Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

163 reacties

Reputatie 7
Als extra informatie voor reizigers die het product niet goed op de kaart kunnen laden:
Wanneer je het NS Flex product bij de kaartautomaat op dient te laden, kan het zijn dat jouw RoS (Reizen op Saldo) wel wordt verwijderd maar het NS Flex product niet wordt opgehaald. Dit is te voorkomen door de OV-chipkaart lang genoeg voor de scanner te houden, zodat beide transacties worden gedaan. Merk je dat jouw RoS nu opeens niet meer op de kaart staat, maar het NS Flex product ook niet? Ga dan langs de kaartautomaat, kies voor 'ophalen bestellingen' en laad daar alsnog het NS Flex product op jouw kaart. Mochten hier nog vragen uit voortvloeien, lees ik dat graag!
Ik ben vorige week toen ik een email kreeg over dit Flex Abo, meteen overgestapt. Was zo enthousiast! En ben ik nog steeds over het concept. Voor mij is dit echt een uitkomst aangezien in ongeregeld met de trein reis en elke maand kan aanpassen of opzeggen.
Nadat ik de overstap online had aangevraag en nog wel moest activeren bij een kaartautomaat, kwam ik erachter dat het saldo wat ik op mijn OV kaart (Daluren abo) had staan, wat bijna € 60,- was, NIET in mindering wordt gebracht op de maandelijkse verbruikskosten die je maakt buiten je afgesloten Flex Abo.
Ik heb hierover contact gehad met de Klantenservice van NS en zij vertelden mij dat je pas weer beschikking krijgt over het bedrag wat op je OV kaart staat, als je je Abo totaal opzegt.
Het lijkt mij een logische oplossing om het tegoed wat iemand heeft op zijn OV kaart of terug te storten, of te verrekenen met de kosten die buiten het afgesloten Abo worden gemaakt.
Ik begrijp dat dit een test fase is, dus vandaar mijn punt om dit zo snel mogelijk aan te passen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegen aanloopt.
Het zou tevens handig zijn om dit aan te geven aan klanten die een overstap maken indien bovengenoemde opties niet mogelijk zijn op korte termijn. Zo kunnen zij dus zelf beslissen of zij eerst hun het credit op hun OV kaart willen opmaken of met een credit op een kaart willen zitten waar je pas bij kan als je je Abo ooit opzegt.
Ook zou het handig zijn om aan te geven dat indien een klant een ovestap maakt naar het Flex Abo, dat dat per direct ingaat, en dat de kosten daarvoor binnen een week gefactureerd worden. Het abo gaat dus niet in na activatie bij de NS Kaartautomaat, wat mij ook logischer had geleleken. Nu zit ik dus ook met een incasso datum, die mij niet uitkomt.
Reputatie 7
@Esperanza Heel terechte vraag. Wij werken aan een oplossing die er inderdaad voor moet zorgen dat het saldo dat nog op je OV-chipkaart staat “automatisch” wordt teruggegeven. Ons idee is om het saldo van de kaart te verwijderen op het moment dat een klant toch naar de automaat gaat om de NS Flex-bestelling op te halen. Het saldo wordt dan op de volgende factuur verrekend. Helaas is deze oplossing nu nog niet beschikbaar.

Een tijdelijke oplossing is de volgende: bij een servicebalie kan het saldo op de kaart worden teruggevraagd. Op dit moment kost dat nog €1 administratiekosten; vanaf 1 januari 2018 is dat gratis. Je hoeft dus gelukkig niet eerst je abonnement op te zeggen.
Ik gebruik NS-Flex nu een maand, en het enig probleem wat ik tot nu toe heb is de inzage in de lopende kosten.

Ik moest mijn declaratie invullen van een zakelijke reis. Maar ik krijg nu keurig een overzit van alle in- en uit-check punten, maar geen bedragen. Mijn baas zal er blij mee zijn, maar ik minder, dus ik heb de NS-Tarievenkaart en de tarieven er maar eens bij gepakt en heb ouderwets trajectpunten bij elkaar opgeteld en daar het tarief bij gezocht, maar ik kan dus geen overzicht overhandigen bij mijn declaratie.

Kan een lopend kostenoverzicht niet worden toegevoegd aan de OV-chipkaart app, of een andere plek als het maar inzichtelijk is.
Ik kreeg eergisteren een mail waarin stond dat mijn NS Flex factuur klaarstaat op de website. Dit is fijn en overzichtelijk. Het is nu echter wel zo dat mijn NS Flex wordt afgeschreven één dag voordat mijn salaris wordt bijgeschreven. Dit zou betekenen dat ik óf elke maand vlak voor de afschrijving extra geld op mijn betaalrekening moet zetten, óf de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat), óf, als ik het vergeet, dat de automatische incasso mislukt (wat me voor de NS ook niet wenselijk lijkt). Is het mogelijk of wordt het mogelijk gemaakt in de toekomst om de incassodatum op te schuiven naar het eind van de maand? Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen praktischer is qua salarisbetaling, en dat het ook voor de NS makkelijker is aangezien dan de kans groter is dat de incasso gewoon lukt.

