NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk zal men de keuzedagen ook zo inrichten nadat er een aantal maanden Dalvoordeel zijn verstreken. Het is dan voor senioren wel onhandig. Een jaarabonnement met keuzedagen is dan eenvoudiger te overzien.

Naar ik meen te weten heb je Dalvrij Tochjo. Dit soort dagen zijn voor jou dan natuurlijk niet relevant maar kunnen voor andere abonnementhouders een mooie optie zijn. Het lijkt me wel dat je er een termijn aan moet koppelen als NS, dit kun je moeilijk de eerste maand al weggeven.

Het is een aardige gedachte.
Badge +3
Per mail ontving ik als gebruiker van NS Flex een enquête. Daarin werd mij onder andere gevraagd hoe ik dacht over mogelijke aanvullingen op NS Flex. Eén van de voorgelegde opties was "Flexdagen; de mogelijkheid om vrije reisdagen te kopen. Voor een vaste prijs koopt u 3 dagen waarin u vrij kan reizen in de daluren. Voor 3 dagen betaalt u 39 euro. De reisdagen zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken binnen 6 maanden na aankoop." Dit geeft een idee hoe de flexdagen waarover op dit forum al gesproken is, eruit zouden kunnen komen te zien.
Reputatie 7
Badge +4
Op die ov-chipkaart moet Treinreiziger dan nog wel een Dalvoordeelabonnement zetten als hij, net als met TrajectVrij. 40 procent korting wil hebben. Het TrajectVrijvoordeel op het daarvoor geldende traject wordt niet verrekend met Dalvoordeel, terwijl dat bij TrajectVrij wel het geval is.

Reizen op saldo en reizen op rekening kan nooit op één kaart.
Beste treinreiziger111 en welkom bij de NS Community!
,
Het enige wat je kunt doen, is bij privé reizen een andere OV-chipkaart gebruiken. Als je met een Traject Vrij buiten je traject reist, wordt dat automatisch in rekening gebracht. Er is helaas niet een mogelijkheid om naast dit abonnement te reizen op saldo.
Hoi,

Ik heb een trajectvrij kaart voor mijn werk, maar ik wil graag voor de reizen buiten mijn traject op saldo rijden, in plaat van op rekening. Dan heb ik veel beter zicht op mijn reiskosten in de maand, en hoef ik niet elke maand te schrikken van de rekening🤤. Hoe kan ik dit aanpassen?
Even contact opnemen met de klantenservice, die kunnen hem nog een keer naar de goede mail sturen
hallo !

ik heb iets fout gedaan met het online betalen.
er werd om mijn mail gevraagd alleen heb ik niet goed op gelet en heb ik verkeerde mail, naja verkeerd ik heb het niet goed geschreven. dus nu is het kaartje naar een niet bestaande mail gestuurd, wat ik moet doen 😣
Oke. Dankjewel voor je heldere antwoord. Hopelijk gaat dit in de toekomst veranderen, want het 'Nederlandse ov-systeem' is in tegenstelling tot andere Europese landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland wel vrij complex en duur.
Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?

Het Traject Vrij abonnement is helaas nog niet geschikt als NS Flex variant. Ik durf je nog niet te vertellen wanneer wel!

Bij het Traject Vrij abonnement betaal je de busreizen achteraf omdat NS anders een krediet over bus, tram en metroreizen verstrekt waar NS dit al doet over jouw reizen buiten het traject.
Omdat bij de aanschaf geen kredietcheck gedaan zal worden, heeft NS besloten de BTM reizen niet achteraf te factureren vanwege het te grote financiële risico.
Mijn vrouw heeft zojuist een flex aangevraagd voor 0 euro per maand. Gewoon omdat ze het handig vindt om af en toe te reizen met bus en trein zonder apart saldo te hoeven laden.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Ik heb een traject vrij. Als ik buiten mijn traject reis met de trein, wordt dat bedrag aan het eind van de maand van mijn rekening afgeschreven. Handig. Voor dit soort reizen hoef ik dus geen saldo te laden.

Voor de bus moet ik echter nog steeds bij de supermarkt of elders saldo laden.

Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?

Alvast bedankt
Heeft je vriendin momenteel een abonnement waarvan de kosten van jouw rekening worden afgeschreven, Ous? In dat geval kent ons systeem een verschil tussen contracthouder (rekeninghouder) en de kaarthouder (je vriendin). Dit verschil kent NS Flex niet. De aanvrager van NS Flex is tevens ook de kaarthouder. Omdat je vriendin niet de contracthouder is van het huidige abonnement kan er niet worden overgestapt op NS Flex. Hiervoor dient de contracthouder eerst via onze Klantenservice het huidige abonnement te beëindigen.
Badge +3
Dan hebben jullie een klassiek abonnement, en daarbij kan je vriendin inderdaad kaarthouder zijn, terwijl jijzelf de contracthouder bent.

Dat gaat dus waarschijnlijk om een (goedkoper voor familieleden of partners) bijabonnement.

Bij Flex is dat (nog) niet mogelijk wegens de betalingsverplichtingen (reizen op krediet/rekening) maar er wordt gewerkt aan gezinsabonnementen.

Oh, en voor Flex moet een persooon sowieso 18+ zijn, want minderjarigen mogen geen abonnementen op rekening afsluiten volgens de wet.
Het NSKaart van mijn vriendin en mijn NSKaart zijn gekoppeld aan het zelfde account, en wij kunnen zowel haar email als mijn email gebruiken om in te loggen.
Hi Ous. Welkom bij de Community.

