beantwoord

NS flex icm OV fiets niet mogelijk

• 1 juli 2019
  • 27 reacties
  • 1078 Bekeken

Ik heb een NS weekend vrij abonnement. In de productomschrijving staat over de OV fiets: "In uw Flexabonnement is OV-fiets inbegrepen, evenals Stallen op rekening. U hoeft het niet opnieuw aan te vragen. Het staat er al op."

Vorig weekend wilde ik een ov fiets huren maar mijn kaart gaf een foutmelding toen ik met de fiets bij het loket stond. Ik heb zowel per telefoon als via de chat direct contact opgenomen met NS, en had inmiddels ook al online geprobeerd het ov fiets abonnement af te sluiten. Helaas die dag ruim een uur bezig geweest met wachten en bellen en kreeg te horen dat ik die dag geen fiets meekrijgen en ze gingen het uitzoeken maar niet wisten hoelang het zou duren voor het wel kon.
Een paar dagen kreeg ik de melding dat er een technisch probleem was en ik vanaf heden gebruik kon maken van de dienst ov fiets. Niets bleek waar toen ik zaterdag weer bij de stalling stond voor een ov fiets. Weer kreeg ik deze niet mee! Erg frustreert natuurlijk omdat ik beide keren lang moest wachten en ook een alternatief vervoermiddel of oplossing moest zoeken en ik dus ook deel van mijn reis niet kon afleggen. Het probleem is nog steeds niet opgelost
icon

Beste antwoord door Stijn NS 1 juli 2019, 17:13

Zoals Momo al aangeeft heb je voor het gebruik van OV-fiets geen saldo op je kaart nodig, dat hoeft dus niet!

Ik begrijp dat je het echter graag technisch opgelost ziet worden. Ik durf echter niet te zeggen hoe grondig dit probleem is en hoe lang het zou duren voordat het is opgelost. Ik begrijp dat je eerder vandaag al contact hebt gehad met mijn collega's van de Klantenservice, als zij hebben geadviseerd om een week te wachten dan kan ik op dit moment ook niets anders aangeven. Het aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart is dan uiteraard ook geen permanente oplossing, maar meer een tijdelijke zodat je wel gebruik kan maken van OV-fiets totdat het permanent is opgelost.
Bekijk origineel

27 reacties

Beste Sonneke, welkom bij onze Community!

Wat een mega onhandig situatie. Schiet je natuurlijk niks mee op. Al helemaal niet als je zelf het alternatieve vervoermiddel moet regelen.

Kan het kloppen dat je bent overgestapt op deze OV-chipkaart? Dat houdt in dat je eerst Reizen op Saldo op deze OV-chipkaart had en bent overgestapt op NS Flex. Laat je het me weten?
Hallo Emma,

Bedankt voor de reactie.
Het is een nieuw abonnement op nieuwe kaart (geen overstap dus)
Dat is balen... Misschien kunnen mijn collega's van de klantenservice proberen je abonnement tijdelijk terug te zetten naar Reizen op Saldo, waarna jij natuurlijk gewoon weer een NS Flex abonnement kunt bestellen. Ik hoop stiekem dat wanneer het product opnieuw op de kaart wordt geplaatst, je wél een OV-fiets kunt huren! 🙂
Dat klinkt een beetje omslachtig want ik heb nooit reizen ip saldo gehad Rn daarbij kun je NS flex maar 1x per maand aanpassen, wat zou betekenen dat ik san heel de maand Juli geen gebruik zou kunnen maken van mijn NS Flex Weekend vrij
UPDATE (contact via chat)
  • advies is nog een week te wachten, maar ze hebben geen idee wanneer het opgelost is
  • tussentijdse oplossingen:
Als je iemand kent met
fietsabonnent en die meereist kun
je die kaart gebruiken want er
mogen 2 fietsen gehuurd worden
(echter is dit onhandig want reis
bijna altijd alleen en kan natuurlijk
niet van iemand de persoonlijke ov
kaart gaan lenen)
  • Nieuwe (extra) kaart aanvragen en daar het fiets abonnement opzetten (echter duurt ook weer een week en dan moet je weer saldo gaan laden)
Al met al nog geen oplossing op dit moment dat ik met NS flex een ov fiets kan huren
Mogelijk is het een idee dat je een extra OV-chipkaart aanschaft, waar je dan vervolgens alléén OV-fiets opzet. De kosten van de OV-chipkaart kunnen wij mogelijk vergoeden, gezien het een nogal onhandige situatie is.
Hoe snel heb ik een nieuwe ov chipkaart?
En deze extra kaart is dan ook NS flex? Want ik zie geld storten niet zitten, juist daarom maar NS flex gegaan; achteraf betalen en geen zwevend geld op mijn kaart