Ik vind het idee van achteraf betalen en een automatische incasso een hele verbetering ten opzichte van automatisch opladen en dus heel veel losse afschrijvingen. Echter als ik er nu elke maand op moet gaan letten doet dat wel af aan het gemak van betalen waar ik juist zo positief over ben. Ik hoop dat hier een oplossing voor is!
Dat wisselen van klasse stuit mij tegen de borst. Ik reis nu eerste klas en ben blij met de ruimte die ik over het algemeen heb. Als dit wordt ingevoerd ben ik bang dat ik minder gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden.

Leuk dat er gesproken wordt over controle in een drukke trein, maar dat is echt niet juist. Ik zie echt nooit een HC als het druk is in de trein.
Reputatie 6
Badge +2
betaalrekening (..) de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat)
Als het om het renteverlies gaat, dat is tegenwoordig niet veel. bijdragevandennis
Badge +3
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?
Badge +3
NS heeft inmiddels een reactie gegeven op het advies van de consumentenorganisaties. In veel gevallen besluit NS ondanks de opmerkingen van het LOCOV toch zoals in de adviesaanvraag werd voorgesteld.

Mocht NS trouwens nog behoefte hebben aan iemand die NS Flex Dal Vrij met afgekocht eerste klas reisrecht in de daluren wil testen, dan houd ik me aanbevolen 🙂
Badge +3
Ik ben benieuwd met welk aanbod NS gaat komen om mij te "verleiden" om van mijn huidige Voordeelurenabonnement over te stappen naar iets anders. Wanneer het inhoudt dat ik dan geen korting meer krijg in de middagspits dan is dat een kansloze exercitie. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor het merendeel van de 900.000 mensen die nog een VDU oude stijl hebben.
Welkom op het NS Serviceforum F1RPM. Het opzeggen van een NS abonnement moet altijd via de klantenservice en we zullen per geval bekijken wat kan en wat de beste oplossing is. Het is niet zo dat je per definitie je abonnement niet kan opzeggen. Als NS Flex in jouw situatie een stap vooruit is zullen we zeker meedenken.
Goede vraag Robert!

Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.
Badge +3
Vanwege mijn overstap van Dal Vrij naar NS Flex krijg ik de abonnementskosten voor de resterende (al betaalde) maanden van het abonnementsjaar terug:


In Mijn NS gaat er echter iets mis met een kommaatje:


(Gelukkig is het juiste bedrag inmiddels terugbetaald 😀)
Op het moment van inchecken is dat niet bekent, op de kaart staat het namelijk niet. Verrekening volgens het juiste tarief vindt later plaats in de backoffice.
Klopt, maar gewenning is dat ik het ook tijdens het inchecken zie. Maar als dat niet op de kaart staat, wordt het lastig om dat te tonen bij inchecken.

Ik ga de komende weken op zoek naar meer eigenaardigheden. Heb ik wat te doen tijdens het wachten op de trein.
Badge +3
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij?
Ja, dat kan, en dat volgt uit dit topic.
Badge +3
Ik heb braaf mijn maand uitgezeten en heb vanochtend mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement omgezet naar een eerste klas-abonnement. Het is echter in Mijn NS niet goed te zien dat ik nu een abonnement voor de eerste klas heb en dat vind ik wel verwarrend.

Op het Dashboard staat bijvoorbeeld precies hetzelfde als voorheen:


En als ik klik op "Bekijk en wijzig abonnement", dan kan ik alleen uit de productprijs afleiden dat het gaat om een abonnement voor de eerste klas:


Voorstel: neem "1e klas" of "2e klas" op achter de abonnementsnaam, dus toon in mijn geval op beide pagina's "NS Flex Dal Vrij 1e klas".
Badge +3
Daar twijfelde ik ook niet aan, want ik had een e-mailbevestiging ontvangen.

Vanmiddag werd ik in de trein gecontroleerd met een check-in in de daluren. De conducteur liet me even zien wat hij zag: er stond keurig "Reizen op Rekening", en vrijwel meteen verscheen daarnaast "1e klas". Kennelijk is er al enige koppeling gerealiseerd tussen het apparaat van de conducteur en de backoffice. Ik had verwacht dat het net zo zou gaan als met een upgrade voor de Business Card, dat de conducteur zou moeten aangeven dat ik eerste klas reisde omdat hij het zelf niet kon zien.
Badge +3
Ik had die berichten wel gezien, maar je sprak over september, dus ik dacht dat het nog wel enige maanden zou duren. Maar misschien ging dat alleen over de zichtbaarheid van het abonnement en niet over de klasse? Mooi in ieder geval wel dat het nu al zo werkt, scheelt weer discussie in de trein met conducteurs die hun huiswerk niet hebben bijgehouden.
Betekent die MCL-koppeling met de backoffice dat ook E-tickets kunnen worden gevalideerd?
Badge +3
Het valt me op dat de tarieven voor 1e klas Dal Vrij en Altijd Vrij nogal vreemd zijn:

Altijd Vrij: € 334 plus € 199 extra voor 1e klas (60% duurder, da's normaal)
Dal Vrij: € 103 plus € 99 extra voor 1e klas (96% duurder, daar zou je hooguit € 62 verwachten)
Hoe kom je bij 99 extra?
Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Dat is 'm inderdaad 😃
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
When you want to check your traveling record, it has to be done at:

https://www.ov-chipkaart.nl/home-1.htm#/

NS van deur tot deur is not the right place, but I do understand your confusion.



Edit, thanks to Robert: You will pay your traveling fee for within ten days after the monthly expiration date.

Reageer