Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.
Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.
NS Flex in het kort
- Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
- Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
- Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
- Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
- Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.
Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij.
Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.
Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]
Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via
MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.
Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.
Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.
Dat wisselen van klasse stuit mij tegen de borst. Ik reis nu eerste klas en ben blij met de ruimte die ik over het algemeen heb. Als dit wordt ingevoerd ben ik bang dat ik minder gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden.
Leuk dat er gesproken wordt over controle in een drukke trein, maar dat is echt niet juist. Ik zie echt nooit een HC als het druk is in de trein.
betaalrekening (..) de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat)
Als het om het renteverlies gaat, dat is tegenwoordig niet veel. bijdragevandennis
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?
NS heeft inmiddels
een reactie gegeven op
het advies van de consumentenorganisaties. In veel gevallen besluit NS ondanks de opmerkingen van het LOCOV toch zoals in de adviesaanvraag werd voorgesteld.
Mocht NS trouwens nog behoefte hebben aan iemand die NS Flex Dal Vrij met afgekocht eerste klas reisrecht in de daluren wil testen, dan houd ik me aanbevolen 🙂
Ik ben benieuwd met welk aanbod NS gaat komen om mij te "verleiden" om van mijn huidige Voordeelurenabonnement over te stappen naar iets anders. Wanneer het inhoudt dat ik dan geen korting meer krijg in de middagspits dan is dat een kansloze exercitie. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor het merendeel van de 900.000 mensen die nog een VDU oude stijl hebben.
Welkom op het NS Serviceforum F1RPM. Het opzeggen van een NS abonnement moet altijd via de klantenservice en we zullen per geval bekijken wat kan en wat de beste oplossing is. Het is niet zo dat je per definitie je abonnement niet kan opzeggen. Als NS Flex in jouw situatie een stap vooruit is zullen we zeker meedenken.
Goede vraag Robert!
Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.
Vanwege mijn overstap van Dal Vrij naar NS Flex krijg ik de abonnementskosten voor de resterende (al betaalde) maanden van het abonnementsjaar terug:

In Mijn NS gaat er echter iets mis met een kommaatje:

(Gelukkig is het juiste bedrag inmiddels terugbetaald

)
Op het moment van inchecken is dat niet bekent, op de kaart staat het namelijk niet. Verrekening volgens het juiste tarief vindt later plaats in de backoffice.
Klopt, maar gewenning is dat ik het ook tijdens het inchecken zie. Maar als dat niet op de kaart staat, wordt het lastig om dat te tonen bij inchecken.
Ik ga de komende weken op zoek naar meer eigenaardigheden. Heb ik wat te doen tijdens het wachten op de trein.
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij?
Ja, dat kan, en dat volgt uit
dit topic.
Ik heb braaf mijn maand uitgezeten en heb vanochtend mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement omgezet naar een eerste klas-abonnement. Het is echter in Mijn NS niet goed te zien dat ik nu een abonnement voor de eerste klas heb en dat vind ik wel verwarrend.
Op het Dashboard staat bijvoorbeeld precies hetzelfde als voorheen:

En als ik klik op "Bekijk en wijzig abonnement", dan kan ik alleen uit de productprijs afleiden dat het gaat om een abonnement voor de eerste klas:

Voorstel: neem "1e klas" of "2e klas" op achter de abonnementsnaam, dus toon in mijn geval op beide pagina's "NS Flex Dal Vrij 1e klas".
Jup, er is en komt koppeling met een backoffice. Heb er laatst wel over geschreven, maar toen vond Jouke dat ik aannames de wereld in aan het helpen was
Die prijzen kloppen niet. De meerprijs voor 1e klas bij Altijd Vrij is 227 euro per maand en bij Dal Vrij 27 euro per maand.
Die foute tarieven staan
op deze pagina genoemd.
They are for me, including the price.Really, in Mijn NS Reishistorie (not door-to-door)?
But are those recent bus/tram/metro journeys or older ones?
Here's an example from the metro last sunday, this is in
Mijn NS Reishistorie:

Perhaps a day or two longer, my bus rides with both Connexxion and Arriva also showed up within a few days, very convenient.
I also love this new 'realtime' overview of my travel costs:

Zakelijk doet men dat al een tijdje. Het werkt "wel oke".

https://www.ns.nl/zakelijk/meer/vergeten-check-uit-service.html
"staat de Vergeten Check-uit Service standaard op uw NS-Business Card"
Feitelijk is het natuurlijk gewoon een actie in de backoffice.
Dat vat het wel goed samen. Je schaft een NS Flex Weekend Vrij 1e klas aan (bij de bestelling meteen eerste klas kiezen, anders moet je een maand wachten) en zet vervolgens in Mijn NS de klasse voor reizen buiten de afgekochte uren op tweede klas. Of dat momenteel ook zo kan weet ik niet, want zoals je gezien hebt heb ik zelf wat problemen daarmee in het dashboard. Merk op dat je bij NS Flex Weekend Vrij standaard geen korting krijgt in de daluren buiten het weekend, dat is een optie van drie euro per maand die je bij de bestelling moet kiezen.
Back on topic, vanochtend nog dit bedankje en dat geldt minstens ook voor
@Tochjo want anders had ik het nooit geweten!

Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.
Het is nog niet duidelijk wanneer dit is opgelost Tochjo. Ik zal dit nogmaals aankaarten.
Bij NS Flex werkt dat helaas niet, Tochjo. Doordat je eens een abonnement hebt gehad blijft de originele incassodatum gehandhaafd. We hebben hier wel melding van gemaakt maar er is vooralsnog geen oplossing hiervoor.
Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?
Correct en tevens juist.
Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.
Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)
Traject Vrij heb ik niet van mijn werkgever, die betaal ik gewoon zelf. Werkgever geeft reiskostenvergoeding (aantal km x €0.19 x 214 dagen per jaar) ongeacht hoe je naar werk gaat. Ook al zou ik op de (elektrische) fiets komen, dan nog krijg ik dezelfde reiskosten vergoeding. Dus elke dag of week dat ik het abonnement eerder kan beeindigen scheelt mij geld. Het lastige daarmee is dat ik wel weet per wanneer ik uit dienst ben maar nu nog niet weet wanneer ik niet meer naar kantoor hoef te komen.
Enne die nieuwe kaart ..... die lag hier gewoon vrijdag op de deurmat. Met PostNL verstuurd.
Dat komt door het degressief tariefsysteem dat NS hanteert: de prijs per kilometer is lager voor langere reizen. Op 31 maart was Utrecht Centraal-Den Haag Centraal het tweede deel van een langere reis, en op 1 april was het het eerste deel van een langere reis. Daarom kostte dit specifieke traject meer op 1 april. Voor het traject Nijkerk-Utrecht Centraal was dat precies omgekeerd. Zoals u ziet, is de totaalprijs wel op beide dagen hetzelfde.
Merk op dat dit alleen zo werkt als er maximaal 35 minuten zit tussen het uitchecken voor het eerste deel van de reis en het inchecken voor het tweede deel van de reis. Als die tijd langer is, wordt het tweede deel gezien als een nieuwe reis, wat duurder is. In dat geval had u voor beide reizen in totaal 6,90 + 11,90 = 18,80 euro betaald.
Dit is overigens niet specifiek voor NS Flex; reizigers die op saldo reizen, ervaren dit ook.