NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Ik wil graag overstappen op de NS flex zonder abonnement. Kan ik dan nog gebruik maken van de 40% korting als ik met een betalende klant meereis?
Het is (nog) niet mogelijk om 40% korting te gebruiken met NS Flex
Ik wil graag overstappen op de NS flex zonder abonnement. Kan ik dan nog gebruik maken van de 40% korting als ik met een betalende klant meereis?
Ik probeer al n paar dagen om het flex abonnement af te sluiten . Kom niet verder dan de gegevens. Dan moet ik op betaalknop drukken maar kom niet verder, blijft laden. Al op verschillende computers geprobeerd. Wat kan ik doen
Ik durf niet te zeggen wat er in jouw geval mis gaat, Wilma1963. Gaat er echt iets mis op het moment dat je via onze Webshop naar de betalingspagina wil gaan, of gebeurt dit bij de iDeal pagina zelf? Heb je al geprobeerd om de cookies van je browser te verwijderen of eventueel een andere browser te gebruiken? De verschillende computers, waren deze allen op dezelfde locatie, of heb je ook andere locaties geprobeerd?
Ik probeer al n paar dagen om het flex abonnement af te sluiten . Kom niet verder dan de gegevens. Dan moet ik op betaalknop drukken maar kom niet verder, blijft laden. Al op verschillende computers geprobeerd. Wat kan ik doen
Badge +3
Goedendag,
Ik ben op 3-9-2018 overgestapt op NS flex. Nu heb ik begrepen dat de rekening wordt afgehouden tussen de 3e en 13e van de maand. Maar om mijn reiskosten op tijd vergoed te krijgen moet ik op de laatste dag van de maand de gemaakte reiskosten doorgeven door het maandoverzicht door te sturen. Echter zie ik hier nu geen bedragen op staan en ik wil eigenlijk weten of ik dat tussendoor al ergens kan vinden?

Kijkt u in het overzicht op www.ov-chipkaart.nl? Bij gebruik van NS Flex kunt u het reisoverzicht van Mijn NS gebruiken om een declaratieoverzicht te maken: bij NS Flex worden ook reizen met bus, tram en metro daar getoond, ook met prijzen. Bij gebruik van NS Flex krijgen alle reizen in de OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl een ritprijs van 0,00 euro, dus dat overzicht kunt u dan niet meer gebruiken voor declaraties.

Merk op dat er enige vertraging zit tussen het maken van de reis en het verschijnen daarvan in de reishistorie. Als u op de laatste dag uw declaraties moet indienen, dan kan het zijn dat de reizen van de dagen ervoor nog niet verwerkt zijn.
Goedendag,
Ik ben op 3-9-2018 overgestapt op NS flex. Nu heb ik begrepen dat de rekening wordt afgehouden tussen de 3e en 13e van de maand. Maar om mijn reiskosten op tijd vergoed te krijgen moet ik op de laatste dag van de maand de gemaakte reiskosten doorgeven door het maandoverzicht door te sturen. Echter zie ik hier nu geen bedragen op staan en ik wil eigenlijk weten of ik dat tussendoor al ergens kan vinden?
Badge +3
Wat heeft jouw voorkeur w.b. terugkoppeling? En heb je nog lopende dingen waar je graag een reactie op wil?
Bij de introductie van NS Flex is www.ns.nl/klantenservice/flex in het leven geroepen met specifieke informatie over NS Flex. Het lijkt me een goed idee om die informatie aan te vullen met informatie over de onderwerpen waar hier op het forum, en ook via de andere kanalen van de klantenservice, de meeste vragen over zijn.

Terugkoppeling dient in eerste instantie te gebeuren op dezelfde manier waarop de vraag gesteld is (bij een vraag op dit forum dus met een reactie op dit forum), maar daarnaast zou belangrijke informatie dus ook op www.ns.nl/klantenservice/flex neergezet moeten worden.

