beantwoord

NS Flex incasso storneren

• 5 januari 2020
  • 13 reacties
  • 624 Bekeken

Goedendag,

Vorige maand (5 december) heb ik een NS Flex abonnement afgesloten. Nu heb ik op 02-01 een mail gekregen dat mijn eerstvolgende factuur binnenkort klaar zou staan (en het bedrag wordt dan afgeschreven middels automatische incasso).
Nu heb ik een probleem: mijn (nieuwe) werkgever of het payrolling-bedrijf die mijn loon uitbetaalt heeft een fout gemaakt met mijn bankgegevens, waardoor ik nu onvoldoende saldo op mijn rekening heb staan en de incasso dus kan gaan mislukken, of ik moet het bedrag gaan storneren.

Wat is de opvolging als ik het bedrag storneer? Ik heb gelezen dat er een AcceptMail wordt gestuurd (ongeveer na een week), en als ik deze niet binnen de termijn voldoe, wordt er een acceptgiro naar mijn adres gestuurd die ik binnen 14 dagen moet voldoen?

Wat is dan de termijn van de AcceptMail? In principe kan ik de betaling voldoen zodra de acceptgiro-brief uitgaat, dan zou ik mijn loon binnen moeten hebben.

En hoe zit het verder met mijn abonnement als ik de eerste incasso dus niet heb kunnen betalen tot de acceptgiro uit wordt gestuurd? Wordt mijn OV-chipkaart geblokkeerd of mijn abonnement stopgezet, of kan ik hier nog wel mee reizen in de tussentijd (aangezien ik nog wel naar mijn werk moet reizen)?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 6 januari 2020, 08:55

Goedemorgen loiszijden! Welkom bij de NS Community,

Wat balen dat het verkeerd gaat met de verloning. Het aanmaningsproces is als volgt:

• De 1e betalingsherinnering wordt 7 dagen na de vervaldatum van je factuur/incasso per Acceptmail verstuurd. Je hebt 7 dagen om deze te betalen.

• De 2e betalingsherinnering wordt 14 dagen na de vervaldatum van je factuur/incasso per Acceptgiro verstuurd. Je hebt 14 dagen om deze te betalen.

• De 3e betalingsherinnering wordt 28 dagen na de vervaldatum van je factuur/incasso per E-mail of brief verstuurd. Je hebt 5 dagen om deze te betalen.

• Als de betaling 33 dagen na het vervallen van je factuur/incasso nog niet is ontvangen wordt het contract beëindigd en het incasso-bureau ingeschakeld.

Indien je het openstaande bedrag handmatig wil overmaken mag dit naar IBAN: NL14ABNA0576850675 ten name van NS Flex, onder vermelding van het factuurnummer. Het factuurnummer mag in de omschrijving van de betaling, niet als betalingskenmerk.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Je krijgt bij storneren na een aantal dagen een AcceptEmail. Je hebt dan ongeveer een week om deze te betalen. Ik weet niet of de tekst van de e-mail aangepast is, maar er stond in dat als er niet betaald werd Flex stopgezet zou worden en de schuld aan een incassobureau over zou worden gedragen.

Dat klopt niet, want daarna krijg je nog een acceptgiro met een betaaltermijn van 14 dagen. (Je krijgt daarna zelfs nog een herinnering als je die niet betaalt).

Als je zeker weet dat je de AcceptEmail of de acceptgiro kunt betalen dan zou ik me geen zorgen maken. In de tussentijd kun je ook gewoon met Flex blijven reizen.

Goedemorgen loiszijden! Welkom bij de NS Community,

Wat balen dat het verkeerd gaat met de verloning. Het aanmaningsproces is als volgt:

• De 1e betalingsherinnering wordt 7 dagen na de vervaldatum van je factuur/incasso per Acceptmail verstuurd. Je hebt 7 dagen om deze te betalen.

• De 2e betalingsherinnering wordt 14 dagen na de vervaldatum van je factuur/incasso per Acceptgiro verstuurd. Je hebt 14 dagen om deze te betalen.

• De 3e betalingsherinnering wordt 28 dagen na de vervaldatum van je factuur/incasso per E-mail of brief verstuurd. Je hebt 5 dagen om deze te betalen.

