beantwoord

NS Flex en regionaal Dal Voordeel Oost Busabonnement

• 25 oktober 2018
  • 11 reacties
  • 1025 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
In diverse topics had ik gelezen dat het mogelijk is NS Flex te combineren met een regionaal (bus) abonnement, mits je saldo op je OV-chipkaart hebt staan. Ik heb sinds kort NS Flex op een OV-chipkaart waar ook Dal Voordeel Oost Bus jaar Volwassen op staat. Mijn busreizen komen echter bij NS Flex terecht (zonder korting) en worden niet van mijn saldo afgeschreven. Ik heb het abonnement bij Syntus gekocht en reis met een Arriva-bus.

Zou hiernaar gekeken kunnen worden zodat dit ook mogelijk wordt?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 25 oktober 2018, 20:03

Hallo Jelte en welkom bij de NS Community.

Zoals je elders op dit forum kunt lezen is het mogelijk om beide op 1 kaart te combineren. We weten inmiddels uit ervaring dat het helaas niet goed werkt en adviseren dan ook voor reizigers met NS Flex en een regionaal abonnement om 2 kaarten te gebruiken. Dat is op dit moment de beste en meest werkbare optie om alsnog gebruik te kunnen maken van je regionaal abonnement.
Bekijk origineel

11 reacties

Hallo Jelte en welkom bij de NS Community.

Zoals je elders op dit forum kunt lezen is het mogelijk om beide op 1 kaart te combineren. We weten inmiddels uit ervaring dat het helaas niet goed werkt en adviseren dan ook voor reizigers met NS Flex en een regionaal abonnement om 2 kaarten te gebruiken. Dat is op dit moment de beste en meest werkbare optie om alsnog gebruik te kunnen maken van je regionaal abonnement.
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Joke, bied NS dan ook een oplossing voor het verplaatsen van één van beide abonnementen? Dal Korting Oost (waar het hier om gaat) kun je niet verplaatsen naar een andere kaart...
In dat geval kan je via onze Klantenservice het NS Flex product volledig laten beëindigen (terug naar reizen op saldo) en via onze webshop opnieuw NS Flex afsluiten op een andere OV-chipkaart. Je kan er eventueel gelijk een nieuwe OV-chipkaart bij bestellen.
Leuk antwoord, maar het slaat natuurlijk weer nergens op. Waarom zou ik twee OV Chipkaarten moeten gebruiken omdat NS te dom is om NS Flex en een dalurenkorting-abonnement van een andere vervoerder te combineren? Op de kaart met het korting-abonnement moet je dan nog steeds saldo laden. In mijn geval reis ik het meest met het korting-abonnement, niet met reizen zonder korting (o.a. NS).
Waar het mij om gaat is dat nergens in de ronkende informatie op de website, óf in de voorwaarden, word vermeld dat NS Flex niet werkt icm kortingprodukten van andere vervoerders.
Zoals het al in de inleiding van de voorwaarden staat (daar heeft men het over een Minimal Marketable Product): Het produkt is, waarschijnlijk onder druk van de politiek, weer veel te snel in de markt gezet, zónder te kijken of het wel werkt in combinatie met produkten van andere vervoerders.
Hallo llex, jammer om te lezen dat je dit zo ziet. NS Flex is natuurlijk een product dat net is gestart en waarin nog constant zaken worden verbeterd. Voor reizigers die nu problemen ervaren met deze combinatie is het gebruik van twee kaarten op het moment een oplossing.
Mijn reactie komt mischien geirriteerd over omdat het niet de eerste keer is dat er word gezegd dat je dan maar twee chipkaarten moet gebruiken. Als die dingen gratis waren zou het mischien nog een oplossing zijn. Zoals ik al vermeldde heb ik een daluren-korting abonnement van Arriva. Als ik echter overstap van de RET Metro op een Arriva bus dan krijg ik, om een voor mij onverklaarbare reden, geen korting op de Arriva-rit, omdat er dus een RET-rit vóór zit. Ook toen is mij dus al aangeraden om 2 aparte chipkaarten te nemen, 1 voor ritten met Arriva en 1 voor ritten met andere vervoerders.
Ik blijf wel aansukkelen met saldo laden tot er een keer een bedrijf komt dat het wél lukt om rekeningrijden te combineren met andere produkten.
Badge +3
In principe zou een stads/streekvervoerabonnement i.c.m. Flex gewoon moeten werken, weliswaar met reizen op saldo als het een kortingsabonnement is.

Vreemd dus dat je reizen met Arriva bussen alsnog door Flex afgevangen worden. Ik vermoed dat dit gebeurt omdat Arriva treinen ook onder de 'paraplu' van Flex vallen.

Het lastige is dat als een kortingsabonnement bij een streekvervoerder ook via Flex afgehandeld moet worden, het systeem alle mogelijke varianten van die abonnementen (dus op welke tijden en trajecten en voor welke bussen het geldig is) moet kennen.

