Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 380 reacties
  • 99788 Bekeken


Toon eerste bericht

380 reacties

Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Badge +3
Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Leg ik nog even een deel van mijn meest recente factuur aan je voor:


Ter vergelijking dat deel van de factuur van een maand eerder:


Daar loopt dus iets nog niet helemaal soepel.

Ik ben net terug van een week vakantie en heb daarom nog niet gereisd met mijn nieuwe kaart in de nieuwe factuurperiode. Omdat alle reizen die ik met de nieuwe kaart gemaakt heb in de vorige factuurperiode wel correct zijn verwerkt (dat wil zeggen, met ritprijs 0,00 euro en 1e klas in de daluren), neem ik aan dat het hier gaat om een administratieve fout en dat ik zonder problemen kan blijven reizen. Maar ik zou het wel op prijs stellen als dit snel wordt gecorrigeerd, zodat ik niet over een tijdje een groot bedrag aan achterstallige abonnementskosten moet betalen.

Gezien Denice vanaf morgen met zwangerschapsverlof is, zou een andere moderator hier even achteraan willen gaan?

Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.
Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!


Bij het aanleveren van je pasfoto bij het aanvragen van je kaart in het verleden geef je aan of NS en of TLS je pasfoto mag bewaren. Als je deze vraag met ja beantwoord zullen we je pasfoto bij een eventuele vernieuwing hergebruiken.
Reputatie 3
Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.


Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!
Badge +3
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Dank voor het uitzoeken. Ik kan me voorstellen dat deze situatie over het hoofd gezien is bij de ontwikkeling van NS Flex, dus mooi dat men daar nu van op de hoogte is en het probleem kan verhelpen in toekomstige gevallen. Na die ene dag staan bij alle reizen weer de correcte bedragen, ook bij de reizen die ik sinds 1 juli maakte, met mijn nieuwe kaart.

Ook bedankt voor de correctie van de factuur!
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
@Tochjo, tot op heden nog geen verklaring ontvangen wat betreft jouw raadselachtige transacties. Ik heb opnieuw een reminder gestuurd!
Reputatie 5
Badge
Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken.


Inderdaad. En of een persoon na het inchecken meteen de trein genomen heeft of nog een klein half uur heeft gewacht. Je kunt dus veel langer over een reis doen zonder een minuut vertraging te hebben opgelopen.
Dit is om meerdere redenen niet mogelijk. Ik ben geen privacygoeroe, maar als ik me niet vergis is het niet zomaar toegestaan om alle transacties automatisch te beoordelen en analyseren op mogelijke vertraging. Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken. In die situatie zou er volgens de transacties wel een vertraging zijn geweest, terwijl dit in de realiteit niet het geval was. Er is daarnaast nog een groot aantal andere scenarios te bedenken waarbij die transacties de werkelijkheid van de reis niet correct weergeven.

Dit alles gecombineerd leidt ertoe dat er handmatig moet worden aangeven dat er vertraging opgelopen zou zijn.
wat onhandig. waarom niet gewoon direct? kan niet moeilijk zijn, ns heeft alle info. beetje onzin om dan (zeker voor icd) onhandige formuliertjes te gaan invullen
Reputatie 5
Badge
vraag mbt flex; aangezien achteraf wordt belast - wordt automatisch de vergoeding voor vertraging verrekend? neem aan dat dit obv achteraf betalen ook gelijk wordt verrekend. als veelgebruiker van de ic direct is dit wel handig. dank


Nee, er wordt niets (automatisch) verrekend.

Je dient de claims zelf in te dienen via mijn NS of via het formulier voor geld terug bij vertraging. De prijs voor de rit wordt in rekening gebracht op de Flex-factuur en de vergoeding voor geld terug bij vertraging wordt per claim overgemaakt op het bankrekeningnummer wat bij de claim is opgegeven.
vraag mbt flex; aangezien achteraf wordt belast - wordt automatisch de vergoeding voor vertraging verrekend? neem aan dat dit obv achteraf betalen ook gelijk wordt verrekend. als veelgebruiker van de ic direct is dit wel handig. dank
Tochjo zijn case is me een raadsel. De bedragen heb ik reeds gecorrigeerd aangezien er immers in de daluren is ingecheckt. Wat betreft een verklaring heb ik dit uitstaan bij onze NS Flex specialisten. Zodra zij van zich hebben laten horen laat ik het hier weten!

Update 26 juni: Nog geen nieuws ontvangen dus heb onze Flex specialisten een reminder gestuurd!
Badge +3
Bericht verstuurd.
@Tochjo
Ik heb van de afdeling waar ik jouw signaal heb neergelegd begrepen dat zij verder geen (soort)gelijke signalen hebben ontvangen. Ze willen daarom graag wat meer gegevens ontvangen. Zou je mij via een privébericht je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer willen sturen? Dan kan ik dit doorzetten en eventuele onterechte reiskosten laten corrigeren.
Dat snap ik en ik hoop met je mee. Ik durf er niets over te zeggen.
Badge +3
Nou, ik zou toch wel graag iets horen hierover voordat mij op de volgende factuur 10,20 euro te veel in rekening gebracht wordt, zeker aangezien ik het vroegtijdig heb gemeld.
Ik zal navraag doen bij Denice. Ik durf niet te zeggen of wij hier een terugkoppeling over geven.
Badge +3
Is er al meer nieuws over de kosten in mijn reishistorie bij een reis in de daluren met NS Flex Dal Vrij? Hangt het samen met deze kwestie? Wanneer word ik geïnformeerd over de afhandeling?
Badge +3
Ah, ik snap het. Voordeel van Flex dus, waarbij alles (zoals ook 1e klas) per rit / per dag / tot bepaalde datum / totdat je het zelf uit zet ingesteld en achteraf berekend kan worden.

Voor Samenreiskorting is 'vandaag' dus op zich wel handig...
Reputatie 7
Badge +4
Zoals ik aangaf, gaat het om het laatste. Samenreiskorting de hele dag geldig en niet meer per rit.

Let op: Samenreiskorting bij NS Flex staat standaard voor de hele dag aan, dus tot 4.00 uur de volgende dag óf tot het moment waarop je het weer uit zet.
Badge +3
Het zou mooi zijn als dit bij klassieke abonnementen ook kon. Wat is de reden dat dit laatste niet voor beide types geldt?
Bij welke klassieke abonnementen zou je Samenreiskorting aan willen kunnen zetten? 😉
Badge +3
Het laatste nieuws is dat sinds 3 juni reizigers met NS Flex Basis, NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting, via het MijnNS-account en de NS App, Samenreiskorting aan kunnen zetten.
Iedereen met NS Flex heeft die optie. Maar met bijv. Dal Voordeel (zoals ik) heb je er bijzonder weinig aan natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou mooi zijn als dit bij klassieke abonnementen ook kon. Wat is de reden dat dit laatste niet voor beide types geldt? Goed ook dat het hier nadrukkelijk wordt vermeld @Iris NS. Dat voorkomt dat er onnodig achterhaalde antwoorden worden gegeven.
YKC, ik heb hier nog geen nieuws over.

Het laatste nieuws is dat sinds 3 juni reizigers met NS Flex Basis, NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting, via het MijnNS-account en de NS App, Samenreiskorting aan kunnen zetten. Let op: Samenreiskorting bij NS Flex staat standaard voor de hele dag aan, dus tot 4.00 uur de volgende dag óf tot het moment waarop je het weer uit zet.

Reageer