Beter is de NS dit (technische?) probleem
oplost 😉
Dat duurt ongeveer drie tot vijf werkdagen. Nee, ik zou als ik jou was gewoon een los OV-fiets abonnement aanschaffen naast je reguliere NS Flex abonnement. Om verwarring en gedoe te voorkomen.
Maar dan moet ik weer minimaal €20,- erop zetten om deze kaart te gebruiken? Heb ik 2 kaarten wat niet handig is!
Hoe zit het dan met mijn factuur, is deze ook inzichtelijk in mijn NS? Als ik het extra abonnement aanvraag is ben ik waarschijnlijk vrijdag niet voorzien van deze kaart ivm verwerk tijd 3-5 wegdagen. Kan het servicepunt op het station nog iets betekenen?

Het fijnste is als NS het technisch regelt en op mijn NS Flex het ov fiets abonnement zet. Graag een update hierover
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je een extra persoonlijke kaart aanschaft en daar het OV-fiets abonnement op zet hoef je daar geen saldo op te hebben. De kosten van het huren van een OV-fiets worden altijd achteraf gefactureerd en gaan nooit van het saldo van een kaart af. Met een verwerkingstijd van 3-5 werkdagen zou je die nieuwe kaart misschien nog net vrijdag binnen kunnen hebben, maar geen garantie.Je zit dan alleen met 2 kaarten.
Zoals Momo al aangeeft heb je voor het gebruik van OV-fiets geen saldo op je kaart nodig, dat hoeft dus niet!

Ik begrijp dat je het echter graag technisch opgelost ziet worden. Ik durf echter niet te zeggen hoe grondig dit probleem is en hoe lang het zou duren voordat het is opgelost. Ik begrijp dat je eerder vandaag al contact hebt gehad met mijn collega's van de Klantenservice, als zij hebben geadviseerd om een week te wachten dan kan ik op dit moment ook niets anders aangeven. Het aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart is dan uiteraard ook geen permanente oplossing, maar meer een tijdelijke zodat je wel gebruik kan maken van OV-fiets totdat het permanent is opgelost.

Ik heb precies dit zelfde probleem met mijn OV Flex abonnement. Ik krijg maar geen Ov-fiets mee omdat die aangeeft dat ik dat abonnement niet heb. Het gekke is trouwens, als ik inlog bij mijn.ns, dan staat er dat ik een Flex abonnement heb, log ik in bij mijn.ov-chipkaart, dan staat dat ik een reizen op rekening product heb. Kan dat er iets mee te maken hebben? Ik hoor graag. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb precies dit zelfde probleem met mijn OV Flex abonnement. Ik krijg maar geen Ov-fiets mee omdat die aangeeft dat ik dat abonnement niet heb. Het gekke is trouwens, als ik inlog bij mijn.ns, dan staat er dat ik een Flex abonnement heb, log ik in bij mijn.ov-chipkaart, dan staat dat ik een reizen op rekening product heb. Kan dat er iets mee te maken hebben? Ik hoor graag. 

Flex is een reizen op rekening product. Je kunt het beste telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Oké, dan ligt het daar in ieder geval niet aan. Dank voor de verheldering. Ik heb inmiddels ook een chat gestuurd naar de klantenservice. Hopelijk snel reactie. Dank!

Reputatie 7
Badge +3

Oké, dan ligt het daar in ieder geval niet aan. Dank voor de verheldering. Ik heb inmiddels ook een chat gestuurd naar de klantenservice. Hopelijk snel reactie. Dank!

Chat werkt nu niet. Snelst is bellen, Facebook of Twitter.

Ik had vorige week een soortgelijke ervaring bij OV Fiets Groningen. Ze konden geen producten op mijn kaart terugvinden.

Met het vooruitzicht van een rit van 3 km iets na middernacht was ik niet van plan om zonder OV Fiets te vertrekken.

Op voorstel van de medewerker dan maar op het perron in Mijn NS gezocht naar een manier om OV Fiets terug te koppelen. Zoals verwacht heb ik dit niet kunnen vinden.

Ik had wel een pagina op de website gevonden waarop stond dat OV Fiets inbegrepen was bij NS Flex. Deze kan ik zo direct niet terugvinden.

Volgende stap: kaart op servicecenter laten uitlezen. De medewerkers konden mijn kaart wel uitlezen, maar volgens hen zat OV Fiets niet in NS Flex.

Dan maar tweede poging bij OV Fiets. Met hetzelfde resultaat.

Ik heb hem toen wel de webpagina laten zien waarop staat dat OV Fiets bij Flex inbegrepen is.

