Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 411 reacties
  • 108317 Bekeken


Toon eerste bericht

411 reacties

Badge +3
Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?
When switching to NS Flex any current subscription will be cancelled.

If you want a month (or longer, e.g. 6 weeks) of Dal Vrij for € 103,- that is entirely possible! A new ov-chipcard is free (starting date is 7 days after the date of purchase/ordering then) and on an existing personal card, the Flex subscription will be active immediately (after confirmation at a pick-up point e.g. supermarket or station).

The costs for the first month is to be paid in advance via iDeal.

Any extra costs (for subsequent months) will be debited monthly. You will get an e-mail a few days in advance, and a (digital) invoice in the Mijn NS dashboard.
Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?
Badge +3
Ik zie in de openingspost wat vreemde dingetjes:

De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen.


Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Wat die laatste twee dingen met elkaar te maken hebben is mij onduidelijk. En het woordje eventuele tweede maand is volgens mij ook niet helemaal van toepassing, omdat je een abonnement pas per ingang van de tweede maand kunt wijzigen. Je betaalt dus altijd die maand, ook al krijg je die later wel weer (deels) vergoed.

En als laatste vraag, werkt het in de trein upgraden (binnen 15 minuten na het inchecken) naar 1e klas al, via de app? En kan dat ook na een overstap (na een zelf gedane of geforceerde uit- en incheck)?

En een puntje nog (via Twitter).. Wanneer komt de Engelse versie op de site?
Badge +3
Het is niet mogelijk om op dezelfde OV-chipkaart waar NS Flex op staat nog een ander abonnement te hebben staan. Bij meerdere abonnementen zal het NS Flex-abonnement altijd voorrang krijgen. Als u voor busreizen een ander abonnement wil gebruiken, dan zult u daar dus inderdaad twee OV-chipkaarten voor nodig hebben als u NS Flex wil gebruiken voor uw reizen per trein.

In de toekomst moet het wel mogelijk worden om NS Flex te combineren met abonnementen voor bus, tram en metro, maar het is nog niet duidelijk wanneer en hoe deze abonnementen eruit zullen zien.
Is het mogelijk om op de chipkaart van NS flex ook een ster abonnement van Keolis te plaatsen waarbij reizen buiten de ster zone achteraf berekend wordt?
Vanmorgen enthousiast Flex besteld maar lees nu reacties dat je met sommige abonnementen ineens 2 kaarten moet hebben (en op die tweede toch weer saldo moet hebben voor als je buiten de zone komt?)
In dat geval zou Flex waardeloos zijn door het gehannes met twee kaarten en de dubbele kosten als ze vernieuwd moeten worden.
Klopt het dat je geen NS Flex Dal abonnement kunt nemen alleen voor doordeweeks? Lijkt me wel handig voor de werkende mensen die buiten de spits willen reizen. Ik zie nu dat alleen Weekend voordeel beschikbaar is voor € 5. Je bent dus verplicht dit abonnement te nemen ook al reis je alleen doordeweeks in Daluren. Ik zou zeggen stel ook een Dal abonnement in voor doordeweeks als je het aantrekkelijk wilt maken.

Al onze abonnementen vind je hier. We hebben geen apart abonnement voor alleen doordeweeks en ik denk ook niet dat dit nog komt. Maar voor 5 euro per maand is het misschien leuk meegenomen dat je ook in de weekenden met korting kunt reizen, mocht je er dan een keer met de trein op uit gaan!
Hoi, ik probeer al een paar uur een abonnement af te sluiten, maar de site geeft aan dat mijn gegevens niet kunnen worden geladen. Ook mijn reishistorie ed zijn niet opvraagbaar. Komt dit omdat de website overbelast is?

Bericht bewerkt:
Tof dat je je aan wil melden! Helaas kampen we met een algemeen technisch probleem waardoor er meerdere systemen uit liggen, waaronder de NS Flex webshop en Mijn NS. Erg vervelend, maar we werken hard om dit zo snel mogelijk op te lossen. Excuses!
Hoi, ik probeer al een paar uur een abonnement af te sluiten, maar de site geeft aan dat mijn gegevens niet kunnen worden geladen. Ook mijn reishistorie ed zijn niet opvraagbaar. Komt dit omdat de website overbelast is?

