beantwoord

NS Flex en overstappen op andere vervoerder

De afgelopen week viel mij iets op tijdens het reizen met Flex Dal Vrij. Aangekomen vanuit Sneek op station Leeuwarden checkte ik uit bij Arriva en in bij NS. Het NS-paaltje toonde bij het inchecken ‘overstap ok’. Zojuist check ik uit bij Blauwnet en in bij NS. Het NS paaltje geeft weer ‘overstap ok’ aan.

Ik kan me herinneren dat de paaltjes bij een wissel van vervoerder bij reizen op saldo ‘ingecheckt’ tonen en geen ‘overstap ok’.

Betekent het tonen van ‘overstap ok’ dat ik bij een check-in bij een andere vervoerder dan NS in de daluren en een check-uit bij diezelfde vervoerder in de spits en vervolgens een check-in bij NS in de spits en binnen 35 minuten voor daltarief blijf reizen of wordt dit in de backend gecorrigeerd?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 28 juli 2018, 15:26

Het klopt dat je bij de overstap de melding Overstap oké krijgt. Omdat alle reizen achteraf worden berekend ziet het systeem alleen dat je bent overgestapt. Daarbij geldt dat je, in tegenstelling tot bij Reizen op Saldo, voor de gehele reis korting krijgt. Ook als je overstapt naar een andere vervoerder.

Bekijk origineel

24 reacties

Badge +3
Ook bij het reguliere Dal Vrij-abonnement, en bij Reizen op saldo, wordt de tekst Overstap OK getoond. Dat heeft geen invloed op het kortingstarief dat geldt bij een overstap naar een andere vervoerder in een andere tariefperiode: het tijdstip van inchecken bij de nieuwe vervoerder blijft bepalend.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, je hebt in feite een product (Reizen op rekening) dat altijd en overal geldig is. Je kosten en eventuele korting worden later berekend.

Ben wel benieuwd hoe het andersom gaat, want ik hoorde dat het soms mis gaat bij een overstap NS-Blauwnet. Dan wordt soms de kaart niet herkend of betaal je ineens voltarief bij Flex. Keolis/Blauwnet heeft daar een 'geld terug' formulier voor op hun website.

Edit: Oh wacht, die overstap NS-Blauwnet heb je inmiddels al gemaakt dus... Het lijkt er dus op dat Flex een stapje in de richting van single checkin is, dus dat het niet uitmaakt als je bij de verkeerde vervoerder uitcheckt. Je locatie is bekend en de backend regelt de rest.
Badge +3
Robert B schreef:

Ben wel benieuwd hoe het andersom gaat, want ik hoorde dat het soms mis gaat bij een overstap NS-Blauwnet. Dan wordt soms de kaart niet herkend of betaal je ineens voltarief bij Flex. Keolis/Blauwnet heeft daar een 'geld terug' formulier voor op hun website.

Ik heb nu twee keer met Blauwnet gereisd als onderdeel van een langere reis, dus twee keer overgestapt van NS naar Blauwnet en omgekeerd, en dat ging zonder problemen. Beide reizen in de trein van Blauwnet gecontroleerd en mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas werd beide keren meteen in orde bevonden.

Het lijkt er dus op dat Flex een stapje in de richting van single checkin is, dus dat het niet uitmaakt als je bij de verkeerde vervoerder uitcheckt. Je locatie is bekend en de backend regelt de rest.

Ik neem aan dat de reis met Arriva die Treinspotter123 beschrijft, op een andere dag plaatsvond dan de reis met Blauwnet, gezien hij eerst spreekt over "afgelopen week" en later over "zojuist". Ook bij NS Flex zijn er correctietarieven voor niet juist in- en uitchecken per vervoerder.
Het klopt dat je bij de overstap de melding Overstap oké krijgt. Omdat alle reizen achteraf worden berekend ziet het systeem alleen dat je bent overgestapt. Daarbij geldt dat je, in tegenstelling tot bij Reizen op Saldo, voor de gehele reis korting krijgt. Ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
Reputatie 7
Badge +3
Ah, okee daar had ik overheen gelezen. En ook goed om te lezen dat overstappen ook goed verloopt.