Graag zou ik nog een reactie willen op onderstaande punten. Sommige zijn voor mij persoonlijk belangrijker dan andere, maar ik vind dat op alle feedback een reactie moet komen en verwacht daarom ook een reactie op kleine opmerkingen, al is het maar dat ze zijn opgemerkt.

Onjuiste vermeldng factuurbedrag in Mijn NS
Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. Dit bedrag staat correct op de factuur en is correct terugbetaald. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast. Deze fout heb ik drie maanden geleden gemeld, maar is nog niet gecorrigeerd. Ik begrijp dat het een lage prioriteit heeft, maar dat kan toch geen reden zijn het maar zo te laten. Graag hoor ik waarom dit nog niet is gecorrigeerd en wanneer dit naar verwachting wel zal zijn gebeurd.

Formulering Standaard eerste klas voor verbetering vatbaar
Bij de bestelling van NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij kan als extra optie "Standaard 1e klas reizen" worden gekozen. De formulering hiervan suggereert dat dan altijd eerste klas gereisd wordt, ook buiten de afgekochte uren. Dat is niet het geval: bij het kiezen van deze optie kan de klasse voor reizen buiten de afgekochte periode gewoon in Mijn NS worden aangepast. Maar door het niet kiezen van deze optie koopt een klant een abonnement voor de tweede klas dat pas na een maand kan worden gewijzigd in de eerste klas.

Iemand die NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij wil met in de afgekochte periode eerste klas reizen en daarbuiten tweede klas reizen, wordt zo op het verkeerde been gezet. Dat is geen hypothetische situatie; het overkwam mij. Lang verhaal, maar kort samengevat: verander de formulering in de webshop naar "Standaard 1e klas reizen in het weekend" en "Standaard 1e klas reizen in de daluren" en dit probleem is opgelost.

Ik begrijp niet waarom dit in de afgelopen drie maanden niet is aangepast; het is een kleine wijziging en ik neem aan dat NS graag duidelijke informatie geeft. Graag hoor ik of NS van plan is de teksten aan te passen en zo ja, per wanneer, en zo nee, waarom niet.

Ontbrekende reizen in de reishistorie
Er ontbreken soms reizen in de reishistorie. Dat is in dit topic aangekaart. Zelf heb ik dit ook ervaren: reizen die ik op donderdag 14 juni gemaakt heb, zijn nooit in Mijn reishistorie verschenen. Ze staan wel op de factuur, maar zonder de namen van de stations waar is in- en uitgecheckt. Uit het gelinkte topic maak ik op dat niet duidelijk is waar het probleem zit. Dat vind ik zorgelijk. Het betekent dat het in de toekomst weer zou kunnen gebeuren.

Met NS Flex is de reishistorie in Mijn NS de enige plek waar gemaakte reizen met de juiste prijs worden genoemd. Het is het enige overzicht dat mensen kunnen gebruiken om een declaratieoverzicht te maken. Dat maakt het essentieel dat de reishistorie volledig is. Ik sta ervan te kijken dat NS Flex afgelopen maandag gelanceerd is zonder dat dit probleem was opgelost. Graag hoor ik waarom NS hier zo'n lage prioriteit aan toekent en wanneer het naar verwachting is verholpen.

Hoe lang duurt het bijwerken van de reishistorie?
In het topic dat ik bij het vorige punt noemde, stelde ik herhaaldelijk de vraag hoe lang het maximaal mag duren voordat een reis in de reishistorie verschijnt. Die vraag is genegeerd. Ik stel hem hier daarom opnieuw: binnen hoeveel tijd moeten de reizen in de reishistorie staan? Is dat ook iets van twee maanden, zoals bij het transactieoverzicht van Mijn OV-chip, of worden er voor NS Flex kortere termijnen gehanteerd? En verschillen deze per vervoerder?

Niet weergeven klasse abonnement
Ik heb een NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement. In Mijn NS kan ik niet zien dat ik een abonnement heb voor de eerste klas. Alleen uit de vermelde prijs kan ik het afleiden. Het lijkt me vrij basaal dat de klasse van het abonnement vermeld staat. Dit is twee maanden geleden gemeld. Wanneer zal de klasse in Mijn NS worden vermeld?

