NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

378 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat het zo is gegaan een mijnheer wilde uitchecken en stond aan de andere kant en ik check gelijk in.en hij legde de kaart er ook gelijk op.ik heb gewacht tot er weer correct stond en nog een keer gedaan.wabt ik hou er totaal niet van om zwart te rijden maar dat had de conducteur ook even moeten vermelden mevr.ik heb een correct tarief gemaakt en niet zeggen nu is het oke en u hebt niet fouts gedaan

U heeft helemaal gelijk maar conducteurs zeggen het vaak niet om agressie uit de weg te gaan. Eén ding is in ieder geval positief: U bent wel gecontroleerd, bij mijn laatste 10 reizen geen personeel gezien. 

Reputatie 7
Badge +4

Mogelijk is er iets mis gegaan met activeren of in- of uitchecken. Zo te zien heeft u geen automatisch opladen. Met een negatief saldo kunt u de trein niet in, u moet Flex eenmalig activeren.

 

Badge +3

Bij het activeren van NS Flex wordt het saldo van de kaart verwijderd want je reist dan overal op rekening, en in principe ook in bus/tram/metro (volgens de NS en het principe van Flex).

Maar blijkbaar wordt het saldo toch aangesproken. Dat is op zich goed nieuws want dat betekent dat het gratis Rotterdam abonnement naar behoren werkt (en je dus niet op voltarief of met 34% leeftijdskorting reist zoals met NS Flex).

De oplossing is om het saldo aan te (laten) vullen tot 0. Dat kan bij een RET servicebalie in Rotterdam (Centraal Station, of metrostations Beurs en Zuidplein), of anders zelf een paar euro opladen bij een automaat (supermarkt e.d.).

Voor reizen met de trein is een negatief saldo geen enkel probleem.

Badge +3
Dat vat het wel goed samen. Je schaft een NS Flex Weekend Vrij 1e klas aan (bij de bestelling meteen eerste klas kiezen, anders moet je een maand wachten) en zet vervolgens in Mijn NS de klasse voor reizen buiten de afgekochte uren op tweede klas. Of dat momenteel ook zo kan weet ik niet, want zoals je gezien hebt heb ik zelf wat problemen daarmee in het dashboard. Merk op dat je bij NS Flex Weekend Vrij standaard geen korting krijgt in de daluren buiten het weekend, dat is een optie van drie euro per maand die je bij de bestelling moet kiezen.
Badge +3

Het mag niet zo zijn dat een niet-ingecheckte OV-chipkaart automatisch leidt tot een correctietarief. Reizigers die internationaal reizen met een internationaal vervoerbewijs met korting binnen Nederland en hun OV-chipkaart moeten tonen om te bewijzen dat ze een abonnement hebben dat recht geeft op die korting, zouden dan in de problemen komen. Ik denk dat het echt een registratie van de conducteur is en dat te veel conducteurs zich niet realiseren wat de gevolgen daarvan zijn.

Badge +3
Back on topic, vanochtend nog dit bedankje en dat geldt minstens ook voor @Tochjo want anders had ik het nooit geweten!

Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.

Het is nog niet duidelijk wanneer dit is opgelost Tochjo. Ik zal dit nogmaals aankaarten.
Reputatie 7
Badge +3

Hoi alfredo1122,

hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat?

Dat klopt helemaal.

 

Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?

Nee, juist niet. Om met je abonnement te kunnen reizen moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Je kunt geen losse kaartjes kopen.

 

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.

Badge +3

Heel irritant dat bij het overgaan op een Flex basis, de automatische incasso op de OV-kaart wordt stopgezet. Die gebruik ik namelijk ook voor bus en tram! 
Moet nu opnieuw automatische incasso op de kaart zetten, en het “product” weer ophalen bij een ophaalpunt…

Welkom bij de NS Community @Anoniem2024!

Niet helemaal on-topic maar dat klopt helaas. Bij een overstap naar NS Flex wordt het saldo van je kaart verwijderd (ook al was dat €0,00) en daarvoor moet automatisch opladen eerst gestopt worden want anders lukt dat niet.

Als je Flex zonder BTM neemt (omdat je voor bus/tram/metro een ander abonnement hebt) moeten ze eigenlijk je saldo en automatisch opladen gewoon met rust laten.

