbij denk ik ook wel, bij het inchecken van zo'n rit buiten de zone staat er Reizen op rekening en bij het uitchecken staat er GVB RJ. Da's een mooie om binnen jullie agile prioriteiten aan te werken (of deze loophole maakt het een HEEL groot zonegebied) 😁

Voorbeeld van zo'n rit die NS Flex moeilijk vindt (verdwijnt) staat hieronder. Hoop dat mijn Guinea Pig test helpt bij de ontwikkeling van het product. Voor iemand die niet bang is voor wat experimenteren, het lijkt dus in 95% van de gevallen gewoon te werken omdat de poortjes de ritten goed afvangen. De enige uitzondering zijn ritten die door twee producten worden gedekt.

Bedankt voor de update, interessant! Fijn om te lezen dat het GVB product nog wel wordt gebruikt, we merken vaak dat dit niet goed werkt.

Wat betreft de weergave bij je Mijn OV-Chip account, het klopt dat reizen die via NS Flex gaan daar ook worden weergegeven, gezien daar in principe alle transacties worden geplaatst die met de OV-chipkaart gemaakt worden. Bij de NS Flex reizen wordt dan enkel geen prijs getoond.

Ook interessant om te lezen wat er gebeurt bij een reis die zowel met het ene als met het andere product geregistreerd wordt. Op zich vind ik het niet vreemd dat die reis niet getoond wordt in je Mijn NS account. Doordat een van de twee transacties, de incheck of uitcheck, gedaan wordt met het GVB product wordt de reis ook niet afgerond als een NS Flex reis en komt hij daardoor ook niet in je Mijn NS account te staan. Wat ik me wel nog afvraag is of die reis wordt betaald via het saldo op je OV-chipkaart. Of moet ik het juist begrijpen dat deze reizen geheel niet goed worden verwerkt en je er dus in wezen niet voor betaalt?
Ik gooi geloof ik mijn eigen glazen in 😎

Maar deze reizen komen niet in mijn NS en het saldo van de kaart is op nul gezet toen ik overging naar Flex. Dus vooralsnog lijkt het erop dat deze reizen dus gratis zijn - mocht ik alsnog een charge krijgen dan post ik 'm hier.
Badge +3
Dit is precies waarom streekvervoer vs. Reizen op Rekening Bus Tram Metro mis kan gaan (je hebt een edge-case te pakken!).

Het probleem zit hem bij de gemiste uitcheck (volgens Flex, die NS dus niet te zien krijgt, want wordt -correct- door GVB afgehandeld).

Maar BTM (bus/tram/metro) is bij Flex altijd voltarief, dus die 'gemiste' uitcheck zal je op de Flex factuur gewoon € 4,00 of ander correctietarief gaan kosten... want Flex zal zeggen "waar ben je naartoe gereisd dan, met die metro incheck om 20:22?"

Voor je saldo op de kaart maakt het niets uit, zowel Flex als je ster/zone GVB abonnement spreken dat niet aan, dus jijzelf ziet niets ongebruikelijks op zich...

Je gooit geen eigen glazen in maar iets met een spijker en een kop. Deze reis gaat niet werken dus. Voor de rest kan je gewoon binnen je zone reizen (in geval van korting op saldo) of ster/zone abonnement (gratis, geen saldo nodig) en in de rest van NL op Flex, dat is geen probleem!

Zodra NS het toestaat om het bus/tram/metro deel van Flex te laten vervallen is het helemaal geen probleem meer. Dan was je alleen wel saldo kwijt bij een BTM incheck buiten je zone (en reis je voor de trein gewoon nog op rekening).

Ik pleit daar ook voor in dit topic. Hoezo twee kaarten nodig?

Reageer