Het is niet mogelijk NS Flex voor iemand anders aan te vragen en/of te betalen. De persoon die gebruik gaat maken van het NS Flex product dient ook de rekeninghouder te zijn en diegene dient dan ook een eigen Mijn NS account te maken met een eigen e-mailadres. Hier komen namelijk ook de facturen van het NS Flex product + reiskosten in te staan. Kortom, als je vriendin gebruik wil maken van NS Flex dient zij dit zelf aan te vragen, een eigen e-mailadres op te geven waar een Mijn NS account mee aangemaakt kan worden en via haar eigen rekening de betaling te verrichten.
Hi

Ik heb al voor mijn NSKaart een NS Flex aangevraagd maar ik kan niet dat voor mijn vriendin aanvragen. Wij hebben twee NSkaartjes en alleen maar een account en dit account is onder mijn naam, daarom als ik voor mijn vriendin NS Flix aanvraag, krijg ik altijd een fout dat ik reeds een actief contract heb. Hoe kunnen we dit probleem oplossen?
Badge +3
U kunt een declaratieoverzicht maken via de reishistorie in Mijn NS (de website, niet de app). Daar staan de reizen wel met de prijzen vermeld die ook in rekening gebracht zullen gaan worden. Het kan wel enige dagen duren voordat gemaakte reizen in het overzicht verschijnen.
Hi,

ik heb ns flex aangezet en wil voor werk een declaratie overzicht maken. Dit kan dus niet meer online daar staat alles op 0€. Hoe kan ik dit doen via mijn ns app? Reishistorie inzien resulteert nog niet in een declaratie overview. Of moet ik dat dan handmatig maken? Zou wel vervelend zijn, moet een overzicht meesturen namelijk naar mijn werkgever.

hoor het graag van je
Reputatie 7
Badge +3
Hier zou denk ik best wel een tekst kunnen komen in de trant van:
"Na het bevestigen gaat de wijziging per direct in."
het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Momo,

Ik heb gisteren mijn Flex-abonnement gewijzigd.

Op het eerste scherm krijg je de verschillende abonnementen met eventuele opties (1ste klas, ...).

Dan krijg je een scherm om te bevestigen. Op dit scherm staat zo weinig dat je de wijziging bijna blind moet bevestigen. Gelukkig kan je nog wel een stap teruggaan.

@NS,

Kan hier effectief een samenvatting van het nieuwe abonnement komen? Met een duidelijker vermelding van een termijn? Dat is wel zo handig.

3 minuten na de wijzigingsaanvraag kreeg ik al een mail dat de wijziging ontvangen was. 9 minuten na de aanvraag kreeg ik de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.

En voor Robert B: na 1 maand kan ik mijn abonnement weer wijzigen. Op 23 maart dus.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf geen Flex dus weet niet wat je ziet, maar het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Eventueel een extra regel dat wanneer je het op een andere datum wilt laten ingaan dat je dan op die dag de wijziging moet doen.
Badge +3
Prima!

Het laatste deel van mijn vorige reactie (vooruit inplannen) zie ik als volgt voor me:

Vorige week heb ik bij de tandarts/mondhygiëniste een vervolgafspraak gepland voor 19 juni. Enkele dagen daarvoor krijg ik per e-mail en SMS een reminder over die afspraak, en als het mij dan toch niet uitkomt kan ik die datum/tijd nog aanpassen, tot 24 uur vóór de afspraak en dan maximaal één week opschuiven.

Bij Flex is het natuurlijk niet nodig om dingen maanden vooruit te plannen, maar een paar dagen of een week zou inderdaad wel handig zijn.
Dank je voor je reactie Robert. Ik geef toe dat het mijn foutieve aanname was van het proces. Ik zie ook dat dit enorm veel voordelen heeft, zeker als je het niet elke keer opnieuw hoeft op te halen. Echter, een overzichtsscherm met meer informatie zou voor mij waardevol zijn geweest. En inderdaad een wijzing inplannen ook. Afijn, ik zal contact zoeken met de klantenservice.
Badge +3
Een groot voordeel van Flex is dat je wijzigingen niet meer hoeft te bevestigen bij een ophaalpunt, en wijzigingen op elk moment (dus niet steeds per de zoveelste van de maand) doorgevoerd kunnen worden, desnoods halverwege een dag.

Het per direct in laten gaan heeft dus zijn voordelen, en voorkomt ook situaties waarbij je het op datum X zou in willen laten gaan en dan bijv. ziek wordt of het om een andere reden niet meer nodig zou hebben. Net als met e-tickets (lang) vooraf verzilveren kan dat tot problemen leiden.

Waarom was je verwachting dat zoiets per de 1e van de maand zou zijn? Dat was bij klassieke abonnementen namelijk ook niet noodzakelijk het geval, dan was het bijv. altijd per de 8e of 25e van de maand.

Via de klantenservice zal het wel terug te draaien zijn, zolang je nog niet gereisd hebt op je huidige abonnement.

Een wijziging vooruit inplannen is wel een veel gehoorde wens, dus wellicht komt dat nog, met misschien een optie om die wijziging vóór die datum nog in te trekken (wat bij e-tickets natuurlijk niet zomaar kan, maar bij Flex technisch mogelijk zou zijn).
Zojuist overgestapt naar een ander abonnement binnen ns flex, echter zie ik nu dat deze onmiddellijk in gaat. Dat is niet wat ik wil, mijn verwachting was dat het nieuwe abonnement vanaf de eerste van de maand ingaat. Is dit nu nog terug te draaien? De gehele procedure is absoluut niet transparent. Nergens wordt een overzicht gepresenteerd wat de gevolgen zijn ten aanzien van kosten, ingangsdata, etc.
Aan de hand van de vraag: 'Waarom heeft NS hiervoor gekozen?', heb ik besloten om hier verder in te duiken. Mocht ik het letterlijke antwoord op je vraag weten, zal ik bij je terug komen Robert B.

Reageer