NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

378 reacties

Badge +3
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij?
Ja, dat kan, en dat volgt uit dit topic.
Badge +3
Ik heb braaf mijn maand uitgezeten en heb vanochtend mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement omgezet naar een eerste klas-abonnement. Het is echter in Mijn NS niet goed te zien dat ik nu een abonnement voor de eerste klas heb en dat vind ik wel verwarrend.

Op het Dashboard staat bijvoorbeeld precies hetzelfde als voorheen:


En als ik klik op "Bekijk en wijzig abonnement", dan kan ik alleen uit de productprijs afleiden dat het gaat om een abonnement voor de eerste klas:


Voorstel: neem "1e klas" of "2e klas" op achter de abonnementsnaam, dus toon in mijn geval op beide pagina's "NS Flex Dal Vrij 1e klas".
Badge +3
Daar twijfelde ik ook niet aan, want ik had een e-mailbevestiging ontvangen.

Vanmiddag werd ik in de trein gecontroleerd met een check-in in de daluren. De conducteur liet me even zien wat hij zag: er stond keurig "Reizen op Rekening", en vrijwel meteen verscheen daarnaast "1e klas". Kennelijk is er al enige koppeling gerealiseerd tussen het apparaat van de conducteur en de backoffice. Ik had verwacht dat het net zo zou gaan als met een upgrade voor de Business Card, dat de conducteur zou moeten aangeven dat ik eerste klas reisde omdat hij het zelf niet kon zien.
Ik ben niet op woensdag 1 maart 2023 om 17:35 uur gereisd. Ik heb per ongeluk ingelogd vanaf station Deventer. Gelieve € 16,70 terug te sturen.
Badge +3
Ik had die berichten wel gezien, maar je sprak over september, dus ik dacht dat het nog wel enige maanden zou duren. Maar misschien ging dat alleen over de zichtbaarheid van het abonnement en niet over de klasse? Mooi in ieder geval wel dat het nu al zo werkt, scheelt weer discussie in de trein met conducteurs die hun huiswerk niet hebben bijgehouden.
Badge +3

Door contact op te nemen via de Klantenservice. Ik heb het pas via de chat gedaan. De medewerker beweerde dat het niet kon, maar toen ik zei dat een andere medewerker mij had verteld dat het wèl kon, bleek het alsnog mogelijk. 

Ja het kan, maar dat levert een kaartblokkade op en mag je je kaart doorknippen.

De reden waarom men dit alleen bij uitzondering doet is omdat je kaart op een blacklist komt die alle poortjes, paaltjes en apparaten in bus/tram/metro hebben, en echt veel geheugenruimte hebben die daar niet voor, zeker niet sinds OVpay waardoor er nog allerlei geblokkeerde bankpassen en creditcards bij komen.

Beter is gewoon je Flex abonnement wisselen naar Basis, dan ben je ook klaar en heb je in ieder geval nog een geldige kaart (dat is ook wat er gebeurt bij beëindiging Flex, de bevestiging bij en automaat kan later).

Goedemiddag, op de factuur van mijn NS flex abbo staat een verkeerde Busrit (want ook facturen voor bus en metro komen erop) met ditto bedrag. Hoe regel ik dat dit gecorrigeerd wordt?

Ik gebruik het in de app (flex & dalvrij abonnement). Ik vind het WEL vervelend dat, als ik 1e klas reis, mijn kaart/app nog op 2e klas staat, omdat ik vergeten ben om weer terug op 1e klas te zetten, en dat dus niet automatisch gebeurt, zoals de andere kant op klassewisselen. En 15 minuten na incheck is ook te kort, soms ontdek je het pas als de conducteur langs komt, na een half uur… Lullig…

App is dus gewoon ondoordacht geprogrammeerd.

 

Badge +3

Deze community is bedoeld om reizigers door andere reizigers te laten helpen. Wij hebben geen toegang tot klantgegevens en kunnen u dus niet helpen met uw probleem.

U moet rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om hierover te spreken met een medewerker van NS. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Betekent die MCL-koppeling met de backoffice dat ook E-tickets kunnen worden gevalideerd?

Met NS Flex heb je voor de trein geen saldo meer nodig. Ook niet voor bus, tram en metro (tenzij je dit weer aan laat zetten). Via onze klantenservice kunnen mijn collega's even meekijken met je factuur.

Badge +3
Het valt me op dat de tarieven voor 1e klas Dal Vrij en Altijd Vrij nogal vreemd zijn:

Altijd Vrij: € 334 plus € 199 extra voor 1e klas (60% duurder, da's normaal)
Dal Vrij: € 103 plus € 99 extra voor 1e klas (96% duurder, daar zou je hooguit € 62 verwachten)
Badge +3

Die 15 minuten voor een 2→1 wissel is bedoeld voor reizigers die wegens drukte of andere reden willen ‘upgraden’ naar 1e klas.

Vaste 1e klas reizigers (die daarvoor per reis betalen) zullen wellicht soms 2e klas willen reizen, zoals met iemand meereizen die geen 1e klas heeft of wil. Dat kan je dan voorafgaand aan je reis doen.

