NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Het per direct in laten gaan heeft dus zijn voordelen, en voorkomt ook situaties waarbij je het op datum X zou in willen laten gaan en dan bijv. ziek wordt of het om een andere reden niet meer nodig zou hebben. Net als met e-tickets (lang) vooraf verzilveren kan dat tot problemen leiden.
Waarom was je verwachting dat zoiets per de 1e van de maand zou zijn? Dat was bij klassieke abonnementen namelijk ook niet noodzakelijk het geval, dan was het bijv. altijd per de 8e of 25e van de maand.
Via de klantenservice zal het wel terug te draaien zijn, zolang je nog niet gereisd hebt op je huidige abonnement.
Een wijziging vooruit inplannen is wel een veel gehoorde wens, dus wellicht komt dat nog, met misschien een optie om die wijziging vóór die datum nog in te trekken (wat bij e-tickets natuurlijk niet zomaar kan, maar bij Flex technisch mogelijk zou zijn).
Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..
In mijn NS was alles goed gegaan op de dag dat ik bij de automaat was geweest werd ook mijn jaar abonnement verwijderd van mijn gegevens, dus dan is er iets mis denk ik.
Bedankt voor je suggestie, iMark. Dit betreft een oudere pagina die we voor nu tijdelijk live hebben gezet, zodat we in de tijd dat we werken aan een nieuwe vertaalde pagina, toch Engelse informatie kunnen aanbieden.
Waar blijft het traject abonnement waarin je aangeeft hoeveel dagen in de week je ermee wilt reizen?
Met al die mensen die flexibel de helft thuis blijven werken zou het toch wel fijn zijn als de NS ook echt flexibeler wordt qua type abonnementen en niet alleen qua regelmatig wisselen van abonnementsvorm. De kosten hoeven echt niet linear verlaagd te worden, maar een klein beetje optie tot downscaling zou leuk zijn.
Nu reis ik zonder abonnements kosten en betaal ik de hoofdprijs qua treinvervoer. Een altijd voordeel abonnement scheelt me echter maar 3 euro per maand gebaseerd op 2 dagen in de week naar kantoor...
Helaas telefonisch en via Facebook nog niet veel geluk gehad vanwege de drukte.
Vanmorgen probeerde ik mijn NS Flex abonnement op te halen bij een kaart automaat. Hier kreeg ik een bericht dat er geen bestelling klaar stond en met de busreis is er wel gewoon saldo van mijn OV-kaart gehaald. Bij een hulpdesk konden zij mij ook niet helpen aangezien er staat dat hij geactiveerd was maar er geen bestelling klaar stond.
Ik heb drie mailtjes ontvangen: activeer uw NS-Account, Bevestiging NS Flex bestelling & Ophalen NS Flex bestelling.
Momenteel heb ik geen mogelijkheid om saldo op mijn OV-chipkaart te zetten en hierom heb ik vandaag voor 5 uur dit abonnement wel nodig.
Joelle
Het laatste deel van mijn vorige reactie (vooruit inplannen) zie ik als volgt voor me:
Vorige week heb ik bij de tandarts/mondhygiëniste een vervolgafspraak gepland voor 19 juni. Enkele dagen daarvoor krijg ik per e-mail en SMS een reminder over die afspraak, en als het mij dan toch niet uitkomt kan ik die datum/tijd nog aanpassen, tot 24 uur vóór de afspraak en dan maximaal één week opschuiven.
Bij Flex is het natuurlijk niet nodig om dingen maanden vooruit te plannen, maar een paar dagen of een week zou inderdaad wel handig zijn.
Kosten € 0,96 (basistarief). Als je dan binnen 35 minuten een andere bus neemt geen probleem natuurlijk, dan is het een overstap. Maar als je volgende bus pas een uur later gaat...
Dan mag je een formulier gaan invullen. Diegene was al kwaad dat het niet hetzelfde werkte als een station, maar ja een 'buspassage' bestaat niet. 😂
Sorry wat bedoel je precies want met deze reactie kan ik niets. In mijn topic staat niets.
