beantwoord

Ns flex iedere maand duurder

Voordat ik met ns flex reiste, koste het iedere maand ongeveer 300 euro wat ik op mijn OV moest zetten. De eerste vacature die ik van jullie kreeg was 279,33 euro een maand er na werd dat 349,68 en nu is het 388,85. Ik heb normaal gereist de zelfde route iedere dag. Ik ben een student en heb al weining geld dus vind ik dit zeer vervelend. Dit moet een fout zijn hoe kan ik het geld dat te veel terug krijgen?? #zeerteleurgesteld
icon

Beste antwoord door Momo 3 mei 2019, 22:46

Ik zou om te beginnen je facturen eens checken. Misschien ben je een keer vergeten uit te checken waardoor een correctietarief is berekend. Ook zijn er gevallen bekend van correctietarieven vanwege bv tegen de reisrichting reizen terwijl reizigers dat niet deden. Als dat zo is kun je de bedragen van die correctietarieven wellicht terug krijgen. Wanneer een correctietarief is berekend krijg je daar als het goed is wel een mail over. Check even of die niet in je spamfilter terecht zijn gekomen.

NS gaat niet zomaar geld terug geven omdat jij denkt dat het niet juist berekend is, je moet kunnen aantonen dat er iets verkeerd berekend is en hoeveel.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik zou om te beginnen je facturen eens checken. Misschien ben je een keer vergeten uit te checken waardoor een correctietarief is berekend. Ook zijn er gevallen bekend van correctietarieven vanwege bv tegen de reisrichting reizen terwijl reizigers dat niet deden. Als dat zo is kun je de bedragen van die correctietarieven wellicht terug krijgen. Wanneer een correctietarief is berekend krijg je daar als het goed is wel een mail over. Check even of die niet in je spamfilter terecht zijn gekomen.

NS gaat niet zomaar geld terug geven omdat jij denkt dat het niet juist berekend is, je moet kunnen aantonen dat er iets verkeerd berekend is en hoeveel.
Bedankt voor het advies, maar ik weet wel zeker dat het niet goed is berekend. (Ik ben maar 1 keer vergeten uit te checken en daar kreeg ik ook een mailtje over en het was een eind halte dus het kan nooit zo duur zijn)
Reputatie 7
Badge +3
@Bruce123 Je weet het zeker dat het niet goed berekend is, omdat jouw facturen die je ingezien hebt niet kloppen? wat klopt er dan niet?
Heb je Flex Basis, of heb je een abonnement? Reis je dezelfde route op dezelfde tijden?
Ik heb NS Flex zonder abonnement en ik reis vaak rond de zelfde tijd (op dit moment kan me factuur niet goed in zien ik zie maar een gedeelte ookal klik ik op maand inzicht) maar de kosten zouden toch iedere maand ongveer het zelfde moeten zijn?
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je iedere maand grofweg het zelfde aantal keer reist en het zelfde traject zou het bedrag inderdaad iedere maand ongeveer hetzelfde moeten zijn. Aangezien je Flex zonder abonnement hebt zou de tijd niet moeten uitmaken omdat je dan toch niet met korting kan reizen.
Maar de enige manier om het zeker te weten is toch je facturen controleren en die naast je reishistorie leggen zodat je kunt aantonen welk bedrag voor welke reis niet juist is.

Aan de andere kan, als je voor je Flex had al voor 300 euro per maand op dezelfde route reisde, is een abonnement, misschien Traject Vrij, weliicht voordeliger.
Klein voorbeeldje, een traject waarbij een retour vol tarief €14.80 kost betaal je bij 20 keer reizen in een maand totaal €296. Een Traject Vrij jaar abonnement daarvoor kost €193 per maand en een maandabonnement €241. Dat is een vast bedrag en je betaalt alleen extra wanneer je een keer op een ander traject reist wat er buiten valt.
Het hangt wel af van hoeveel keer in de week je op een vast traject reist. Bij 4 a 5 keer in de spits is een Traject Vrij de voordeligste optie. Bij 2 a 3 keer kan een Altijd Voordeel voordeliger zijn.
Het hangt even af van je traject en hoeveel keer per week/maand je dit reist.
Welkom bij onze NS Community, Bruce123 :)

Wanneer het incassobedrag hoger is dan zijn er inderdaad meer reiskosten gemaakt of meer correcties toegepast. Dit vind je terug op je factuur. Zie je hier een bedrag tussen staan dat niet klopt, dan kun je dit aangeven bij onze klantenservice. Mijn collega kan de fout dan corrigeren waardoor het op de volgende factuur verrekend wordt.
Badge +3
De maand februari is natuurlijk relatief kort en heeft 4 weekenden, dus kom je (als je niet in het weekend reist) op 20 dagen. Voor maart (5 weekenden) is dat 21 dagen en voor april (4 weekenden) 22 dagen.

Afhankelijk van de dagen waarop je reist en wat een dagje reizen kost (bijv. €30 per dag) kan dat best de bedagen van 280 - 350 - 390 verklaren, samen met wat correcties.

Zoals gezegd, zie je facturen. Een beetje student moet daar wel uitkomen, toch?
Voor de huidige maand (lopende kosten) zie je inderdaad maar een gedeelte.
Bedankt voor al het advies ik ga even goed door mijn facaturen kijken! 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Wat ook nog mee kan spelen is dat mochten de bedragen van rond de 300 euro zonder Flex nog in 2018 zijn geweest, dat is dan in 2019 sowieso al iets duurder geworden vanwege de verhoging van de tarieven per 1 januari met daarbovenop nog de BTW verhoging van 6 naar 9%.

Zo kost een retour die in 2018 €14.80 was nu in 2019 €15.60, dus €0.80 meer. Bij 20 keer reizen in een maand is dat ook €16 extra. Als je dan inderdaad ook nog een maand hebt met meer werkdagen dan telt dat wel aan.

Overigens had April ook 21 werkdagen voor de meeste mensen, daar zat Paasmaandag in. Sommige hadden zelfs op Goede Vrijdag vrij.
Top! Dank voor het meedenken allen! Lekker bezig 🙂

Reageer