Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.
Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.
NS Flex in het kort
- Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
- Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
- Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
- Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
- Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.
Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij.
Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.
Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]
Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via
MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.
Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.
Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.
Hallo Nour nour,
Had ik laatst ook, en toen zei de conduteur vrolijk mevr. het is geregeld .maar niet u krijg een corectie taroef .ik heb de ns gebeld en uitgelegd. Dat ik dat niet leuk en raar vond dat hij dat niet tegen mij gezegd terwijl we een leuk gesprek hadden. Gelukkig was de mevr. van de klanteservice begrip vol en heeft het corrigeerd was ik erg blij mee. dus bel hun even.
Heel irritant dat bij het overgaan op een Flex basis, de automatische incasso op de OV-kaart wordt stopgezet. Die gebruik ik namelijk ook voor bus en tram!
Moet nu opnieuw automatische incasso op de kaart zetten, en het “product” weer ophalen bij een ophaalpunt…
Welkom bij de NS Community @Anoniem2024!
Niet helemaal on-topic maar dat klopt helaas. Bij een overstap naar NS Flex wordt het saldo van je kaart verwijderd (ook al was dat €0,00) en daarvoor moet automatisch opladen eerst gestopt worden want anders lukt dat niet.
Als je Flex zonder BTM neemt (omdat je voor bus/tram/metro een ander abonnement hebt) moeten ze eigenlijk je saldo en automatisch opladen gewoon met rust laten.
Apart overigens (lees verder) dat de NS automatisch saldo opladen (én het saldo zelf dus) van een kaart mag verwijderen die je helemaal niet via hen ‘aangeschaft’ hebt. Automatisch opladen is géén NS product!
Maar goed… voor dat alles geef je toestemming bij een overstap naar NS Flex!
Ik ben geen jurist, maar als de NS zegt ‘geen zorgen, het verwijderde saldo betalen we gewoon terug na een maand, en automatisch saldo laden voor BTM kan je zelf ook gewoon weer aan zetten’
Dan zal het allemaal wel kloppen… 
Komt op mij een beetje over alsof ik met een winkelpas bij de bakker sta (goedemorgen, doe mij een brood) maar ineens zonder tegoed te horen krijg ‘pech Robert, je tegoed heeft de slager van je kaart verwijderd!’ (ja maar, ik kom zelden bij die slager en ik wil eigenlijk toch wel iets van brood?) 
Kom later maar terug met ons hippe nieuwe winkelcentrum product op je kaart (ook geldig bij de slager en allerlei andere winkels!)
Dus op naar de slager… ‘Geef mijn tegoed voor de bakker eens terug!’
Ehh ja, dat komt vanzelf goed… over precies een maand (plus enkele dagen) 

Herroeppingsrecht via https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html dan maar?
Welnee, veel te ingewikkeld en je verwijderde saldo en zo kunnen we niet terug zetten.
Nou ja, binnen een dag zou het wel lukken via een saldobestelling, maar we doen het via je IBAN want we weten niet beter.
Weet je wat (en ga je akkoord?) Bij deze een onsje rosbief of een hele kip-rollade of zo, omdat wij je tegoed hebben ingepikt! Plus een paar coupons voor brood bij de bakker natuurlijk!
(dit als voorbeeld, redelijk overdreven natuurlijk maar zo voelt het wel natuurlijk voor velen, dus dat kan anders/beter).
Hoi alfredo1122,
hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat?
Dat klopt helemaal.
Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?
Nee, juist niet. Om met je abonnement te kunnen reizen moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Je kunt geen losse kaartjes kopen.
Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?
Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.
Hoi Heidevolk,
Ook de reizen met bus/tram/metro worden maandelijks gefactureerd. Je hebt dus geen saldo meer nodig.
Weekend Voordeel (40% korting in het weekend)
Ik begrijp dat dit abonnement alleen in combinatie met NS Flex zal worden aangeboden? Is de prijs ervan al bekend?
Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas
Fantastisch. Ik vraag al jaren om die mogelijkheid bij Dal Vrij, maar daar is het momenteel zelfs niet mogelijk om de klasse van 1 naar 2 te wijzigen bij de kaartautomaat. Ik word hier erg enthousiast van!
@Tochjo Vooralsnog zal dit abonnement alleen voor NS Flex worden aangeboden, maar dit staat nog niet vast. Wellicht zien we de mogelijkheid om dit abonnement als baseline aan te bieden. Hier is nog geen duidelijkheid over. Het Weekend Voordeel abonnement zal vooralsnog €2,- per maand bedragen.
Op het perron of in de trein upgraden naar 1e klas
Dat moet natuurlijk nooit kunnen.
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?
De bron is Treinreiziger.nl:
Omdat bij NS Flex maandelijks abonnementen te wijzigen zijn, zullen er mogelijk wel andere tarieven worden gehanteerd dan bij de huidige contracten. “We gaan nu eerst onder 50 treinreizigers een kleinschalige proef doen,” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. “Daarna zullen we een voorstel neerleggen bij de consumentenorganisaties in het LOCOV. Omdat dit een andere dienst is kan het inderdaad zijn dat er andere tarieven van toepassing zijn.”
http://www.treinreiziger.nl/ns-flex-achteraf-betalen-en-switchen-abonnement/
Ik denk dat NS Flex een heel nuttig nieuw product is! Alleen is het erg jammer dat het duurder is dan het ‘normale’ Dal Voordeel abbonnement.
