Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening

Toon eerste bericht

208 reacties

Hoe kom je bij 99 extra?
Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Dat is 'm inderdaad 😃
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
When you want to check your traveling record, it has to be done at:

https://www.ov-chipkaart.nl/home-1.htm#/

NS van deur tot deur is not the right place, but I do understand your confusion.

Edit, thanks to Robert: You will pay your traveling fee for within ten days after the monthly expiration date.
Reputatie 2
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. :)

With NS Flex you should be able to check your traveling record from Bus, Tram and Metro on My NS under ''travel history - train'', so not under ''door to door'' (oddly enough). You don't have to go to ov-chipkaart.nl, as you can't see the costs of your trips there.
I received my monthly invoice about two days after the first month of my subscription ended, and the payment will automatically take place three days after the invoice.
You cannot combine a GVB subscription with NS Flex on the same OV Chipcard, but you can just get a separate OV chipcard and put your GVB subscription on that one.
Badge +3
You will pay your traveling fee for NS about ten days after the monthly expiration date. Tram, bus and metro are paid by your balance.
That is incorrect. With Flex, there is no need for balance in the entire public transport.

Bus, tram, metro transactions are not visible in Mijn NS (at the moment) but will appear on your monthly invoice. Alternatively (as Thom said) you can see them in a My OV-chip account, although no prices will be listed.

Door to door in Mijn NS is mainly for OV-fiets (bicycle) rental, storing your own bike and NS Zonetaxi.
Badge +3
Ah, that's cool for a metro ride made on Sunday to be visible already.

I guess some buses will take somewhat longer to show up (same as without Flex in My OV-chip).
Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?

Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Is jouw abonnement al beëindigd? Anders kan je het beste even contact opnemen met onze Klantenservice, zodat een collega direct met je mee kan kijken in jouw gegevens. 

Mijn collega kan dan aangeven hoeveel er nog openstaat en op welk rekeningnummer je dit kunt overmaken. 

Badge +3

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Reputatie 2
Ik reisde net bij Blauwnet (Arriva) met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas abonnement en de conducteur kon op zijn railpocket niet zien met wat voor reisproduct en in welke klasse in reis. Hij deed er totaal niet moeilijk over, hij vroeg zich enkel af hoe dat kwam. Bij het scannen van de kaart verschijnt er 'product onbekend' in het scherm. Is dit een bekend probleem?
Badge +3
Ja, dit is een bekend probleem en KeolisBlauwnet is in ieder geval op de hoogte dus zal Arriva dat ook wel zijn. Conducteurs snappen het ook niet inderdaad, en soms weigeren poortjes je kaart.

Kijk ook even in je reishistorie bij Mijn OV-chip of bij een kaartautomaat, want het schijnt dat er ook geen korting of vrij reizen berekend wordt (altijd voltarief) in de gevallen die ik gelezen heb, plus bij een overstap naar Blauwnet wordt opnieuw het instaptarief berekend (€ 0,90).

Ze hebben een online formulier om dit te corrigeren maar de link daarvan heb ik niet paraat.
Badge +3

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Als je de 14e als ingangsdatum gekozen hebt dan kan je per die datum NS Flex ophalen bij een automaat (station, supermarkt e.d.). Je krijgt daar nog een e-mail over en hebt daar vervolgens één maand de tijd voor (of zie de datum in de e-mail).

Je huidige Traject Vrij wordt dan ter plekke beëindigd en reeds betaalde dagen/maanden krijg je terug (binnen een week via een tussentijdse creditfactuur). Een eventuele incasso voor een volgende maand die al klaar stond krijg je later natuurlijk ook terug.

Badge +3
Om even terug te komen op deze reactie/vraag over BTM (en de twee daarop volgende reacties):

Ik lees net even de voorwaarden van NS Flex en daar staat:

Wat zijn Flex Abonnementen en wat kunt u er mee? Bij uw Basisproduct kunt u Flex abonnementen afsluiten, niet alleen bij NS (NS Flex abonnementen – zie hierna onder 1), maar ook bij de andere vervoerders (BTM Flex abonnementen – zie hierna onder 2).

En bij 'zie hierna onder 2' staat:

2. BTM Flex abonnementen voor bus, tram en metro Een BTM Flex Abonnement is een overeenkomst die u afsluit bij NS Reizigers B.V. (NS). Ieder BTM Flex abonnement is een op zichzelf staande overeenkomst met betrekking tot het met korting kunnen reizen in het openbaar vervoer met de bus, tram en metro. U sluit deze overeenkomst af bij NS, maar de vervoerovereenkomst zelf, welke tot stand komt als u reist met de bus, tram en metro, komt tot stand tussen u en de betreffende bus, tram of metro vervoerder door in te checken per Rit en per vervoerder.

