NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Reputatie 2
Is NS Flex te combineren met 1x NS Extra upgrade naar de 1e klas?
Badge +3
Ja, die gaan ook omhoog. Zie pagina 3 van dit document.

Wat omlaag gaat bij NS Flex, is het percentage van de ritprijs tweede klas dat in rekening gebracht wordt als op werkdagen 1e klas gereisd wordt: dat gaat van 67 procent naar 65 procent. NS past de inflatiecorrectie namelijk niet toe op de ritprijzen voor de eerste klas. In het weekend blijft het tarief van 50 procent gelden, en daarbij kan worden opgemerkt dat het weekend begint op vrijdag om 18:30.

In onderstaand schema is precies te zien bij elk NS Flex-abonnement welke prijs geldt voor een rit in de 1e klas (als het reisrecht voor de eerste klas niet is afgekocht):

Het tabelletje komt uit het document waar eerder naar verwezen is.
Reputatie 2
Gaan de prijzen van NS Flex abonnementen ook omhoog in 2019?
Dank je wel Stijn en Robbert, jullie informatie is heel behulpzaam. Ik zou mogelijk wel gebruik willen maken van de spijtoptantregeling, mede omdat halverwege de maand starten voor mij in de zomervakantie voordeliger is met omzetten van het abonnement. Kan ik hier informatie via een ander forum over terugvinden of? En kan ik dan alsnog half november opnieuw een Ns flex abonnement starten? Ik ben al jaren trouw klant bij NS en wil graag van hun diensten gebruik maken, maar nu snijd ik mezelf dubbel door en een halve maand nutteloos te betalen en een ongunstige wisseldatum. Terwijl ik dacht het juist goed te doen door het tijdig te regelen.

Nogmaals dank!
Badge +3
Ja, een groot nadeel van Flex is dat je het meteen aangaat (op een bestaande ov-chipkaart). Je kunt geen datum in de toekomst kiezen, en ook niet voor toekomstige wijzigingen. Het is allemaal per direct.

Bij een Flex abonnement i.c.m. een nieuwe kaart is de ingangsdatum altijd 7 dagen na de besteldatum.

Als je het dus vandaag geregeld hebt, en er pas per 10 november gebruik van kunt/gaat maken kost het je inderdaad een dag of 12 aan abonnementskosten.

Wat je wel kunt doen (spijtoptant) is binnen 7 of 14 dagen de bestelling laten annuleren, zolang je die nog niet opgehaald hebt en het product gebruikt hebt.

Dat is wettelijk geregeld voor alle online of telefonische bestellingen of impuls-aankopen door bijv. straatverkopers of energieleveranciers.

Bij een paar schoenen mag je ze gratis terugsturen (zichttermijn) maar bij abonnementen dus ook, zelfs als je ze nog niet eens ontvangen/opgehaald hebt.
Welkom bij de NS Community Enile!

Je kunt de bestelling van je NS Flex abonnement ook later ophalen, op 10 november. De ingangsdatum van het contract zal echter wel per de besteldatum zijn. Als je het NS Flex besteld hebt in combinatie met een abonnement zul je er ook al voor betaald hebben. Anders komt de eerste betaling pas met de factuur van over een maand!
Hallo!

Ik wilde alvast een NS dalvrij (flex) abonnement op mijn kaart zetten. Ik zit momenteel in het buitenland en kom 10 november terug. Normaal duurt het altijd een aantal werkdagen voor dit geregeld is, maar ik zag dat ik het nu al op mijn kaart kon zetten. Er stond in de mail: Uw overstap is pas definitief als u NS Flex heeft geactiveerd door bij de kaartautomaat de bestelling op te halen. Dit moet u doen vóór 0 en kan bij de NS-kaartautomaat of bij één van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart. Kijk voor een overzicht van de ophaalpunten op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder
Kan ik nu op 10 november of erna mijn bestelling ophalen en gaat dan pas het betalen in? Of?

Alvast dank voor jullie hulp!
Badge +3
NS Flex houdt inderdaad geen rekening met rittenkaarten, en waarschijnlijk kan je er niet eens mee inchecken bij nachtbussen die een vast tarief hanteren (bijv. de nachtbussen Utrecht - Eindhoven voor €12).