Apart overigens (lees verder) dat de NS automatisch saldo opladen (én het saldo zelf dus) van een kaart mag verwijderen die je helemaal niet via hen ‘aangeschaft’ hebt. Automatisch opladen is géén NS product!

Maar goed… voor dat alles geef je toestemming bij een overstap naar NS Flex!

Ik ben geen jurist, maar als de NS zegt ‘geen zorgen, het verwijderde saldo betalen we gewoon terug na een maand, en automatisch saldo laden voor BTM kan je zelf ook gewoon weer aan zetten’

Dan zal het allemaal wel kloppen… 😥

Komt op mij een beetje over alsof ik met een winkelpas bij de bakker sta (goedemorgen, doe mij een brood) maar ineens zonder tegoed te horen krijg ‘pech Robert, je tegoed heeft de slager van je kaart verwijderd!’ (ja maar, ik kom zelden bij die slager en ik wil eigenlijk toch wel iets van brood?) 🍞

Kom later maar terug met ons hippe nieuwe winkelcentrum product op je kaart (ook geldig bij de slager en allerlei andere winkels!)

Dus op naar de slager… ‘Geef mijn tegoed voor de bakker eens terug!’
Ehh ja, dat komt vanzelf goed… over precies een maand (plus enkele dagen) 🤔🙄

Herroeppingsrecht via https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html dan maar?
Welnee, veel te ingewikkeld en je verwijderde saldo en zo kunnen we niet terug zetten.
Nou ja, binnen een dag zou het wel lukken via een saldobestelling, maar we doen het via je IBAN want we weten niet beter.

Weet je wat (en ga je akkoord?) Bij deze een onsje rosbief of een hele kip-rollade of zo, omdat wij je tegoed hebben ingepikt! Plus een paar coupons voor brood bij de bakker natuurlijk! 😏 

(dit als voorbeeld, redelijk overdreven natuurlijk maar zo voelt het wel natuurlijk voor velen, dus dat kan anders/beter).

Bij NS Flex werkt dat helaas niet, Tochjo. Doordat je eens een abonnement hebt gehad blijft de originele incassodatum gehandhaafd. We hebben hier wel melding van gemaakt maar er is vooralsnog geen oplossing hiervoor.

Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?


Correct en tevens juist.
Reputatie 7
Badge +3
Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Traject Vrij heb ik niet van mijn werkgever, die betaal ik gewoon zelf. Werkgever geeft reiskostenvergoeding (aantal km x €0.19 x 214 dagen per jaar) ongeacht hoe je naar werk gaat. Ook al zou ik op de (elektrische) fiets komen, dan nog krijg ik dezelfde reiskosten vergoeding. Dus elke dag of week dat ik het abonnement eerder kan beeindigen scheelt mij geld. Het lastige daarmee is dat ik wel weet per wanneer ik uit dienst ben maar nu nog niet weet wanneer ik niet meer naar kantoor hoef te komen.

Enne die nieuwe kaart ..... die lag hier gewoon vrijdag op de deurmat. Met PostNL verstuurd.
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Als je al flex had voor deze wijziging, hoef je  niets meer op te halen bij een automaat. Reizen op rekening geeft aan dat je met flex reist

 

Badge +3

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Als je al NS Flex had hoef je na een wijziging niet langs een automaat. En dat heb je, want Reizen op Rekening is NS Flex.

Welk abonnement er actief is kan je zien in Mijn NS (website), niet in de NS app.

Badge +3

Nee, Flex is Flex ongeacht welke variant. Het staat op je kaart als Reizen op Rekening NS.

Als je bij een NS kaartautomaat saldo geladen hebt dan heb je géén Flex, want saldo laden bij NS kan dan niet meer.

Kijk in Mijn NS welk abonnement er actief is, en als daar Flex Dal Voordeel staat neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat of social media) om een nieuwe bestelling voor je klaar te zetten.

Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Ik zou heel blij zijn om op het perron of in de trein te kunnen upgraden.
Als ik in de trein zie dat het heel druk is ga ik graag naar de eerste klas en upgrade daar mijn kaartje gelijk.
Ik snap niet goed waarom dit nooit zou moeten kunnen.
Badge +3
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?
Die klassewissel in de trein eruit slopen en dan is het zeker geen slecht product. Want ik sta al in de startblokken.....

