beantwoord

NS Flex facturatie bij wissel

• 30 september 2019
  • 6 reacties
  • 214 Bekeken

Ik heb vanwege mijn vakantie mijn Flex Altijd Vrij (€347,-) veranderd naar Flex Altijd Voordeel (€24,-). Na de vakantie heb ik mijn abonnement weer teruggezet. Ik heb dus voor een periode van 1 maand een ander abonnement gehad. Dit heeft geresulteerd in 2 facturen in september van in totaal €747,53 (€341,52 en €406,01).

Het blijkt dus dat wanneer er een abonnementswissel plaats vind, de facturatie in de soep loopt. Ik betaal in de ene factuur het Flex Altijd Vrij abonnement van de vorige maand en in de andere factuur (die 2 dagen later is gekomen) het Flex Altijd Vrij abonnement van de aankomende maand.

Rede hiervoor blijkt dat je van te voren betaald voor het gekozen Flex abonnement, maar dat tijdens een wissel de facturatie achteraf komt. Ik vind het wel zo netjes om dit van te voren aan te geven.

Ik ben benieuwd of anderen dit ook hebben meegemaakt? Het is prachtig dat de NS zo'n abonnementswissel 'makkelijk' maakt, maar qua facturatie gaat het dus helemaal mis.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 september 2019, 13:22

De financiële gevolgen van een wijziging werden voorheen inderdaad achteraf verwerkt, omdat de factuur een paar dagen voor het facturatiemoment werd aangemaakt. Stel jij hebt een abonnement in laten gaan op 1 juli, dan kun je het per 1 augustus wijzigen. De factuur zal echter een paar dagen vóór 1 augustus worden gemaakt, waardoor je op 1 augustus een factuur ontvangt waarbij je het 'oude' abonnement vooruit betaalt, terwijl je die niet meer actief hebt. Had jij bij die wijziging een upgrade uitgevoerd, waarbij je dus meer zou moeten betalen, dan werd dat pas verwerkt op de volgende factuur.

In de afgelopen maanden zijn er een aantal wijzigingen uitgevoerd aan het facturatieproces, waardoor een betaling of restitutie door een wijziging niet blijft wachten tot de volgende maandelijkse factuur, maar een paar dagen na het vaste facturatiemoment via een extra factuur worden verwerkt. Helaas heeft dit dus ook voor een storing gezorgd waardoor de data wat overhoop zijn gegooid. Als het goed is is dat voor nu weer volledig rechtgezet.
Bekijk origineel

6 reacties

Ik ben het totaal met je eens Robert, dat je direct na het wisselen een factuur dient te krijgen. Helaas is dat bij mij niet gebeurt. Pas na een maand (geswitched op 26 augustus, factuur ontvangen op 26 september) ontving ik de factuur van de afgelopen maand (september), om 2 dagen erna de factuur te ontvangen voor de aankomende maand (oktober).

Dus een dezer dagen wordt er €747,53 afgeschreven...
Badge +3
NS was goed bezig om het proactiever te maken, met name jouw puntje 5.

Eind september betaal ik voor Flex Altijd Vrij in september (met terugwerkende kracht dus), het (vooruit betaalde) Flex Altijd Voordeel wordt verrekend en ik betaal de overige gereisde kosten in september.

Daarvoor zou je dus eigenlijk direct na het wisselen (begin september) een factuur moeten krijgen, bestaande uit de kosten voor een (hele?) maand Altijd Vrij minus de ongebruikte dagen van je al betaalde Altijd Voordeel.

De volgende factuurdatum zou dan (bij volle maand vooruit betalen, wat logisch is want je kunt toch pas een maand of langer later wisselen) opschuiven naar de datum van de abonnementswissel, maar daar zijn ze dus op terug gekomen.

Het lijkt er dus op (hou me er niet aan, want dat kan ook weer gewijzigd zjin) dat als je door een abonnementswissel geld tegoed hebt, dit vrijwel meteen gebeurt (creditfactuur) maar omdat het hier om een overstap naar een duurder abonnement gaat mag je dat gewoon per de volgende vaste factuurdatum voldoen, die dus zomaar (bijna) een maand later kan vallen. En dan inderdaad meteen de volgende maand erbij.

Uiteindelijk betaal je per saldo altijd het juiste totaalbedrag. Jammer inderdaad dat als je (een boel) geld tegoed hebt van NS, je daar dus soms ook bijna een maand op moet wachten (als ze dus niet meer aan die tussentijdse creditfacturen doen).

