Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3

Je hebt gelijk. Er is gewoon de juiste prijs voor die rit met die bus berekend, alleen niet via Flex maar van het saldo. Voor een keertje geen probleem lijkt me, maar het was wel even puzzelen waar het door kwam.

Blijkbaar zit er in ritten met die U-OV nachtbussen automatisch een soort toeslag (dat zal dan €4 per rit zijn) verwerkt, en gaat dat helemaal buiten Flex om. Bij Watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart kunt betalen hetzelfde. Flex wordt niet aangesproken dus je reist op saldo.

Had die persoon een bus eerder genomen (Syntus i.p.v. U-OV) dan was er geen probleem geweest en had hij (via Flex) gewoon de normale € 2,08 betaald.

Ik ga ervan uit dat dit probleem zeker nog onder de aandacht ligt bij ons, maar uiteindelijk lijkt me dit wel iets wat door de betreffende vervoerder in hun apparatuur moet worden opgelost. Ik zal het in ieder geval voor de zekerheid nogmaals doorsturen.

Wat betreft restitutie snap ik even niet zo goed wat wij zouden moeten restitueren. Als iemand een kortingsproduct heeft voor dat busvervoer dan is het juist de bedoeling dat er op saldo gereisd wordt. Als er geen kortingsproduct is en het reizen op saldo dus een fout, dan zou er geen verschil in prijs moeten zijn, gezien het via Flex ook vol tarief wordt gefactureerd.
Badge +3
Bij deze nog maar eens een bevestiging van het probleem dat bij sommige (nacht)bussen het saldo aangesproken wordt terwijl men Flex heeft. In dit geval was het U-OV Nachtbus 428.

Bij de Syntus Nachtbus N2 (zelfde haltes, vertrekt 20 minuten eerder) speelt het probleem niet, dan betaal je gewoon € 2,08 en wordt het door Flex verwerkt.

Gaat dit nog opgelost worden, want het roept natuurlijk de nodige vragen op, en U-OV verwijst naar Syntus en andersom. Kan deze persoon ook bij de NS (want Flex) terecht voor restitutie?


Bron: https://twitter.com/Dimontje/status/1163144354304802817
Badge +3
Er wordt gewerkt aan Flex 'gezinsabonnementen' maar wat dat precies gaat inhouden en wanneer die er komen is nog onbekend.
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.


Excuus, bedoelde Altijd Vrij (aangepast in m’n post).
Badge +3
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.
Is er al bekend wanneer het mogelijk is om bijabonnementen af te sluiten icm NS Flex? Vanaf volgend jaar zullen m’n vrouw en ik beide een altijdvrij abo moeten afsluiten maar wanneer we er eentje als bijabo kunnen nemen scheelt dat aanzienlijk in de kosten. Of moeten we dan toch weer een ‘klassiek’ abonnement nemen?
@Momo en @gekke_henkie jullie zijn inderdaad helaas niet de enige die hier mee te kampen hebben. Daarom hoop ik dan ook zo snel mogelijk met een antwoord te komen.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Ruben, dan wacht ik dit af en neem nog geen contact op met de klantenservice. Ik ben in ieder geval niet de enige met dit issue.
Rueben,

En dan kan Laura bij mij ook kijken waar het mis gaat. https://community.ns.nl/ns-flex-60/nieuwe-factuurdatum-bij-wijziging-ns-flex-59380/index2.html#post405038
Hey @Momo, we zijn er inderdaad mee bezig om te achterhalen wat er nou voor zorgt dat er geen abonnementskosten op je NS Flex factuur komt te staan. Ik hoop dan ook dat het snel opgelost is en als we meer weten kom je dat vanzelfsprekend hier te weten. Wel mijn excuses voor het ongemak!
Reputatie 7
Badge +3
Bij mij stond er eerst dat de factuur de 15e zou komen, wat ook klopt wat vandaag had ik de mail en factuurdatum van de factuur is ook 15 augustus. Dat het nu naar verwacht 14 september is verontrust mij niet zo, wel dat het Dalvoordeel abonnement niet gefactureerd is met de huidige factuur.
Maar dat schijnt een algemeen issue zo te zien, nummer 3 met het zelfde issue heeft zich al gemeld.

