Skip to main content
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.



Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.



NS Flex in het kort


  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.



Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?

NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.



Hoe stel ik een klassewissel in?

Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.

Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]



Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?

Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.



Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.

De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.



Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

388 reacties

Effectief hetzelfde proces als met de BC dus wanneer er geen informatie is? Nouja, netjes.
Reputatie 7
Als extra informatie voor reizigers die het product niet goed op de kaart kunnen laden:
Wanneer je het NS Flex product bij de kaartautomaat op dient te laden, kan het zijn dat jouw RoS (Reizen op Saldo) wel wordt verwijderd maar het NS Flex product niet wordt opgehaald. Dit is te voorkomen door de OV-chipkaart lang genoeg voor de scanner te houden, zodat beide transacties worden gedaan. Merk je dat jouw RoS nu opeens niet meer op de kaart staat, maar het NS Flex product ook niet? Ga dan langs de kaartautomaat, kies voor 'ophalen bestellingen' en laad daar alsnog het NS Flex product op jouw kaart. Mochten hier nog vragen uit voortvloeien, lees ik dat graag!
Ik ben vorige week toen ik een email kreeg over dit Flex Abo, meteen overgestapt. Was zo enthousiast! En ben ik nog steeds over het concept. Voor mij is dit echt een uitkomst aangezien in ongeregeld met de trein reis en elke maand kan aanpassen of opzeggen.
Nadat ik de overstap online had aangevraag en nog wel moest activeren bij een kaartautomaat, kwam ik erachter dat het saldo wat ik op mijn OV kaart (Daluren abo) had staan, wat bijna € 60,- was, NIET in mindering wordt gebracht op de maandelijkse verbruikskosten die je maakt buiten je afgesloten Flex Abo.
Ik heb hierover contact gehad met de Klantenservice van NS en zij vertelden mij dat je pas weer beschikking krijgt over het bedrag wat op je OV kaart staat, als je je Abo totaal opzegt.
Het lijkt mij een logische oplossing om het tegoed wat iemand heeft op zijn OV kaart of terug te storten, of te verrekenen met de kosten die buiten het afgesloten Abo worden gemaakt.
Ik begrijp dat dit een test fase is, dus vandaar mijn punt om dit zo snel mogelijk aan te passen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegen aanloopt.
Het zou tevens handig zijn om dit aan te geven aan klanten die een overstap maken indien bovengenoemde opties niet mogelijk zijn op korte termijn. Zo kunnen zij dus zelf beslissen of zij eerst hun het credit op hun OV kaart willen opmaken of met een credit op een kaart willen zitten waar je pas bij kan als je je Abo ooit opzegt.
Ook zou het handig zijn om aan te geven dat indien een klant een ovestap maakt naar het Flex Abo, dat dat per direct ingaat, en dat de kosten daarvoor binnen een week gefactureerd worden. Het abo gaat dus niet in na activatie bij de NS Kaartautomaat, wat mij ook logischer had geleleken. Nu zit ik dus ook met een incasso datum, die mij niet uitkomt.
Reputatie 7
@Esperanza Heel terechte vraag. Wij werken aan een oplossing die er inderdaad voor moet zorgen dat het saldo dat nog op je OV-chipkaart staat “automatisch” wordt teruggegeven. Ons idee is om het saldo van de kaart te verwijderen op het moment dat een klant toch naar de automaat gaat om de NS Flex-bestelling op te halen. Het saldo wordt dan op de volgende factuur verrekend. Helaas is deze oplossing nu nog niet beschikbaar.

Een tijdelijke oplossing is de volgende: bij een servicebalie kan het saldo op de kaart worden teruggevraagd. Op dit moment kost dat nog €1 administratiekosten; vanaf 1 januari 2018 is dat gratis. Je hoeft dus gelukkig niet eerst je abonnement op te zeggen.
Ik gebruik NS-Flex nu een maand, en het enig probleem wat ik tot nu toe heb is de inzage in de lopende kosten.

Ik moest mijn declaratie invullen van een zakelijke reis. Maar ik krijg nu keurig een overzit van alle in- en uit-check punten, maar geen bedragen. Mijn baas zal er blij mee zijn, maar ik minder, dus ik heb de NS-Tarievenkaart en de tarieven er maar eens bij gepakt en heb ouderwets trajectpunten bij elkaar opgeteld en daar het tarief bij gezocht, maar ik kan dus geen overzicht overhandigen bij mijn declaratie.