Onjuiste weergave klasse buiten de afgekochte uren
Erger nog dan ontbrekende informatie vind ik foute informatie. Ruim drie weken al wordt in Mijn NS aangegeven dat Mijn reisklasse (buiten de afgekochte uren) 1e klas is. Gelukkig wordt wel de prijs voor de 2e klas in rekening gebracht. Waarom heeft het corrigeren hiervan geen prioriteit voor NS? Hoe kan het dat dit niet is verholpen voor de lancering afgelopen maandag? Wanneer zal dit naar verwachting opgelost zijn?

Combinatie NS Flex en BTM-abonnementen
Sinds de lancering afgelopen maandag is het kennelijk wel mogelijk NS Flex te combineren met een abonnement voor bus, tram en metro. Maar die kennis is alleen bekend bij een selecte groep moderatoren, zo lijkt het. Hoe bestaat het dat die kennis niet bekend is bij alle moderatoren, dat die belangrijke informatie niet op www.ns.nl/klantenservice/flex staat en dat moderatoren die informatie kennelijk ook niet snel in een kennisbank kunnen vinden? Dat het zelfs niet mogelijk is die binnen vier dagen te achterhalen?

Graag hoor ik alsnog op korte termijn wat er allemaal wel mogelijk is. Bijvoorbeeld: welke BTM-abonnementen kunnen met NS Flex worden gecombineerd? Kan automatisch opladen na het laden van NS Flex ook weer worden geactiveerd? En waarom stond en staat deze informatie niet op www.ns.nl/klantenservice/flex?

Release notes en roadmap
In deze reactie stelde Danny Flex voor release notes te publiceren. Daar reageerde ik erg positief op, maar ze zijn er niet gekomen. Ook stelde ik een roadmap voor: de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is.

Graag zou ik www.ns.nl/klantenservice/flex uitgebreid zien met informatie over toekomstige plannen, zo mogelijk met een verwachte datum, en een overzicht van wat er nieuw is dat steeds wordt aangevuld als er extra mogelijkheden beschikbaar komen. Ziet NS dit als een goede suggestie?
Badge +3
Op de Startpagina van Mijn NS staat vermeld welk NS Flex-abonnement u hebt. Daar vindt u ook een link om het abonnement te wijzigen:


Ter informatie: u kunt pas een wijziging doorvoeren als er minimaal een maand verstreken is sinds de vorige wijziging. Bovendien is het niet mogelijk het abonnement te wijzigen binnen een maand na de ingangsdatum.
Op welke manier kan ik mijn abonnement aanpassen?
Het lukt in elk geval niet in 'mijnns' bij 'producten' en dan 'aanpassen', want daar staat niet dat ik Flex heb, terwijl medewerkers op het station dat wel bevestigen.
Reputatie 1
Sorry ben Servicemedewerker te Amsterdam Zuid en heb geen goede eerste ervaringen met Ns Flex.

Hielp een klant die NS flex dalvoordeel had besteld op dinsdag en woensdag netjes zijn bestelling wilde laden zoals toegelicht in de ontvangen mail.
Er viel niks op te laden toen Klantenservice gebeld die zeiden we kunnen zien dat Het op de krt staat ???
Hier aan het loket en op de automaat dus niet en meneer kon ook niet inchecken.....
Klantenservice was erg star en bleef maar zeggen dat de verwerkingstijd lang was....?
Toen ik vroeg of we iets konden doen coulancehalve was er niks mogelijk !!
Heb er weinig vertrouwen in ,

Het spijt me geef mij de klassieke abonnementen maar...
Denk niet dat dat praktisch wordt, je krijgt met nogal wat edge-cases te maken dan (zoals 1e klas upgrades).
Badge +3
Uit mijn hoofd is er een stamtabel die companyID+subscriptionID koppelt aan een gewicht en zo de prioriteit bepaalt.
Mooi.. da's natuurlijk tech talk (ook voor mij) maar ik snap globaal wat je bedoelt.

