Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3
En stel dat je een 2e klas abonnement hebt, kan je dat correctietarief later nog herstellen zodat je met een Dal Vrij 2e klas gewoon het verschil op het traject bijbetaalt, net zoals het geval zou zijn als je via Mijn NS wisselt van klasse voor die reis?

En bij een kaartautomaat, moet je dan voor ''Vandaag 1e klas" kiezen met een Dal Vrij? Of een 2-1 Klassewissel? Want dan moet je volgens mij €5, €9 of €25 afrekenen volgens mij, afhankelijk van weekend/dal/spits, toch?

Welke optie kies je dan dus (ik neem aan de 2e, want in de spits reis je op trajectkosten, of moet het per se via Mijn NS?
Badge +3
U kunt het niet beter doen; u hebt namelijk alles correct gedaan.

Op uw OV-chipkaart staat alleen het product "Reizen op rekening". Welk NS Flex-abonnement u hebt, staat niet op de kaart. Dit maakt het mogelijk uw abonnement te kunnen wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. En ook het via Mijn NS kunnen wisselen van de klasse is anders niet mogeiljk. Omdat de poortjes en paaltjes alleen de kaart zelf lezen en geen verbinding hebben met het achterliggende systeem van NS Flex, kunnen zij niets anders tonen dan dat u op rekening reist, en ook de klasse is de poortjes en paaltjes niet bekend, want die staat niet op de kaart.

U kunt in Mijn NS wisselen van klasse. Het is nog niet mogelijk dit via de app te doen. Ik geloof dat er ter bevestiging een mail gestuurd wordt als u van klasse wisselt.

Omdat de klasse niet op de kaart zelf staat, maar in het achterliggende systeem, moet het controleapparaat van de conducteur verbinding maken met dat systeem om de klasse op te halen. Soms gaat dat niet goed en kan de conducteur de klasse niet zien. In die gevallen kan de conducteur aangeven dat u in de eerste klas zit. Als dat terecht is, omdat u daarvoor betaald hebt, dan gebeurt er verder niets. Is dat onterecht, omdat u een vervoerbewijs voor de tweede klas hebt, dan zal achteraf een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht worden. Deze zal dan op de factuur terug te vinden zijn.

Wat de situatie met de conductrice betreft: ik was er niet bij en ik weet niet hoe zij het ervaren heeft, maar als zij mij op de beschreven manier bejegend zou hebben en zich in die bewoordingen over mij had uitgelaten tegen een collega, dan zou dat voor mij een reden zijn geweest om een klacht in te dienen. Nogmaals, u deed alles correct.
Reputatie 2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
Reputatie 2
Sinds vandaag ben ik overgestapt van dalvrij 1e klasse van 129 euro naar flex dalvrij 1e klasse van 130 euro.

Het viel me bij het inchecken om 16.02 op dat de klasse niet wordt aangegeven bij het inchecken. Voorheen was dat ‘dalvrij 1e klasse’ nu ‘ns reizen op rekening’.

Ik vroeg aan een conducteur hoe ik nu was ingecheckt. Hij liet zien ‘ns reizen op rekening 1e klasse’.

A) Mijn verzoek: toen dit op de poortjes en in de app.

Op de website staat: tot 15 minuten na inchecken kan je van klasse wisselen.

😎 Hoe kan je (in de app?) van klasse wisselen en zien dat dat ook gebeurd is?

C) na 10 minuten in de trein werd ik gecontroleerd door een dame die licht geirriteerd was omdat ik in de 1e klasse zat en zijn dat niet kon zien (???) en dus de klasse moest ingeven in haar apparaat.

Ik zei dat de vorige conducteur dat wel kon zien en vroeg me af of ik nu een boete zou krijgen.

Toen ze van de trein afging vertelde ze tegen haar collega over mij. Terwijl ze naar mij wees: een walgelijke vent, afschuwelijk.

Ik wil gewoon weten hoe NS flex nou werkt.
De een zegt: via de automaat (oude conducteur), via de app (conducteur met screenshots van iemand met een business card), en de laatste dame in de trein wordt dus pissig en moet het invoeren?

Hoe kan ik dit beter doen?
Badge +3
Met name ook omdat een oud VDU zodra je het stopt nooit meer te krijgen is (sinds 1 augustus 2011 niet meer verkrijgbaar).