Moi 'Sorry meneer de conducteur. ? als het druk is dan ga ik altijd in de eerste klas zitten en dan waardeer ik op via WiFi. Helaas lukt het niet om met netwerk verbinding te krijgen. Ik ben al een half uur bezig! En ook via mijn eigen databundel lukt het niet.'
Hc 'Oooh dat is vervelend, maar wist u dat er in deze trein geen WiFi aanwezig is?'
Moi 'Geen WiFi in de ICD? We leven toch in 2017?'
Hc 'ja, dat upgraden in de trein was een vergissing van de NS, dus blijft u maar lekker zitten.'
Moi 'En gaat de NS de voorwaarden aanpassen?'
Hc 'Ik mag het hopen. De bedenker ervan hebben ze al overgeplaatst naar een andere afdeling en is nu service manager papieren post openen en dat gaat wel goed. Die achterstand zullen we dankzij hem de komende drie jaar wegwerken.'
Moi 'Helemaal top! Maar even een andere vraag. Waarom bent u eigenlijk uit de stiltecabine gekomen:?....'
Ik sta nogal te kijken van de extra kosten die eraan verbonden zijn, terwijl een vergelijkbare dienst zakelijk gewoon gratis is :?
Reputatie 5
@Nooduitgang: het leuke van NS Flex (en van de Business Card) is nu juist dat dit soort discussies met de conducteur daarmee verleden zijn. De conducteur registreert gewoon wat hij ziet en zijn gegevens worden later in de backend vergeleken met de opgaaf van de klant. Als blijkt dat de klant eerste klas heeft gereisd maar niet binnen 15 minuten na inchecken een klassewissel heeft doorgevoerd, dan betaalt hij alsnog de ritprijs eerste klas plus een correctietarief/boete. Nooit meer smoesjes in de trein! Heerlijk!
Het (fictieve) probleem van Nooduitgang los je daarmee niet op, je verplaatst de discussie alleen van controle in de trein naar een klantenservicemedewerker aan de telefoon. Nooduitgang zal immers nog steeds ontevreden zijn en het niet eens zijn met het opgelegde correctietarief. Gefrustreerde reizigers achteraf zijn net zo gevaarlijk.

"De klant en de klantwens" zie ik overal in de toren hangen. Laten we het daar eens over hebben bij dit product 🙂
Reputatie 5
Dat is mijn punt ook. Als je vindt dat zo'n correctietarief/boete onterecht is kun je de klantenservice daarmee vervelen. Die hebben daar de tijd en de middelen voor. De conducteur heeft betere dingen te doen.
Laten we van een situatie uitgaan waarin de reiziger inderdaad gelijk heeft, maar zijn gelijk niet krijgt. Die komt in de molen van klantenservice terecht. De reiziger kent de normen en waarden en gaat netjes het gesprek aan. Krijgt zijn gelijk niet. Belt nogmaals, krijgt weer zijn gelijk niet. Schrijft een mail, stuurt een brief, krijg geen antwoord (want extreme achterstand). Intussen is het geld wel afgeschreven en moet je maar hopen dat je het ooit terugkrijgt. Die reiziger raakt gefrustreerd. Belt nog een keer, ditmaal gefrustreerd. Wordt boos aan de telefoon, klantenservicemedewerker krijgt (weer) een scheldceremonie te horen, reiziger krijgt weer geen gelijk. Het is een vaste reiziger, dus die gaat verhaal halen bij smw's op het station. "Sorry meneer, moet u met klantenservice regelen". En ga zo maar door...

Realistischer scenario dan het lijkt, weet ik inmiddels uit ervaring.

Hobby zelf het een en ander in online communities. Het zal je verbazen hoeveel verhalen ik hoor van beheerders die boze gebruikers aan de deur hebben gehad omdat ze verbannen zijn. Laat staan hoe vaak ikzelf inmiddels uitgescholden en bedreigd ben.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.

Dat klopt inderdaad. Als de HC geen verbinding heeft of geen 1e klasse constateert wordt er geregistreerd dat de reiziger in de 1e klasse is aangetroffen. Achteraf vindt er in de 'backend' dan een verrekening plaats.

Reageer