Kan een lopend kostenoverzicht niet worden toegevoegd aan de OV-chipkaart app, of een andere plek als het maar inzichtelijk is.
Ik kreeg eergisteren een mail waarin stond dat mijn NS Flex factuur klaarstaat op de website. Dit is fijn en overzichtelijk. Het is nu echter wel zo dat mijn NS Flex wordt afgeschreven één dag voordat mijn salaris wordt bijgeschreven. Dit zou betekenen dat ik óf elke maand vlak voor de afschrijving extra geld op mijn betaalrekening moet zetten, óf de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat), óf, als ik het vergeet, dat de automatische incasso mislukt (wat me voor de NS ook niet wenselijk lijkt). Is het mogelijk of wordt het mogelijk gemaakt in de toekomst om de incassodatum op te schuiven naar het eind van de maand? Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen praktischer is qua salarisbetaling, en dat het ook voor de NS makkelijker is aangezien dan de kans groter is dat de incasso gewoon lukt.

Ik vind het idee van achteraf betalen en een automatische incasso een hele verbetering ten opzichte van automatisch opladen en dus heel veel losse afschrijvingen. Echter als ik er nu elke maand op moet gaan letten doet dat wel af aan het gemak van betalen waar ik juist zo positief over ben. Ik hoop dat hier een oplossing voor is!
Reputatie 7
Badge +3

Daarvoor kun je contact opnemen met de klantenservice. Dit kan telefonisch, via chat , Twitter of Facebook.

Dat wisselen van klasse stuit mij tegen de borst. Ik reis nu eerste klas en ben blij met de ruimte die ik over het algemeen heb. Als dit wordt ingevoerd ben ik bang dat ik minder gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden.

Leuk dat er gesproken wordt over controle in een drukke trein, maar dat is echt niet juist. Ik zie echt nooit een HC als het druk is in de trein.
Badge +3

Dat komt door het degressief tariefsysteem dat NS hanteert: de prijs per kilometer is lager voor langere reizen. Op 31 maart was Utrecht Centraal-Den Haag Centraal het tweede deel van een langere reis, en op 1 april was het het eerste deel van een langere reis. Daarom kostte dit specifieke traject meer op 1 april. Voor het traject Nijkerk-Utrecht Centraal was dat precies omgekeerd. Zoals u ziet, is de totaalprijs wel op beide dagen hetzelfde.

Merk op dat dit alleen zo werkt als er maximaal 35 minuten zit tussen het uitchecken voor het eerste deel van de reis en het inchecken voor het tweede deel van de reis. Als die tijd langer is, wordt het tweede deel gezien als een nieuwe reis, wat duurder is. In dat geval had u voor beide reizen in totaal 6,90 + 11,90 = 18,80 euro betaald.

Dit is overigens niet specifiek voor NS Flex; reizigers die op saldo reizen, ervaren dit ook.

Badge +3

Q3 (3e kwartaal) staat bekend om te late leveringen van ov-chipkaarten.

Dus die zal dinsdag wel komen (maandag geen postbezorging). Tot die tijd zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Reputatie 6
Badge +2
betaalrekening (..) de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat)
Als het om het renteverlies gaat, dat is tegenwoordig niet veel. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3

Hallo ik ben Gerda valk tel nr **** ik krijg rek van jullie van 67,20 voor mij abb verlenging maar ik heb jullie tijdje geleden gebeld om het om te zetten voor flex reizen wat is hier mis gegaan!!! Vr groet Gerda 

*Bericht aangepast door moderator

Dag Gerda,

Allereerst, jouw gegevens staan openbaar. Wij kunnen hier op dit deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niets mee. Je kunt je gegevens weghalen door op de 3 puntjes rechtsonder te klikken.

