NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

378 reacties

QBuzz heeft bedacht dat haar P+R Abonnement niet meer op dezelfde OV-Chipkaart kan als NS Flex. (Kon voorheen gewoon.) Hoe lang duurt het voordat ik de NS Flex van mijn OV-Chipkaart kan verwijderen? (Nadat ik het online heb opgezegd.)

Volgens mij geeft NS aan dt het binnen een uur is. Mijn ervaring is dat het sneller is. Eerst binnen enkele minuten een mail van NS om te bevestigen dat het abonnement beëindigd is, daarna (bij mij 13 minuten later) dat je de beëindiging van NS Flex definitief kan maken bij een NS-kaartautomaat. Je krijgt dus 2 mails erover. 

Klopt inderdaad. Wel jammer dat het zo moet. En dat alleen omdat iemand heeft bedacht dat die twee abonnementen niet op 1 kaart mogen staan. 10 maanden lang was dat geen probleem. Ga het wel missen. Ik vond het wel comfortabel met NS Flex Basis: de wetenschap dat je altijd kunt reizen.

Badge +3
Ah, that's cool for a metro ride made on Sunday to be visible already.

I guess some buses will take somewhat longer to show up (same as without Flex in My OV-chip).
Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Is jouw abonnement al beëindigd? Anders kan je het beste even contact opnemen met onze Klantenservice, zodat een collega direct met je mee kan kijken in jouw gegevens. 

Mijn collega kan dan aangeven hoeveel er nog openstaat en op welk rekeningnummer je dit kunt overmaken. 

Hello

I am new here. On 4th march, I made a journey and I have checkin and checked out for all stations I visit. 
Yesterday I got a email. The correction rate of 50 euros will be charged for my next invoice. I don’t know how it happens. Could you please forgive me. I don’t know if I have used my ov chipkart correctly. I am using a  subscription with card number- 3528070408793545. Please help 🙏

Badge +3

Klopt inderdaad. Wel jammer dat het zo moet. En dat alleen omdat iemand heeft bedacht dat die twee abonnementen niet op 1 kaart mogen staan. 10 maanden lang was dat geen probleem. Ga het wel missen. Ik vond het wel comfortabel met NS Flex Basis: de wetenschap dat je altijd kunt reizen.

Als alternatief voor Flex Basis om altijd te kunnen reizen is automatisch saldo laden (10 euro per keer is voldoende):

https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Badge +3

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Chat reageert niemand op en klantenservice geeft me alleen het klantenservicenummer van U-OV.

En op Utrecht CS zitten zowel medewerkers van U-OV en NS die me niet verder kunnen helpen met dit opstartarief te crediteren...

Reputatie 2
Ik reisde net bij Blauwnet (Arriva) met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas abonnement en de conducteur kon op zijn railpocket niet zien met wat voor reisproduct en in welke klasse in reis. Hij deed er totaal niet moeilijk over, hij vroeg zich enkel af hoe dat kwam. Bij het scannen van de kaart verschijnt er 'product onbekend' in het scherm. Is dit een bekend probleem?
Badge +3
Ja, dit is een bekend probleem en KeolisBlauwnet is in ieder geval op de hoogte dus zal Arriva dat ook wel zijn. Conducteurs snappen het ook niet inderdaad, en soms weigeren poortjes je kaart.

Kijk ook even in je reishistorie bij Mijn OV-chip of bij een kaartautomaat, want het schijnt dat er ook geen korting of vrij reizen berekend wordt (altijd voltarief) in de gevallen die ik gelezen heb, plus bij een overstap naar Blauwnet wordt opnieuw het instaptarief berekend (€ 0,90).

Ze hebben een online formulier om dit te corrigeren maar de link daarvan heb ik niet paraat.
Badge +3

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Als je de 14e als ingangsdatum gekozen hebt dan kan je per die datum NS Flex ophalen bij een automaat (station, supermarkt e.d.). Je krijgt daar nog een e-mail over en hebt daar vervolgens één maand de tijd voor (of zie de datum in de e-mail).

Je huidige Traject Vrij wordt dan ter plekke beëindigd en reeds betaalde dagen/maanden krijg je terug (binnen een week via een tussentijdse creditfactuur). Een eventuele incasso voor een volgende maand die al klaar stond krijg je later natuurlijk ook terug.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi treingebruiker2! Heb je al contact gehad met U-OV? Als ze jou ook niet verder kunnen helpen, kijk ik graag nog met je mee. Zou je hiervoor mij een privéberichtje willen sturen?