Zou dan een SRP (week-variant) ook te combineren zijn met Flex Weekend Vrij? Bij een SRP staan daar namelijk twee varianten van op je kaart? Zie dit topic.

Dan moet de weekend-variant van dat week-SRP dus overruled moeten worden door Weekend Vrij? Vóór de Flex tijd ging dat ook prima samen, dus zie ik het probleem niet....
Uit mijn hoofd is er een stamtabel die companyID+subscriptionID koppelt aan een gewicht en zo de prioriteit bepaalt.
Badge +3
Ik lees in een ander topic dat NS Flex sinds 3 september ook werkt met stads/streek/regio abonnementen (GVB werd specifiek genoemd)!

Dan ben ik erg benieuwd hoe dat geïmplementeerd is.

Moet je tijdens of na het bestellen van Flex dan aangeven "ik heb ook een Hermes/Connexxion Dal Vrij voor sommige buslijnen in/rondom Eindhoven" zodat ik daar vrij of op saldo reis, en Flex niet aangesproken wordt bij de betreffende vervoerder(s)?

Of hebben alle regionale (met name BTM) vervoerders hun apparatuur/systemen zo aangepast dat als ze zowel een Reizen op Rekening (dus NS Business Card of Flex) zien als een 'eigen' abonnement, dat dan het juiste abonnement gekozen wordt?

En moeten mensen die al voor september Flex hadden nog iets doen om de van die (belangrijke) wijziging gebruik te kunnen maken?
Reputatie 7
Badge +4
Daarmee geeft u aan dat het niet zal werken en dat dit hopeloos mis zal gaan. Eerste klas gaan zitten, wachten en als er een conducteur komt was Piet Parasiet net bezig het er op te zetten, want het lukte echt niet etc. Controle is er maar incidenteel, dus ja.

Het gaat ten koste van de dik betalende eersteklasreizigers, die er nu weer een plaag bij krijgen nu de hufterburgers weer een nieuwe legale mogelijkheid in de schoot geworpen krijgen.

Verder vind ik Flex heel goed, maar dit is te gek voor woorden. NS mag wel eens wat meer rekening houden met he type reiziger dat rustig werkt, niet protesteert en de boel niet besodemietert door vooraf een flink bedrag te betalen. Als het druk is flex in de eerste klas, zodat je eersteklasabonnement in waarde afneemt.

Je betaalt gewoon voor meer kans op een zitplaats en die kwam al in gevaar door weinig controle en nu ook nog eens door de ten dele zogenaamde flexers. Je moet geen opties geven die fraude uitlokken.

De marketingafdeling komt in aanmerking voor de naïviteitsprijs. Er is nauwelijks controle, dus het werkt niet bij veel te veel mensen.
Kan je ergens een timestamp zien van check-in bij het upgraden of krijgen we straks de topics “Ik zat wellus binnen de 15 minuten”.
Reputatie 7
Badge +3
Met NS Flex kun je makkelijk van klasse wisselen, tot 15 minuten nadat je hebt ingecheckt.

De NS Flex geeft daarvoor aan:
Is het wat drukker in de trein? Met NS Flex switch je makkelijk naar 1e klas.
Maar kan dat ook andersom, wanneer je voor je Vrij abonnement je reizen in de 1e klas hebt afgekocht?
Bv wanneer de 1e klas zo vol is dat je toch niet kunt zitten.
https://community.ns.nl/contact-52/geld-terug-zonder-zitplaats-eerste-klas-51089
Reputatie 5
Badge
Wat me zojuist is opgevallen:

Ik zie in Mijn NS de kosten terug van de reis die ik woensdag heb ondernomen, maar de reis zelf staat (nog) niet in mijn reishistorie. Zit daar ook nog een vertraging in? Ik zou zeggen dat als de kosten bekend zijn, dan ook bekend moet zijn waarop deze kosten zijn gebaseerd?
Geen dank, en veel plezier met NS Flex!
@Sivan NS

Bedankt voor de reactie. 👍
En gaat er dan ook iets gebeuren met die feedback?

