beantwoord

NS Flex, invoering

• 5 november 2019
  • 13 reacties
  • 196 Bekeken

Goedenavond. Ik ontvang vandaag een e-mail dat mijn abonnement per eind 2020 verdwijnt. Nu reis is voor 133 euro per maand (zelfs eerste klas) naar mijn werk en kinderen. Dat (voordeel) verdwijnt dus. Ik ben wellicht straks veel meer kwijt, daar ik per week meestal 4 x of zelfs 6x per week reis. Zowel in de week als in weekend. Meestal dus in de Daluren. 

Wat is dan mijn alternatief ? 

Ik ben bijna genoodzaakt om weer een (betere) auto aan te schaffen.

icon

Beste antwoord door Laura NS 5 november 2019, 20:23

Hoi vladimir, wat voor abonnement heb je nu?

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi vladimir, wat voor abonnement heb je nu?

Badge +3

Dal Vrij 1e klas is gewoon verkrijgbaar in een NS Flex-variant, nu nog een euro per maand duurder maar vanaf 1 januari voor precies dezelfde prijs als het klassieke Dal Vrij-abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de prijs te zien een klassiek 1e klas Dal Vrij abonnement. Dat wordt omgezet naar Flex Dal Vrij tegen dezelfde voorwaarden.

Precies, dezelfde komt ervoor terug met dezelfde voorwaarden, alleen een andere naam en met facturatie van al je reizen, ook buiten de daluren. :)

Bedankt voor jullie informatie in deze. Super zeg. Fijne dag.

Reputatie 6

In aanvulling hierop: ik heb ook het klassieke Dal Vrij 1e klas en heb eigenlijk geen behoefte aan Flex want het gaat prima zoals het is wat mij betreft en zie er geen wezenlijk voordeel in. Maar het wordt nu gewoon verplicht. Nou ja, dan is het maar zo. Ik moet echter gewoon saldo blijven opladen voor het reizen met de bus (niet automatisch, ik heb graag zelf controle erover).Wat me niet duidelijk is: wordt in 2021die enkele keer dat ik in de spits bij NS incheck, het saldo aangesproken op de chipkaart of wordt dit achteraf gefactureerd? Ik wil namelijk graag het eerste behouden (= direct betalen). Of heb je daar geen keuze in met dat Flex? 

Verder heeft mijn partner het Bijabonnement, dat wordt dan automatisch ook Flex neem ik aan.

Hoi Rene74,

Zolang op jouw kaart NS Flex staat zal het saldo nooit worden aangesproken. Er is immers, als het goed is, geen saldo meer.

Reputatie 6

@Danny NS

Er staat toch saldo voor de bus op? Of wordt dat bij incheck met Flex bij NS buiten beschouwing gelaten?

Reputatie 7

Alles is op factuur, ook bus tram en metro. Er is geen saldo nodig op de kaart, het zal ook niet worden gebruikt.

Reputatie 7
Badge +3

Nu wordt wanneer je overstapt van klassiek naar Flex het saldo wat nog op de kaart teruggestort/verrekend met de Flex factuur waardoor je dus geen saldo meer op de kaart hebt. Zal bij overgaan naar Flex in 2021 neem ik aan ook zo zijn. Je hebt daar dus geen keuze in, tenzij je een 2e niet-Flex kaart hebt alleen voor bus/tram/metro.

@Rene74 ik zie dat Slidestops en Momo mij al voor waren. Kan je hiermee uit de voeten?

Reputatie 6

Oke. Nooit geweten dat je met Flex ook achteraf betaald voor alle overig OV. Niet fijn. Gewoon direct afrekenen bij een spitsreis en in de bus vind ik het prettigst maar kan dus gewoon niet meer als je vastzit aan Dalvrij. Dat wordt dan denk ik een aparte chipkaart aanschaffen helaas!

Bedankt voor de snelle reacties!

Badge +3

Bijabonnementen in de huidige vorm gaan verdwijnen. NS onderzoekt nieuwe mogelijkheden waarmee gezinsleden voordelig kunnen reizen. Als die mogelijkheden er nog niet zijn op het moment dat de bijabonnementen verdwijnen, dan zal NS de klanten die nu gebruikmaken van een bijabonnement tot 1 januari 2022 dezelfde korting geven op een vergelijkbaar NS Flex-abonnement.

In de adviesaanvraag en het besluit wordt uitgebreid gesproken over de problemen die reizigers nu ervaren bij de combinatie NS Flex met een regionaal abonnement voor bus, tram en metro. Het moet mogelijk worden om alleen Reizen op Rekening Trein op de kaart te laden en voor bus, tram en metro op saldo, of een regionaal abonnement, te gaan reizen. Bij de bestelling van NS Flex zou gecontroleerd moeten worden of er al een regionaal abonnement op de kaart staat en dan zou Reizen op Rekening Bus Tram Metro niet worden geladen. Ook de situatie waarbij NS Flex eerst wordt geladen en later een regionaal abonnement voor bus, tram en metro wordt meegenomen bij de uitwerking hiervan.

Reageer