Bij NS Flex zou je het in de vakantie kunnen onderbreken (bijv. 4 of 5 weken) en dat is dus niet de bedoeling. Want dan zou iedereen eigenlijk een Flex VDU moeten kunnen nemen als het bestond (gelijke monniken gelijke kappen).

Je bent dus juist bevoordeeld dat je het nog kunt behouden. Velen zouden er een boel voor over hebben!

Dat het niet geschikt is voor een factuur achteraf moet je maar voor lief nemen. Zelfde als je bijv. nog met strippenkaarten zou kunnen reizen (zouden velen ook graag willen), dat gaat ook niet lukken om in het huidige systeem te passen.
Het Voordeelurenabonnement is een oud abonnement met oude voorwaarden die niet meer gelijk lopen met wat we hanteren voor de huidige abonnementen. Reizigers die het abonnement nog gebruiken mogen het wel houden, maar om die reden wordt het niet meer aangeboden als nieuw abonnement in de klassieke vorm van Reizen op Saldo, noch als NS Flex variant. Overstappen naar een NS Flex variant is dus ook niet mogelijk.
Let op! U heeft een (oud) Voordeelurenabonnement. Hiervoor bestaat geen gelijkwaardig alternatief binnen NS Flex. Overstappen is mogelijk, maar alleen naar één van de andere NS Flex abonnementen


Waarom niet? Dit heeft de schijn van een poging mij over te laten stappen naar een nadeliger voordeelurenabonnement...?
Badge +3
Nee. Met NS Flex reist u automatisch 2e klas. U kunt de reisklasse controleren en eventueel wijzigen in Mijn NS.
Als je ns flex heb aangevraagd icm een persoonlijke ov kaart, moet je dan nog reizen met ns klasse 2 op de ov kaart zetten bij een ns kaartautomaat?
Badge +3
Dat is hetzelfde als zonder Flex!

Behalve bij Blauwnet (in het oosten, omgeving Zwolle) waar bus/trein overstappen wél als één reis gelden bij Syntus/Keolis, dus je niet het instaptarief betaalt maar het gewoon als 'overstap' geldt.

NS Flex houdt daar geen rekening mee. De aanvang van je treinrit telt.

Als dat je benadeelt, gewoon je korting voor de trein claimen, want het kan niet zo zijn dat door Flex je ineens meer moet gaan betalen, toch? 🤔
NS Flex abonnementen gelden alleen voor trein!

Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)


Dat snap ik. Het gaat mij om het incheck moment. Als je de reis begint met de bus,metro of tram en daarna de reis vervolgt met de trein, welk instap moment wordt dan gebruikt om te bepalen of je in de dal of spits uren reist?
Badge +3
NS Flex abonnementen gelden alleen voor trein!

Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)

Omdat hier veel onduidelijkheid over is (topics waar mensen ook korting dachten te krijgen bij BTM), dat toch wel duidelijk aan te geven in de voorwaarden (het staat wel ergens in een PDF, maar niet op de bestelpagina!

Je reist in bus/tram/metro alleen op voltatief, met factuur achteraf dus geen saldo nodig.
Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat je de reis in de daluren bent begonnen.


gaat dit al in bij het inchecken in de bus, tram of metro? Of pas als je specifiek met de trein gaat?
Badge +3
Zie o.a. dit en dit topic (vooruit betalen abonnement).

Omdat je pas een NS Flex product kan aanpassen ná een (eerste) maand lopen mensen tegen het probleem aan dat ze alvast een factuur krijgen voor een volgende maand (omdat die natuurlijk al ingegaan is), met soms aanzienlijke kosten, of (mogelijk) zelfs betalingsproblemen.

Natuurlijk krijg je die later wel terug, maar zou het een idee zijn om met de factuur (en in ieder geval de incasso) van die volgende maand bijv. één dag te wachten, zodat iemand kan wisselen van abonnement zonder de volledige kosten van de volgende/nieuwe maand op te moeten hoesten? Of eerder restitueren i.p.v. pas via de volgende maandelijkse factuur bij een overstap naar een goedkoper abonnement of Flex Basis?

Voorbeeld: Een Altijd Vrij abonnement dat per 3 september ingegaan is kan je (nog) niet op 2 oktober (of eerder) wijzigen of stoppen.