Bij interliners waar het instaptarief hoger is (meestal €8 i.p.v. de gebruikelijke €4) maar waar je verder gewoon op saldo reist per km zal het wel goed gaan. Alhoewel ik al reacties gelezen heb dat iemand niet kon inchecken in dezelfde bus die overdag gewoon een lijndienst reed maar 's nachts als nachtbus. Dan zal je dus met PIN moeten betalen, als het niet van je saldo kan.
Reputatie 2
Ik heb zojuist een bericht gestuurd! Als je kijkt naar het bedrag wat ik duurder uit ben geweest bij mijn reis met de buurtbus, dan lig ik daar zeker niet wakker van (exact 1,50). Maar naar verhouding ben ik in dit geval bijna dubbel zo duur uit geweest met NS Flex (86%, ik heb 3,23 betaald in plaats van 1,73). Ik ben benieuwd of men er wat mee kan.
Voor zover ik het nu begrijp zou dat wel het geval zijn, maar ik wil dit toch nog graag even laten uitzoeken. Mogelijk dat dit inderdaad een gevolg is van hoe de ritprijs wordt berekend, maar zoals Tochjo al aangeeft zou er eigenlijk geen (of in ieder geval een verwaarloosbaar) verschil moeten zijn tussen reizen op rekening en reizen op saldo.

@Alex206 zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en OV-chipkaartnummer? Dan kan ik jouw reis gebruiken als voorbeeld voor onze NS Flex afdeling om hier eens goed naar te kijken!
Reputatie 2
Ik zie dat deze bus wordt ingezet door Connexxion en dat de kosten hiervoor afhankelijk van de afstand €5 of €10 zijn. Zoals Iris ook aangeeft is het reizen voor een vast bedrag niet mogelijk met NS Flex.
Dus als voorbeeld: stel ik reis overdag van Schiphol naar Hoofddorp met lijn 300 dan kost dat zowel met Reizen op Saldo als NS Flex rond de 1,98. Maar als ik exact deze rit 's nachts maak met lijn N30, zou ik met reizen op saldo 5 euro betalen wat gewoon vanaf het saldo op de OV-Chipkaart betaald wordt. Met NS Flex zou ik dan nog steeds 1,98 betalen net zoals overdag?
Ik zie dat deze bus wordt ingezet door Connexxion en dat de kosten hiervoor afhankelijk van de afstand €5 of €10 zijn. Zoals Iris ook aangeeft is het reizen voor een vast bedrag niet mogelijk met NS Flex.
Reputatie 2
Ok helder! Lijkt me apart maar snap dat er wellicht gewoon gekeken wordt naar halte A en halte B en dat daar de prijs voor wordt vastgesteld ongeacht welke lijn je hebt gepakt. Is dit "probleem" er dan ook als je bijvoorbeeld een nachtbus pakt? Ben een paar jaar terug wel eens een keer 's nachts vanaf Schiphol met N30 gegaan waarbij een rit 4,50 kost ongeacht afstand. Of kan NS Flex dit ook niet correct berekenen?
Badge +3
Dat gaat voorbij aan het probleem: de prijs die in rekening gebracht wordt bij reizen op saldo is anders dan de prijs die in rekening gebracht wordt bij reizen op rekening. Het lijkt me dat dat iets is wat NS moet uitzoeken, want dat hoort niet.
Hoi Alex206,

Wanneer je op saldo wil reizen voor een bepaald bedrag en er ook een NS Flex abonnement op je OV-chipkaart staat dan werkt dit inderdaad helaas niet. Dit komt omdat je inderdaad op rekening reist en het als zodanig afgeschreven wordt. Je zou in dit geval dan een los kaartje kunnen kopen of met een andere OV-chipkaart kunnen reizen om dit te omzeilen.
Reputatie 2
Iemand die wellicht iets weet over het volgende? Ik heb sinds 3 september NS Flex en reis heel soms met een buurtbus van Syntus Utrecht. Hierbij zou je een vast tarief moeten betalen van 1,73 per rit in plaats van betalen per kilometer. Vroeger had je een apart product nodig om het juiste tarief te gebruiken, maar sinds juni wordt dit product niet meer aangesproken bij inchecken en reis je gewoon op saldo met het juiste tarief. Met NS Flex heb ik hier nu ook een keer mee gereisd, maar er lijkt nu wel gewoon per kilometer afrekend te worden waardoor je ruim 50% duurder uit bent. Voor de zekerheid heb ik wel het reisproduct laten verwijderen door Syntus, maar je gebruikt nu toch reizen op rekening als je incheckt. Ondersteunt NS Flex überhaupt reizen voor een vast bedrag? Of kan je beter niet met NS Flex reizen in de buurtbus? Hieronder de link met tariefinfo:
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/vervoerbewijzen/buurtbus-utrecht-ritkaart
Badge +3

Voor mensen die met name met bus/tram/metro reizen is NS Flex totaal geen alternatief, en al helemaal niet als je daar een zone/ster/kortingsabonnement hebt.

