Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

163 reacties

Reputatie 1
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. :)

With NS Flex you should be able to check your traveling record from Bus, Tram and Metro on My NS under ''travel history - train'', so not under ''door to door'' (oddly enough). You don't have to go to ov-chipkaart.nl, as you can't see the costs of your trips there.
I received my monthly invoice about two days after the first month of my subscription ended, and the payment will automatically take place three days after the invoice.
You cannot combine a GVB subscription with NS Flex on the same OV Chipcard, but you can just get a separate OV chipcard and put your GVB subscription on that one.
Badge +3
You will pay your traveling fee for NS about ten days after the monthly expiration date. Tram, bus and metro are paid by your balance.
That is incorrect. With Flex, there is no need for balance in the entire public transport.

Bus, tram, metro transactions are not visible in Mijn NS (at the moment) but will appear on your monthly invoice. Alternatively (as Thom said) you can see them in a My OV-chip account, although no prices will be listed.

Door to door in Mijn NS is mainly for OV-fiets (bicycle) rental, storing your own bike and NS Zonetaxi.
Badge +3
Ah, that's cool for a metro ride made on Sunday to be visible already.

I guess some buses will take somewhat longer to show up (same as without Flex in My OV-chip).
Reputatie 1
Perhaps a day or two longer, my bus rides with both Connexxion and Arriva also showed up within a few days, very convenient.
I also love this new 'realtime' overview of my travel costs:

Reputatie 1
Ik reisde net bij Blauwnet (Arriva) met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas abonnement en de conducteur kon op zijn railpocket niet zien met wat voor reisproduct en in welke klasse in reis. Hij deed er totaal niet moeilijk over, hij vroeg zich enkel af hoe dat kwam. Bij het scannen van de kaart verschijnt er 'product onbekend' in het scherm. Is dit een bekend probleem?
Badge +3
Ja, dit is een bekend probleem en KeolisBlauwnet is in ieder geval op de hoogte dus zal Arriva dat ook wel zijn. Conducteurs snappen het ook niet inderdaad, en soms weigeren poortjes je kaart.

Kijk ook even in je reishistorie bij Mijn OV-chip of bij een kaartautomaat, want het schijnt dat er ook geen korting of vrij reizen berekend wordt (altijd voltarief) in de gevallen die ik gelezen heb, plus bij een overstap naar Blauwnet wordt opnieuw het instaptarief berekend (€ 0,90).

Ze hebben een online formulier om dit te corrigeren maar de link daarvan heb ik niet paraat.
Badge +3
Om even terug te komen op deze reactie/vraag over BTM (en de twee daarop volgende reacties):

Ik lees net even de voorwaarden van NS Flex en daar staat:

Wat zijn Flex Abonnementen en wat kunt u er mee? Bij uw Basisproduct kunt u Flex abonnementen afsluiten, niet alleen bij NS (NS Flex abonnementen – zie hierna onder 1), maar ook bij de andere vervoerders (BTM Flex abonnementen – zie hierna onder 2).
En bij 'zie hierna onder 2' staat:

2. BTM Flex abonnementen voor bus, tram en metro Een BTM Flex Abonnement is een overeenkomst die u afsluit bij NS Reizigers B.V. (NS). Ieder BTM Flex abonnement is een op zichzelf staande overeenkomst met betrekking tot het met korting kunnen reizen in het openbaar vervoer met de bus, tram en metro. U sluit deze overeenkomst af bij NS, maar de vervoerovereenkomst zelf, welke tot stand komt als u reist met de bus, tram en metro, komt tot stand tussen u en de betreffende bus, tram of metro vervoerder door in te checken per Rit en per vervoerder.
Ik vind dat nogal tegenstrijdig dus, of is er in de tussentijd iets veranderd en heb je dus geen tweede ov-chipkaart meer nodig omdat je toevallig een busabonnement hebt (welke dan ook)?
In Mijn NS zie ik bij OV historie dat een rit bij Connexxion (bus) tweemaal in rekening wordt gebracht.
Kan ik voor een correctie het beste contact opnemen met NS of met Connexxion?
Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan het beste bij de vervoerder die het heeft ingehouden, Connexxion dus.
Badge +3
hoe werkt "Vergeet je een keer uit te checken, dan corrigeren we dat automatisch" ?
Zie artikel 15 van de productvoorwaarden.
Badge +3
En is er al iets meer bekend over het beschikbaar maken van samenreiskorting i.c.m. ns flex basis als je dus met iemand gaat samen reizen die een abonnement heeft.
Nee, en dat zal ook niet snel gebeuren want het 'product' Reizen op Rekening (voor heel het OV dus ook bus/tram/metro, wat Flex eigenlijk is) heeft voorrang op alle andere producten op de kaart, en handelt in feite alles af wat je met de kaart doet.

Er kan dus (technisch verhaal) eigenlijk nooit meer aanspraak gemaakt worden op het saldo van een kaart, wat dus wel nodig is voor Samenreiskorting want dan reis je op saldo namelijk (in de huidige vorm/implementatie).

Wellicht komt er een Flex-variant van Samenreiskorting ("ik reis met iemand mee dus 40% korting graag") maar dat is erg lastig te controleren/registreren. Kaartjes met korting uit een automaat zijn er ook al jarenlang niet meer. Afwachten dus.

