Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

382 reacties

Waar doe je dit? Bij een kaartautomaat of in de app?

Reputatie 5
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?

De bron is Treinreiziger.nl:

Omdat bij NS Flex maandelijks abonnementen te wijzigen zijn, zullen er mogelijk wel andere tarieven worden gehanteerd dan bij de huidige contracten. “We gaan nu eerst onder 50 treinreizigers een kleinschalige proef doen,” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. “Daarna zullen we een voorstel neerleggen bij de consumentenorganisaties in het LOCOV. Omdat dit een andere dienst is kan het inderdaad zijn dat er andere tarieven van toepassing zijn.”


http://www.treinreiziger.nl/ns-flex-achteraf-betalen-en-switchen-abonnement/

Ik kreeg vandaag een e-mail van een zogenaamd gemiste uitcheck bij NS.

Dit was helemaal niet geval*, maar er word door het systeem gewoonweg wel een schatting gemaakt van de ritprijs om die reis vervolgens mooi in rekening te brengen!

Verder had ik voorheen een gewoon weekend vrij Abbo en dat zag je ook op het poortje dat je abbo geldig was. Nu zie je alleen een Melding NS-Flex meer niet, ik moest aan de conducteur vragen ter bevestiging of het abbonement wel daadwerkelijk actief was.

Mijn vraag, hoe gaat NS om met falende techniek waar reizigers de dupe van worden?

*Ook nog bevestigd door de klantenservice vandaag, alle in-uitchecks waren correct.
(Tussen Eindhoven Centraal en Amsterdam Centraal met gesloten toegangpoortjes)

Reputatie 7
Badge +3

@Fietscoupe    Bij flex zie je alleen maar ‘reizen op rekening’ omdat het abonnement niet meer op de kaart zelf staat. Welk abonnement actief is kun je in MijnNS vinden onder het kopje producten.

@Fietscoupe    Bij flex zie je alleen maar ‘reizen op rekening’ omdat het abonnement niet meer op de kaart zelf staat. Welk abonnement actief is kun je in MijnNS vinden onder het kopje producten.


Bedankt MoDe, Dat verklaart dan de afwezigheid van deze meldingen.

Wat dan nog blijft staan is de vraag van de onterrechte mails over gemiste in-uit check met bankrekening plunderen als potentieel gevolg… Dat dit eenmalig gebeurd kan (ook rechtgezet worden), maar anders is het hek al snel van de dam.
 

Ik heb me geabonneerd voor de NS Flex Weekend Vrij vroeg in de ochtend om zaterdag 17 April, maar ik kon mijn abonnement niet ophalen bij dey station automaat. Dus gebruik ik mijn OV card te reizen aangezien ik moet snel de train gebruiken. Maar later haal ik de bestelen op bij een andere automaat bij een andere station. 

Ik wil alle geld die ik heb besteden op die train terug krijgen. Waarom bestel ik een packet maar betal ik nog Gewoon.

Ik wil graag weten hoe ik die Kan oplossen! 

Goedemorgen, 

 

Wat jammer dat je je abonnement niet direct kon activeren en kon gebruiken. Onze klantenservice (bellen, chatten of via Twitter of Facebook) kan even met je meekijken en je helpen met restitutie. Hopelijk werkt bij je volgende reis je abonnement gewoon zoals hoort. 

 

 

Badge +3

Allereerst is dat knopje/shuifje in Mijn NS of de NS app alleen van toepassing op reizen waar je een ritprijs voor betaalt, dus niet op reizen met Dal/Weekend Vrij binnen je vrij reizen periode).

Heb je zo’n abonnement (1e klas) dan doet het dus verder weinig, tenzij je in de spits reist/incheckt en daarvoor niet de hoofdprijs wilt betalen.

Bij wisselen naar 1e klas krijg je inderdaad die drie opties, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke je kiest want je kunt alsnog op elk gewenst moment weer naar 2e klas wisselen.

Die (eerste twee) opties zijn dus bedoeld zodat je het niet ‘vergeet’ waardoor je op een later moment onbedoeld meer kosten maakt (1e klas is immers 67% duurder dan dezelfde reis 2e klas)!

Voor (terug)wisselen naar 2e klas zijn die opties niet echt nodig want het levert je geen onverwachte kosten op als het op 2e klas staat, afgezien van correctietarieven als je (toch) 1e klas gaat reizen terwijl het (vergeten) nog op 2e klas staat.

Voor de rest kan je het 15 minuten na een 2e klas incheck alweer op 1e klas zetten, dus dat zou zelfs tijdens de reis met iemand anders kunnen.

Hoi!

Ik heb zojuist NS Flex Weekend vrij op mijn OV chipkaart geladen. Nu ontving ik een mailtje dat het resterende saldo zal worden verrekend op de volgende factuur. Er staat echter dat ik nog 8,16 euro saldo heb, maar dit klopt niet. Ik heb momenteel 18,16 euro saldo.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Badge +3

Hoi!

Ik heb zojuist NS Flex Weekend vrij op mijn OV chipkaart geladen. Nu ontving ik een mailtje dat het resterende saldo zal worden verrekend op de volgende factuur. Er staat echter dat ik nog 8,16 euro saldo heb, maar dit klopt niet. Ik heb momenteel 18,16 euro saldo.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Welkom bij de NS Community!

Het saldo dat in Mijn NS weergegeven wordt klopt (vaak) niet, want dat is het saldo na de laatste handeling bij een NS poortje/paaltje.

