Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening

Toon eerste bericht

222 reacties

Goedemorgen, 

Wat jammer dat je je abonnement niet direct kon activeren en kon gebruiken. Onze klantenservice (bellen, chatten of via Twitter of Facebook) kan even met je meekijken en je helpen met restitutie. Hopelijk werkt bij je volgende reis je abonnement gewoon zoals hoort. 

Reputatie 3
Ik denk dat NS Flex een heel nuttig nieuw product is! Alleen is het erg jammer dat het duurder is dan het ‘normale’ Dal Voordeel abbonnement.

Is er niet iets te regelen dat elke 11e en 12e maand gratis is, zodat de prijs daarmee gelijk is? Dat zou denk ik veel meer mensen over de streep trekken...
Reputatie 7
Badge +4
Het is nu nog een experiment. Het bevat veel goeds, behalve de upgrademogelijkheid in de trein naar de eerste klas. Als men dat weghaalt, is het nog niet eens zo gek. Als dat blijft, mag het wat mij betreft direct de nek om worden gedraaid. Er is al fraude en onrecht genoeg.

Hallo

ik heb een NS Flex abonnement voor 40% korting in het weekend en feestdagen. Nu hoef ik mijn kaart niet meer op te laden. Maar geldt dit ook voor gebruik van de bus diensten.  Moet er dan ook geen saldo op mijn kaart staan? Vast bedankt voor het antwoord.

Badge +3

Dat klopt, met NS Flex reist u ook in bus, tram en metro op rekening. Merk op dat uw abonnement alleen geldig is voor reizen per trein, dus voor reizen met bus, tram en metro betaalt u altijd vol tarief.

Reputatie 7
Badge +4
Tja....
Reputatie 7
Wat betreft het upgraden van het vervoerbewijs in de trein of op het perron zijn er veel vragen/opmerkngen gekomen in dit topic. Ik zal Danny NS vragen om hier wat dieper op in te gaan. Uiteraard is dit product net begonnen, waarbij juist deze feedback nuttig is om mee te nemen in de verbeterprocessen.
Reputatie 3
Als proef willen we inderdaad de functionaliteit bieden om ná het inchecken nog een klassewissel uit te kunnen voeren zodat men bij gebrek aan een plaats in de 2e klasse nog kan uitwijken naar de 1e klasse. De tijd waarin men deze klassewissel kan doorvoeren is beperkt en start vanaf het moment van inchecken. Uiteraard evalueren we de uitkomsten van deze proef.
Los van de evaluatie zijn de hier genoemde risico’s op misbruik bekend. De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien. Bij NS Flex wordt bovendien bij zwartrijden de boete verrekend op de factuur (net als bij de NS BusinessCard). Hierdoor kunnen we ook achteraf goed controleren.

Wat verder goed is om te weten is dat de reiziger die zijn 1e klasse reisrecht heeft afgekocht een stuk voordeliger uit is dan de reiziger die via de incidentele klassewissel het voltarief betaald voor de 1e klasse toeslag. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen reizen op saldo en reizen op rekening.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.
Reputatie 7
Dat is een heel terechte vraag Esperanza, daarvoor zal ik de betrokken afdeling bij betrekken. Ik hoop z.s.m. antwoord te hebben voor je!
Badge +3
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas
Ik vraag me af hoe de implementatie hiervan bij Dal Vrij geregeld is. Concreet: iemand heeft NS Flex Dal Vrij en daarbij het 1e klas reizen in de daluren afgekocht. Mag deze persoon dan
  • 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt?
  • 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt?
  • 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)?

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement.
Reputatie 6
Alleen al om de mogelijkheid om ter plekke te upgraden naar de eerste klasse, zou ik zeggen, doe mij maar zo'n NS Flex!

Maar, waarom zijn houders van het VDU uitgesloten om te testen?
Reputatie 7
Badge +4
Dat is nu juist de optie die er niet in moet zitten. De overige opties vind ik zo gek nog niet.

Hallo,

Ik heb maandag een ns abonnement afgesloten. Met een nieuwe ov kaart. Ook heb ik een mail gekregen met een nieuw ns account maar nu heb ik er al 1. Hoe kan ik mijn abonnement op mijn al bestaande Mijn NS account zetten? Want hij staat er niet tussen en ik weet nu niet waar ik kan zien dat ik het abonnementen gekocht heb. Wel heb ik in de mail een bevestiging gekregen maar daar staat verder niks bij.

Groeten

Badge +3
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt.
Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Werkt dit ook bij andere vervoerders, gezien de huidige situatie met klassewissels op de NS Business Card?
Scherp, goede vraag!
Reputatie 7
@Herbie, Anna en Tochjo
Deze vragen gooi ik in de projectgroep, zodat wij jullie van een goed antwoord kunnen voorzien. Tot snel dus!
@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!

Wat is er dan feitelijk anders aan de klassewissel voor consumenten dat deze ineens wel werkt bij andere vervoerders. Er wordt immers nog steeds niks naar de kaart geschreven.

Ik heb NS Flex, maar waarom zit er verschil in prijs heen-en-weer tussen dezelfde stations?

Dat is toch vreemd?!

Bijvoorbeeld:

31/03: Vol tarief buiten de spits: Nijkerk - Utrecht Centraal = € 6,90

31/03: Vol tarief buiten de spits:Utrecht Centraal - Den Haag Centraal = € 10,40

01/04: Vol tarief buiten de spits: Den Haag Centraal - Utrecht Centraal = € 11,90

01/04: Vol tarief buiten de spits: Utrecht Centraal - Nijkerk = € 5,40

Ik heb mijn dalabonnement omgezet naar basis. Nu moet ik lang een automaat maar ik woon in het buitenland en kom de komende maanden niet in Nederland. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn abonnement wordt omgezet?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb NS Flex, maar waarom zit er verschil in prijs heen-en-weer tussen dezelfde stations?

Dat is toch vreemd?!

Bijvoorbeeld:

31/03: Vol tarief buiten de spits: Nijkerk - Utrecht Centraal = € 6,90

31/03: Vol tarief buiten de spits:Utrecht Centraal - Den Haag Centraal = € 10,40

01/04: Vol tarief buiten de spits: Den Haag Centraal - Utrecht Centraal = € 11,90

01/04: Vol tarief buiten de spits: Utrecht Centraal - Nijkerk = € 5,40

Dit hangt er vanaf of je van te voren nog gebruik gemaakt hebt van ander vervoer.

Welkom bij de Community, marsmariska.

Heb je bij de bestelling van het abonnement hetzelfde e-mailadres opgegeven als waar je Mijn NS account op geregistreerd staat of een ander e-mailadres?

Reputatie 7
Badge +3

En bij de eerste keer inchecken wordt een basistarief gerekend, bij een tweede keer inchecken (als dat binnen 35 minuten na uitchecken is)  wordt dit niet gerekend.

Ik heb een algemene vraag over het wijzigen van mijn abonnement. Ik heb al sinds de 1e dag een NS Flex abonnement van 0 euro per maand. Ik was aan het kijken naar de mogelijkheden om te wijzigen in een ander abonnement. Ik zag echter dat ik ook kan overstappen van NS Flex zonder abonnement wat ik nu heb naar NS Flex basis. Weet iemand toevallig wat de verschillen zijn tussen deze abonnementen? Of is het enkel een nieuwe naam?

Badge +3

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

Reageer