Wat er mis is gegaan is dat je waarschijnlijk niet naar een automaat gegaan bent om dal voordeel op saldo definitief te beëindigen. Dat moet binnen een maand na opzegging. Als je niet langs een automaat bent geweest blijft jouw abonnement op jouw kaart staan en betaal je er ook voor. Je kunt als het langer dan een maand geleden is dat je het abonnement naar flex omgezet hebt het beste telefonisch , via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?
Reputatie 1

Hallo Nour nour,

Had ik laatst ook, en toen zei de conduteur vrolijk mevr. het is geregeld .maar niet u krijg een corectie taroef .ik heb de ns gebeld en uitgelegd. Dat ik dat niet leuk en raar vond  dat hij dat niet tegen mij gezegd terwijl we een leuk gesprek hadden.  Gelukkig was de mevr. van de klanteservice begrip vol en heeft het corrigeerd was ik erg blij mee. dus bel hun even.  

Badge +3
NS heeft inmiddels een reactie gegeven op het advies van de consumentenorganisaties. In veel gevallen besluit NS ondanks de opmerkingen van het LOCOV toch zoals in de adviesaanvraag werd voorgesteld.

Mocht NS trouwens nog behoefte hebben aan iemand die NS Flex Dal Vrij met afgekocht eerste klas reisrecht in de daluren wil testen, dan houd ik me aanbevolen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben benieuwd met welk aanbod NS gaat komen om mij te "verleiden" om van mijn huidige Voordeelurenabonnement over te stappen naar iets anders. Wanneer het inhoudt dat ik dan geen korting meer krijg in de middagspits dan is dat een kansloze exercitie. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor het merendeel van de 900.000 mensen die nog een VDU oude stijl hebben.
Reputatie 7
Badge +2

En als het een BTM reis was kan het ook zijn dat het BTM deel van Flex niet actief is. Bijvoorbeeld omdat er een regionaal abonnement op je kaart staat/stond.

Sommige busmaatschappijen blijken daarnaast ook eerst te checken op voldoende saldo alvorens flex aan te spreken. Dat kan het ook zijn.

Welkom op het NS Serviceforum F1RPM. Het opzeggen van een NS abonnement moet altijd via de klantenservice en we zullen per geval bekijken wat kan en wat de beste oplossing is. Het is niet zo dat je per definitie je abonnement niet kan opzeggen. Als NS Flex in jouw situatie een stap vooruit is zullen we zeker meedenken.
Goede vraag Robert!

Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.

Dankjewel

Badge +3

U kunt in Mijn NS (de website, niet de app) bij Betaaloverzicht gespecificeerde facturen downloaden. Daarop kunt u precies zien waarvoor de kosten in rekening gebracht worden. Eventueel kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen ook aangeven waarvoor het bedrag in rekening gebracht wordt.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Badge +3

U hebt uw Dal Voordeel-abonnement op 7 november gewijzigd in een Altijd Vrij-abonnement. Het bedrag van 316,18 euro bestaat uit de kosten voor Altijd Vrij voor de periode van 7 november tot en met 3 december verminderd met de al betaalde kosten voor Dal Voordeel voor die periode.

(Omdat uw abonnement ooit op de 4e van de maand inging, blijft u steeds facturen krijgen voor de periode van de 4e van de ene maand tot en met de 3e van de volgende maand, ook na een wijziging van abonnement. Deze factuur overbrugt de periode van de wijziging tot de volgende factuur.)

U hebt uw gegevens nu op een openbaar forum geplaatst. U kunt ze het beste weghalen om misbruik te voorkomen. Klik daarvoor op de drie puntjes rechts onder uw bericht en kies voor Bewerk.

Badge +3
Vanwege mijn overstap van Dal Vrij naar NS Flex krijg ik de abonnementskosten voor de resterende (al betaalde) maanden van het abonnementsjaar terug:


In Mijn NS gaat er echter iets mis met een kommaatje:


(Gelukkig is het juiste bedrag inmiddels terugbetaald 😀)
Op het moment van inchecken is dat niet bekent, op de kaart staat het namelijk niet. Verrekening volgens het juiste tarief vindt later plaats in de backoffice.
Klopt, maar gewenning is dat ik het ook tijdens het inchecken zie. Maar als dat niet op de kaart staat, wordt het lastig om dat te tonen bij inchecken.

Ik ga de komende weken op zoek naar meer eigenaardigheden. Heb ik wat te doen tijdens het wachten op de trein.

Reageer