Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

159 reacties

Goede vraag Robert!

Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.
Badge +3
Vanwege mijn overstap van Dal Vrij naar NS Flex krijg ik de abonnementskosten voor de resterende (al betaalde) maanden van het abonnementsjaar terug:


In Mijn NS gaat er echter iets mis met een kommaatje:


(Gelukkig is het juiste bedrag inmiddels terugbetaald 😀)
Op het moment van inchecken is dat niet bekent, op de kaart staat het namelijk niet. Verrekening volgens het juiste tarief vindt later plaats in de backoffice.
Klopt, maar gewenning is dat ik het ook tijdens het inchecken zie. Maar als dat niet op de kaart staat, wordt het lastig om dat te tonen bij inchecken.

Ik ga de komende weken op zoek naar meer eigenaardigheden. Heb ik wat te doen tijdens het wachten op de trein.
Badge +3
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij?
Ja, dat kan, en dat volgt uit dit topic.
Badge +3
Ik heb braaf mijn maand uitgezeten en heb vanochtend mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement omgezet naar een eerste klas-abonnement. Het is echter in Mijn NS niet goed te zien dat ik nu een abonnement voor de eerste klas heb en dat vind ik wel verwarrend.

Op het Dashboard staat bijvoorbeeld precies hetzelfde als voorheen:


En als ik klik op "Bekijk en wijzig abonnement", dan kan ik alleen uit de productprijs afleiden dat het gaat om een abonnement voor de eerste klas:


Voorstel: neem "1e klas" of "2e klas" op achter de abonnementsnaam, dus toon in mijn geval op beide pagina's "NS Flex Dal Vrij 1e klas".
Jup, er is en komt koppeling met een backoffice. Heb er laatst wel over geschreven, maar toen vond Jouke dat ik aannames de wereld in aan het helpen was 😪
Badge +3
Die prijzen kloppen niet. De meerprijs voor 1e klas bij Altijd Vrij is 227 euro per maand en bij Dal Vrij 27 euro per maand.
Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Reputatie 1

They are for me, including the price.Really, in Mijn NS Reishistorie (not door-to-door)?
But are those recent bus/tram/metro journeys or older ones?

Here's an example from the metro last sunday, this is in Mijn NS Reishistorie:

Zakelijk doet men dat al een tijdje. Het werkt "wel oke".


https://www.ns.nl/zakelijk/meer/vergeten-check-uit-service.html

"staat de Vergeten Check-uit Service standaard op uw NS-Business Card"

Feitelijk is het natuurlijk gewoon een actie in de backoffice.
Badge +3
Dat vat het wel goed samen. Je schaft een NS Flex Weekend Vrij 1e klas aan (bij de bestelling meteen eerste klas kiezen, anders moet je een maand wachten) en zet vervolgens in Mijn NS de klasse voor reizen buiten de afgekochte uren op tweede klas. Of dat momenteel ook zo kan weet ik niet, want zoals je gezien hebt heb ik zelf wat problemen daarmee in het dashboard. Merk op dat je bij NS Flex Weekend Vrij standaard geen korting krijgt in de daluren buiten het weekend, dat is een optie van drie euro per maand die je bij de bestelling moet kiezen.
Badge +3
Back on topic, vanochtend nog dit bedankje en dat geldt minstens ook voor @Tochjo want anders had ik het nooit geweten!

Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.

Het is nog niet duidelijk wanneer dit is opgelost Tochjo. Ik zal dit nogmaals aankaarten.
Bij NS Flex werkt dat helaas niet, Tochjo. Doordat je eens een abonnement hebt gehad blijft de originele incassodatum gehandhaafd. We hebben hier wel melding van gemaakt maar er is vooralsnog geen oplossing hiervoor.

Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?


Correct en tevens juist.
Reputatie 7
Badge +2
Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Traject Vrij heb ik niet van mijn werkgever, die betaal ik gewoon zelf. Werkgever geeft reiskostenvergoeding (aantal km x €0.19 x 214 dagen per jaar) ongeacht hoe je naar werk gaat. Ook al zou ik op de (elektrische) fiets komen, dan nog krijg ik dezelfde reiskosten vergoeding. Dus elke dag of week dat ik het abonnement eerder kan beeindigen scheelt mij geld. Het lastige daarmee is dat ik wel weet per wanneer ik uit dienst ben maar nu nog niet weet wanneer ik niet meer naar kantoor hoef te komen.

Enne die nieuwe kaart ..... die lag hier gewoon vrijdag op de deurmat. Met PostNL verstuurd.
Badge +3
Weekend Voordeel (40% korting in het weekend)
Ik begrijp dat dit abonnement alleen in combinatie met NS Flex zal worden aangeboden? Is de prijs ervan al bekend?

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas

Fantastisch. Ik vraag al jaren om die mogelijkheid bij Dal Vrij, maar daar is het momenteel zelfs niet mogelijk om de klasse van 1 naar 2 te wijzigen bij de kaartautomaat. Ik word hier erg enthousiast van!
Reputatie 6
@Tochjo Vooralsnog zal dit abonnement alleen voor NS Flex worden aangeboden, maar dit staat nog niet vast. Wellicht zien we de mogelijkheid om dit abonnement als baseline aan te bieden. Hier is nog geen duidelijkheid over. Het Weekend Voordeel abonnement zal vooralsnog €2,- per maand bedragen.
Reputatie 7
Badge +4
Op het perron of in de trein upgraden naar 1e klas

Dat moet natuurlijk nooit kunnen.
Reputatie 4
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?

De bron is Treinreiziger.nl:

Omdat bij NS Flex maandelijks abonnementen te wijzigen zijn, zullen er mogelijk wel andere tarieven worden gehanteerd dan bij de huidige contracten. “We gaan nu eerst onder 50 treinreizigers een kleinschalige proef doen,” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. “Daarna zullen we een voorstel neerleggen bij de consumentenorganisaties in het LOCOV. Omdat dit een andere dienst is kan het inderdaad zijn dat er andere tarieven van toepassing zijn.”

http://www.treinreiziger.nl/ns-flex-achteraf-betalen-en-switchen-abonnement/
Reputatie 1
Ik denk dat NS Flex een heel nuttig nieuw product is! Alleen is het erg jammer dat het duurder is dan het ‘normale’ Dal Voordeel abbonnement.

Is er niet iets te regelen dat elke 11e en 12e maand gratis is, zodat de prijs daarmee gelijk is? Dat zou denk ik veel meer mensen over de streep trekken...
Reputatie 7
Badge +4
Het is nu nog een experiment. Het bevat veel goeds, behalve de upgrademogelijkheid in de trein naar de eerste klas. Als men dat weghaalt, is het nog niet eens zo gek. Als dat blijft, mag het wat mij betreft direct de nek om worden gedraaid. Er is al fraude en onrecht genoeg.
Reputatie 7
Badge +4
Tja....
Reputatie 6
Wat betreft het upgraden van het vervoerbewijs in de trein of op het perron zijn er veel vragen/opmerkngen gekomen in dit topic. Ik zal Danny NS vragen om hier wat dieper op in te gaan. Uiteraard is dit product net begonnen, waarbij juist deze feedback nuttig is om mee te nemen in de verbeterprocessen.

Reageer