Is er niet iets te regelen dat elke 11e en 12e maand gratis is, zodat de prijs daarmee gelijk is? Dat zou denk ik veel meer mensen over de streep trekken...
Het is nu nog een experiment. Het bevat veel goeds, behalve de upgrademogelijkheid in de trein naar de eerste klas. Als men dat weghaalt, is het nog niet eens zo gek. Als dat blijft, mag het wat mij betreft direct de nek om worden gedraaid. Er is al fraude en onrecht genoeg.
Tja....
Wat betreft het upgraden van het vervoerbewijs in de trein of op het perron zijn er veel vragen/opmerkngen gekomen in dit topic. Ik zal Danny NS vragen om hier wat dieper op in te gaan. Uiteraard is dit product net begonnen, waarbij juist deze feedback nuttig is om mee te nemen in de verbeterprocessen.
Als proef willen we inderdaad de functionaliteit bieden om ná het inchecken nog een klassewissel uit te kunnen voeren zodat men bij gebrek aan een plaats in de 2e klasse nog kan uitwijken naar de 1e klasse. De tijd waarin men deze klassewissel kan doorvoeren is beperkt en start vanaf het moment van inchecken. Uiteraard evalueren we de uitkomsten van deze proef.
Los van de evaluatie zijn de hier genoemde risico’s op misbruik bekend. De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien. Bij NS Flex wordt bovendien bij zwartrijden de boete verrekend op de factuur (net als bij de NS BusinessCard). Hierdoor kunnen we ook achteraf goed controleren.
Wat verder goed is om te weten is dat de reiziger die zijn 1e klasse reisrecht heeft afgekocht een stuk voordeliger uit is dan de reiziger die via de incidentele klassewissel het voltarief betaald voor de 1e klasse toeslag. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen reizen op saldo en reizen op rekening.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.
Dat is een heel terechte vraag Esperanza, daarvoor zal ik de betrokken afdeling bij betrekken. Ik hoop z.s.m. antwoord te hebben voor je!
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas
Ik vraag me af hoe de implementatie hiervan bij Dal Vrij geregeld is. Concreet: iemand heeft NS Flex Dal Vrij en daarbij het 1e klas reizen in de daluren afgekocht. Mag deze persoon dan
- 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt?
- 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt?
- 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)?
Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement.
Alleen al om de mogelijkheid om ter plekke te upgraden naar de eerste klasse, zou ik zeggen, doe mij maar zo'n NS Flex!
Maar, waarom zijn houders van het VDU uitgesloten om te testen?
Dat is nu juist de optie die er niet in moet zitten. De overige opties vind ik zo gek nog niet.
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt.
Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.
Werkt dit ook bij andere vervoerders, gezien
de huidige situatie met klassewissels op de NS Business Card?
Scherp, goede vraag!
@Herbie, Anna en Tochjo
Deze vragen gooi ik in de projectgroep, zodat wij jullie van een goed antwoord kunnen voorzien. Tot snel dus!
@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!
Wat is er dan feitelijk anders aan de klassewissel voor consumenten dat deze ineens wel werkt bij andere vervoerders. Er wordt immers nog steeds niks naar de kaart geschreven.
Het LOCOV heeft inmiddels
een advies uitgebracht naar aanleiding van
een adviesaanvraag van NS.
In zijn advies geeft het LOCOV aan de situatie waarbij men ervoor kan kiezen de meerkosten voor de eerste klas af te kopen in de vrij-reizenperiode, waarbij men dus bijvoorbeeld bij Dal Vrij standaard 1e klas incheckt bij reizen in de daluren en 2e klas in de spitsuren, verwarrend te vinden. Graag wil ik hier expliciet aangeven dat die mogelijk voor mij juist een van de grootste voordelen van NS Flex is. Ik zou het begrijpen als bij aanschaf een keuze gemaakt moet worden voor altijd 1e klas of altijd 2e klas, maar zou graag zien dat dan later alsnog bij een abonnement voor de 2e klas de 1e klas kan worden afgekocht voor de vrij-reizenperiode. Ik hoop dat het advies van het LOCOV er niet toe leidt dat de door mij gewenste mogelijkheid niet zal worden geboden.
Overigens heeft het LOCOV ook de inconsequentie opgemerkt van de upgrades naar de eerste klas bij andere vervoerders voor NS Flex en de NS Business Card. Het LOCOV verzoekt NS te bevestigen dat deze beperking bij NS Flex inderdaad niet geldt, en vervolgens om deze dan ook op te heffen voor de NS Business Card.
Goed om te horen, ik ben dus niet de enige gek hier. Dat zou dus wel betekenen dat andere vervoerders aangesloten zijn op de NS backoffice voor NS Flex. Dan mag de vlag uit! 😃
Heb even gespeeld met een controleapparaat van Keolis.... Registratie is bij de businesscard inderdaad onmogelijk, en van NS Flex weet men nog helemaal niks. Werd bij het noemen van de naam schaapachtig aangekeken.
"Over de Businesscard doen we in de regel niet erg moeilijk overigens."