Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156720 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3
How would it exactly work for the 6 weeks example? Would I only pay for half a month of Dal Vrij?
And how does NS Flex work with for example buses?

If you need 6 weeks, you will pay for the 2nd month in advance, but will be credited for unused days in the next monthly invoice.

Buses are at full/regular fare, but no need for balance on your card anymore. You will be invoiced afterwards (monthly).
Badge +3
@Thom Dat komt omdat alle transacties met Flex uiteindelijk afgehandeld worden door NS. Daarbij kan dus je hele reis door NS gereconstrueerd worden en een prijskaartje aan gehangen.

Een vervoerderswissel met Flex is dus simpelweg een overstap binnen 35 minuten en vervolg van je reis, tegen de voorwaarden van Reizen op Rekening (NS zoekt het tarief en recht op korting/vrij reizen later uit).

Bij klassieke abonnementen (Reizen op Saldo) wordt een vervoerderswissel gezien als een nieuwe incheck bij die andere vervoerder, en dus een nieuwe rit tegen het dan geldende tarief. NS kan dat niet verrekenen met korting (en andersom ook niet). De voorgaande rit bij de ene vervoerder is onbekend bij de andere.

De kosten daarvan worden dan dus afgehandeld door de betreffende vervoerder. Uiteraard tellen wel je tariefeenheden door voor langeafstandskorting, want dat kan wél altijd uitgelezen worden bij de overstap.

Bij klassieke abonnementen zal er dus iets gedaan moeten worden door TLS, om die gegevens uit te wisselen en achteraf de juiste prijs te berekenen. Maar bij Reizen op Saldo is er geen 'achteraf'. Vandaar dus het verschil ;)

NS kan de voorwaarden van Flex wel gelijktrekken aan Reizen op Saldo, maar eigenlijk vind ik het eerlijker hoe het bij Flex gebeurt (omdat het rit-naar-reis principe daar nu wél kan). Zoals je weet kan dat zowel in je voordeel maar óók in je nadeel zijn, overstappen in de spits (of juist buiten de spits). Nu heb je dus die keuze om het in principe altijd in je voordeel te doen (reizen op klassiek abonnement of Flex). Met name met Dal Vrij kan het een boel schelen (vrij reizen of de volle mep betalen in de spits).

Het is maar hoe je het bekijkt, klassieke klanten die benadeeld worden of Flex klanten die door de vernieuwing/verandering voordeliger uit zijn of andere nieuwe mogelijkheden hebben.

Ik vergelijk het maar met vroeger rijden in een oude auto die Super 98 benzine nodig had, of nieuwere auto's die genoegen nemen met het (goedkopere) Euro 95. Of met een oudere diesel niet meer de binnenstad of milieuzone in mogen... Maar (om het met trein te vergelijken) nog wel met die oude/duurdere auto in de middagspits korting krijgen 😉
Krijg je ook 40% kortoig in de daaluren en weekends in de tram met de NS FLEX ABBONNEMENT voor €5 per maand?
Reputatie 6
Badge +2
@Thom Dat komt omdat alle transacties met Flex uiteindelijk afgehandeld worden door NS. Daarbij kan dus je hele reis door NS gereconstrueerd worden en een prijskaartje aan gehangen.

Een vervoerderswissel met Flex is dus simpelweg een overstap binnen 35 minuten en vervolg van je reis, tegen de voorwaarden van Reizen op Rekening (NS zoekt het tarief en recht op korting/vrij reizen later uit).

Bij klassieke abonnementen (Reizen op Saldo) wordt een vervoerderswissel gezien als een nieuwe incheck bij die andere vervoerder, en dus een nieuwe rit tegen het dan geldende tarief. NS kan dat niet verrekenen met korting (en andersom ook niet). De voorgaande rit bij de ene vervoerder is onbekend bij de andere.

De kosten daarvan worden dan dus afgehandeld door de betreffende vervoerder. Uiteraard tellen wel je tariefeenheden door voor langeafstandskorting, want dat kan wél altijd uitgelezen worden bij de overstap.

Bij klassieke abonnementen zal er dus iets gedaan moeten worden door TLS, om die gegevens uit te wisselen en achteraf de juiste prijs te berekenen. Maar bij Reizen op Saldo is er geen 'achteraf'. Vandaar dus het verschil ;)

201902 9 20:19
Ik begrijp je redenering niet. Bij klassieke abonnementen wordt al doorgegeven met welke korting is gereisd, die korting kan gewoon overgenomen worden.
Badge +3
Nee, met NS Flex Dal Voordeel krijgt u alleen korting in treinen.
Badge +3

Als dat zo is, waarom is er dan ooit voor gekozen om het een nieuwe reis/rit te maken -met behoud van langeafstandskorting als enige parameter- (dus niet die korting) bij klassieke abonnementen?