Tja, het kan natuurlijk gebeuren dat je met een 1e klas incheck iemand tegenkomt op het perron of in de trein waardoor je voldoende hebt aan 2e klas (of als je moet staan!)…

De algemene voorwaarden zeggen trouwens niets over het verschil tussen een 2→1 en 1→2 klassewissel, dus formeel zou je ook 15 minuten moeten krijgen om naar 2e klas te wisselen.

Overigens heeft dat niets met de NS app te maken, via de Mijn NS website werkt het precies hetzelfde. En met 1e klas Dal Vrij is die klasse-instelling alleen van toepassing bij reizen (incheck) in de spits.

Zit je in de spits 1e klas (waar je dus 67% meer voor zou betalen) met een 2e klas incheck dan volgt bij controle een correctie van €20.

Maar ik snap je punt, het zou beide kanten op moeten werken, dus een dagje 2e klas hetzelfde als een dagje 1e klas (en dan morgen ‘automatisch terug’ op de vorige instelling).

Hoe kom je bij 99 extra?

Beste Robert, volgens mij zitten wij op een ander spoor.

Het gaat erom, dat ik inderdaad soms meereis met iemand die 2e klas reist. Dan zet ik 'm vooraf op 2e klas. Maar daarna vergeet ik om hem weer op 1e klas te zetten, dus zit ik daar dan “onbevoegd”.

Zou een stuk makkelijker zijn als ik bij een keuze 1->2 ook kan kiezen voor “alleen vandaag”. Zou ik ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker zijn. Is kennelijk niet over na gedacht bij de programmering.

Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Dat is 'm inderdaad 😃
Badge +3

Beste Robert, volgens mij zitten wij op een ander spoor.

Het gaat erom, dat ik inderdaad soms meereis met iemand die 2e klas reist. Dan zet ik 'm vooraf op 2e klas. Maar daarna vergeet ik om hem weer op 1e klas te zetten, dus zit ik daar dan “onbevoegd”.

Zou een stuk makkelijker zijn als ik bij een keuze 1->2 ook kan kiezen voor “alleen vandaag”. Zou ik ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker zijn. Is kennelijk niet over na gedacht bij de programmering.

Dat noemde ik al, want volgens de (Flex) voorwaarden zou dat inderdaad gewoon mogelijk moeten zijn, in ieder geval die wissel binnen 15 minuten na incheck. Is een ander topic over.

Dat zijn dan wel twee verschillende dingen maar als het de ene kant op wel werkt en de andere kant niet…

Maar goed, het is het verschil tussen ‘ik wil tijdelijk meer betalen’ (dagje/periode 1e klas) en ‘ik wil graag vanzelf weer de volle mep betalen’ (na een dagje/periode 2e klas) 😅

Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. 🙂

QBuzz heeft bedacht dat haar P+R Abonnement niet meer op dezelfde OV-Chipkaart kan als NS Flex. (Kon voorheen gewoon.) Hoe lang duurt het voordat ik de NS Flex van mijn OV-Chipkaart kan verwijderen? (Nadat ik het online heb opgezegd.)

Als ik me abbonement its later betaald,kan ik het via een andere rekening betalen?

Reputatie 7
Badge +4
When you want to check your traveling record, it has to be done at:

https://www.ov-chipkaart.nl/home-1.htm#/

NS van deur tot deur is not the right place, but I do understand your confusion.



Edit, thanks to Robert: You will pay your traveling fee for within ten days after the monthly expiration date.

Goedenavond treingebruiker2 en excuses voor de late reactie! Je kunt hiervoor contact op nemen met onze Klantenservice. Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Mijn collega's kunnen dan mee kijken wat er precies aan de hand is!

Reputatie 6
Badge +2

Als ik me abbonement its later betaald,kan ik het via een andere rekening betalen?

Wanneer er een factuur aangemaakt wordt, proberen we dit eerst te incasseren. Wanneer dit niet lukt, ontvang je een betalingsherinnering. Dan is het zeker mogelijk om ook met een andere rekening te betalen.

Reputatie 2
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. :)

With NS Flex you should be able to check your traveling record from Bus, Tram and Metro on My NS under ''travel history - train'', so not under ''door to door'' (oddly enough). You don't have to go to ov-chipkaart.nl, as you can't see the costs of your trips there.
I received my monthly invoice about two days after the first month of my subscription ended, and the payment will automatically take place three days after the invoice.
You cannot combine a GVB subscription with NS Flex on the same OV Chipcard, but you can just get a separate OV chipcard and put your GVB subscription on that one.
Badge +3
You will pay your traveling fee for NS about ten days after the monthly expiration date. Tram, bus and metro are paid by your balance.
That is incorrect. With Flex, there is no need for balance in the entire public transport.

Bus, tram, metro transactions are not visible in Mijn NS (at the moment) but will appear on your monthly invoice. Alternatively (as Thom said) you can see them in a My OV-chip account, although no prices will be listed.

Door to door in Mijn NS is mainly for OV-fiets (bicycle) rental, storing your own bike and NS Zonetaxi.

Reageer