Op aanraden van de medewerker dan maar naar de klanteNService gebeld.

Bijna direct iemand van Business aan de lijn gekregen. Hij kon me niet helpen, maar hij heeft me wel doorgeschakeld naar iemand van Consumenten. Het gaat die zaterdag niet druk geweest zijn, want ik kreeg snel iemand anders aan de lijn.

Die persoon kon aan de hand van mijn gegevens wel zien dat ik ooit een OV Fiets abonnement heb gehad, maar dat deze in de loop van 2018 verwijderd was. Volgens hem kon zat OV Fiets niet inbegrepen in NS Flex.

De enigste optie die hij zag, was een nieuwe persoonlijke kaart aanvragen en daar opnieuw OV Fiets opzetten.

Na het telefoongesprek kwam de medewerker van OV Fiets weer naar me toe om te horen of de klanteNService een oplossing had. Niet echt dus voor een Belg zonder iDeal.

Waarop hij me een klembord met wat formulieren toonde. Na het invullen van een formulier mocht ik toch nog een OV Fiets meenemen. Me happy. En zeker de volgend dag toen bleek dat er geen huurprijs aangerekend werd omdat ik door een fout van NS geen fiets kon huren.

Waar dan toch nog de vraag uit volgt: wat gebeurt er net als je NS Flex neemt? Want OV Fiets en Stallen op Rekening zou gewoon in NS Flex moeten zitten.

Achteraf gezien was het misschien wel beter geweest om geen OV Fiets mee te krijgen. De staaf die aan de sleutelhanger vasthangt is meerdere keren tussen de hoge zijkant van mijn schoen gekropen. De blauwe plekken zijn na iets meer dan een week bijna weg. :hushed:

Heel erg vreemd dit want indien je in het bezit bent van NS Flex kan je daarmee ook een OV-fiets huren. Heb je in het verleden NS Flex apart laten verwijderen van jouw OV-chipkaart?

Erryt,

Ik heb NS Flex nog nooit laten verwijderen van mijn kaart.

Ik had tot september 2018 wel een OV Fiets-abonnement bij mijn klassieke Weekend Vrij.

Ik heb dit toen verwijderd omdat OV Fiets niet samengaat met NS Flex (of zo werd het hier op het forum toch gezegd).

Alsnog moet het dan gewoon mogelijk zin om een OV-fiets te huren. Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw voorletter(s), achternaam, geboortedatum en OV-chipkaartnummer? Ik kijk er dan graag even naar.

Erryt,

Ik heb deze gegevens even uit mijn eerste privébericht gekopieerd. :relaxed:

Bedankt. Ik heb een reactie gegeven!

Badge +3

OV-fiets (en andere fiets-producten) zijn eigenlijk een buitenbeentje omdat die in een heel ander systeem zitten en nooit als product op je kaart staan.

Het is alleen maar een koppeling tussen je kaartnummer en je IBAN (voor de incasso achteraf), en bij Flex dus heel eenvoudig te activeren omdat je die incasso al maandelijks krijgt.

Ik denk dat @Erryt NS een soortgelijke reactie gegeven heeft? Bij een nieuwe ov-chipkaart kan het mis gaan omdat TLS/OV-chipkaart geen flauw idee heeft (al je abonnementen worden overgezet!) dat je toevallig ook OV-fiets en/of Stallen op Rekening had.

Flex (Reizen op Rekening NS) is natuurlijk wel een signaal voor TLS om even bij NS te melden als er een nieuwe kaart is gemaakt, en die even gekoppeld moet worden aan het fiets-systeem.

Ik denk dat het niet te achterhalen is wat de oorzaak hiervan is. Een oplossing is waarschijnlijk snel gevonden indien ik het abonnement verwijder en deze opnieuw laat aanvragen. gekke_henkie heeft aangegeven dat hij waarschijnlijk toch nooit meer een OV-fiets zal huren dus ik laat deze case nu los.

Badge +3

gekke_henkie heeft aangegeven dat hij waarschijnlijk toch nooit meer een OV-fiets zal huren dus ik laat deze case nu los.

Is een zij.. maar inderdaad goed plan om het Flex probleem (vanuit België) los te laten en de workarounds te laten voor wat het nu is natuurlijk, voor zover dat speelde in dit topic.

(Persoonlijke OV-chipkaart kopen zonder iets, kan met PayPal vanuit de BeNeLux of DE, daarna er telefonisch een gratis OV-fiets op laten zetten, daarna online alles regelen via Mijn NS als je Flex of iets anders wilt), toch?

En als je die kaart al hebt en morgen moet reizen met een abonnement, dat bij een servicebalie doen.

Reageer