Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening

Toon eerste bericht

211 reacties

Maar dan moet ik nu dus voor een treinreis gaan betalen die toen gewoon in mijn abonnement zat. Lijkt me nogal krom plus waarom zit een reis van de dag later dan wel in de oude factuur?
Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?

Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.

Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?

Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.

Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.

Zie ook

"in de oude situatie kon ik bij inchecken direct zien tegen welke van de drie tarieven ik reisde en kon daar zo nodig actie op ondernemen (bijvoorbeeld uitchecken indien het volle tarief van toepassing was en mijn reis uitstellen tot een later moment)”

Roger85 verduidelijkt hier nog eens het belang van het onderscheid tussen vooraf de kosten van een nieuwe rit weten enerzijds, en achteraf anderzijds, vooral als er een goedkoper alternatief is.

Badge +3
Dit is denk ik een van de kinderziektes van Flex, en daarvan zijn er wel meer.

Als je op 27 mei nog gewoon je abonnement had en de reis pas later verwerkt is (op de factuur van juni, terwijl je factuur op bijv. de 28e komt) dan zou ik zeker de klantenservice daar even hun licht over laten schijnen.
Reputatie 6
Badge +2

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Zoals gezegd geeft de aanvangstijd van de huidige reis de volledige informatie over het verdere kortingverloop voor wie de regels kent, maar ik vind het wel een goed idee om aanvullend die tijd in te delen in een van de drie categorieën:

Spits: ma-vr 6:35-8:54, 16:05-18:24

Dal: ma 4:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

di-do 0:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

vr 0:00-6:34, 8:55-16:04

Weekend: vr 18:25 - ma 3:59

Overigens klopt het niet op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4 dat de dalurenaanvulling van Weekend Vrij

Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur

zou zijn, want ma 4:00-6:34 ontbreekt (zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf).

Badge +3
Ik heb geen mail ontvangen over de factuur die op 6 augustus in Mijn NS verscheen, en waarvan het bedrag inmiddels is geïncasseerd. Van de factuur daarvoor ontving ik op 6 juli wel een mail. In Mijn NS staat aangegeven dat ik "Service berichten" (sic) van NS per e-mail wil ontvangen.
Dat is vreemd, Tochjo! Ik kijk graag even met je mee, als je dat wilt. Stuur me daarvoor even een privébericht met je gegevens! Volgens mij weet jij zo onderhand wel wat we nodig hebben. 🙂

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?

Badge +3
Zojuist kijk ik toevallig even in Mijn NS en ik zie daar nu het volgende:

Ter vergelijking, voorheen stond er het volgende:

Mijn reisklasse (buiten de afgekochte periode) is dus gewijzigd in 1e klas. Dat heb ik niet zelf gedaan. Hoe kan dit opeens aangepast zijn? Nog interessanter: ik kan mijn klasse niet wijzigen naar 2e klas, want dan verschijnt de veelzeggende foutmelding "Het is niet gelukt om uw klasse te wijzigen." Wat is hier aan de hand? Het spreekt voor zich dat ik niet van plan ben het 1e klas-tarief te gaan betalen voor reizen in de spitsuren.
Reputatie 7
Badge +4

Is het op een oude kaart en heeft u een reizen op saldo-abonnement opgezegd? Dan moet u het abonnement eerst activeren op een automaat. Als u een nieuwe ov-chipkaart met Flex heeft genomen, zou het moeten werken.

Een geldig Flexabonnement vraagt niet om saldo. Er zijn maar een paar zeldzamesituaties waarbij dit zo is. Ik vrees dat u het activeren op het automaat bent vergeten. Of gaat het om Syntus Flex?

Badge +3
Denice heeft dit voor mij uitgezocht en het blijkt een foute weergave in Mijn NS te zijn. Mij zou wel het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht moeten worden.

En voor wie nog nieuwsgierig was: Stijn heeft mij naar aanleiding van de niet verzonden e-mail over de factuur laten weten dat deze vermoedelijk door een kleine storing nog niet verzonden was.
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?

Neem even telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Soms zet men bus/trein/metro uit bij mensen die een busabonnement hebben. Mogelijk kan dat het probleem.

Kan het zijn dat je het abonnement nop een bestaande kaart hebt gezet en niet bij een automaat geactiveerd hebt?

Update: Ik heb dit ook nog even gecheckt voor F1RPM en ook hier gaat het om een foutieve weergave.
Badge +3
Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.