En waarom doet NS bij Flex (tijdstip eerste incheck is bekend) dan niet precies hetzelfde?

Voordeel voor de reiziger (omdat het kán, maar dus ook in jouw nadeel) of gewoon onderweg naar single incheck en je hele reis maken tegen het tarief van de incheck?

Badge +3

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Aan een oud VDU zal weinig meer veranderen, net als Dal Voordeel op saldo dat nog gewoon verkrijgbaar is (en zal blijven).

Voor Weekend Vrij is het verschil met Flex vrij klein. Klassewissel voor een dag is meestal duurder (i.p.v. €5 per dag bij een automaat), maar voor €6 heb je tot wel vijf hele weekenden 1e klas.

De Flex versie met seniorenkorting (65+) is er inmiddels ook al, voor Weekend/Dal Vrij e.d.

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.

Ik heb met mijn ov aangemeld voor ns flex. Met 40%korting voor 5,-per maand. Via mijn rekening 5,- betaald ging vandaag in. Stond troenstrak op station en kon dus gewoon kaartjes zonder korting kopen omdat er geen flex of 40%op me ov staat. Maar wel 5,- van me rekening afgeschreven. Hoe kan dit?
Badge +3
Daarom zei ik reis/rit, en nu snap ik het ook niet meer precies.

Het is bij Reizen op Saldo echt een nieuwe incheck dus (de vorige rit heb je dan afgerekend) en hooguit staan er nog gereisde TE plus een uitchecktijd van die vorige reis op je kaart, als (zichtbare) info voor die andere vervoerder, toch?

Dat is wel handig als we het over privacy en zo gaan hebben. Die andere vervoerder hoeft niet te weten waar ik vandaan kom, tenslotte! Bij Flex heb je die privacy al totaal opgegeven, en weten ze alles! In jouw voor/nadeel als het om spits/dal of andersom gaat dus...

Mijn eigen test (zonder Flex uiteraard) van enige tijd geleden met overstap NS-NS hieronder. Die ken je, en is al eerder besproken meen ik.

Als dat naar een andere vervoeder was betekent dat simpelweg dus geen korting meer, want de CiCo apparatuur van die andere vervoeder kent heel de voorafgaande rit met NS (terecht) niet, zelfs al staan die paaltjes gebroederlijk (dat woord bestaat niet, maar goed) naast elkaar en zitten er een maar paar seconden tussen je uit- en incheck.

Ik was in dit geval even naar de McDonalds op Hoog Catharijne gelopen, want gratis WC... :D

Badge +3
Abonnementen die worden besteld voor op een al bestaande persoonlijke OV-chipkaart moeten bij een kaartautomaat nog op die OV-chipkaart geladen worden. Als het goed is, hebt u daarover ook een mail ontvangen met instructies. Het lijkt erop dat dit niet (goed) is gebeurd.

Voorafgaand aan uw volgende reis moet u daarom het abonnement op uw kaart laden. Dat kan bij een kaartautomaat door de kaart voor de lezer te houden en te kiezen voor Ophalen bestelling. Volg daarna de instructies op het scherm.

Verder zou ik even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om het prijsverschil tussen de ritprijs met korting en de ritprijs vol tarief terug te vragen. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Ik ga het voor jullie uitzoeken Thom & Robert B, zodra ik meer te weten ben gekomen geef ik jullie een update! 🙂
Hoi als ik NS Flex aanschaf kan ik daar ook mee met ariva treinen en buizen reizen? En de q buzz?
Onze reizigers kunnen op een aantal manieren hun kosten inzien Thom & Robert B. Allereerst kan men vooraf in de reisplanner kijken wat de reis zal kosten, achteraf is de prijs terug te vinden in het Mijn NS account. Omdat de prijs bepaald wordt in NS-administratie is het niet mogelijk om de prijs van de rit te tonen bij het uitchecken. Mochten hier nog aanvullende vragen over zijn, lees ik dat graag! 🙂
Reputatie 1

Ik ben ook overgestapt naar Flex was in bezit van een jaar dal abonnement (dacht nog als dat maar goed gaat) maar alles verliep prima ook op mijn NS alles in orde ook al gereisd en facturen betaald, tot ik tot mijn verbazing een paar keer een aanmaning kreeg van mijn jaar abonnement terwijl ik nog restitutie van het vorige jaar zou krijgen. Heb gebeld met de klantenservice tot mijn verbazing werd mij medegedeeld dat ik eerst even 52 euro moet betalen (ik zou dat dan binnen 30 dagen terugontvangen YES) waarom zoveel rompslomp eerst betalen dan terugbetalen terwijl ze ook gewoon op 0 kunnen zetten. Sorry ik ga dat niet doen. Heb al spijt van mijn overstap had gewoon naar mijn gevoel moeten luisteren. Overstappen lijkt simpel (ja op het perron) maar niet voor de NS zelf.