Je betaalt dan dus gewoon €10 aan NS om op rekening te kunnen reizen met Flex Basis (voor de maandelijkse factuur/incasso). Oh ja, en je kunt dan OV-fietsen huren en zo (wat je ook al eerder kon met een € 0,01 per jaar abonnement).

Dan kan je net zo goed Automatisch opladen (€10, meer is niet nodig) nemen op een persoonlijke kaart. https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen.htm

Let ook goed op dat NS Flex met bijv. Dal Voordeel geen enkele korting geven op reizen met bus/tram/metro. Zijn al veel mensen ingetrapt (maar ja, alle voorwaarden goed lezen is ook een vak)...


Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.
Blijkbaar niet. Ik vermoed dat alleen de functionaliteit van de NS-produkten is getest, en verder niets. Zoals ik eerder al opmerkte: ik denk dat dit produkt onder druk van de politiek op de markt is gesmeten, omdat er al jaren gezeurd wordt over dat opladen en over die 'borg' van 20 euro.
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.

Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.

Ik reis voornamelijk met de Stadsbus in Dordrecht. Soms maak ik 6 retouritten per maand, soms maar 2. Daarom leek dat rekeningrijden mij wel wat; je hoeft geen saldo meer te laden, en betaalt alleen als je gebruik maakt van het OV. Maar helaas, NS ziet dit alleen als een manier om de eigen produkten te kunnen promoten, niet als een serieus alternatief voor saldo laden.
Reputatie 1
Zover ik weet niet. Ze hebben ook niet de optie om aan te klikken dat je in de 1e klas zit (wat de NS conducteurs wel hebben)
Badge +3
Thanks voor de snelle reactie. Maar krijgen Arriva/Blauwnet/Connexxion conducteurs dan geen info op hun MCL over 1e klas (of even registreren indien onduidelijk, want dan zoekt het systeem het later wel voor je uit) als je een Flex abonnement hebt?
Reputatie 1
Ik reageer hier ook maar even (aangezien de tweets van mij zijn). heb dit inmiddels bij zowel Keolis als Arriva meegemaakt. Bij Keolis heeft de medewerker van Service & veiligheid zelfs laten zien wat hij zag op de kaart.

Op zijn scherm stond dus:
product; Reizen op Rekening Trein
Klasse: Onbekend
ingecheckt.
Badge +3
Ik ben tot op heden alleen enkele keren in de 1e klas gecontroleerd bij Keolis tussen Zwolle en Enschede en dat ging soepel (controleur nam kaart, las hem uit en gaf hem terug zonder een opmerking te maken). De laatste controle die ik had in een trein van Arriva is nog van voor mijn NS Flex-tijd, dus daar kan ik niets over zeggen.
Badge +3
Oh, nog een dingetje..

Ik post het maar hier i.p.v. een nieuw topic, maar het gaat nog niet lekker dus bij andere vervoerders. Misschien dat @Tochjo daar ervaring mee heeft?


Bron: https://twitter.com/Cas_rb/status/1056181711334264833
Badge +3
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.
Ik denk dat het andersom is, dus de waard zal moeten inspelen/anticiperen op hoe de gasten zich gaan/zullen gedragen. Iedereen bij voorbaat als fraudeur bestempelen is daarbij niet aan de orde.

Hoe veel geld zouden de vervoerders mislopen denk je als je gewoon voor niets kon instappen en op je eindbestemming (of bij een overstap) pas hoeft af te rekenen? En wat als je dan niet voldoende geld/saldo hebt? De meeste stations hebben geen poortjes dus kun je gewoon naar buiten lopen. Dikke doei, gratis gereisd...

Mensen vergeten sowieso nogal vaak om uit te checken (al dan niet met opzet) en op deze manier is er in ieder geval een buffer. Ook voor als de poortjes/paaltjes niet werken/uitgeschakeld zijn. De ene keer door een evacuatie/brandmelding, de andere keer door een stroomstoring...

Een mogelijkheid zou zijn om als je 6 uur na een incheck (of bijv. 2 uur bij bus/tram/metro) nog niet ergens uitgecheckt hebt, de kaart meteen te blokkeren zodat je bij een balie eerst mag gaan uitleggen waar je naartoe gereisd hebt (en hoe) en de reis alsnog afrekenen. Veel werk voor zowel klant als vervoerders, en de meeste stations hebben niet eens een balie. Geen goed plan dus.
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.

Blijkbaar niet. Ik vermoed dat alleen de functionaliteit van de NS-produkten is getest, en verder niets. Zoals ik eerder al opmerkte: ik denk dat dit produkt onder druk van de politiek op de markt is gesmeten, omdat er al jaren gezeurd wordt over dat opladen en over die 'borg' van 20 euro.
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.

Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.

Reageer