NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
And how does NS Flex work with for example buses?
If you need 6 weeks, you will pay for the 2nd month in advance, but will be credited for unused days in the next monthly invoice.
Buses are at full/regular fare, but no need for balance on your card anymore. You will be invoiced afterwards (monthly).
Een vervoerderswissel met Flex is dus simpelweg een overstap binnen 35 minuten en vervolg van je reis, tegen de voorwaarden van Reizen op Rekening (NS zoekt het tarief en recht op korting/vrij reizen later uit).
Bij klassieke abonnementen (Reizen op Saldo) wordt een vervoerderswissel gezien als een nieuwe incheck bij die andere vervoerder, en dus een nieuwe rit tegen het dan geldende tarief. NS kan dat niet verrekenen met korting (en andersom ook niet). De voorgaande rit bij de ene vervoerder is onbekend bij de andere.
De kosten daarvan worden dan dus afgehandeld door de betreffende vervoerder. Uiteraard tellen wel je tariefeenheden door voor langeafstandskorting, want dat kan wél altijd uitgelezen worden bij de overstap.
Bij klassieke abonnementen zal er dus iets gedaan moeten worden door TLS, om die gegevens uit te wisselen en achteraf de juiste prijs te berekenen. Maar bij Reizen op Saldo is er geen 'achteraf'. Vandaar dus het verschil ;)
NS kan de voorwaarden van Flex wel gelijktrekken aan Reizen op Saldo, maar eigenlijk vind ik het eerlijker hoe het bij Flex gebeurt (omdat het rit-naar-reis principe daar nu wél kan). Zoals je weet kan dat zowel in je voordeel maar óók in je nadeel zijn, overstappen in de spits (of juist buiten de spits). Nu heb je dus die keuze om het in principe altijd in je voordeel te doen (reizen op klassiek abonnement of Flex). Met name met Dal Vrij kan het een boel schelen (vrij reizen of de volle mep betalen in de spits).
Het is maar hoe je het bekijkt, klassieke klanten die benadeeld worden of Flex klanten die door de vernieuwing/verandering voordeliger uit zijn of andere nieuwe mogelijkheden hebben.
Ik vergelijk het maar met vroeger rijden in een oude auto die Super 98 benzine nodig had, of nieuwere auto's die genoegen nemen met het (goedkopere) Euro 95. Of met een oudere diesel niet meer de binnenstad of milieuzone in mogen... Maar (om het met trein te vergelijken) nog wel met die oude/duurdere auto in de middagspits korting krijgen 😉
Een vervoerderswissel met Flex is dus simpelweg een overstap binnen 35 minuten en vervolg van je reis, tegen de voorwaarden van Reizen op Rekening (NS zoekt het tarief en recht op korting/vrij reizen later uit).
Bij klassieke abonnementen (Reizen op Saldo) wordt een vervoerderswissel gezien als een nieuwe incheck bij die andere vervoerder, en dus een nieuwe rit tegen het dan geldende tarief. NS kan dat niet verrekenen met korting (en andersom ook niet). De voorgaande rit bij de ene vervoerder is onbekend bij de andere.
De kosten daarvan worden dan dus afgehandeld door de betreffende vervoerder. Uiteraard tellen wel je tariefeenheden door voor langeafstandskorting, want dat kan wél altijd uitgelezen worden bij de overstap.
Bij klassieke abonnementen zal er dus iets gedaan moeten worden door TLS, om die gegevens uit te wisselen en achteraf de juiste prijs te berekenen. Maar bij Reizen op Saldo is er geen 'achteraf'. Vandaar dus het verschil ;)
201902 9 20:19
Ik begrijp je redenering niet. Bij klassieke abonnementen wordt al doorgegeven met welke korting is gereisd, die korting kan gewoon overgenomen worden.
Als dat zo is, waarom is er dan ooit voor gekozen om het een nieuwe reis/rit te maken -met behoud van langeafstandskorting als enige parameter- (dus niet die korting) bij klassieke abonnementen?
En waarom doet NS bij Flex (tijdstip eerste incheck is bekend) dan niet precies hetzelfde?
Voordeel voor de reiziger (omdat het kán, maar dus ook in jouw nadeel) of gewoon onderweg naar single incheck en je hele reis maken tegen het tarief van de incheck?
ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om
Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.
Aan een oud VDU zal weinig meer veranderen, net als Dal Voordeel op saldo dat nog gewoon verkrijgbaar is (en zal blijven).
Voor Weekend Vrij is het verschil met Flex vrij klein. Klassewissel voor een dag is meestal duurder (i.p.v. €5 per dag bij een automaat), maar voor €6 heb je tot wel vijf hele weekenden 1e klas.
De Flex versie met seniorenkorting (65+) is er inmiddels ook al, voor Weekend/Dal Vrij e.d.
Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.
Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.
Het is bij Reizen op Saldo echt een nieuwe incheck dus (de vorige rit heb je dan afgerekend) en hooguit staan er nog gereisde TE plus een uitchecktijd van die vorige reis op je kaart, als (zichtbare) info voor die andere vervoerder, toch?