Het actuele saldo kan je checken via www.ov-chipkaart.nl (of bij een kaartautomaat of oplaadpunt in supermarkten e.d.) en zou na een overstap naar NS Flex € 0,00 moeten zijn.

Zie je Mijn NS Reishistorie, daar zou een regel moeten staan € Klanten service met een negatief bedrag. Dat is het saldo dat op het moment van activeren van Flex op je kaart stond, en krijg je na een maand verrekend op je volgende Flex factuur.

Reputatie 4
Ik denk dat NS Flex een heel nuttig nieuw product is! Alleen is het erg jammer dat het duurder is dan het ‘normale’ Dal Voordeel abbonnement.

Is er niet iets te regelen dat elke 11e en 12e maand gratis is, zodat de prijs daarmee gelijk is? Dat zou denk ik veel meer mensen over de streep trekken...
Reputatie 7
Badge +4
Het is nu nog een experiment. Het bevat veel goeds, behalve de upgrademogelijkheid in de trein naar de eerste klas. Als men dat weghaalt, is het nog niet eens zo gek. Als dat blijft, mag het wat mij betreft direct de nek om worden gedraaid. Er is al fraude en onrecht genoeg.

Hallo

 ik heb een NS Flex abonnement voor 40% korting in het weekend en feestdagen. Nu hoef ik mijn kaart niet meer op te laden. Maar geldt dit ook voor gebruik van de bus diensten.  Moet er dan ook geen saldo op mijn kaart staan? Vast bedankt voor het antwoord.

 

Badge +3

Dat klopt, met NS Flex reist u ook in bus, tram en metro op rekening. Merk op dat uw abonnement alleen geldig is voor reizen per trein, dus voor reizen met bus, tram en metro betaalt u altijd vol tarief.

Reputatie 7
Badge +4
Tja....
Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Klopt helemaal, bij een NS Flex Klassewissel naar 1e klas (via de NS app of Mijn NS website) worden al je inchecks/overstappen tot 15 minuten terug op 1e klas afgerekend.

Een Flex wissel van 1e naar 2e klas is altijd per direct (dus geldt vanaf de volgende incheck/overstap) en kan niet met terugwerkende kracht.

Vraag : afgelopen vrijdagavond flex daluren aanvraag en email terug ontvangen. Maar hoeveel (werk)dagen duurt het voordat ik een email terug krijg zodat ik dit abonnement kan bijschrijven op mijn OV-chipkaart?

Badge +3

Vraag : afgelopen vrijdagavond flex daluren aanvraag en email terug ontvangen. Maar hoeveel (werk)dagen duurt het voordat ik een email terug krijg zodat ik dit abonnement kan bijschrijven op mijn OV-chipkaart?

Had je al NS Flex? Dan is je nieuwe abonnement per direct actief. Zie Mijn NS (website).

Had je nog geen NS Flex, dan kan je het vanaf de gekozen ingangsdatum activeren bij een automaat (station, supermarkt e.d.)

Op de gekozen ingangsdatum krijg je daarover nog een e-mail.

Reputatie 7
Wat betreft het upgraden van het vervoerbewijs in de trein of op het perron zijn er veel vragen/opmerkngen gekomen in dit topic. Ik zal Danny NS vragen om hier wat dieper op in te gaan. Uiteraard is dit product net begonnen, waarbij juist deze feedback nuttig is om mee te nemen in de verbeterprocessen.
Als proef willen we inderdaad de functionaliteit bieden om ná het inchecken nog een klassewissel uit te kunnen voeren zodat men bij gebrek aan een plaats in de 2e klasse nog kan uitwijken naar de 1e klasse. De tijd waarin men deze klassewissel kan doorvoeren is beperkt en start vanaf het moment van inchecken. Uiteraard evalueren we de uitkomsten van deze proef.
Los van de evaluatie zijn de hier genoemde risico’s op misbruik bekend. De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien. Bij NS Flex wordt bovendien bij zwartrijden de boete verrekend op de factuur (net als bij de NS BusinessCard). Hierdoor kunnen we ook achteraf goed controleren.

Wat verder goed is om te weten is dat de reiziger die zijn 1e klasse reisrecht heeft afgekocht een stuk voordeliger uit is dan de reiziger die via de incidentele klassewissel het voltarief betaald voor de 1e klasse toeslag. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen reizen op saldo en reizen op rekening.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.
Reputatie 1

Vraag :
Als gevolg van nieuwe COVID-maatregelen in mijn bedrijf zal ik bijna de hele maand december thuiswerken.
Mijn NS Flex is op 21 november automatisch verlengd. Is er een manier om het abonnement voor deze maand te annuleren of te onderbreken ? Anders betaal ik een vaste prijs voor niets. Kunt u mij alstublieft helpen?

Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?

Ik heb de NS FLEX Dal vrij abbonement.

alleen heb ik wel een vraagje. Ik reis onbeperkt gratis in de dal uren, weekend + feestdagen.

Alleen stel ik reis in de ochtend (voor 9uur ochtend) moet ik dan gewoon mijn ov opladen en geld erop doen? Of hoe gaat dat in zijn werking? Want ik had namelijk nog wel geld erop, alleen dat wordt van mijn volgende factuur afgehaald..

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?

Neem contact op met de klantenservice Dat kan telefonisch, via X, Facebook of chat.

Reageer