• Als de betaling 33 dagen na het vervallen van je factuur/incasso nog niet is ontvangen wordt het contract beëindigd en het incasso-bureau ingeschakeld.

Indien je het openstaande bedrag handmatig wil overmaken mag dit naar IBAN: NL14ABNA0576850675 ten name van NS Flex, onder vermelding van het factuurnummer. Het factuurnummer mag in de omschrijving van de betaling, niet als betalingskenmerk.

Badge +3

Bovenstaande is voor klassieke abonnementen.

Bij NS Flex gaat het allemaal wat sneller (blijkt uit de praktijk) maar een week of 3 heb je wel voordat je abonnement geblokkeerd wordt en je zes maanden geen Flex meer kunt krijgen.

@Robert B Het aanmaningsproces voor NS Flex is dezelfde als een klassiek abonnement. Heb je misschien voorbeelden voor me waaruit blijkt dat dit niet zo is? Dan kan ik dit gaan aankaarten hier, want dat is niet de bedoeling. :)

Reputatie 6
Badge +2

De 1e betalingsherinnering wordt 7 dagen na de vervaldatum van je factuur/incasso per Acceptmail verstuurd.

@Laura NS  Dit klopt bijvoorbeeld niet voor Flex. Loiszijden wil de incasso storneren, maar als ik vandaag een Flex-incasso storneer dan heb ik donderdag, dus over twee dagen, een AcceptEmail in mijn mailbox.

Het gaat dus veel sneller dan 7 dagen en de vervaldatum van de factuur/incasso is verder ook niet relevant. Het hele proces gaat lopen zodra NS bericht krijgt van het storneren. Als Loiszijden een week wacht met storneren, dan heeft ze geteld vanaf de vervaldatum dus ook een week langer om te betalen.

Badge +3

@Robert B Het aanmaningsproces voor NS Flex is dezelfde als een klassiek abonnement. Heb je misschien voorbeelden voor me waaruit blijkt dat dit niet zo is? Dan kan ik dit gaan aankaarten hier, want dat is niet de bedoeling. :)

Zie bijvoorbeeld (en er zijn veel meer soortgelijke reacties vanuit de NS) het gemarkeerde antwoord van Jouke in dit topic.

Daar wordt gesproken over 25 dagen maar je moet ook rekening houden met een dag of twee voordat een (handmatig) overgemaakt bedrag bij de NS binnen is. Vandaar dat ik zei dat een week of drie wel een (veilig) maximum is.

Overigens staat in de eerste herinnering (of zelfs de mail met de e-accept) al wat dreigende taal over beëindiging van je Flex abonnement en verdere afhandeling door een incassobureau, maar je krijgt in praktijk nog een tweede herinnering en wellicht nog een laatste die je dan binnnen twee dagen moet voldoen.

@Robert B Ik heb inderdaad vandaag (3 dagen nadat ik de incasso heb gestorneerd) een mail ontvangen met de zogenoemde “dreigende taal”, haha. 

In de mail staat als volgt:

Betaal tijdig – voorkom extra kosten en abonnementsbeëindiging 
Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 21 januari 2020 dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd. 

Ik heb zojuist voor de extra zekerheid (ik ging al uit van de antwoorden gegeven op dit topic) nog even gebeld met de klantenservice, mevrouw gaf hier aan dat volgens de financiële afdeling ik het bedrag wel echt vóór 6 februari overgemaakt moet hebben, anders wordt het incassobureau ingeschakeld. Ik raakte lichtelijk in paniek toen ik de betaaldatum van 21 januari zag, aangezien ik er wel vanuit ging dat een tweede herinnering als brief met acceptgiro zou worden uitgestuurd.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Ik heb inderdaad vandaag (3 dagen nadat ik de incasso heb gestorneerd) een mail ontvangen met de zogenoemde “dreigende taal”, haha. 

In de mail staat als volgt:

Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 21 januari 2020 dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd. 