Goede vraag, Tochjo. Het lijkt me wel zo eerlijk dat dit gebeurt. Dit is toegezegd en bovendien doen we niet voor niets een beroep op jullie mening over ons product. Ik zie je vorige bericht en ik begrijp je opmerking. Er is sinds de livegang nog niet veel concrete feedback gekomen (behalve vragen, feedback over de VDU en een paar wensen van klanten), en dat wordt altijd doorgezet.

Wat heeft jouw voorkeur w.b. terugkoppeling? En heb je nog lopende dingen waar je graag een reactie op wil?
Als ik gebruik wil maken van Ns Flex, en ik vergeet uit te cheken bij bus tram metro bij wie moet ik dan zijn om te claimen? Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?

Excuses dat jouw vragen nog niet zijn beantwoord. Als je met NS Flex vergeet uit te checken kun je dit gewoon via ons claimen. Dat geldt ook voor reizen met de bus, tram of metro.

Als het goed is kun je je abonnement gewoon activeren bij beide punten. Wij raden altijd onze eigen automaat aan, maar het oplaadpunt zou ook moeten werken. Zo niet, dan hoor ik dat graag.
Ik ben in november 2017 afgestudeerd en heb van de NS 50 euro korting gekregen op een 40% korting in de daluren abonnement. Deze staat op mijn kaart. Nu zou ik graag de overstap willen maken naar NS Flex, maar mijn huidige abonnement behouden (die nog gratis / binnen de 50 euro korting is t/m november 2018). Kan dat, zo ja wat moet ik daarvoor doen?
Goedemorgen Danielle. Goed dat je dit checkt! Ik raad je aan nog even te wachten met NS Flex, want dat stukje gratis abonnement raak je kwijt als je binnen dat jaar gaat overstappen.
Badge +3
De Community blijft het eerste kanaal dat we inzetten, juist omdat we hier makkelijk alle feedback kunnen verzamelen.
En gaat er dan ook iets gebeuren met die feedback? Ik heb sinds ik begin juni ben overgestapt naar NS Flex allerlei ervaringen gedeeld, maar tot op heden heb ik niet eens een inhoudelijke reactie mogen ontvangen op mijn punten. Toen ik na een maand mijn ongenoegen uitte daarover, kwam @Danny Flex even tevoorschijn, die aangaf dat hij op korte termijn de specifieke punten die ik benoemde zou bekijken en daarop zou teugkomen, maar hij is kennelijk al twee maanden aan het genieten van een vakantie, want daarna is hij niet meer gesignaleerd.

Ondertussen is NS Flex uit de proefperiode en concludeer ik dat er niets met mijn opmerkingen is gedaan. Zelfs het soms weergeven van onjuiste informatie was niet belangrijk genoeg om op te lossen voor de grote lancering. Prima verder, dat is een keuze die NS kan maken, maar zo onbescheiden als ik ben denk ik dat ik goede punten aanstipte die de gebruikservaring beter zouden kunnen maken. Ik ben behoorlijk teleurgesteld over de communicatie en in het bijzonder over het feit dat er niets verbeterd is sinds ik dit eerder aangaf.

Over het product NS Flex zelf ben ik overigens zeer tevreden 🙃
Badge +3
Ja, de conducteur kan dat wel zien (zeg ik uit ervaring met NS Flex Dal Vrij 1e klas). Die informatie wordt door het controleapparaat van de conducteur via een dataverbinding opgehaald.

Ik deel overigens uw verwondering over de onduidelijkheid van de informatie in Mijn NS. Ik heb enkele maanden geleden al opgemerkt dat dat voor verbetering vatbaar was, maar men heeft het kennelijk niet de moeite waard gevonden de informatie voor de lancering te verduidelijken.

Reageer