Dat kan pas op 3 oktober (of later) maar dan is de volgende maand al ingegaan en krijg je dus een factuur (plus incasso) van €334 die je eigenlijk wilde voorkomen.
Spijtig dat dit nadelig voor je uitpakt, Sietse. Ik kijk graag voor je na wat ik voor je kan doen. Je mag mij een privébericht sturen door op mijn naam en stuur bericht te klikken. Zou je mij jouw voorletter(s), achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en OV-chipkaartnummer willen sturen?
Zie deze pagina:


Kosten 1e klas reizen
Zet u de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage op de 2e klas prijs: 50% in het weekend, 67% buiten de spits, 67% in de spits.
Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.


Hmm ik ben in dit weekend van Rotterdam naar Leeuwarden en weer teruggereisd met de eerste klas toeslag. Met het reguliere weekend vrij betaalde ik hier 5 euro per weekenddag voor. Nu zou ik hier 25,30 voor betaald hebben, een flinke prijsverhoging.

Als dit waar is wil ik graag mijn flexabonnement omzetten naar het reguliere weekendvrij abonnement. En ik hoop dat enige compensatie voor bovenstaande mogelijk is. Is er iemand van de NS die mij hier verder mee kan helpen?
Badge +3
Zie deze pagina:

Kosten 1e klas reizen
Zet u de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage op de 2e klas prijs: 50% in het weekend, 67% buiten de spits, 67% in de spits.

Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
Hallo, ik heb een WeekendVrij abonnement in combinatie met Flex. Nu heb ik gister een klassewissel gedaan naar de eerste klas tot en met vandaag (zaterdag en zondag, in het weekend dus). Met het oude weekendvrij abonnement kostte dit 5 euro voor een heel weekend. Wat betaal ik daar nu voor? In onderstaande tekst komt dat niet duidelijk naar voren.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas.
Badge +3
Het controleapparaat haalt gegevens over de klasse op via een dataverbinding. Deze is dus wel zichtbaar voor de conducteur. Zie dit bericht van een NS-medewerker, waarin te zien is wat de conducteur ziet.
Reputatie 2
Ik was benieuwd hoe de conducteur kan zien of je wel in de 1e klas mag zitten. Want er staat namelijk alleen Reizen op rekening Trein en Reizen op rekening BTM op je kaart?
Als alles volgens verwachting gaat, dan zal dit geen probleem zijn.
Reputatie 2
Reizen op rekening staat er inderdaad op. Maar het kan dus geen kwaad dat NS reizen op saldo er ook nog op staat? Deze geven geen conflict met elkaar?
Hoi Alex206,

Het product 'Reizen op rekening' zou erop moeten staan. Voor de zekerheid kun je het even checken bij onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Reputatie 2
Sinds een maand heb ik ook NS Flex zonder abonnement. Tot nu toe nog niet met de trein gereisd, maar met de bus gaat het prima. Het viel me echter dat ik op mijn OV-chipkaart nog steeds een product staat: Reizen op saldo NS vol tarief 2e klas. Had deze er niet afgehaald moeten zijn bij het ophalen van mijn bestelling, waardoor dat nu misschien problemen kan geven met inchecken in de trein? Aanstaande maandag ga ik waarschijnlijk de trein gebruiken voor het eerst, dus ben benieuwd of iemand dat toevallig weet. Alvast bedankt.
Hoi!

Ik heb in juli een Weekend Vrij abonnement genomen, met de bedoeling om over te stappen op Flex Weekend Vrij. N.a.v. Klaas-Jan zijn reactie zie ik dat dit geen probleem zou moeten zijn. En n.a.v. Bryan zijn bericht op deze pagina, ben ik blijkbaar niet de enige die hier problemen mee heeft. Als ik over wil stappen, krijg ik de melding "Wij kunnen op dit moment niet bepalen met welke u dit wilt doen. Neemt u alstublieft contact op met de klantenservice. Het telefoonnummer is 030 751 5155". Kan ik ook via deze manier contact opnemen?

Groet!


Goedemiddag eefha! We hebben momenteel een storing gaande in Mijn NS, mogelijk dat je hierdoor problemen hebt met het overstappen naar een NS Flex abonnement. Helaas is er nog geen oplossing en durf ik op dit moment ook geen prognose te geven daarvoor. Je kunt in dit geval het beste je abonnement om laten zetten via onze Klantenservice. Telefonisch gaat dat zeker het snelst, maar als je daar niet de mogelijkheid voor hebt, mag je mij ook een privébericht sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en OV-chipkaartnummer.

Reageer