Ik heb zojuist voor de extra zekerheid (ik ging al uit van de antwoorden gegeven op dit topic) nog even gebeld met de klantenservice, mevrouw gaf hier aan dat volgens de financiële afdeling ik het bedrag wel echt vóór 6 februari overgemaakt moet hebben, anders wordt het incassobureau ingeschakeld. Ik raakte lichtelijk in paniek toen ik de betaaldatum van 21 januari zag, aangezien ik er wel vanuit ging dat een tweede herinnering als brief met acceptgiro zou worden uitgestuurd.

Lijkt mij wel zaak om het niet aan te laten komen op 6 februari maar zo spoedig mogelijk te betalen.

Badge +3

Lijkt mij wel zaak om het niet aan te laten komen op 6 februari maar zo spoedig mogelijk te betalen.

Wees wijs inderdaad en laat desnoods iemand anders het voorschieten.

Helaas is het ‘tikkie’ (de e-accept) van de NS maar een week geldig.

Storneren is overigens nooit een goed idee, want daar raken allerlei systemen van in de war, niet alleen bij de NS.. :rofl:

Mijn bank heeft de incasso ge-storneerd lees ik in een mail die ik op 18-01-2020 kreeg van de NS. Deze mail is een eaccept mail.

Daarin staat het volgende:

Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 23 januari 2020 dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd.

Als ik goed lees dan dien ik voor de 23e dus uiterlijk de 22e dit bedrag te voldoen. Dat betekent dat ik vanaf het ontvangen van de mail totdat mijn abonnement wordt beëindigd maar 5 dagen krijg om te betalen.

Vanwege de dure decembermaand en diverse afschrijvingen die maar eenmaal per jaar aan het begin van het jaar plaatsvinden heb ik momenteel niet de mogelijkheid dit voor die datum te voldoen. De eerstvolgende mogelijkheid is op 26-01-2020 wanneer mijn salaris weer wordt overgemaakt. 

Kan iemand mij vertellen of bovenstaande informatie van de NS juist is? Omdat ik elders lees in dit topic dat er een tweede herinnering komt.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn bank heeft de incasso ge-storneerd lees ik in een mail die ik op 18-01-2020 kreeg van de NS. Deze mail is een eaccept mail.

Daarin staat het volgende:

Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 23 januari 2020 dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd.

Als ik goed lees dan dien ik voor de 23e dus uiterlijk de 22e dit bedrag te voldoen. Dat betekent dat ik vanaf het ontvangen van de mail totdat mijn abonnement wordt beëindigd maar 5 dagen krijg om te betalen.

Vanwege de dure decembermaand en diverse afschrijvingen die maar eenmaal per jaar aan het begin van het jaar plaatsvinden heb ik momenteel niet de mogelijkheid dit voor die datum te voldoen. De eerstvolgende mogelijkheid is op 26-01-2020 wanneer mijn salaris weer wordt overgemaakt. 

Kan iemand mij vertellen of bovenstaande informatie van de NS juist is? Omdat ik elders lees in dit topic dat er een tweede herinnering komt.

Heeft u het beste antwoord gelezen? Daar staat het antwoord op uw vraag. Maar het beste kunt u zo snel mogelijk betalen. Aan een dure decembermaand heeft NS geen boodschap. U heeft een contract met betalingsverplichting.

Reputatie 6
Badge +2

@Twarres  De informatie in de e-mail van NS is onjuist. Bij het uitblijven van een betaling voor 23 januari wordt het abonnement niet beëindigd en er wordt ook geen incassobureau ingeschakeld.

In plaats daarvan krijgt u een brief met een acceptgiro (zonder extra kosten), u heeft dan 14 dagen om die te betalen. Zolang u deze betaalt is er niets aan de hand. U kunt in de tussentijd uw Flex ook gewoon blijven gebruiken.

@Twarres  De informatie in de e-mail van NS is onjuist. Bij het uitblijven van een betaling voor 23 januari wordt het abonnement niet beëindigd en er wordt ook geen incassobureau ingeschakeld.

In plaats daarvan krijgt u een brief met een acceptgiro (zonder extra kosten), u heeft dan 14 dagen om die te betalen. Zolang u deze betaalt is er niets aan de hand. U kunt in de tussentijd uw Flex ook gewoon blijven gebruiken.

Dank voor uw antwoord. 

Reageer