Edit: Uit een ander topic begrijp ik dat de tussentijdse creditfacturen nog steeds werken, en als de NS nog geld van jouzelf tegoed hebben, je dit gewoon later mag betalen!
Ok bedankt voor de uitgebreide uitleg Stijn. Ik ben inmiddels wijzer waarom het zo is verlopen, maar blijf het vervelend vinden dat dit van te voren nergens staat vermeld.

Flex word verkocht met het idee dat je maandelijks kan switchen, terwijl dat administratief helemaal niet is gerealiseerd. Ik ben volgens mij niet de enige met dit probleem geweest, dus hoop dat de NS hier in het vervolg wat pro-actiever meer omgaat.
De financiële gevolgen van een wijziging werden voorheen inderdaad achteraf verwerkt, omdat de factuur een paar dagen voor het facturatiemoment werd aangemaakt. Stel jij hebt een abonnement in laten gaan op 1 juli, dan kun je het per 1 augustus wijzigen. De factuur zal echter een paar dagen vóór 1 augustus worden gemaakt, waardoor je op 1 augustus een factuur ontvangt waarbij je het 'oude' abonnement vooruit betaalt, terwijl je die niet meer actief hebt. Had jij bij die wijziging een upgrade uitgevoerd, waarbij je dus meer zou moeten betalen, dan werd dat pas verwerkt op de volgende factuur.

In de afgelopen maanden zijn er een aantal wijzigingen uitgevoerd aan het facturatieproces, waardoor een betaling of restitutie door een wijziging niet blijft wachten tot de volgende maandelijkse factuur, maar een paar dagen na het vaste facturatiemoment via een extra factuur worden verwerkt. Helaas heeft dit dus ook voor een storing gezorgd waardoor de data wat overhoop zijn gegooid. Als het goed is is dat voor nu weer volledig rechtgezet.
Hi Stijn,

Bedankt voor je snelle reactie. Als je wil mag je mijn facturen inzien, maar ik weet al waardoor het komt. Je betaald een Flex abonnement van te voren, maar als je wisselt van abonnement dan wordt dat pas achteraf verrekend. Een voorbeeld:

1. Ik heb een Flex Altijd Vrij abonnement van €347.
  2. Ik wissel voor augustus (1 maand) naar Flex Altijd Voordeel a €24.
  3. Ik wissel voor september terug naar Flex Altijd Vrij.
  4. Eind augustus betaal ik voor Flex Altijd Voordeel in september en alle gereisde kosten in augustus
  5. Eind september betaal ik voor Flex Altijd Vrij in september (met terugwerkende kracht dus), het (vooruit betaalde) Flex Altijd Voordeel wordt verrekend en ik betaal de overige gereisde kosten in september.
  6. Eind september betaal ik óók voor Flex Altijd Vrij in oktober.
Snap jij het nog?

Het Flex abonnement betaal ik dus van te voren, maar als je wisselt gebeurt de facturatie weer achteraf. Dat verklaart mijn dubbele factuur voor deze maand. Omdat het normaliter zo is dat je betaald voor de afgelopen(!) maand is er bij mij verwarring ontstaan over de facturen.

Daarnaast, je Flex abonnement betaal je van te voren voor de aankomende maand, maar op dezelfde factuur worden óók de kosten verrekend van de afgelopen maand. Ontzettend verwarrend voor je administratie dus.
Goedemorgen timh en welkom bij de NS Community!

Ik vind het lastig om je een precieze uitleg te geven over jouw situatie zonder eerst jouw facturen in te zien. Het beste wat ik kan aangeven wat mogelijk een verklaring geeft is dat er een tussen eind juni en begin september een storing is geweest, waarbij wijzigingen een effect hadden op de maandelijks vastgestelde facturatiedatum. Dit is inmiddels rechtgezet, maar dit heeft mogelijk tot meer facturen geleid met afwijkende facturatiedata dan wat de bedoeling zou moeten zijn. Het hoort namelijk zo te werken dat je met een NS Flex factuur de aankomende maand van het actieve abonnement vooruit betaalt. Wat ik begrijp uit jouw bericht is dat je recentelijk een tweede factuur hebt gekregen waarbij je ook een maand achteraf betaalt hebt. Dit doet mij vermoeden dat jij te maken hebt gehad met de veranderende facturatiedatum als gevolg van de storing.

Je kunt al je facturen inzien via je Mijn NS account en daar controleren of je wellicht ergens dubbel hebt betaalt, gezien in elke factuur staat gespecificeerd voor welke periode je de abonnementskosten betaalt. Persoonlijk verwacht ik echter niet dat dit het geval is.

Reageer