Daarvoor zouden dus de streekvervoerders (bijv. RET) bij NS moeten aangeven "Ilex heeft bij ons een abonnement voor tramlijnen X, Y en Z en buslijnen F en K t/m M binnen zone A en B, dus geef die maar zoveel % korting bij reizen na 9:00 en in het weekend. Oh, en het is geldig tot datum zus en zo, tenzij hij/zij het verlengt. Dat geven we dan t.z.t. wel weer door aan jullie, oké?".

Of andersom, dat voor elke rit/reis met bus/tram/metro NS bij de betreffende vervoerder moet gaan vragen "Ilex heeft op tijdstip × een busrit gemaakt van halte A naar B en is daarna overgestapt op een tram naar C. Heeft die persoon een abonnement bij jullie, en zo ja wat kostte die reis dan? Dan gaan wij (NS) het incasseren en krijgen jullie later dat geld wel, oké?".

Ik zie dat niet snel gebeuren... want je zult sowieso het abonnement bij de streekvervoerder moeten afsluiten. NS verkoopt die niet. Overigens zijn ov-chipkaarten i.c.m. een NS abonnement in de meeste gevallen gratis, of kosten hooguit € 5,- (met een maandje Dal Voordeel).
In principe zou een stads/streekvervoerabonnement i.c.m. Flex gewoon moeten werken, weliswaar met reizen op saldo als het een kortingsabonnement is.

Vreemd dus dat je reizen met Arriva bussen alsnog door Flex afgevangen worden. Ik vermoed dat dit gebeurt omdat Arriva treinen ook onder de 'paraplu' van Flex vallen.

Het lastige is dat als een kortingsabonnement bij een streekvervoerder ook via Flex afgehandeld moet worden, het systeem alle mogelijke varianten van die abonnementen (dus op welke tijden en trajecten en voor welke bussen het geldig is) moet kennen.

Daarvoor zouden dus de streekvervoerders (bijv. RET) bij NS moeten aangeven "Ilex heeft bij ons een abonnement voor tramlijnen X, Y en Z en buslijnen F en K t/m M binnen zone A en B, dus geef die maar zoveel % korting bij reizen na 9:00 en in het weekend. Oh, en het is geldig tot datum zus en zo, tenzij hij/zij het verlengt. Dat geven we dan t.z.t. wel weer door aan jullie, oké?".

Of andersom, dat voor elke rit/reis met bus/tram/metro NS bij de betreffende vervoerder moet gaan vragen "Ilex heeft op tijdstip × een busrit gemaakt van halte A naar B en is daarna overgestapt op een tram naar C. Heeft die persoon een abonnement bij jullie, en zo ja wat kostte die reis dan? Dan gaan wij (NS) het incasseren en krijgen jullie later dat geld wel, oké?".

Ik zie dat niet snel gebeuren... want je zult sowieso het abonnement bij de streekvervoerder moeten afsluiten. NS verkoopt die niet. Overigens zijn ov-chipkaarten i.c.m. een NS abonnement in de meeste gevallen gratis, of kosten hooguit € 5,- (met een maandje Dal Voordeel).

'het systeem' kan bijv. prima zien dat ik eerst een rit met een RET metro heb gemaakt, en 5 minuten later ben overgestapt op een Arriva-bus, zodat ik in de Arriva-bus niet opnieuw basistarief hoeft te betalen. Als 'het systeem' dát kan moet op rekening rijden met een regionaal kortingabonnement toch ook geen probleem zijn? Het is gewoon een kwestie van willen, en die wil proef ik niet bij NS.
Badge +3
Een andere werkbare oplossing is natuurlijk dat NS het product Reizen op Rekening (bus/tram/metro) verwijdert van je kaart. Dan blijft het voor de trein gewoon werken, want dat is een apart product :D

Uiteraard moet je dat wel even bevestigen bij een automaat dan (bestelling ophalen).
Dat kan niet, NS Flex is één produkt voor reizen op rekening in heel het openbaar vervoer. Je kan niet kiezen voor alleen reizen op rekening in de trein. Ik heb het inmiddels opgezegd en NS heeft de 10 euro 'administratiekosten' én de gemiste korting vergoed. Ik wacht wel tot het produkt (ooit eens) verbeterd wordt.
Vanaf de nieuwe dienstregeling in december gaat Qbuzz het OV in Dordrecht en omstreken overnemen. In de produktvoorwaarden voor het nieuwe 'Dalkortingabonnement Drechtsteden' staat nu duidelijk dat dit abonnement niet werkt icm NS Flex.
Reputatie 3
Op mijn OV-chipkaart met Flex abonnement staan drie producten:
-Reizen op Rekening Trein, NS
-Reizen op Rekening Bus Tram Metro, NS
-Reizen op Saldo NS Vol tarief, NS

Je zou zeggen dat het tweede product kan worden verwijderd, en vervangen door reizen op saldo voor bus, tram en metro. Of de NS dit wil en de systemen dit aankunnen is een andere vraag. Voorlopig lijkt het erop dat Flex ophoudt bij het eigen assortiment en niet samengaat met andere abonnementen en producten.

Reageer