beantwoord

NS Flex en stopzetten van automatisch saldo laden

• 2 oktober 2019
  • 22 reacties
  • 354 Bekeken

Ik heb zojuist mijn Dal Voordeel gewijzigd in een NS Flex Dal Voordeel, maar ik zie in de mail dat het Automatisch Saldo Laden door NS wordt stopgezet.
Leuk dat het reizen op rekening wordt, maar ik neem aan dat ik alleen in de trein op rekening reis, en niet in de bus, metro of tram, dus dat saldo heb ik gewoon nodig, en dat automatisch laden eigenlijk ook, want ik heb helemaal geen zin in gedoe met iedere keer moeten opladen.

Heb ik het goed dat ik het Automatisch Saldo Laden weer via de site van OV-chip moet aanzetten?
En zo ja, kan dat gelijk weer of moet ik dan eerst de bestelling van mijn NS-Flex ophalen bij de kaartautomaat.
icon

Beste antwoord door Tochjo 2 oktober 2019, 15:16

Met NS Flex reist u ook op rekening met bus, tram en metro.

Alleen als er nog een ander abonnement op uw kaart staat dat recht geeft op reizen met korting in bus, tram en metro, moet er nog saldo geladen worden voor reizen die onder dat abonnement vallen. Maar de combinatie van NS Flex met een abonnement voor reizen op saldo met bus, tram of metro wordt sowieso afgeraden.
Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3
Met NS Flex reist u ook op rekening met bus, tram en metro.

Alleen als er nog een ander abonnement op uw kaart staat dat recht geeft op reizen met korting in bus, tram en metro, moet er nog saldo geladen worden voor reizen die onder dat abonnement vallen. Maar de combinatie van NS Flex met een abonnement voor reizen op saldo met bus, tram of metro wordt sowieso afgeraden.
Oh echt.... oh, dat is wel heel makkelijk dan!
Dus dan zou ik werkelijk geen saldo meer nodig hebben?
Badge +3
Dat klopt, met NS Flex hebt u geen saldo meer nodig. Alle kosten worden op één factuur vermeld, van de kosten voor uw abonnement en de reiskosten voor trein, bus, tram en metro tot de kosten voor het huren van een OV-fiets en het stallen van uw fiets bij stallen op rekening. Zie deze voorbeeldfactuur.
Badge +3
Reizen op Rekening geldt ook voor bus/tram/metro, dus in principe is saldo niet meer nodig. Dit is de reden dat automatisch opladen stopgezet wordt.

Er zijn uitzonderingen zoals watertaxi, veerpontjes en sommige (nacht)bussen waar je met een ov-chipkaart voor een vaste ritprijs kunt reizen. Daarvoor is wel saldo nodig. Mocht je dit nodig hebben dan kan je automatisch opladen inderdaad weer aanzetten via OV-chipkaart.

Ik zou eerst de bestelling ophalen, want onderdeel van die bestelling is dat automatisch opladen daadwerkelijk gestopt wordt, én het saldo van je kaart verwijderd, én bestaande abonnementen gestopt worden én Flex (Reizen op Rekening) er op geschreven wordt.
Reputatie 1
Je kan ook met nachtbus reizen word ook op rekening reizen waterbus zal ik ook binnenkort proberen
Reputatie 7
Badge +3
Het is zelfs zo dat je het saldo wat nog op je kaart staat terug krijgt, dit wordt verrekend met de eerstvolgende factuur.
Badge +3
Je kan ook met nachtbus reizen word ook op rekening reizen waterbus zal ik ook binnenkort proberen
Zoals ik al zei, er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld de nachtbussen van U-OV in Utrecht schijnen Flex niet te accepteren en willen dus saldo zien. Bij de nachtbussen van Syntus Utrecht (die vaak deels dezelfde haltes aandoen) werkt het wel.

Ook bij streekvervoer kortingsabonnementen heb je saldo nodig, maar sowieso is het niet verstandig om die op dezelfde kaart te zetten omdat ze soms door Flex 'overruled' worden, en je vervolgens voltarief betaalt.
Reputatie 1

Je kan ook met nachtbus reizen word ook op rekening reizen waterbus zal ik ook binnenkort proberenZoals ik al zei, er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld de nachtbussen van U-OV in Utrecht schijnen Flex niet te accepteren en willen dus saldo zien. Bij de nachtbussen van Syntus Utrecht (die vaak deels dezelfde haltes aandoen) werkt het wel.

Ook bij streekvervoer kortingsabonnementen heb je saldo nodig, maar sowieso is het niet verstandig om die op dezelfde kaart te zetten omdat ze soms door Flex 'overruled' worden, en je vervolgens voltarief betaalt.

Ja dat klopt inderdaad
Ik had vanmiddag hetzelfde probleem.