Bij Connexxion hadden ze nog wel een probleempje met nieuwere ov-chipkaarten, omdat per 1 juni 2018 het product Reizen op Saldo niet meer nodig is om met NS te reizen (en ook niet meer online te activeren is dus). Bij een kaartautomaat kan dat nog wel. Meer info daarover hier.
Jouke NS schreef:

Het klopt dat je bij de overstap de melding Overstap oké krijgt. Omdat alle reizen achteraf worden berekend ziet het systeem alleen dat je bent overgestapt. Daarbij geldt dat je, in tegenstelling tot bij Reizen op Saldo, voor de gehele reis korting krijgt, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.

Dit is tegenstrijdig met de reactie van Tochjo die ik zojuist als antwoord heb gemarkeerd. Weet je heel zeker dat bij reizen op rekening te tariefperiode die bij aanvang van de reis gold behouden blijft bij een overstap naar een andere vervoerder? Dat zou namelijk een hele verbetering zijn.
En inhouden dat je met een dalabonnement kunt overstappen op een andere vervoerder in de spits (want van rit naar reis) tegen kortingstarief.

Ik kan me overigens niet herinneren het zo begrepen te hebben, maar ik word ook ouder natuurlijk.
Voor zover ik begrijp krijg je bij NS Flex ook bij overstap naar een andere vervoerder in de spits alsnog de korting. Zo wordt dit nu ook aangegeven in de voorwaarden. Mochten reizigers een andere ervaring hebben dan mogen die reizigers mij een privébericht sturen. Ik ga er dan mee aan de slag!
Reputatie 7
Badge +3
Henk_NL schreef:

En inhouden dat je met een dalabonnement kunt overstappen op een andere vervoerder in de spits (want van rit naar reis) tegen kortingstarief.

Ik kan me overigens niet herinneren het zo begrepen te hebben, maar ik word ook ouder natuurlijk.

Bijzonder als dat kan, want dat kan je lekker goedkoop van bijv. Maastricht naar Arnhem met eventueel overstappen naar/van Arriva in Roermond en Nijmegen in de spits.

Maar ik denk dat de backend wel rekening houdt met de tijd van overstappen en dan aan het rekenen gaat... 🙂
@Jouke NS
Zou je het wellicht toch na kunnen vragen? Ik kan me niet voorstellen dat enige communicatie hierover zou ontbreken.
Ik begin zelf ook te twijfelen, Treinspotter123 en ga dit dus zeker uitvragen. Bedankt, Robert B voor je theorie. Ik ga dit voor je uitzoeken en kom erop terug!
Het zou inderdaad tegen een hoop bestaande businessrules in gaan, maar ik laat me graag verrassen.
Ik heb het toch nog even nagezocht en ik kom in de productvoorwaarden bij 5.4 het volgende tegen:

U krijgt alleen korting met een NS Flex abonnement als u bent ingecheckt tijdens de uren waarop u korting geniet op grond van uw NS Flex abonnement en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van de betreffende trein niet mogelijk is. Aansluitende Ritten waarbij sprake is van een tussenstop (niet zijnde het bereiken van de bestemming) worden als één Rit beschouwd, indien het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Het eerste incheckmoment van de betreffende Rit bepaalt of u recht heeft op korting.

Daaruit maak ik op dat, in tegenstelling tot wat Tochjo aangeeft, je ook korting krijgt bij andere vervoerders als je de overstap maakt tijdens de spitsuren. Zolang het een geldige overstap is en je binnen de gestelde voorwaarden reist kun je een lange reis maken, ook tijdens de spits, met de geldende korting.

Dat neemt niet weg dat ik dit nog wel even blijf uitzoeken met de mensen die NS Flex beheren. Mocht daar nog iets anders uitkomen dan ik hierboven heb aangegeven zal ik dat hier aangeven! Zeker aangezien dit niet duidelijk is aangegeven in de voorwaarden ga ik een verzoek indienen om dat duidelijker daar te vermelden.
Reputatie 7
Badge +3
Toevallig zeg.. https://twitter.com/naomidekeizer/status/1023228098177916929

Ze was in verwarrig omdat het paaltje 'Overstap OK' gaf, en dus maar weer uitcheckte.. 😛
Maar opnieuw inchecken (na even wachten) lukte gelukkig 😉

Naomi: Ik checkte in maar ik hield m'n pasje er perongeluk nog een keer voor, toen stond er 'inchecken geannuleerd'. Hoe kan ik nu weer inchecken? Want dat doet ie niet meer..