Naar ik begrijp zou er bij een Geld Terug bij Vertraging claim voor een NS Flex reis tegenwoordig ook rekening gehouden moeten worden met de 1e klas. Waarom dit bij jouw niet is gedaan,
Op 17 januari had ik weer vertraging in de daluren met NS Flex Dal Vrij 1e klas. Dag later claim ingediend. Zojuist het bedrag van de ritprijs 2e klas op mijn rekening ontvangen. Reageren op de mail gaat momenteel wat lastig, want die heb ik nog niet gehad. Zal binnenkort wel komen en dan zal ik alsnog reageren.
Hoe dan ook, er wordt dus geen rekening gehouden met de eerste klas en het lijkt me goed als iemand dat even doorgeeft.
Eventueel een extra regel dat wanneer je het op een andere datum wilt laten ingaan dat je dan op die dag de wijziging moet doen.
Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..
Die omschrijving klopte bij mij onlangs ook niet. De prijsopbouw zoals je die ziet is voor 1e klas Dal Vrij, niet Altijd Vrij want dat kost €347 voor 2e klas en €584 voor 1e klas.
Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor en dat zal een pittige zijn want is dan voor pakweg twee maanden (begin december - 5 februari).
Hoi Joelle, en welkom! Ik stuur je even een privébericht, dan gaan we het oplossen.
Let bij de volgende abonnementen op:
- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk. -> Eind 2019 / begin 2020 mogelijk
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> Bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil. -> Dit zal vanaf oktober/ november mogelijk zijn.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex. -> Dit zal medio 2020 mogelijk worden.
Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor...
Dit kan inderdaad het geval zijn. Een factuur wordt inhoudelijk een aantal dagen voor de werkelijke facturatiedatum opgemaakt. Als het abonnement na dát moment nog wordt gewijzigd, dan zal er inhoudelijk (qua bedragen) niets meer veranderen, maar de ‘titel’ wordt wel aangepast naar het product waarnaartoe je het hebt gewijzigd.
Er zullen echter verschillende situaties zijn waarbij meerdere factoren kunnen meespelen. Zonder de volledige factuur en alle informatie in te zien kan ik niet met zekerheid zeggen wat er bij jouw precies aan de hand is, nsfreak2011. Als het volgens jou niet klopt, kun je altijd even contact op nemen met onze Klantenservice.
"Na het bevestigen gaat de wijziging per direct in."
ik heb ns flex aangezet en wil voor werk een declaratie overzicht maken. Dit kan dus niet meer online daar staat alles op 0€. Hoe kan ik dit doen via mijn ns app? Reishistorie inzien resulteert nog niet in een declaratie overview. Of moet ik dat dan handmatig maken? Zou wel vervelend zijn, moet een overzicht meesturen namelijk naar mijn werkgever.
hoor het graag van je
Bij de Syntus Nachtbus N2 (zelfde haltes, vertrekt 20 minuten eerder) speelt het probleem niet, dan betaal je gewoon € 2,08 en wordt het door Flex verwerkt.
Gaat dit nog opgelost worden, want het roept natuurlijk de nodige vragen op, en U-OV verwijst naar Syntus en andersom. Kan deze persoon ook bij de NS (want Flex) terecht voor restitutie?
Bron: https://twitter.com/Dimontje/status/1163144354304802817
Het antwoord hierboven van Tochjo klopt helemaal. Samenreiskorting bestaat (nog) niet binnen NS Flex. Er wordt nog gekeken naar het uitbreiden van de mogelijkheden in de toekomst. Wellicht komt Samenreiskorting ook nog als mogelijke optie.
Ik heb NS Flex Altijd Vrij genomen en heb alleen Onbeperkt reizen in de spits nodig. Waarom moet ik onbeperkt reizen in het weekend en buiten de spits bij dit abonnement nemen? Ik reis niet in het weekend of buiten de spits. Dit kost mij 106 euro per maand extra voor iets dat ik niet ga gebruiken. Bvd.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.