Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

382 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.


Zoals gezegd geeft de aanvangstijd van de huidige reis de volledige informatie over het verdere kortingverloop voor wie de regels kent, maar ik vind het wel een goed idee om aanvullend die tijd in te delen in een van de drie categorieën:

Spits: ma-vr 6:35-8:54, 16:05-18:24

Dal: ma 4:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

     di-do 0:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

     vr 0:00-6:34, 8:55-16:04

Weekend: vr 18:25 - ma 3:59

 

Overigens klopt het niet op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4 dat de dalurenaanvulling van Weekend Vrij

Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur

zou zijn, want ma 4:00-6:34 ontbreekt (zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf).

Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

De historische achtergrond is dat Reizen op Rekening voorbehouden was aan Business Card, en conducteurs stilzwijgend een afwijking (zoals geen incheck of 1e klas of niet kunnen zien welk abonnement) registreerden, want het systeem zoekt later zelf wel uit wat er juist is. Dat ging dus om zakelijke reizigers, en daar ga je bij voorkeur niet mee in discussie.

Volgens mij is het handelsperspectief bij NS Flex (graag bevestiging van @Loes of @Slidestops) om de reiziger daar wél over te informeren, maar men laat dat blijkbaar (om welke reden dan ook) vaak achterwege, wetende dat het Flex systeem het inderdaad later wel uitzoekt. Met andere woorden “het is in orde” en de rest regelt zichzelf.

Dat voorkomt inderdaad discussies (bij onterecht 1e klas mag je gewoon blijven zitten), maar leidt dus wel vaak tot vragen achteraf, want ‘waar komt die correctie vandaan, de conducteur heeft me toch ingecheckt’?

Voor @PvT ging het dus om een ontbrekende incheck (waarbij hij/zijzelf blijkbaar Tilburg als bestemming heeft genoemd bij controle in de trein), maar dat is dus opgelost. Mooi zo.

Badge +3
Ik heb geen mail ontvangen over de factuur die op 6 augustus in Mijn NS verscheen, en waarvan het bedrag inmiddels is geïncasseerd. Van de factuur daarvoor ontving ik op 6 juli wel een mail. In Mijn NS staat aangegeven dat ik "Service berichten" (sic) van NS per e-mail wil ontvangen.
Dat is vreemd, Tochjo! Ik kijk graag even met je mee, als je dat wilt. Stuur me daarvoor even een privébericht met je gegevens! Volgens mij weet jij zo onderhand wel wat we nodig hebben. 🙂

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?

Badge +3
Zojuist kijk ik toevallig even in Mijn NS en ik zie daar nu het volgende:


Ter vergelijking, voorheen stond er het volgende:


Mijn reisklasse (buiten de afgekochte periode) is dus gewijzigd in 1e klas. Dat heb ik niet zelf gedaan. Hoe kan dit opeens aangepast zijn? Nog interessanter: ik kan mijn klasse niet wijzigen naar 2e klas, want dan verschijnt de veelzeggende foutmelding "Het is niet gelukt om uw klasse te wijzigen." Wat is hier aan de hand? Het spreekt voor zich dat ik niet van plan ben het 1e klas-tarief te gaan betalen voor reizen in de spitsuren.

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Dat gevoel heb ik ook, misschien kan @Loes  eens polsen bij collega's hoe het met de kennis is gesteld of dit intern maar eens aankaarten binnen de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had de volgende vraag ik had vanmorgen in gecheck in de Haag en ik was er vanuit gegaan dat het goed was gegaan.kwam de conducteur en zei nee het is niet goed gegaan ..ik heb correct gemaakt.dus ik ga er van uit het is oke.en nu krijg ik gelijk een correctie tarief van €50 dan gad de conducteur dat tegen mij moeten zeggen .vind ik niet correct wat moet ik doen?

Contact opnemen met NS klantenservice, dat kan telefonisch, via chat, X of Facebook. Als het de eerste keer kan de klantenservice dit corrigeren uit coulance.

Reputatie 7
Badge +4

Is het op een oude kaart en heeft u een reizen op saldo-abonnement opgezegd? Dan moet u het abonnement eerst activeren op een automaat. Als u een nieuwe ov-chipkaart met Flex heeft genomen, zou het moeten werken.

 

Een geldig Flexabonnement vraagt niet om saldo. Er zijn maar een paar zeldzamesituaties waarbij dit zo is. Ik vrees dat u het activeren op het automaat bent vergeten. Of gaat het om Syntus Flex?

Badge +3
Denice heeft dit voor mij uitgezocht en het blijkt een foute weergave in Mijn NS te zijn. Mij zou wel het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht moeten worden.

En voor wie nog nieuwsgierig was: Stijn heeft mij naar aanleiding van de niet verzonden e-mail over de factuur laten weten dat deze vermoedelijk door een kleine storing nog niet verzonden was.
Reputatie 1

Dank dat zullen we dat maar doen

Reputatie 7
Badge +1

Ik had de volgende vraag ik had vanmorgen in gecheck in de Haag en ik was er vanuit gegaan dat het goed was gegaan.kwam de conducteur en zei nee het is niet goed gegaan ..ik heb correct gemaakt.dus ik ga er van uit het is oke.en nu krijg ik gelijk een correctie tarief van €50 dan gad de conducteur dat tegen mij moeten zeggen .vind ik niet correct wat moet ik doen?