Misschien kan @Emma NS of een andere moderator dit even doorzetten.
Badge +3
Bij mij staat er altijd 'naar verwachting de 8e' maar dan komt hij (rond de 11e) met als datum de 9e in Facturen te staan. Dat kan die ene dag wel verklaren.

Denk dat we even moeten afwachten of Tochjo inderdaad een factuur krijgt rond de 24e. Kan goed zijn dat die gewoon de 6e/7e komt, met dan 1½ maand aan abonnementskosten.
Reputatie 7
Badge +3
Hier een zelfde issue als bij Tochjo, kosten voor Dalvoordeel abonnement staan niet op de nieuwste factuur.

Factuur van 15 augustus:



Factuur van 15 juli:



Kaart is beide gevallen dezelfde (dus kan niet te maken met kaartvernieuwing), factuurdatum eerstvolgende factuur is naar verwachting 14 september (is dan 1 dag eerder).
Reputatie 2
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Even klantenservice bellen zou ik zeggen, misschien kunnen hun het verklaren 😊
Reputatie 2
Jammer dat het niet in combinatie kan met het studentenreisproduct
Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Badge +3
Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Leg ik nog even een deel van mijn meest recente factuur aan je voor:


Ter vergelijking dat deel van de factuur van een maand eerder:


Daar loopt dus iets nog niet helemaal soepel.

Ik ben net terug van een week vakantie en heb daarom nog niet gereisd met mijn nieuwe kaart in de nieuwe factuurperiode. Omdat alle reizen die ik met de nieuwe kaart gemaakt heb in de vorige factuurperiode wel correct zijn verwerkt (dat wil zeggen, met ritprijs 0,00 euro en 1e klas in de daluren), neem ik aan dat het hier gaat om een administratieve fout en dat ik zonder problemen kan blijven reizen. Maar ik zou het wel op prijs stellen als dit snel wordt gecorrigeerd, zodat ik niet over een tijdje een groot bedrag aan achterstallige abonnementskosten moet betalen.

Gezien Denice vanaf morgen met zwangerschapsverlof is, zou een andere moderator hier even achteraan willen gaan?

Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.
Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!


Bij het aanleveren van je pasfoto bij het aanvragen van je kaart in het verleden geef je aan of NS en of TLS je pasfoto mag bewaren. Als je deze vraag met ja beantwoord zullen we je pasfoto bij een eventuele vernieuwing hergebruiken.
Reputatie 6
Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.


Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!
Badge +3
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Dank voor het uitzoeken. Ik kan me voorstellen dat deze situatie over het hoofd gezien is bij de ontwikkeling van NS Flex, dus mooi dat men daar nu van op de hoogte is en het probleem kan verhelpen in toekomstige gevallen. Na die ene dag staan bij alle reizen weer de correcte bedragen, ook bij de reizen die ik sinds 1 juli maakte, met mijn nieuwe kaart.

Ook bedankt voor de correctie van de factuur!
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
@Tochjo, tot op heden nog geen verklaring ontvangen wat betreft jouw raadselachtige transacties. Ik heb opnieuw een reminder gestuurd!
Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken.


Inderdaad. En of een persoon na het inchecken meteen de trein genomen heeft of nog een klein half uur heeft gewacht. Je kunt dus veel langer over een reis doen zonder een minuut vertraging te hebben opgelopen.
Dit is om meerdere redenen niet mogelijk. Ik ben geen privacygoeroe, maar als ik me niet vergis is het niet zomaar toegestaan om alle transacties automatisch te beoordelen en analyseren op mogelijke vertraging. Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken. In die situatie zou er volgens de transacties wel een vertraging zijn geweest, terwijl dit in de realiteit niet het geval was. Er is daarnaast nog een groot aantal andere scenarios te bedenken waarbij die transacties de werkelijkheid van de reis niet correct weergeven.

Dit alles gecombineerd leidt ertoe dat er handmatig moet worden aangeven dat er vertraging opgelopen zou zijn.

Reageer