Dat is wel handig als we het over privacy en zo gaan hebben. Die andere vervoerder hoeft niet te weten waar ik vandaan kom, tenslotte! Bij Flex heb je die privacy al totaal opgegeven, en weten ze alles! In jouw voor/nadeel als het om spits/dal of andersom gaat dus...
Mijn eigen test (zonder Flex uiteraard) van enige tijd geleden met overstap NS-NS hieronder. Die ken je, en is al eerder besproken meen ik.
Als dat naar een andere vervoeder was betekent dat simpelweg dus geen korting meer, want de CiCo apparatuur van die andere vervoeder kent heel de voorafgaande rit met NS (terecht) niet, zelfs al staan die paaltjes gebroederlijk (dat woord bestaat niet, maar goed) naast elkaar en zitten er een maar paar seconden tussen je uit- en incheck.
Ik was in dit geval even naar de McDonalds op Hoog Catharijne gelopen, want gratis WC... :D
Voorafgaand aan uw volgende reis moet u daarom het abonnement op uw kaart laden. Dat kan bij een kaartautomaat door de kaart voor de lezer te houden en te kiezen voor Ophalen bestelling. Volg daarna de instructies op het scherm.
Verder zou ik even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om het prijsverschil tussen de ritprijs met korting en de ritprijs vol tarief terug te vragen. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Ik ben ook overgestapt naar Flex was in bezit van een jaar dal abonnement (dacht nog als dat maar goed gaat) maar alles verliep prima ook op mijn NS alles in orde ook al gereisd en facturen betaald, tot ik tot mijn verbazing een paar keer een aanmaning kreeg van mijn jaar abonnement terwijl ik nog restitutie van het vorige jaar zou krijgen. Heb gebeld met de klantenservice tot mijn verbazing werd mij medegedeeld dat ik eerst even 52 euro moet betalen (ik zou dat dan binnen 30 dagen terugontvangen YES) waarom zoveel rompslomp eerst betalen dan terugbetalen terwijl ze ook gewoon op 0 kunnen zetten. Sorry ik ga dat niet doen. Heb al spijt van mijn overstap had gewoon naar mijn gevoel moeten luisteren. Overstappen lijkt simpel (ja op het perron) maar niet voor de NS zelf.
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066
https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten
De vermoedens hebben we natuurlijk al (omdat het nu kán bij Flex, die transparante overstap, geheel volgens het rit-naar-reis principe) maar het kan dus ook nadelig zijn (incheck in spits, overstap in daluren).
Met name op vrijdagavond met Weekend Vrij is dit nogal een probleem voor mensen met Flex die dat (nog) niet weten, en gewend zijn gewoon na die overstap na 18:30 vrij te reizen. Nu maakt dat het verschil tussen voltarief en vrij reizen!
Het ligt dus aan je reisgedrag of een (hetzelfde!) klassiek of Flex abonnement (Dal Voordeel/Vrij, Weekend Vrij) het gunstigst is, en dat zou eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn, toch?
En bij Flex kan je ook niet meer de trucjes uithalen zoals bij klassieke abonnementen om korting of vrij reizen te forceren na de spits. Je moet dan verplicht eerst 35 minuten ergens uitgecheckt zijn, of aan de slag gaan met e-tickets.
Voor veel reizigers zal deze manier van rekenen overigens wél gunstig zijn, omdat je je dan bij die overstap van vervoerder in de spits niet meer druk hoeft te maken over verlies van je dalurenkorting.
Maar omdat je zegt "check de reisplanner" dan moet daar daar een optie in komen (ook op de website) Wat kost deze reis me (met verschillende vervoerders op tijdstip 😵 als ik reis met een klassiek abonnement, en wat kost het met Flex? Groot verschil soms!
Hoi ellen1962,
Ik had net ook al even in je andere topic gereageerd, maar het is belangrijk om de correspondentie door te lezen. Er staat duidelijk in de bevestigingse-mail dat je de deactivatie van je klassieke abonnement nog dient op te halen. Deze mogen wij er namelijk zelf niet afhalen, omdat de OV-chipkaart niet in ons beheer is. Dat moet dus via een automaat. En we kunnen de teller helaas niet zo makkelijk op 0 zetten, want dit is een automatisch proces waar wij, als klantenservicemedewerker, geen invloed op hebben.
Ik heb van de afdeling waar ik jouw signaal heb neergelegd begrepen dat zij verder geen (soort)gelijke signalen hebben ontvangen. Ze willen daarom graag wat meer gegevens ontvangen. Zou je mij via een privébericht je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer willen sturen? Dan kan ik dit doorzetten en eventuele onterechte reiskosten laten corrigeren.
Op zich gaat het in veel gevallen niet om heel veel euro's extra, maar ga even na hoeveel moeite en geld het kost om uberhaupt je recht te krijgen...
De NS is helaas geld van eerlijke reizigers aan het stelen...
Heb alle aanwijzingen in de mail gedaan de automaat gaf dít ook aan dat mijn webabonnement verviel en flex is geworden, heb ook al gereisd via flex en facturen betaald zou anders niet gaan denk ik.
# webabonnement moet dal abonnement zijn.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.