beantwoord

NS Flex geactiveerd, wanneer saldo OV Kaart terug?

• 24 september 2018
  • 16 reacties
  • 907 Bekeken

Ongeveer twee weken geleden heb ik NS Flex aangevraagd en geactiveerd. Over mijn daluren vrij abonnement heb ik binnen een paar dagen een restitutie ontvangen maar het overgebleven saldo op mijn OV kaart is niet verrekend met de eerste factuur. Wanneer gebeurt dat of is er iets mis gegaan?
icon

Beste antwoord door EdRo 24 september 2018, 15:53

De eerste factuur is een vooruitbetaling van je abonnement.
Op je tweede factuur worden je gemaakte kosten in rekening gebracht -/- saldo van je kaart + kosten nieuwe maand
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3
De eerste factuur is een vooruitbetaling van je abonnement.
Op je tweede factuur worden je gemaakte kosten in rekening gebracht -/- saldo van je kaart + kosten nieuwe maand
Badge +3
Het saldo wordt verrekend met de eerste reiskosten en de abonnementskosten voor de tweede maand, dus op de factuur die u na een maand ontvangt.
Badge +3
Eventuele resterende maanden van een jaarabonnement wordt als restitutie binnen enkele dagen op je rekening gestort. Dat is dus de betaling die je ontvangen hebt.

Het saldo wordt verrekend met de volgende maandelijkse factuur.
Inmiddels heb ik de tweede factuur ontvangen (en ook gereisd) maar het saldo van mijn ov-chipkaart is nog steeds niet teruggestort of verwerkt in de factuur. Wanneer ik incheck staat er nog steeds 6,66€ op mijn ov kaart. Hoe nu verder?
Hoi marcot71,

Wat vreemd dat je saldo nog niet van de kaart gehaald is en nog niet op de facturen heeft gestaan. Ik zoek het graag voor je uit. Zou je me in een privébericht je voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum en OV-chipkaartnummer willen sturen? Je kunt me een bericht sturen door op mijn naam te klikken en daarna te klikken op 'Stuur bericht'.
Badge +3
Als je saldo bij de overstap naar Flex niet van je kaart gehaald is (wat normaal wel gebeurd zou moeten zijn) dan zul je het natuurlijk ook niet op je facturen terug gaan zien.

Je kunt het terugvragen bij een balie van een vervoerder (voor bedragen minder dan 30 euro), dan ben je ook klaar.
Reputatie 3
Een gecorrigeerde in of uitcheck kan ook oorzaak zijn van saldo op kaart. Dat was bij mij het geval.
Die haal je op met het activeren van flex etc.
Alleen staan die dan achter in de rij... Dus alles geregeld en plots nog een paar euro aan teruggekregen saldo.
Badge +3
Goede catch, bijzondere situatie maar helemaal plausibel (en verder niet van invloed behalve dat er dan ongebruikt saldo op je kaart achterblijft).

Factuur (na de eerste maand) dan afwachten of het oude saldo daar wél bij staat als restitutie.
Reputatie 3
En zoals jij aangaf: via balie NS terug
Update: we wachten eerst de tweede factuur even af.
Ik heb hetzelfde probleem, alleen bij mij gaat het om 50 euro op de OV kaart, die ze na twee facturen nog steeds niet hebben verwerkt. De call center medewerkers van zowel de NS als de OV kaart gebeld hierover na de eerste factuur, en ze zouden het de volgende keer regelen; niet dus. Ze zijn gebonden aan ieder hun eigen regels en verwijzen naar elkaar om het op te lossen. De NS zegt dat de saldo op de OV kaart niet hun zaak is, en de OV kaart lijn moet bellen, en OV zegt dat het verwerken van de factuur is aan de NS; ze kunnen alleen de kaart opheffen en hiermee het saldo dan terugstorten op jouw bankrekening. De NS balie kan alleen tot 30 euro van een kaart verwerken. Ik ga het Flex abonnement stopzetten en eerst weer op saldo reizen, en dan (misschien) terug naar het Flex systeem.
Hallo novapeter, je mag mij wel even een privébericht sturen met je de volgende gegevens:

- Volledige naam
- Geboortedatum
- Postcode en huisnummer

Dan kijk ik er even naar.
Badge +3
Probleem is inderdaad dat het saldo op een actieve/geldige kaart gewoon gebruikt zou kunnen worden.

Dan zou de balie dus (bij uitzondering) je > 30 euro saldo moeten terug geven of er moet een 'bestelling' klaar gezet moeten worden vanuit NS Flex, die het saldo alsnog van je kaart haalt.

Anders wordt het lastiger. Kaart beëindigen en een nieuwe (maar dat gaat dan weer via TLS/OV-chipkaart), dus ik begrijp je frustratie. Bij een verlopen kaart is er immers helemaal geen limiet van 30 euro.
Ik heb een privébericht van novapeter ontvangen en een notitie bij zijn gegevens achter gelaten. Hij kan het saldo bij een Servicebalie terug laten storten.
Is nu opgelost; heb het tegoed op de OV kaart contant uitbetaald gekregen bij een NS balie.
Fijn, novapeter! marcot71, mocht het bij jou niet verrekend zijn op de volgende factuur dan kan je het saldo dus terugvragen via een NS servicebalie.

Reageer