NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

378 reacties

Hi , what if I don’t have enough money to pay my monthly train bill ? But I get paid at the end of the month , what happens if I’m late for a payment ? 

Een wijziging in je product is per direct. Dat betekent dat je, wanneer jij je abonnement aanpast, gaat reizen met je nieuwe product. Daarbij zullen de kosten op de meest gunstige manier voor jou worden berekend.

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.

Reputatie 5
Badge
Ah, bedankt! De reden dat ik deze vraag stelde is omdat het systeem na een wijziging vaak zegt even tijd nodig te hebben om een productswijziging te verwerken. (Bij opnieuw inloggen bij Mijn NS staat het oude product nog op de voorpagina van Mijn NS)
Badge +3

If the payment fails because there's not enough money in your account, then NS will inform you of this and you will be given instructions on how to pay manually. You get a few weeks to do this, so you can wait until you get paid at the end of the month to make the payment.

If you fail to meet the deadline given to you in the instructions, then your NS Flex will be ended and NS will hand over the debt to a debt collection agency.

Reputatie 7
Badge +3
@Jouke NS , geldt dat ook wanneer je overstapt van Traject Vrij naar NS Flex (met of zonder abonnement)?
Dus je reist overdag met Traject Vrij, daarna wijzig je dit in NS Flex (neem aan dan nog wel ophalen bij automaat) en de wijziging naar NS Flex is dan ook direct?

En moet een OV-chipkaart dan nog een bepaalde tijd geldig zijn bij het overstappen?
Mijn kaart verloopt 1 juli. Voor die tijd wil ik denk ik van mijn Traject Vrij overstappen naar NS Flex, maar ik weet nu alleen nog niet wanneer en of ik dan intussen al een nieuwe kaart heb.
Reputatie 7

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.


Dan krijg je dit soort dingen dus van medewerkers die een verkeerde stationsnaam hebben gehoord.

Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.

Hallo, ik woon pas net in Nederland en heb wat informatie ingewonnen over de mogelijkheid om met NS te reizen, omdat ik graag alle Nederlandse steden wil bezoeken. Momenteel ben ik in Groningen, ik heb de OV-kaart aangevraagd, het NS Flex-abonnement genomen en het aan mijn OV-kaart gekoppeld...

Om eerlijk te zijn, begrijp ik sommige dingen echter niet helemaal, misschien zelfs wat onbenullige zaken. Bijvoorbeeld, hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat? Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Dit is inderdaad een erg ongelukkige situatie...

Reputatie 7
Badge +3
Dank je Jouke.
Punt is dat ik nu nog niet weet per wanneer ik dit zou willen wijzigen, maar waarschijnlijk korter dan 6 weken voor de kaart verloopt. Het hangt van de situatie hier op werk af, naar verwachting ergens tussen half/eind mei en 1 juli.

I am your client and I have left emmen

Too Zwolle. With entry and exit checks And my flight is heading to Meddilburg

 I have entered a station Zwolle

 With an entry check. 

 On the train, control entered He told me that you did not check and I received a fine of $50 

Dan zou ik je adviseren om NS Flex op een nieuwe kaart aan te vragen, zodra je weet dat je het wilt, en je traditionele Traject Vrij gewoon via onze Klantenservice stopzetten. Daarmee kun je een nieuwe foto aanleveren en tegelijkertijd voorkomen dat er iets fout gaat met het overzetten van je abonnement.
Reputatie 7
Badge +4

Did you check out in Zwolle at Blauwnet and did you check in in  Zwolle at NS? In the case that you did not make a checkin at Zwolle your card is not valid in the trains from Zwolle to Middelburg and the fine is correct. 

 

When it is your first fine there maybe leniency, but you still have to pay for traveling from Zwolle to Middelburg. English is spoken, 030 7515155.

Hoi alfredo1122,

hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat?

Dat klopt helemaal.

 

Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?

Nee, juist niet. Om met je abonnement te kunnen reizen moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Je kunt geen losse kaartjes kopen.