Ik zou graag willen dat ik de bankrekening van mijn abonnement zou kunnen wijzigen, zonder dat die site crashed.

Kan iemand dat regelen? Dit is om gek van te worden.

Goedemiddag RoelandW. Het is helaas niet mogelijk voor de Klantenservice om een NS Flex rekeningnummer te wijzigen. Dit moet echt via je Mijn NS account, behalve in uitzonderlijke gevallen, waarvoor een verzoek ingedien kan worden naar een achterliggende afdeling.

Ik zou je echter wel willen adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice, gezien er mogelijk iets anders aan de hand is met je Mijn NS account wat de ‘crashende site’ veroorzaakt. Mijn collega's kunnen dan op zijn minst even mee kijken.

Onze Klantenserivce is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Badge +3
Vraagje aan @Tochjo (of iemand anders met ervaring) kan jij aangeven wat de stappen zijn die nodig zijn voor het volgende?

Ik heb een weekend vrij 1e klas. Nu ga ik door de week ook reizen maar dan graag 2e klas. Kan ik dat ook instellen? Zodat ik doordeweeks niet elke dag een klassewissel hoef te doen??

Ik heb verwezen naar hier (dus gezegd "volgens mij kan dat met NS Flex") met de opmerking dat het puzzelen is (en soms dus niet helemaal juist weergegeven wordt in je 'dashboard' maar wel werkt?)
Badge +3

Ik denk dat het bij een servicebalie ook wel lukt, op vertoon van een ID en bankpas.

Badge +3
Doorgegeven dus dank @Tochjo

Zo helpen we elkaar, en als dat (community/forum) NS anderhalf miljoen per jaar aan klantenservice bespaart geef ik zulke tips graag, al is het via Twitter :)

Overigens zijn de ^dakjes (dank Chris) ook wel toegeeflijk dus ik heb mijn scouting-daad gedaan in ieder geval (volkomen off-topic maar wel geinig). Waar ik 3069 zei bedoelde ik 3068 maar dat heb ik later aangepast (want een tweet eenmaal getikt kan je niet wijzigen binnen afzienbare tijd) :(

Reputatie 2

Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.Het is nog niet duidelijk wanneer dit is opgelost Tochjo. Ik zal dit nogmaals aankaarten.

Ik heb dus hetzelfde probleem en afgelopen vrijdag bij een rit in de spits is er 2e klas vol tarief gerekend, dus dat klopt gelukkig. Ik hoop ook dat de fout snel opgelost kan worden, zodat een eventuele klassewissel na het inchecken weer mogelijk is.
Reputatie 3
Klopt het dat je met NS Flex weekend vrij in het weekend 1e klas kunt reizen en door de week 2e klas tegen 2e klas met 40% korting en als het vol is kan upgraden naar 1e klas tegen 1e klas met kortingn.

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat. Iedereen snap - en begrijpt het en degene Hoofd klantenservice Lieneke Bouma niet kan spreken of bellen op dit zeker naar behoren hoort op te lossen. En al meerdere keren gevraagd stuur mij gewoon een factuur van €60.80 en dan is dat klaar en kan deze gewoon worden opgelost. Dus ze maken hun fout nu mijn probleem en krijgt niemand te spreken om nogmaals dit op te lossen. En geen uitleg waarop het bedrag tot stand is gekomen en waarom dit nu van 413 nu 271 is geworden. Komt dit vaag over ja want ik snap het nog steeds waarom ik de dupe ben van een fout van een medewerker. 

Hopelijk kan wie dan ook mij helpen of wat voor manier dan ook om dit eens op een normale manier tot een goed einde te brengen. 

Mvg,

Roberto die hier erg verdrietig van wordt om dit van een dienstverlenend bedrijf helaas op deze manier moet mee maken.

Badge +3
Ja, u kunt instellen dat u met Weekend Vrij 1e klas buiten het weekend 2e klas wil reizen, en een klassewissel uitvoeren tot 15 minuten na inchecken. In het laatste geval betaalt u 67 procent meer dan de prijs voor de 2e klas. Vanzelfsprekend krijgt u alleen korting buiten de spitsuren.
Badge +3

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat.

Heb je die vreemde ‘trajectwijziging’ al bevestigd bij een automaat (bestelling ophalen)?

Bij NS Flex hoeft dat niet, zou per direct moeten zijn.

Badge +3
Even een crosslinkje naar ander relevant topic over reizen op rekening.... hier

Reageer