Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3
Een groot voordeel van Flex is dat je wijzigingen niet meer hoeft te bevestigen bij een ophaalpunt, en wijzigingen op elk moment (dus niet steeds per de zoveelste van de maand) doorgevoerd kunnen worden, desnoods halverwege een dag.

Het per direct in laten gaan heeft dus zijn voordelen, en voorkomt ook situaties waarbij je het op datum X zou in willen laten gaan en dan bijv. ziek wordt of het om een andere reden niet meer nodig zou hebben. Net als met e-tickets (lang) vooraf verzilveren kan dat tot problemen leiden.

Waarom was je verwachting dat zoiets per de 1e van de maand zou zijn? Dat was bij klassieke abonnementen namelijk ook niet noodzakelijk het geval, dan was het bijv. altijd per de 8e of 25e van de maand.

Via de klantenservice zal het wel terug te draaien zijn, zolang je nog niet gereisd hebt op je huidige abonnement.

Een wijziging vooruit inplannen is wel een veel gehoorde wens, dus wellicht komt dat nog, met misschien een optie om die wijziging vóór die datum nog in te trekken (wat bij e-tickets natuurlijk niet zomaar kan, maar bij Flex technisch mogelijk zou zijn).
Reputatie 4

Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..

Reputatie 1

In mijn NS was alles goed gegaan op de dag dat ik bij de automaat was geweest werd ook mijn jaar abonnement verwijderd van mijn gegevens, dus dan is er iets mis denk ik.

Ik vind "Engelse pagina" een erg ruim begrip voor deze pagina.
Bedankt voor je suggestie, iMark. Dit betreft een oudere pagina die we voor nu tijdelijk live hebben gezet, zodat we in de tijd dat we werken aan een nieuwe vertaalde pagina, toch Engelse informatie kunnen aanbieden.
Dank je voor je reactie Robert. Ik geef toe dat het mijn foutieve aanname was van het proces. Ik zie ook dat dit enorm veel voordelen heeft, zeker als je het niet elke keer opnieuw hoeft op te halen. Echter, een overzichtsscherm met meer informatie zou voor mij waardevol zijn geweest. En inderdaad een wijzing inplannen ook. Afijn, ik zal contact zoeken met de klantenservice.

Waar blijft het traject abonnement waarin je aangeeft hoeveel dagen in de week je ermee wilt reizen?

Met al die mensen die flexibel de helft thuis blijven werken zou het toch wel fijn zijn als de NS ook echt flexibeler wordt qua type abonnementen en niet alleen qua regelmatig wisselen van abonnementsvorm. De kosten hoeven echt niet linear verlaagd te worden, maar een klein beetje optie tot downscaling zou leuk zijn.

Nu reis ik zonder abonnements kosten en betaal ik de hoofdprijs qua treinvervoer. Een altijd voordeel abonnement scheelt me echter maar 3 euro per maand gebaseerd op 2 dagen in de week naar kantoor...

Goedemorgen,

Helaas telefonisch en via Facebook nog niet veel geluk gehad vanwege de drukte.

Vanmorgen probeerde ik mijn NS Flex abonnement op te halen bij een kaart automaat. Hier kreeg ik een bericht dat er geen bestelling klaar stond en met de busreis is er wel gewoon saldo van mijn OV-kaart gehaald. Bij een hulpdesk konden zij mij ook niet helpen aangezien er staat dat hij geactiveerd was maar er geen bestelling klaar stond.

Ik heb drie mailtjes ontvangen: activeer uw NS-Account, Bevestiging NS Flex bestelling & Ophalen NS Flex bestelling.

Momenteel heb ik geen mogelijkheid om saldo op mijn OV-chipkaart te zetten en hierom heb ik vandaag voor 5 uur dit abonnement wel nodig.

Joelle
Badge +3
Prima!

Het laatste deel van mijn vorige reactie (vooruit inplannen) zie ik als volgt voor me:

Vorige week heb ik bij de tandarts/mondhygiëniste een vervolgafspraak gepland voor 19 juni. Enkele dagen daarvoor krijg ik per e-mail en SMS een reminder over die afspraak, en als het mij dan toch niet uitkomt kan ik die datum/tijd nog aanpassen, tot 24 uur vóór de afspraak en dan maximaal één week opschuiven.

Bij Flex is het natuurlijk niet nodig om dingen maanden vooruit te plannen, maar een paar dagen of een week zou inderdaad wel handig zijn.
Badge +3
Welnee, niet alleen de NS want iemand stapte in een bus maar ging er ook weer uit (naar de WC of in de verkeerde bus gestapt, weet niet meer).

Kosten € 0,96 (basistarief). Als je dan binnen 35 minuten een andere bus neemt geen probleem natuurlijk, dan is het een overstap. Maar als je volgende bus pas een uur later gaat...

Dan mag je een formulier gaan invullen. Diegene was al kwaad dat het niet hetzelfde werkte als een station, maar ja een 'buspassage' bestaat niet. 😂
Reputatie 1

Sorry  wat bedoel je precies want met deze reactie kan ik niets. In mijn topic staat niets.

Badge +3

Naar ik begrijp zou er bij een Geld Terug bij Vertraging claim voor een NS Flex reis tegenwoordig ook rekening gehouden moeten worden met de 1e klas. Waarom dit bij jouw niet is gedaan, @Tochjo, durf ik zo snel niet te zeggen. Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

Op 17 januari had ik weer vertraging in de daluren met NS Flex Dal Vrij 1e klas. Dag later claim ingediend. Zojuist het bedrag van de ritprijs 2e klas op mijn rekening ontvangen. Reageren op de mail gaat momenteel wat lastig, want die heb ik nog niet gehad. Zal binnenkort wel komen en dan zal ik alsnog reageren.