In Den Haag staan poortjes dus het zou daar niet mis mogen gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?


Neem even telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Soms zet men bus/trein/metro uit bij mensen die een busabonnement hebben. Mogelijk kan dat het probleem.

Kan het zijn dat je het abonnement nop een bestaande kaart hebt gezet en niet bij een automaat geactiveerd hebt?

Reputatie 1

Ik vermoed dat het zo is gegaan een mijnheer wilde uitchecken en stond aan de andere kant en ik check gelijk in.en hij legde de kaart er ook gelijk op.ik heb gewacht tot er weer correct stond en nog een keer gedaan.wabt ik hou er totaal niet van om zwart te rijden maar dat had de conducteur ook even moeten vermelden mevr.ik heb een correct tarief gemaakt en niet zeggen nu is het oke en u hebt niet fouts gedaan

Hi, 

Ik heb een NS Flex Dal Vrij abonnement en vroeg aan de conducteur hoe het zat tussen daluren en spitsuren reizen aangezien ik een gedeelte door de spitsuren moest doorreizen. De conducteur antwoordde dat als ik in de daluren incheckte ik wel nog mijn reis kon afmaken binnen de spits uren. Via de mail heb ik een mail van NS gekregen met de melding dat ik een treinreis heb gemaakt zonder geldig reisrecht. met als melding ‘Het correctietarief van €50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.’

Kan iemand van de NS mij informeren hoe dit nu precies zit? 

Groetjes Bram

Reputatie 7
Badge +3

Met een incheck in de daluren kun je je reisafmaken tijdens de spits en daarbij daltarief betalen. De tijd van inchecken geldt. Sowieso mag je altijd op welk moment ook reizen of inchecken met Dal Vrij, de tijd inchecken bepaalt alleen tegen welk tarief je reist. 

Als je een correctietarief van €50 hebt ontvangen dan heb je of niet ingecheckt of je reist tegen de reisrichting, dat heeft niets te maken met ingechcekt zijn tijdens de daluren. 

Reputatie 1

Nu ik had niet aggressief gedaan .daar hou ik ook niet van is al zoveel agressievietijd.maqr ik ga zoals  ik thuis ben wel even bellen.of chatten.en het was een leuke en vriendelijke conducteur. Vandaar dat ik het vreemd vind snap je 

Update: Ik heb dit ook nog even gecheckt voor F1RPM en ook hier gaat het om een foutieve weergave.
Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf erbij dat volgens mij veel conducteurs niet weten dat er een correctietarief volgt uit hun handeling.

Of zou het systeem inmiddels zo geautomatiseerd zijn dat er bij een controle zonder incheck geheel automatisch een correctietarief volgt, zonder dat de conducteur daar nog iets voor moet doen?

Badge +3
Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.

Ik zou graag willen dat ik de bankrekening van mijn abonnement zou kunnen wijzigen, zonder dat die site crashed.

 

Kan iemand dat regelen? Dit is om gek van te worden.

Voor het activeren van Flex afgelopen woensdag had ik €36,56 op mijn OV kaart staan. Vandaag kon ik bijna de bus in Spijkenisse niet in omdat mijn saldo -€0,98 bedroeg. De reis van Rotterdam naar Spijkenisse was de eerste reis deze week en gezien mijn leeftijd reis ik in Rotterdam gratis met het OV. Morgen wil ik naar Utrecht maar vraag me af of ik met een negatief saldo de trein in mag.

Goedemiddag RoelandW. Het is helaas niet mogelijk voor de Klantenservice om een NS Flex rekeningnummer te wijzigen. Dit moet echt via je Mijn NS account, behalve in uitzonderlijke gevallen, waarvoor een verzoek ingedien kan worden naar een achterliggende afdeling.

Ik zou je echter wel willen adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice, gezien er mogelijk iets anders aan de hand is met je Mijn NS account wat de ‘crashende site’ veroorzaakt. Mijn collega's kunnen dan op zijn minst even mee kijken.

Onze Klantenserivce is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Badge +3
Vraagje aan @Tochjo (of iemand anders met ervaring) kan jij aangeven wat de stappen zijn die nodig zijn voor het volgende?

Ik heb een weekend vrij 1e klas. Nu ga ik door de week ook reizen maar dan graag 2e klas. Kan ik dat ook instellen? Zodat ik doordeweeks niet elke dag een klassewissel hoef te doen??

Ik heb verwezen naar hier (dus gezegd "volgens mij kan dat met NS Flex") met de opmerking dat het puzzelen is (en soms dus niet helemaal juist weergegeven wordt in je 'dashboard' maar wel werkt?)
Badge +3

Ik denk dat het bij een servicebalie ook wel lukt, op vertoon van een ID en bankpas.

Reageer