Ik check altijd in.  Ik heb uitgecheckt, ik heb vandaag mijn ticket gecontroleerd, ik heb mijn kaart gecontroleerd, ik heb niets verkeerd gedaan, waarom heb ik € 50 in rekening gebracht?

 

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Reputatie 7
Badge +3

Ik check altijd in.  Ik heb uitgecheckt, ik heb vandaag mijn ticket gecontroleerd, ik heb mijn kaart gecontroleerd, ik heb niets verkeerd gedaan, waarom heb ik € 50 in rekening gebracht?

 

Controle gehad en 1e klas gereisd?

Reputatie 7
Badge +3

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.

Badge +3

Het wordt tijd dat alle abonnementen in beheer van translink gaan komen zodat alles weer combineerbaar wordt..

Q-Park ondersteunt tegenwoordig NS Flex (parkeren op rekening), zie P+R in de NS app (bij Meer → Mijn NS) of https://www.ns.nl/deur-tot-deur/parkeer-en-reis/hoe-werkt-het.html (onderaan de pagina).

Neem aan dat het daardoor komt dat een Q-Park abonnement niet samen gaat met NS Flex, onhandig inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder geldig reisrecht gebruik maken van de eerste klas is een correctietarief van €20.

Mogelijk is het reizen tegen de reisrichting in, dat is wel €50. Of toch een keer vergeten in te checken of bij een poortje van een andere vervoerder. 

Badge +3
Om even terug te komen op deze reactie/vraag over BTM (en de twee daarop volgende reacties):

Ik lees net even de voorwaarden van NS Flex en daar staat:

Wat zijn Flex Abonnementen en wat kunt u er mee? Bij uw Basisproduct kunt u Flex abonnementen afsluiten, niet alleen bij NS (NS Flex abonnementen – zie hierna onder 1), maar ook bij de andere vervoerders (BTM Flex abonnementen – zie hierna onder 2).

En bij 'zie hierna onder 2' staat:

2. BTM Flex abonnementen voor bus, tram en metro Een BTM Flex Abonnement is een overeenkomst die u afsluit bij NS Reizigers B.V. (NS). Ieder BTM Flex abonnement is een op zichzelf staande overeenkomst met betrekking tot het met korting kunnen reizen in het openbaar vervoer met de bus, tram en metro. U sluit deze overeenkomst af bij NS, maar de vervoerovereenkomst zelf, welke tot stand komt als u reist met de bus, tram en metro, komt tot stand tussen u en de betreffende bus, tram of metro vervoerder door in te checken per Rit en per vervoerder.

Ik vind dat nogal tegenstrijdig dus, of is er in de tussentijd iets veranderd en heb je dus geen tweede ov-chipkaart meer nodig omdat je toevallig een busabonnement hebt (welke dan ook)?

Beste,

Ik wil graag mijn bankgegevens aanpassen. Waar kan dat?

gr 

Heb U-OV een bericht via online formulier gestuurd en hoop dat ze reageren, ik ga geen 0900 nummer bellen voor 0,99 euro.

Het gaat mij om het principe. Dit is een duidelijk voorbeeld van kastje naar de muur sturen en makkelijk geld van iemand’s rekening kunnen halen zonder daartegen iets eenvoudigs te kunnen doen om dat te herstellen...

Goedemiddag Moe Myin. Zonder jouw gegevens in te zien is het enkel speculatie wat er zou kunnen zijn gebeurd. De Community heeft helaas geen toegang tot die gegevens, dit is een platform waar reizigers elkaar kunnen helpen. Helaas is dat bij jouw vraag niet mogelijk. Ik wil je adviseren om met onze Klantenservice contact op te nemen. Deze zijn telefonisch bereikbaar, via Social Media of chat. De contactdetails daarvan kun je hier vinden.

Dat kan via jouw Mijn NS account. Naast het wijzigen van je IBAN kan je ook:

  • de klasse van je doorlopende abonnement wijzigen;
  • de klasse van je Keuzedagen wijzigen;
  • Keuzedagen bij je doorlopende abonnement toevoegen of beëindigen;
  • je betaalwijze en adresgegevens wijzigen.
Badge +3

 

Reageer