Reputatie 7
Badge +4
Geen probleem. U mag in bus, tram en metro met Flex. Neem wel kennis van de voorwaarden.

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.


https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten
Badge +3
Dank, maar geen antwoord op de vraag waarom NS ervoor gekozen heeft om een overstap naar een andere vervoerder bij spits/dal of andersom totaal anders te berekenen bij Flex dan bij de klassieke abonnementen.

De vermoedens hebben we natuurlijk al (omdat het nu kán bij Flex, die transparante overstap, geheel volgens het rit-naar-reis principe) maar het kan dus ook nadelig zijn (incheck in spits, overstap in daluren).

Met name op vrijdagavond met Weekend Vrij is dit nogal een probleem voor mensen met Flex die dat (nog) niet weten, en gewend zijn gewoon na die overstap na 18:30 vrij te reizen. Nu maakt dat het verschil tussen voltarief en vrij reizen!

Het ligt dus aan je reisgedrag of een (hetzelfde!) klassiek of Flex abonnement (Dal Voordeel/Vrij, Weekend Vrij) het gunstigst is, en dat zou eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn, toch?

En bij Flex kan je ook niet meer de trucjes uithalen zoals bij klassieke abonnementen om korting of vrij reizen te forceren na de spits. Je moet dan verplicht eerst 35 minuten ergens uitgecheckt zijn, of aan de slag gaan met e-tickets.

Voor veel reizigers zal deze manier van rekenen overigens wél gunstig zijn, omdat je je dan bij die overstap van vervoerder in de spits niet meer druk hoeft te maken over verlies van je dalurenkorting.

Maar omdat je zegt "check de reisplanner" dan moet daar daar een optie in komen (ook op de website) Wat kost deze reis me (met verschillende vervoerders op tijdstip 😵 als ik reis met een klassiek abonnement, en wat kost het met Flex? Groot verschil soms!

Hoi ellen1962,

Ik had net ook al even in je andere topic gereageerd, maar het is belangrijk om de correspondentie door te lezen. Er staat duidelijk in de bevestigingse-mail dat je de deactivatie van je klassieke abonnement nog dient op te halen. Deze mogen wij er namelijk zelf niet afhalen, omdat de OV-chipkaart niet in ons beheer is. Dat moet dus via een automaat. En we kunnen de teller helaas niet zo makkelijk op 0 zetten, want dit is een automatisch proces waar wij, als klantenservicemedewerker, geen invloed op hebben. 

Aan de hand van de vraag: 'Waarom heeft NS hiervoor gekozen?', heb ik besloten om hier verder in te duiken. Mocht ik het letterlijke antwoord op je vraag weten, zal ik bij je terug komen Robert B.
@Tochjo
Ik heb van de afdeling waar ik jouw signaal heb neergelegd begrepen dat zij verder geen (soort)gelijke signalen hebben ontvangen. Ze willen daarom graag wat meer gegevens ontvangen. Zou je mij via een privébericht je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer willen sturen? Dan kan ik dit doorzetten en eventuele onterechte reiskosten laten corrigeren.
Badge +3
Bericht verstuurd.
Reputatie 1
Ik zou iedereen die dit product overweegt, eerst eens dit topic door te nemen: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Op zich gaat het in veel gevallen niet om heel veel euro's extra, maar ga even na hoeveel moeite en geld het kost om uberhaupt je recht te krijgen...

De NS is helaas geld van eerlijke reizigers aan het stelen...
Reputatie 1

Heb alle aanwijzingen in de mail gedaan de automaat gaf dít ook aan dat mijn webabonnement verviel en flex is geworden, heb ook al gereisd via flex en facturen betaald zou anders niet gaan denk ik.

Zojuist overgestapt naar een ander abonnement binnen ns flex, echter zie ik nu dat deze onmiddellijk in gaat. Dat is niet wat ik wil, mijn verwachting was dat het nieuwe abonnement vanaf de eerste van de maand ingaat. Is dit nu nog terug te draaien? De gehele procedure is absoluut niet transparent. Nergens wordt een overzicht gepresenteerd wat de gevolgen zijn ten aanzien van kosten, ingangsdata, etc.
Reputatie 1

# webabonnement moet dal abonnement zijn.

Reageer