Ik had eerst:
  • Een dal voordeel jaar abonnement van de NS (50 euro)
  • Een dal voordeel bus Oost van Breng (21 euro)
  • Automatisch opladen
Dit heb ik overgezet naar een NS Flex Weekend Vrij. Hierdoor had ik alles in één dacht ik.

Vanmiddag probeerde ik echter in te checken bij de bus en werd mijn kaart geweigerd vanwege te laag saldo. En dat is raar, ten eerste omdat ik voorheen automatisch opladen had (ik heb genoeg geld op de bankrekening) en ten tweede omdat ik nu sinds een week NS Flex Weekend vrij heb en daarbij hoort ook doordeweeks met korting met de bus of tram reizen bij.

Hoe dit kan is me een raadsel. Bij de klantenservice van de NS zweren ze erbij dat alles goed is, bij Breng de busmaatschappij zeggen ze dat de NS soms wel eens vergeet te vermelden dat een eventuele tweede abonnement verwijdert wordt of niet meer werkt als je switched naar NS Flex.

Maar mijn abonnement van de bus Dal voordeel Oost is nog steeds actief

Omdat ik bij NS Flex een maandfactuur krijg voor zowel trein als bus, weet ik niet of ik nu nog saldo erop moet zetten om te reizen met het busabonnement of dat dat niet hoeft omdat ik NS Flex heb.

Ingewikkeld dit.

Hopelijk reageert er nog iemand met de oplossing 🙂
Hi ReneUutArnhem!

Als je NS Flex activeert dan gaat al je saldo van je kaart en reis je voortaan op rekening. Je kan NS Flex wel combineren met een regio abonnement. Het is hiervoor dan nodig om opnieuw saldo op je kaart te zetten bij een automaat die niet van oNS is, dus bijvoorbeeld een oplaadpunt van de vervoerder zelf. Daarna kan je wel je Breng abonnement gebruiken als je de bus neemt.
Bedankt voor je reactie.
Wordt automatisch opladen dan ook geactiveerd? Of. Moet ik voortaan van te voren opladen?
Het is prima hoe dan ook als het maar duidelijk is voor me straks.
Badge +3
Het is simpel. Je Breng abonnement (korting, maar op saldo) krijg 'voorrang' op Flex en dat is precies wat je wilt!

Maar omdat bij een overstap naar Flex automatisch opladen gestopt wordt moet je dat even opnieuw aanzetten via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/automatisch-opladen.htm (en even ophalen bij een automaat/supermarkt). Dan ben je klaar.
En als ik niet genoeg saldo heb op de kaart. Kan ik dan met NS flex reizen? Want dat kon dus vanochtend niet.

Dus misschien moet ik de bus abonnement eraf halen om van dit hele gezeur af te komen?
OK ik snap hem. Laatste reactie was te snel. Bedankt voor je reactie. Ik kan verder
Automatisch saldo laden blijft beëindigd. Je kan ervoor kiezen om je busabonnement op een tweede OV-chipkaart te zetten, dan kan dat wel gewoon weer met automatisch saldo laden.
Oh, ik heb nu de reactie van Robert B een tweede keer gelezen. Automatisch saldo laden kan wel weer? Dat is goed om te weten 🙂.
Badge +3
Automatisch saldo laden blijft beëindigd.
Waar baseer je dat op Maxime? Als jij dat wilt/nodig hebt dan zet je automatisch opladen gewoon weer aan, toch?

Edit: Oh, je hebt het al aangepast😄
Ik dacht dat het niet kon en ik heb het nog niet gezien, maar dat hoeft natuurlijk niet overeen te komen met de praktijk. Scheelt wel met het telkens bijladen en dan niet bij automaten van ons.
Badge +3
Haha de bestelling voor 'automatisch opladen aan' kan je zélfs bij een NS automaat ophalen, mocht je dat willen.
Mijn busabonnement (21 euro per jaar) loopt nog 4 maanden.
NS flex weekend vrij is 35 euro per maand.

Ik besef me zojuist dat ik beter volledig over kan gaan op NS flex. Zonde van de 35 euro anders. Want ik betaal anders dubbel denk ik. Zowel NS flex in de bus als met het busabonnement.
Badge +3
Zolang je zorgt voor voldoende saldo (automatisch opladen of laden bij supermarkt of een Breng automaat) kan je je busabonnement gewoon die 4 maanden nog opgebruiken hoor, anders reis je in de bus op voltarief, zonde!

Je betaalt nooit dubbel, en zodra je busabonnement afloopt neemt Flex je reizen met de bus volautomatisch over (maar dan zonder korting uiteraard). Je hoeft daarvoor niets te doen verder.
Top. Het is me helemaal helder nu.

Reageer