Ik vermoed dat het laden van een ICd toeslag ook op een andere manier geregistreerd wordt, maar dat is een vast bedrag dus zal minder lastig zijn.
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Badge +3
De vraag van @dennisg kwam uit een ander topic. Je mag met Flex anderen mee laten reizen (behalve met Basic, maar dat is niet te controleren) dus dat is geen probleem.

Het ging er dus om dat je met een Flex (Basic of welk vorm dan ook) abonnement geen Samenreiskorting voor jezelf kunt laden. Bij andere abonnementen is dat normaal geen probleem (je reist toch meestal al met korting) maar bij Basic of Weekend Voordeel en geen korting doordeweeks is dus een tweede chipkaart nodig voorlopig.
Badge +3
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Het kan zijn dat bepaalde reizen van de voorgaande periode bij het aanmaken van een factuur nog niet bekend zijn, en meegenomen worden op de volgende factuur.

Dat verwerken van reizen duurt namelijk een dag of twee (trein, metro) en bij bus en tram vaak nog wel langer (tot wel enkele weken bij buurtbussen en zo, omdat de gegevens in de remise uitgelezen worden).

Dit is normaal, en was voorheen eigenlijk ook al zo (transacties nog niet in reishistorie te zien) maar dan had je het al via je saldo betaald.
Maar dan moet ik nu dus voor een treinreis gaan betalen die toen gewoon in mijn abonnement zat. Lijkt me nogal krom plus waarom zit een reis van de dag later dan wel in de oude factuur?
Badge +3
Dit is denk ik een van de kinderziektes van Flex, en daarvan zijn er wel meer.

Als je op 27 mei nog gewoon je abonnement had en de reis pas later verwerkt is (op de factuur van juni, terwijl je factuur op bijv. de 28e komt) dan zou ik zeker de klantenservice daar even hun licht over laten schijnen.
Badge +3
Ik heb geen mail ontvangen over de factuur die op 6 augustus in Mijn NS verscheen, en waarvan het bedrag inmiddels is geïncasseerd. Van de factuur daarvoor ontving ik op 6 juli wel een mail. In Mijn NS staat aangegeven dat ik "Service berichten" (sic) van NS per e-mail wil ontvangen.
Dat is vreemd, Tochjo! Ik kijk graag even met je mee, als je dat wilt. Stuur me daarvoor even een privébericht met je gegevens! Volgens mij weet jij zo onderhand wel wat we nodig hebben. 🙂
Badge +3
Zojuist kijk ik toevallig even in Mijn NS en ik zie daar nu het volgende:


Ter vergelijking, voorheen stond er het volgende:


Mijn reisklasse (buiten de afgekochte periode) is dus gewijzigd in 1e klas. Dat heb ik niet zelf gedaan. Hoe kan dit opeens aangepast zijn? Nog interessanter: ik kan mijn klasse niet wijzigen naar 2e klas, want dan verschijnt de veelzeggende foutmelding "Het is niet gelukt om uw klasse te wijzigen." Wat is hier aan de hand? Het spreekt voor zich dat ik niet van plan ben het 1e klas-tarief te gaan betalen voor reizen in de spitsuren.
Badge +3
Denice heeft dit voor mij uitgezocht en het blijkt een foute weergave in Mijn NS te zijn. Mij zou wel het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht moeten worden.

En voor wie nog nieuwsgierig was: Stijn heeft mij naar aanleiding van de niet verzonden e-mail over de factuur laten weten dat deze vermoedelijk door een kleine storing nog niet verzonden was.
Update: Ik heb dit ook nog even gecheckt voor F1RPM en ook hier gaat het om een foutieve weergave.
Badge +3
Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.
Badge +3
Vraagje aan @Tochjo (of iemand anders met ervaring) kan jij aangeven wat de stappen zijn die nodig zijn voor het volgende?

Ik heb een weekend vrij 1e klas. Nu ga ik door de week ook reizen maar dan graag 2e klas. Kan ik dat ook instellen? Zodat ik doordeweeks niet elke dag een klassewissel hoef te doen??
Ik heb verwezen naar hier (dus gezegd "volgens mij kan dat met NS Flex") met de opmerking dat het puzzelen is (en soms dus niet helemaal juist weergegeven wordt in je 'dashboard' maar wel werkt?)
Badge +3
Doorgegeven dus dank @Tochjo

Zo helpen we elkaar, en als dat (community/forum) NS anderhalf miljoen per jaar aan klantenservice bespaart geef ik zulke tips graag, al is het via Twitter :)


Overigens zijn de ^dakjes (dank Chris) ook wel toegeeflijk dus ik heb mijn scouting-daad gedaan in ieder geval (volkomen off-topic maar wel geinig). Waar ik 3069 zei bedoelde ik 3068 maar dat heb ik later aangepast (want een tweet eenmaal getikt kan je niet wijzigen binnen afzienbare tijd) :(

Reputatie 1

Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.Het is nog niet duidelijk wanneer dit is opgelost Tochjo. Ik zal dit nogmaals aankaarten.

Ik heb dus hetzelfde probleem en afgelopen vrijdag bij een rit in de spits is er 2e klas vol tarief gerekend, dus dat klopt gelukkig. Ik hoop ook dat de fout snel opgelost kan worden, zodat een eventuele klassewissel na het inchecken weer mogelijk is.

Reageer