beantwoord

NS Flex Factuur

• 25 mei 2018
  • 7 reacties
  • 401 Bekeken

Betreft: kenmerk 5069188830. Per 8-5 mijn Dal Vrij abonnement in het kader van NS Flex beeindigd. Het al afgeschreven bedrag gestorneerd en hierover gebeld met de klantenservice. Desondanks krijg ik een schriftelijke aanmaning op 22-5 waarin gedreigd wordt met incasso bureaus en het eenzijdig opzeggen van mijn abonnement. Meerdere keren gebeld met de klantenservice. Niemand weet iets en uiteindelijk wordt ik naar dit forum verwezen. Hopelijk ziet iemand dit die me kan helpen.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 1 juni 2018, 14:40

Update: Ik heb de situatie van Jan Willem Goed bekeken en heb uitgelegd wat er precies aan de hand is. Het komt er kort op neer dat de aangevraagde beƫindiging van het NS Flex Dal Vrij abonnement te laat was om de betaling van de volgende maand daarvan te voorkomen. De restitutie van dat bedrag zal bij de volgende factuur worden teruggestort.

Momenteel is het bij het NS Flex abonnement niet mogelijk om deze situatie op een andere manier af te handelen. De geplande credit kan niet weggestreept worden tegen de openstaande kosten van het abonnement. Er wordt nog wel gekeken naar andere manieren waarop dit specifieke proces beter kan worden afgehandeld, maar momenteel zit dat nog in de onderzoeksfase.

Voor de meelezers: Het is vrijwel nooit verstandig om incasso's te storneren voordat er goed is nagevraagd waar die kosten vandaan komen of waarom ze (alsnog) zijn afgeschreven. Voor vragen daarover kan er altijd contact opgenomen worden met onze Klantenservice. Voor het NS Flex abonnement is de NS Community daar vooralsnog het primaire kanaal voor. Neem een kijkje bij det NS Flex Categorie of jouw vraag al is beantwoord, of start anders een nieuw topic!
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Storneren is nooit verstandig. Zodra u afwijkt van de normale gang van zaken en niet betaalt, zet de computer na een tijdje het incassotraject in gang en op uw kosten.

NS is doorgaans keurig met het verrekenen van bedragen, dus het is ook helemaal niet nodig.

Alsnog betalen is altijd het goedkoopste en ook handiger, dan krijgt u het terug als het onterecht blijkt te zijn en bespaart u zichzelf onnodige incassokosten en veel gedoe. Bovendien is er in de praktijk niets meer te regelen als het incassobureau is ingeschakeld - en daarvoor dus wel. NS is er strakker en sneller in geworden om dat te doen en daar zal een verklaring voor zijn, die we allemaal wel kunnen bedenken.

De verwijzing naar het forum is er omdat hier doorgewinterde moderatoren aanwezig zijn met meer dan gemiddelde kennis van zaken, zeker van het betrekkelijk nieuwe Flex. Die verwijzing klopt dus.

Ik zou van dat incassogeld liever uit eten gaan, u kunt er makkelijk biefstuk van betalen.šŸ˜‡
Goedemorgen Jan Willem Goed en welkom bij de NS Community.

Ik kan het eigenlijk alleen maar eens zijn met wat Thom heeft aangegeven. Storneren is vrijwel altijd onverstandig, aangezien dat doorgaans louter maar meer problemen oplevert die opgelost moeten worden.

Wat betreft jouw situatie: bij de beƫindiging van een abonnement naar aanleiding van een overstap naar NS Flex, vindt er inderdaad een restitutie plaats naar rato van de periode die niet meer wordt gebruikt van dat oude abonnement. Mijn advies zou dus ook zijn om de aanmaning alsnog te betalen, er volgt dan een restitutie voor de periode die je niet meer hebt gebruikt. Als je graag wilt kan ik nog even kijken naar de exacte details, waarvoor je mij een privƩbericht mag sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en OV-chipkaartnummer.
Update: Ik heb de situatie van Jan Willem Goed bekeken en heb uitgelegd wat er precies aan de hand is. Het komt er kort op neer dat de aangevraagde beƫindiging van het NS Flex Dal Vrij abonnement te laat was om de betaling van de volgende maand daarvan te voorkomen. De restitutie van dat bedrag zal bij de volgende factuur worden teruggestort.

Momenteel is het bij het NS Flex abonnement niet mogelijk om deze situatie op een andere manier af te handelen. De geplande credit kan niet weggestreept worden tegen de openstaande kosten van het abonnement. Er wordt nog wel gekeken naar andere manieren waarop dit specifieke proces beter kan worden afgehandeld, maar momenteel zit dat nog in de onderzoeksfase.