Ik vind dat nogal tegenstrijdig dus, of is er in de tussentijd iets veranderd en heb je dus geen tweede ov-chipkaart meer nodig omdat je toevallig een busabonnement hebt (welke dan ook)?
Reputatie 1
In Mijn NS zie ik bij OV historie dat een rit bij Connexxion (bus) tweemaal in rekening wordt gebracht.
Kan ik voor een correctie het beste contact opnemen met NS of met Connexxion?
Alvast bedankt!
Reputatie 6
Badge +2

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Ik neem aan dat je bedoelt dat bij een overstap ook wordt vermeld Spits/Dal/Weekend. Steeds maar zeggen "hetzelfde als vorige keer” (overstap) is gevoelig voor het missen van een bericht van verandering. Je kan beter steeds de actuele toestand vermelden. Dan nog is vermelding wanneer de reis begonnen is informatiever (voor wie de voorwaarden van zijn eigen abonnement kent), gezien de zesuursregel. Dat doen de automaten van Arriva en Qbuzz ook (vreemd genoeg alleen op een geprint bonnetje, niet op het schermpje).

Reputatie 7
Badge +4
Dat kan het beste bij de vervoerder die het heeft ingehouden, Connexxion dus.
Badge +3
hoe werkt "Vergeet je een keer uit te checken, dan corrigeren we dat automatisch" ?
Zie artikel 15 van de productvoorwaarden.
Badge +3

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus geen nieuwe rit/reis begint.

Zie je Spits/Dal/Weekend dan is dat dus een helder signaal dat er een nieuwe reis begint.

Maar goed, laten NS en Qbuzz en GVB/Connexxion eerst maar eens de problemen oplossen waarbij een dal/spits overstap of bus-trein-bus reisstructureel tot (extra) kosten leidt.

Reputatie 6
Badge +2

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus een nieuwe rit/reis begint.

Ja, dat vind ik dus niet zo handig, dat je van een toestand alleen zegt "hetzelfde als vorige keer”, en niet nog eens zegt hoe die is. Als je dan ten onrechte denkt dat je vrij gereisd hebt, of het niet zeker weet, bijvoorbeeld omdat een schermpje niet goed leesbaar was of je niet hebt opgelet, heb je niets aan die “nieuwe informatie”.

Badge +3

En is er al iets meer bekend over het beschikbaar maken van samenreiskorting i.c.m. ns flex basis als je dus met iemand gaat samen reizen die een abonnement heeft.

Nee, en dat zal ook niet snel gebeuren want het 'product' Reizen op Rekening (voor heel het OV dus ook bus/tram/metro, wat Flex eigenlijk is) heeft voorrang op alle andere producten op de kaart, en handelt in feite alles af wat je met de kaart doet.

Er kan dus (technisch verhaal) eigenlijk nooit meer aanspraak gemaakt worden op het saldo van een kaart, wat dus wel nodig is voor Samenreiskorting want dan reis je op saldo namelijk (in de huidige vorm/implementatie).

Wellicht komt er een Flex-variant van Samenreiskorting ("ik reis met iemand mee dus 40% korting graag") maar dat is erg lastig te controleren/registreren. Kaartjes met korting uit een automaat zijn er ook al jarenlang niet meer. Afwachten dus.

Edit: Is inmiddels allemaal opgelost, via Mijn NS of de app kan je gewoon aangeven dat je met iemand meereist (en dus dalkorting 40% krijgt).

Ik vermoed dat het laden van een ICd toeslag ook op een andere manier geregistreerd wordt, maar dat is een vast bedrag dus zal minder lastig zijn.

Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Badge +3
De vraag van @dennisg kwam uit een ander topic. Je mag met Flex anderen mee laten reizen (behalve met Basic, maar dat is niet te controleren) dus dat is geen probleem.

Het ging er dus om dat je met een Flex (Basic of welk vorm dan ook) abonnement geen Samenreiskorting voor jezelf kunt laden. Bij andere abonnementen is dat normaal geen probleem (je reist toch meestal al met korting) maar bij Basic of Weekend Voordeel en geen korting doordeweeks is dus een tweede chipkaart nodig voorlopig.
Badge +3
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Het kan zijn dat bepaalde reizen van de voorgaande periode bij het aanmaken van een factuur nog niet bekend zijn, en meegenomen worden op de volgende factuur.

Dat verwerken van reizen duurt namelijk een dag of twee (trein, metro) en bij bus en tram vaak nog wel langer (tot wel enkele weken bij buurtbussen en zo, omdat de gegevens in de remise uitgelezen worden).

Dit is normaal, en was voorheen eigenlijk ook al zo (transacties nog niet in reishistorie te zien) maar dan had je het al via je saldo betaald.

Reageer