Groeten,

Jwjw
Klopt het dat je geen NS Flex Dal abonnement kunt nemen alleen voor doordeweeks? Lijkt me wel handig voor de werkende mensen die buiten de spits willen reizen. Ik zie nu dat alleen Weekend voordeel beschikbaar is voor € 5. Je bent dus verplicht dit abonnement te nemen ook al reis je alleen doordeweeks in Daluren. Ik zou zeggen stel ook een Dal abonnement in voor doordeweeks als je het aantrekkelijk wilt maken.
Wordt nu Flex officieel is, de normale klantenservice weer eerste hulp punt voor vragen over Flex? In plaats van wat tot nu toe het geval was, dat iedereen met een vraag maar hier op het forum te rade moest gaan?

De Community blijft het eerste kanaal dat we inzetten, juist omdat we hier makkelijk alle feedback kunnen verzamelen. Iedereen bij onze Klantenservice is echter opgeleid om vragen te beantwoorden. Dus ongeacht het kanaal dat je kiest, wordt je geholpen. Dat is al even het geval, overigens.
Reputatie 7
Badge +3

Ik snap je redenering omtrent de vergelijking met creditcard niet want volgens de wet is ns flex geen lening te minsten nog niet maar een kredietcheck lijkt me ook voor dit product erg overdreven. want ze zullen heus wel ingecalculeerd hebben hoeveel ze hier op kunnen gaan verdienen maar ik vind dit na de zakelijke markt een goede stap naar alternatieve betaal mogelijkheden in het ov

Een creditcard is ook geen lening maar net als NS Flex een product waarmee je op krediet uitgaven kunt doen. Omdat de betaling pas achteraf gebeurt is er dan het risico dat mensen later niet kunnen of willen betalen. Vandaar dat een check op zijn plaats is om te voorkomen dat de wel betalende reiziger uiteindelijk indirect opdraait voor de wanbetaling door notoire wanbetalers zoals nu bij de zorgpremie.

Het risico van dit product is dat het wellicht vooral aangevraagd zal worden door mensen die slecht bij kas zijn en regelmatig geen €20 hebben om vooraf op hun kaart te zetten. En dat is nou net de categorie waarmee je betalingsproblemen kunt verwachten.
Reputatie 4
Wordt nu Flex officieel is, de normale klantenservice weer eerste hulp punt voor vragen over Flex? In plaats van wat tot nu toe het geval was, dat iedereen met een vraag maar hier op het forum te rade moest gaan?
Reputatie 6
Badge +2
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak? Deze kosten kun je inzien via Mijn NS.
201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)
Ik snap je redenering want tot nu toe zijn er inderdaad weinig problemen. Alleen betrof het tot nu toe wel een selecte groep reizigers en zaken kunnen wel eens anders kan worden als iedereen toegang krijgt tot NS Flex. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaringen van nutsbedrijven, woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars of postorderbedrijven die allemaal kampen met forse hoeveelheden wanbetalers.

Ik snap je redenering omtrent de vergelijking met creditcard niet want volgens de wet is ns flex geen lening te minsten nog niet maar een kredietcheck lijkt me ook voor dit product erg overdreven. want ze zullen heus wel ingecalculeerd hebben hoeveel ze hier op kunnen gaan verdienen maar ik vind dit na de zakelijke markt een goede stap naar alternatieve betaal mogelijkheden in het ov
Badge +3
Ja; moderator Jouke heeft eerder aangegeven dat het geldt voor NS Flex in zijn algemeenheid, dus ongeacht abonnement en betrokken vervoerders, en het tweede vierkantje op deze pagina bevestigt dat.
Reputatie 6
Badge +2
Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat [je] de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit.
201809 3 13:58 vanritnaarreis
Geldt dit ook bij Dal Vrij? En geldt dit ook bij een overstap van NS naar Arriva, van Connexxion naar NS en omgekeerd, van Blauwnet naar Arriva, enz.?
Badge +3
Dat klopt, voor reizen buiten het afgekochte traject. Traject Vrij is echter geen NS Flex-abonnement; een doorlopend Traject Vrij-abonnement is bijvoorbeeld niet al na een maand te beëindigen, en bij reizen met bus, tram en metro wordt er op saldo gereisd.
Misschien "mis ik iets" maar bij Trajectvrij betaal je toch altijd al achteraf?
Bryan, ik stuur je even een privebericht, dan pakken we het op!
Reputatie 5
Badge