Voor de meelezers: Het is vrijwel nooit verstandig om incasso's te storneren voordat er goed is nagevraagd waar die kosten vandaan komen of waarom ze (alsnog) zijn afgeschreven. Voor vragen daarover kan er altijd contact opgenomen worden met onze Klantenservice. Voor het NS Flex abonnement is de NS Community daar vooralsnog het primaire kanaal voor. Neem een kijkje bij det NS Flex Categorie of jouw vraag al is beantwoord, of start anders een nieuw topic!
Reputatie 7
Het komt er kort op neer dat de aangevraagde beƫindiging van het NS Flex Dal Vrij abonnement te laat was om de betaling van de volgende maand daarvan te voorkomen. De restitutie van dat bedrag zal bij de volgende factuur worden teruggestort.

Bedankt voor de retour.

Dat is mooi, zo'n zin in de lijdende wijs, maar je omzeilt hiermee de kern van het verhaal.

Had Jan-Willem Goed zijn opzeg te laat gedaan en daarmee een termijn overschreden die hij had moeten kunnen weten ?

Of had de NS zijn administratie niet op orde, zodat de NS toch geld van Mr. Goeds rekening afhaalde, terwijl hij jullie dat niet meer schuldig was ?

In dat laatste geval is storneren natuurlijk wel de oplossing. Daar is storneren nu juist voor bedoeld.
Sterker nog: dan had het helemaal niet mogen gebeuren. Een machtiging op een rekening is een soort van blanco cheque en een enorm blijk van vertrouwen. Als er dan ineens geld van je rekening verdwijnt, dat daar gewoon had moeten blijven staan, dan is dat inherent een hele foute boel.
Ik wil geen specifieke data noemen, maar het komt inderdaad op dit neer:
Had Jan-Willem Goed zijn opzeg te laat gedaan en daarmee een termijn overschreden die hij had moeten kunnen weten? Het abonnement is gewijzigd van een NS Flex Dal Vrij abonnement naar een NS Flex Basis abonnement, nadat de factuur van dat moment was opgesteld en verzonden. Op het moment dat die factuur werd opgesteld was het NS Flex Dal Vrij abonnement nog actief, waardoor er ook een vooruitbetaling voor de komende maand van dat NS Flex Dal Vrij abonnement in die factuur verwerkt zat. Als het abonnement vervolgens nĆ” het opstellen van die factuur wordt gewijzigd, dan wordt een eventuele verrekening van de al betaalde kosten die niet meer gebruikt worden toegevoegd aan de volgende maandelijkse factuur.
Badge +3
Paar vraagjes...

1. Als iemand overstapt naar Flex regelt NS dan niet alle financiĆ«le handelingen m.b.t. Dal Vrij (waar je dus hooguit even Ć©Ć©n maandje van moet voorschieten en als correctie op je factuur krijgt - dus soms een boel geld terug of wellicht maar ā‚¬ 1.- betalen voor NS Flex de eerste maand), net als met een energie (jaar)nota waar je Ć©Ć©n termijnbedrag extra betaald hebt?)
  2. Waarom kan Jan-Willem wel NS Flex krijgen en anderen niet? Is Flex standaard dus al beschikbaar voor alle nieuwe abonnementen of zoiets? En en zo ja, sinds wanneer is dat dan? Zou voor mijzelf wellicht gunstig geweest kunnen zijn namelijk.
  3. Waarom moeten vragen over Flex bij voorkeur hier gesteld worden? Als het binnenkort (binnen enkele maanden, want zomer 2018 komt er echt aan!) 'live' gaat moet iedereen inmiddels toch wel op de hoogte zijn (met name klantenservice/webcare)?
  1. Dat klopt. Als jij momenteel een Dal Voordeel zou hebben en over zou stappen naar een NS Flex abonnement, dan wordt het Dal Voordeel abonnement beƫindigd op de datum dat het NS Flex abonnement ingaat en vindt er een restitutie plaats naar rato van de periode waar geen gebruik gemaakt meer van wordt voor het Dal Voordeel abonnement. Je krijgt dus een restitutie van al betaalde kosten. Laat ik nog wel even toevoegen dat dit niet de situatie was in het geval van Jan Willem Goed. Het gaat hier om de wijziging van een NS Flex Dal Vrij naar een NS Flex Basis.
  2. Wat de criteria er precies van zijn weet ik niet, maar sommige reizigers die al in het bezit zijn van een abonnement worden uitgenodigd om het NS Flex abonnement te proberen. Ik weet niet zeker of ik al mag communiceren wanneer het voor iedereen beschikbaar wordt, dus daar waag ik mij niet aan. 🙂 Op dit moment is dat nog niet het geval.
  3. Omdat het aantal reizigers dat gebruik maakt van het NS Flex abonnement nog zo beperkt is (ik meen zo'n 500 gebruikers) en het ook nog in een vrij experimentele fase zit, is ervoor gekozen om vooralsnog een klein team aan klantenservicemedewerkers op te leiden in dit product. Uiteindelijk zijn dat de Moderators geworden met de NS Community als het voornaamste contactkanaal. Wanneer het abonnement beschikbaar wordt voor iedereen zal er uiteraard voor gezorgd worden dat dit team wordt uitgebreid.

Reageer