beantwoord

Ns Flex - hoe werkt het bij busvervoer?

• 18 januari 2019
  • 8 reacties
  • 2101 Bekeken

Dag leden ik wil iets vragen ik gebruik naast de trein ook de bus met mijn ov chipkaart. Maar wat gebeurt er als ik overstap naar NS Flex kan ik nog gebruik maken van de bus en hoe zal het afschrijven van saldo gaan? Dat je met NS Flex nooit meer saldo hoeft te laden en de rekening achteraf krijgt vindt ik wel interesant maar met wat voor consequenties ga ik temaken krijgen als ik dan gebruik maak van de bus??

Groetjes.
icon

Beste antwoord door dennisg 18 januari 2019, 23:08

Ja, de busritten worden dan ook via de factuur geregeld. Daarnaast kun je ook met de metro en tram ermee reizen en uiteraard ook met de trein. En dan krijg je na elke maand een factuur en word meestal rond 5 dagen daarna geïncasseerd.

Houd er rekening mee dat als je een ns flex abonnement (met korting of vrij reizen) neemt dat alleen geldig is met de trein. Op de rest krijg je dan geen korting.

Mocht je toch een abonnement willen bij een busvervoerder. Neem dan een tweede ov-chipkaart waarop alleen het bus abonnement opstaat en bijv automatisch opladen met 10 euro. En de andere kaart met flex kun je dan gebruiken voor reizen buiten het gebied van het abonnement. Bijvoorbeeld je hebt er een bij de RET een abonnement voor voor de metro en je wil dan reizen met de metro in Amsterdam dat je dan de flexkaart
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Hallo,

Ala je flex erop zet, dan heb je geen saldo meer op je kaart nodig. Alles word dan via de factuur berekend.

Als je een abonnement bij de busvervoerder hebt, dan reis je daar op saldo en komt dan niet op de factuur te staan.
Nee ik heb geen specifieke abo op de bus, er gaat basiskosten van 4 euro eraf bij inchecken en de halte waar ik uitstap check ik dan uit. De werkelijke reiskosten gaan eraf en de rest komt weer terug op de saldo. Zolang ik minimaal 4 euro op de kaart heb kan ik met de bus reizen.
Maar wanneer ik Ns Flex heb dan wordt de reiskosten van de bus ook berekend met de factuur. Heb ik het zo goed begrepen?

Groetjes
Reputatie 4
Ja, de busritten worden dan ook via de factuur geregeld. Daarnaast kun je ook met de metro en tram ermee reizen en uiteraard ook met de trein. En dan krijg je na elke maand een factuur en word meestal rond 5 dagen daarna geïncasseerd.

Houd er rekening mee dat als je een ns flex abonnement (met korting of vrij reizen) neemt dat alleen geldig is met de trein. Op de rest krijg je dan geen korting.

Mocht je toch een abonnement willen bij een busvervoerder. Neem dan een tweede ov-chipkaart waarop alleen het bus abonnement opstaat en bijv automatisch opladen met 10 euro. En de andere kaart met flex kun je dan gebruiken voor reizen buiten het gebied van het abonnement. Bijvoorbeeld je hebt er een bij de RET een abonnement voor voor de metro en je wil dan reizen met de metro in Amsterdam dat je dan de flexkaart
Het is mij duidelijk! Dennis erg bedankt voor je duidelijk uitleg!

Ik wens je een fijne dag en een fijne weekend toe!
Groetjes 🙂
Reputatie 4
Hou er ook rekening mee dat een rit soms pas na enkele dagen zichtbaar is en volledig verwerkt is. Mocht je een reis met de bus gemaakt hebben en de factuur is al aangemaakt of vlak daarvoor. Dan zal die rit op de volgende factuur komen.

Als je wil overstappen naar flex, hou dan rekening met het volgende:
  • Automatisch opladen: Je kunt het beste eerst zelf eraf halen. Dan heb je het in ieder geval juist stop gezet. Dit doe je via de site van ov-chipkaart.nl. Vergeet het daarna niet op te halen. Anders blijft het erop staan.
  • Saldo: Je kunt het dan op 2 manieren terug krijgen. 1) via de overstap bij het activeren van flex op de automaat. Dan word het ook van je kaart gehaald en op de eerstvolgende factuur verrekend. 2) je haalt het saldo op bij een balie. Je krijgt het dan contant mee. Dit kan tot maximaal 30 euro.
  • abonnement wijzigen: Je kunt als je een wijziging gedaan hebt, bijvoorbeeld van weekend voordeel naar dal voordeel, dan moet je 30 dagen wachten. Dit geld bijvoorbeeld ook voor een updrade 1e klas bij bijvoorbeeld weekend vrij. En na die 30 dagen kun je het per dag wijzigen/stop zetten. Het word op de eerstvolgende factuur naar rato verrekend als je tussentijds van abonnement wijzigd.
Badge +3
@dennisg Automatisch opladen (als je dat toevallig hebt) wordt bij een overstap naar NS Flex voor je stopgezet.

Ik zie geen reden waarom het beter is om dat zelf eerst stop te zetten, behalve als je zelf je saldo van de kaart wilt halen vóór de overstap, want dan is het zelfs verplicht om eerst automatisch opladen te stoppen.

Mocht na de overstap naar Flex er nog steeds saldo nodig zijn voor andere producten (kortingsabonnementen streekvervoer, waterbus, interliners, nachtbussen etc.) dan is automatisch opladen juist weer handig.

Of saldo alsnog nodig is kom je vanzelf wel achter, maar in de regel (geen busabonnement o.i.d.) gaat alles op rekening via NS.
Reputatie 6

Indien je zowel een busabonnement hebt EN NS Flex, dan is Het Systeem niet slim genoeg om ritjes binnen je abogebied niet op de Flex-factuur te zetten ?
Helaas is dat inderdaad (nog) niet mogelijk op dit moment, Ferdinand Delasoie.

Reageer