Ik: "Dan moet je 100 seconden wachten (die zaten dus ook al tussen jouw incheck en het annuleren) en dan werkt het gewoon weer. Of bij een ander paaltje of wachten tot iemand anders het paaltje gebruikt heeft, dan werkt het meteen weer."

Webcare: Precies wat Robert zegt, is het gelukt? ^CD

Naomi: Ja! Ik was denk ik in een beetje in de war omdat er 'overstap ok' stond. Maar het is gelukt!

Reputatie 7
Badge +3
Wel reuze interessant natuurlijk als het is zoals het er staat (en als Naomi NS Flex heeft).

Je krijgt dus een 'Overstap OK' maar dat is dus een incheck die je ook gewoon kunt annuleren?

Daarna kan je weer inchecken. Geen idee of dat dan één reis blijft 🤔
Ik heb hier eerder mee getest met een reguliere Dal Vrij-kaart en toen bleek ook dat NS/Arriva/NS een checkuit/in wegschreef, terwijl bij NS/Veolia/NS er een overstap werd weggeschreven. Leek destijds aan de implementatie van het een en ander in de paaltjes te liggen. Het had invloed op de werking van de zesuursregel, die werd bij Arriva gereset, maar bij Veolia niet.

Foto's van de Baksteen X5 bij uitlezen heb ik destijds op het forum gepost.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-reizen-op-saldo-28311#post176234
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-reizen-op-saldo-28311/index2.html#post180033

Heb meer plaatjes en dumps eventueel, maar vind het niet zo nodig om álles openbaar te zetten van mezelf 😉
Reputatie 7
Badge +3
Haha, dan wordt het nog verwarrender als het is zoals @Sivan NS zegt in https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-reizen-op-saldo-28311/index3.html#post180345

Buiten de spits krijg je gewoon een overstap (terecht), en anders is het een uitcheck en incheck dus nieuwe reis.

Jammer dat mensen dat verschil (met Flex neem ik aan) niet zien op de overstappaaltjes op het perron.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou vreemd zijn als bij NSFlex met betaling achteraf andere regels zouden gelden, maar ik ben benieuwd. Het komt me niet logisch voor.
Helaas heb ik nog geen terugkoppeling mogen ontvangen. Zodra die er wel is, zal ik dit aangeven.
Mijn originele reactie klopt. Bij NS Flex is het, doordat de facturatie geheel via NS verloopt, mogelijk om het van Rit naar Reis principe in zijn pure vorm toe te passen. Dat betekend dat je, mits je binnen 35 minuten weer incheckt, ook tijdens de spits kunt blijven reizen met 40% korting als je reis tijdens de daluren is begonnen. Daarbij wijkt NS Flex inderdaad af van Reizen op Saldo.
Dat doet het al bij reguliere abonnementen dal/spits, het interessante is het cross-vervoerder overstappen. Ook dat zou mogelijk moeten zijn tegen origineel reisrecht? En dat is by design en blijft dus in principe ook zo?
Badge +3
@Jouke NS, zou je nog expliciet willen aangeven of van rit naar reis bij NS Flex echt vervoerderoverstijgend werkt?
Dat kan ik zeker, Tochjo. Indien je overstapt tijdens de spitsuren van vervoerder naar vervoerer krijg je alsnog korting bij de tweede vervoerder, mits je de reis in de daluren bent begonnen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is dan geweldig nieuws voor de nsflexreiziger. Het moet maar snel voor alle abonnementhouders gaan gelden want kennelijk kan het. Als je Thomas heet, geloof je niet alles meteen en mijn ouders hadden een vooruitziende blik door die naam te geven. Het komt me nog steeds merkwaardig voor en Tochjo gedraagt zich ook als Thomas 😇

Reageer