Hoe dan ook, er wordt dus geen rekening gehouden met de eerste klas en het lijkt me goed als iemand dat even doorgeeft.

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf geen Flex dus weet niet wat je ziet, maar het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Eventueel een extra regel dat wanneer je het op een andere datum wilt laten ingaan dat je dan op die dag de wijziging moet doen.
Badge +3

Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..

Die omschrijving klopte bij mij onlangs ook niet. De prijsopbouw zoals je die ziet is voor 1e klas Dal Vrij, niet Altijd Vrij want dat kost €347 voor 2e klas en €584 voor 1e klas.

Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor en dat zal een pittige zijn want is dan voor pakweg twee maanden (begin december - 5 februari).

Vanmorgen probeerde ik mijn NS Flex abonnement op te halen bij een kaart automaat. Hier kreeg ik een bericht dat er geen bestelling klaar stond en met de busreis is er wel gewoon saldo van mijn OV-kaart gehaald. Bij een hulpdesk konden zij mij ook niet helpen aangezien er staat dat hij geactiveerd was maar er geen bestelling klaar stond.
Hoi Joelle, en welkom! Ik stuur je even een privébericht, dan gaan we het oplossen.
Bij de oorspronkelijke communicatie bij het live gaan van NS Flex hebben wij een schatting gedaan waarbij wij te optimistisch waren met de ontwikkelingen van NS Flex. Bij deze de verwachtingen op dit moment vanaf onze kant samen met de verwachtingen die wij oorspronkelijk hadden. Ik heb de wijzigingen cursief gemaakt en zal deze ook in het eerste bericht aanpassen.

Let bij de volgende abonnementen op:

- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk. -> Eind 2019 / begin 2020 mogelijk
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> Bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil. -> Dit zal vanaf oktober/ november mogelijk zijn.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex. -> Dit zal medio 2020 mogelijk worden.

Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor...

Dit kan inderdaad het geval zijn. Een factuur wordt inhoudelijk een aantal dagen voor de werkelijke facturatiedatum opgemaakt. Als het abonnement na dát moment nog wordt gewijzigd, dan zal er inhoudelijk (qua bedragen) niets meer veranderen, maar de ‘titel’ wordt wel aangepast naar het product waarnaartoe je het hebt gewijzigd.

Er zullen echter verschillende situaties zijn waarbij meerdere factoren kunnen meespelen. Zonder de volledige factuur en alle informatie in te zien kan ik niet met zekerheid zeggen wat er bij jouw precies aan de hand is, nsfreak2011. Als het volgens jou niet klopt, kun je altijd even contact op nemen met onze Klantenservice.

Ik heb net flex zonder abbonement aangeschaft mijn vraag is kan ik nog wel samenreiskorting op mijn ov chipkaart laden?
Reputatie 7
Badge +3
Hier zou denk ik best wel een tekst kunnen komen in de trant van:
"Na het bevestigen gaat de wijziging per direct in."
Badge +3
Nee, het is niet mogelijk om Samenreiskorting te laden op een OV-chipkaart waar NS Flex op staat. U kunt bij een kaartautomaat voor 7,50 euro een anonieme OV-chipkaart kopen waar u Samenreiskorting op kunt laden als u met een abonnementhouder wil meereizen. Op die kaart zult u dan naast Samenreiskorting wel saldo moeten laden.
Hi,

ik heb ns flex aangezet en wil voor werk een declaratie overzicht maken. Dit kan dus niet meer online daar staat alles op 0€. Hoe kan ik dit doen via mijn ns app? Reishistorie inzien resulteert nog niet in een declaratie overview. Of moet ik dat dan handmatig maken? Zou wel vervelend zijn, moet een overzicht meesturen namelijk naar mijn werkgever.

hoor het graag van je
Badge +3
Bij deze nog maar eens een bevestiging van het probleem dat bij sommige (nacht)bussen het saldo aangesproken wordt terwijl men Flex heeft. In dit geval was het U-OV Nachtbus 428.

Bij de Syntus Nachtbus N2 (zelfde haltes, vertrekt 20 minuten eerder) speelt het probleem niet, dan betaal je gewoon € 2,08 en wordt het door Flex verwerkt.

Gaat dit nog opgelost worden, want het roept natuurlijk de nodige vragen op, en U-OV verwijst naar Syntus en andersom. Kan deze persoon ook bij de NS (want Flex) terecht voor restitutie?


Bron: https://twitter.com/Dimontje/status/1163144354304802817
Hallo steffens32 en welkom bij de NS community.

Het antwoord hierboven van Tochjo klopt helemaal. Samenreiskorting bestaat (nog) niet binnen NS Flex. Er wordt nog gekeken naar het uitbreiden van de mogelijkheden in de toekomst. Wellicht komt Samenreiskorting ook nog als mogelijke optie.
Badge +3
U kunt een declaratieoverzicht maken via de reishistorie in Mijn NS (de website, niet de app). Daar staan de reizen wel met de prijzen vermeld die ook in rekening gebracht zullen gaan worden. Het kan wel enige dagen duren voordat gemaakte reizen in het overzicht verschijnen.

Ik heb NS Flex Altijd Vrij genomen en heb alleen Onbeperkt reizen in de spits nodig. Waarom moet ik onbeperkt reizen in het weekend en buiten de spits bij dit abonnement nemen? Ik reis niet in het weekend of buiten de spits. Dit kost mij 106 euro per maand extra voor iets dat ik niet ga gebruiken. Bvd.

 

Bedankt voor de reactie kan ik NS flex nog annuleren het is nog niet op mijn ov chipkaart gezet.

Reageer