 

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.

Hartelijk dank voor je antwoord. Maar werken al deze operators die je hebt genoemd, zoals lauwnet, Connexxion en Arriva, als ik ze in de toekomst zou nemen, met het NS Flex-abonnement? Of moet ik apart een kaartje kopen?

Reputatie 7
Badge +3
Maar dan kan ik neem ik mijn Traject Vrij alleen stopzetten per de datum van de maand dat het ooit is ingegaan (dat is de 25e, dus bv 25 mei of 25 juni) en 2 weken (of is het 10 dagen) van te voren?

Dat probeer ik juist te vermijden dmv het overstappen naar Flex, juist omdat ik nog niet weet vanaf welke datum ik mijn Traject Vrij niet meer nodig heb.
Reputatie 7
Badge

 

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.

Daarnaast moet je wel uit- en inchecken als je vrijwillig omreist, dus als je niet via de kortste of een door de NS reisplanner aangeraden route naar je bestemming (waar je uitcheckt) reist. Dit zodat het systeem dan kan weten hoe je hebt gereisd en de juiste prijs kan bepalen. Immers mag je natuurlijk niet gratis vanuit bijvoorbeeld Groningen naar Maastricht en weer terug om even een leuk reisje te maken of bijvoorbeeld op het station een pakketje van iemand aan te nemen, terwijl er als je dan alleen in Groningen in- en weer uit zou checken, geen kosten zouden kunnen worden berekend.

Ah, dat snap ik. Stuur me t.z.t. even een privébericht, Momo. Kijk ik met je mee wat op dat moment het beste is voor je.
Reputatie 7
Badge

Hartelijk dank voor je antwoord. Maar werken al deze operators die je hebt genoemd, zoals lauwnet, Connexxion en Arriva, als ik ze in de toekomst zou nemen, met het NS Flex-abonnement? Of moet ik apart een kaartje kopen?

Dat werkt, met een NS Flex abonnement berekenen deze vervoerders de kosten aan NS en belanden ze keurig met de kosten voor je reizen bij NS zelf op de factuur die je van NS ontvangt.

onderstaande bericht ontvangen: ‘Belangrijk: nog 2 stappen nodig voor de overstap naar NS Flex
 
• Verwijder uw oude abonnement van uw OV-chipkaart;
• Activeer uw nieuwe NS Flex.
 

Dit moet u doen vóór 3 november 2020 en kan bij de NS-kaartautomaat of een ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Een NS-kaartautomaat vindt u op het station en een ophaalpunt staat in een supermarkt, boekhandel of instelling in uw buurt. Voer uw postcode in op ovchipkaart.nl om te zien waar u dichtbij terecht kunt.’

 

Echter bij de automaat, kan ik niet naar mijn bestellingen. ik krijg alleen een reactie dat mijn abonnement is verlopen..  

Reputatie 7
Badge +3
Dank je Jouke. Zal ik doen wanneer het zo ver is.

Goedemorgen lenyr. Welkom bij de NS Community.

Dat is vreemd. De optie ‘Ophalen bestelling' kan je niet selecteren nadat je je OV-chipkaart voor de lezer houdt? 

Kan je de datum van betalen veranderen door te bellen naar een nummer ?

Heel irritant dat bij het overgaan op een Flex basis, de automatische incasso op de OV-kaart wordt stopgezet. Die gebruik ik namelijk ook voor bus en tram! 
Moet nu opnieuw automatische incasso op de kaart zetten, en het “product” weer ophalen bij een ophaalpunt…

erg onhandig

Badge +3
Nee, de incassodatum is gekoppeld aan de ingangsdatum van NS Flex en kan niet gewijzigd worden. Alleen als u NS Flex geheel stopzet, dus het product Reizen op rekening ook van uw kaart verwijdert, en daarna opnieuw NS Flex aanvraagt met een andere ingangsdatum, dan wijzigt de incassodatum.

Reageer