NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

378 reacties

Reputatie 1
In Mijn NS zie ik bij OV historie dat een rit bij Connexxion (bus) tweemaal in rekening wordt gebracht.
Kan ik voor een correctie het beste contact opnemen met NS of met Connexxion?
Alvast bedankt!
Reputatie 6
Badge +2

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Ik neem aan dat je bedoelt dat bij een overstap ook wordt vermeld Spits/Dal/Weekend. Steeds maar zeggen "hetzelfde als vorige keer” (overstap) is gevoelig voor het missen van een bericht van verandering. Je kan beter steeds de actuele toestand vermelden. Dan nog is vermelding wanneer de reis begonnen is informatiever (voor wie de voorwaarden van zijn eigen abonnement kent), gezien de zesuursregel. Dat doen de automaten van Arriva en Qbuzz ook (vreemd genoeg alleen op een geprint bonnetje, niet op het schermpje).

I'm sorry that happened. I can't tell you the reason, but my colleagues at our customer service will want to help you with this. Can you get in touch with them (by phone, chat or social media)?

Reputatie 7
Badge +4
Dat kan het beste bij de vervoerder die het heeft ingehouden, Connexxion dus.
Badge +3
hoe werkt "Vergeet je een keer uit te checken, dan corrigeren we dat automatisch" ?
Zie artikel 15 van de productvoorwaarden.
Badge +3

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus geen nieuwe rit/reis begint.

Zie je Spits/Dal/Weekend dan is dat dus een helder signaal dat er een nieuwe reis begint.

Maar goed, laten NS en Qbuzz en GVB/Connexxion eerst maar eens de problemen oplossen waarbij een dal/spits overstap of bus-trein-bus reisstructureel tot (extra) kosten leidt.

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is niet onmogelijk, het is zeer goed denkbaar door de poortjes te komen zonder uitcheck  - helaas. Een incheck zorgt voor een geldig kaartje, met de uitcheck rekent u het correcte bedrag af. 

Normaal levert niet-uitchecken  een correctietarief van twintig euro op, maar als u niet incheckt heeft u geen geldig kaartje en dat kost wel 50 euro, want dat is zwartrijden. Niet uitchecken kan ten dele zwartrijden zijn.

Op basis van uw argument volgt geen correctie, mogelijk kan Klantenservice nog iets voor u doen. Zij kunnen ook precies zien wat er is gebeurd.

Reputatie 6
Badge +2

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus een nieuwe rit/reis begint.

Ja, dat vind ik dus niet zo handig, dat je van een toestand alleen zegt "hetzelfde als vorige keer”, en niet nog eens zegt hoe die is. Als je dan ten onrechte denkt dat je vrij gereisd hebt, of het niet zeker weet, bijvoorbeeld omdat een schermpje niet goed leesbaar was of je niet hebt opgelet, heb je niets aan die “nieuwe informatie”.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @PvT!

Zowel een gemiste uitcheck als een gemiste incheck leveren toch een correctie van 20 euro op (wat voorheen het instaptarief was, dat was dan 10 euro bij een abonnement)?

Die 50 euro zou dan komen door een controle in de trein (vergelijk een UvB), maar als er specifiek bij staat ‘niet uitgecheckt in Tilburg’ zal het wel zo zijn. Vraag inderdaad de Klantenservice om het te corrigeren, als het je zelf niet lukt a.d.h.v. de e-mail.

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, en of deze cumulatief zijn. Ik bedoel, krijg je bij controle zonder incheck in de 1e klas een correctie van 50 euro + 20 euro of blijft het bij 50 euro (en mag je blijven zitten)?

Reputatie 7
Badge +4

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Badge +3

En is er al iets meer bekend over het beschikbaar maken van samenreiskorting i.c.m. ns flex basis als je dus met iemand gaat samen reizen die een abonnement heeft.


Nee, en dat zal ook niet snel gebeuren want het 'product' Reizen op Rekening (voor heel het OV dus ook bus/tram/metro, wat Flex eigenlijk is) heeft voorrang op alle andere producten op de kaart, en handelt in feite alles af wat je met de kaart doet.

Er kan dus (technisch verhaal) eigenlijk nooit meer aanspraak gemaakt worden op het saldo van een kaart, wat dus wel nodig is voor Samenreiskorting want dan reis je op saldo namelijk (in de huidige vorm/implementatie).

Wellicht komt er een Flex-variant van Samenreiskorting ("ik reis met iemand mee dus 40% korting graag") maar dat is erg lastig te controleren/registreren. Kaartjes met korting uit een automaat zijn er ook al jarenlang niet meer. Afwachten dus.

Edit: Is inmiddels allemaal opgelost, via Mijn NS of de app kan je gewoon aangeven dat je met iemand meereist (en dus dalkorting 40% krijgt).

Ik vermoed dat het laden van een ICd toeslag ook op een andere manier geregistreerd wordt, maar dat is een vast bedrag dus zal minder lastig zijn.

Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Badge +3

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Ik bedoel het anders, je kunt Tilburg (poortjes) niet verlaten zonder uitcheck en mocht dat toch gelukt zijn kan je inderdaad nooit een correctie van 50 euro krijgen voor ‘niet uitchecken in Tilburg’. Als je ergens niet uitgecheckt hebt ben je er immers ‘niet geweest’, tenzij je op camerabeelden staat en Big Brother Flex dat gezien heeft 🤣

Het Flex systeem kan wel bepalen dat je vaker naar Tilburg reist en een ‘correcte’ ritprijs voor je berekenen. Het zal dus wel om een gemiste incheck (in Tilburg) gaan, gevolgd door controle in de trein.

Voor de rest zou ik eerst je factuur afwachten, of je Reishistorie controleren of die correctie daar ook in staat.

Badge +3
De vraag van @dennisg kwam uit een ander topic. Je mag met Flex anderen mee laten reizen (behalve met Basic, maar dat is niet te controleren) dus dat is geen probleem.

Het ging er dus om dat je met een Flex (Basic of welk vorm dan ook) abonnement geen Samenreiskorting voor jezelf kunt laden. Bij andere abonnementen is dat normaal geen probleem (je reist toch meestal al met korting) maar bij Basic of Weekend Voordeel en geen korting doordeweeks is dus een tweede chipkaart nodig voorlopig.
Badge +3
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Het kan zijn dat bepaalde reizen van de voorgaande periode bij het aanmaken van een factuur nog niet bekend zijn, en meegenomen worden op de volgende factuur.

Dat verwerken van reizen duurt namelijk een dag of twee (trein, metro) en bij bus en tram vaak nog wel langer (tot wel enkele weken bij buurtbussen en zo, omdat de gegevens in de remise uitgelezen worden).

Dit is normaal, en was voorheen eigenlijk ook al zo (transacties nog niet in reishistorie te zien) maar dan had je het al via je saldo betaald.
Badge +3

Thanks @Momo en daarmee dus het bewijs dat een gemiste incheck je geen €50 zal kosten bij het verlaten van een station.

Een gemiste incheck (vertrekstation onbekend, maar in feite zwart gereisd) is dus gelijk aan een gemiste uitcheck (bestemming onbekend, maar wel ingecheckt voor een reis naar ‘onbekend’).

Maar dan moet ik nu dus voor een treinreis gaan betalen die toen gewoon in mijn abonnement zat. Lijkt me nogal krom plus waarom zit een reis van de dag later dan wel in de oude factuur?
Reputatie 7
Badge +4

 Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. 

 

En terecht, want ook dat is reizen zonder geldige incheck.

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.


Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

 

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

 

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.

Mijn reisinformatie is inmiddels aangepast. Ik zou vergeten zijn in te checken. Dat klopt ook. De conducteur constateerde dat checkte mij alsnog in maar zonder enige vermelding van n boete of iets dergelijks. 

Goedemorgen,

Ik heb een vraagje.

Ik heb een NS Flex abonnement waarbij ik achteraf de rekening krijg.

Heb nu een nota staan van 291,68 euro(hier moet nog in mindering komen een aantal teruggaves ivm vertragingen die ik nog moet aanvragen)

Betreft factuurnummer 440012329227

Mijn vraag is of ik voor deze rekening nog een betalingsregeling kan krijgen.

Hij moet normaal voor morgen betaald worden, echter door privé omstandigheden lukt het deze maand eigenlijk niet.

Volgende maand is verder geen probleem bij nieuwe nota.

Met vr gr C Kusmijati 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.


Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

 

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

 

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.


Zie ook

"in de oude situatie kon ik bij inchecken direct zien tegen welke van de drie tarieven ik reisde en kon daar zo nodig actie op ondernemen (bijvoorbeeld uitchecken indien het volle tarief van toepassing was en mijn reis uitstellen tot een later moment)”

 

Roger85 verduidelijkt hier nog eens het belang van het onderscheid tussen vooraf de kosten van een nieuwe rit weten enerzijds, en achteraf anderzijds, vooral als er een goedkoper alternatief is.

Reputatie 7
Badge +3

@Cucu  Voor een betalingsregeling zul je telefonisch, via X, Facebook of chat contact op moeten nemen met NS klantenservice. Wij kunnen jou op deze reizigers-helpen-reizigerscommunity hier niet mee helpen.

Hou er rekening mee dat teruggave vanwege vertragingen niet met een factuur worden verrekend. Je zult een regeling voor het hele bedrag moeten aanvragen.

Badge +3
Dit is denk ik een van de kinderziektes van Flex, en daarvan zijn er wel meer.

Als je op 27 mei nog gewoon je abonnement had en de reis pas later verwerkt is (op de factuur van juni, terwijl je factuur op bijv. de 28e komt) dan zou ik zeker de klantenservice daar even hun licht over laten schijnen.

Reageer