Ik heb een Weekend Vrij en wil overstappen naar Flex Weekend Vrij. Klaas-Jan zegt in deze reactie dat dat kan. Hoe pak ik dat aan?Lukt het via de link op deze pagina?


Ik heb de link geopend, maar schijnbaar kan ik niet overstappen naar NS Flex. Gelukkig staat goed beschreven waarom dit niet kan.

Badge +3
Ik heb een Weekend Vrij en wil overstappen naar Flex Weekend Vrij. Klaas-Jan zegt in deze reactie dat dat kan. Hoe pak ik dat aan?
Lukt het via de link op deze pagina?
Wel even goed lezen graag. Ze wilde wel maar het kan momenteel niet! Maar inderdaad, dat is goed nieuws. Fijn om te horen. Ik ben wel benieuwd hoe dit wordt vormgegeven en of onze eigen NS Flexkaarten daar aan gekoppeld kunnen worden.
bedankt voor je inhoudelijke reactie.


Een typefout, excuses. Ik heb het aangepast. Uiteraard ligt het niet aan jouw dochter. Ik ben ook erg benieuwd. We houden jullie op de hoogte!
Reputatie 5
Badge
Ik had een topic geopend, maar die is op wonderbaarlijke wijze verdwenen...

Ik heb een Weekend Vrij en wil overstappen naar Flex Weekend Vrij. Klaas-Jan zegt in deze reactie dat dat kan.

Hoe pak ik dat aan? Als ik via de NS flex pagina mijn gegevens invul krijg ik de melding dat er al een Mijn NS account actief is (wat klopt), en dat ik het daar moet regelen. Alleen kan ik op mijn NS niks terug vinden over NS Flex. Iemand een idee?

Een beetje valse promotie toch!! NS Flex is zeker NIET voor iedereen beschikbaar, namelijk niet voor/door minderjarigen. Dus een behoorlijk gemiste kans van de NS!!Goedemorgen m2heikamp. Jammer dat jouw dochter geen gebruik kan maken van NS Flex. We zijn nog steeds in ontwikkeling, ook al is de testperiode nu afgerond. We hebben te maken met technische beperkingen en met keuzes, en daarom is het helaas nog niet mogelijk. Maar, goed nieuws! Dit gaat wel gebeuren! Ook wij vinden dat minderjarigen ook van NS Flex moeten kunnen profiteren, en dus gaan we gezinspakketten introduceren, zodat ook klanten jonger dan 18 jaar NS Flex kunnen gebruiken. Wanneer dit is afgerond, is helaas nog niet bekend, maar het staat absoluut op de planning.


Wel even goed lezen graag. Ze wilde wel maar het kan momenteel niet!
Maar inderdaad, dat is goed nieuws. Fijn om te horen.
Ik ben wel benieuwd hoe dit wordt vormgegeven en of onze eigen NS Flexkaarten daar aan gekoppeld kunnen worden.
bedankt voor je inhoudelijke reactie.
Aangezien ik geen nadere informatie kan vinden, neem ik aan dat er thans nog geen Flexdagen (ipv Keuzedagen) worden aangeboden. Als dit inderdaad het geval is, kan er dan worden aangegeven vanaf wanneer dit wel het geval zal zijn?

Goede vraag! De planning is nog niet bekend. Ik vermoed ergens in 2019. Mocht ik meer weten (over alle abonnementen en bijproducten), dan plaats ik een update.

Reageer