NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Het ligt eraan wat voor abonnement er exact op de OV-chipkaart staat. Ook dient je dochter wel 18 jaar of ouder te zijn om een NS Flex abonnement erop te plaatsen. Kan je aangeven welk busabonnement er nu exact op staat?
Reputatie 1
Daluren brabant
Betreft dit een abonnement van Connexxion, Arriva, Hermes of Bravo?
Reputatie 1

Reputatie 1
En nog steeds niet 100% duidelijk wat er nu aan de hand is. Intussen kan mijn dochter niet met korting reizen in de trein en betaal ik dadelijk wel voor dit product én teveel voor haar treinreis.
Ik denk zelf dat de combi Daluren Noordbrabant met Daluren Flex niet mogelijk is op 1 kaart. Wat mij betreft gooien ze dan die Daluren Noordbrabant er af zodat ik de flex daluren er wel op krijg.... Wie gaat mij nu helpen?

Hoi,

Gisteren (24 april) ben ik overgestapt op NS flex basis omdat ik verwacht de komende tijd geen reizen te zullen maken.

Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen over hoe dit in z'n werk gaat en ik vraag mij af of ik de enige ben die moeite heeft met het begrip 'maand'.
Na héél wat leeswerk begrijp ik nu pas dat het bij abonnementswijzigingen niet gaat over een 'kalendermaand' zoals mei of juni maar over een periode van bijvoorbeeld 13 augustus tot 13 september en dan telt het moment dat ik het abonnement wijzig want je kunt geen datum in de toekomst aangeven, toch ?
Of zit ik nu voor de eeuwigheid vast aan de periode: 24-ste tot de 24-ste omdat ik op de 24ste ben overgestapt?

Nu heb ik nog een vraag over;
Ik neem aan dat als je je niet (af-)meldt, dat dan je laatst ingegeven abonnement doorloopt. Stel ik wil één maand een ander abonnement maar daarna niet meer (of weer een ander abonnement.)

Op welk moment kan ik dan die wijziging doorgeven?
Moet ik dan wachten tot de laatste dag van die maand of kan ik dit toch eerder ingeven?
Alvast bedankt voor de reactie,

Paul

Badge +3

Ter info: dit (gearchiveerde, oktober 2018) topic speelt nog steeds.

Bij inchecken bij Arriva wordt nog altijd 2e klas getoond. Keolis/Blauwnet hetzelfde.

N.a.v. https://twitter.com/MichaelSmit90/status/1522902770117976065

Uit het archief-topic een reactie van @Henk_NL 

"NS apparaten zijn inmiddels zo geconfigureerd dat ze in zo’n geval helemaal geen klasse tonen. Bij andere vervoerders wil dat, zoals we zien, nog wel eens afwijken. Het zou geen gevolgen mogen hebben, maar is wel verwarrend natuurlijk."

Hi Leon.

Begrijp ik het goed dat er NS Flex Dal Voordeel en Dal uren korting Noord Brabant op de kaart van je dochter staat? Als ze met de trein reist ontvangt ze geen korting? Ze checkt wel in in de daluren? Als ze incheckt tijdens de spitsuren krijgt ze uiteraard geen korting. De ritten kan je inzien via Mijn NS (hier kan enkele dagen overheen gaan voordat deze zichtbaar zijn).

* Ik heb je afbeeldingen overigens aangepast zodat naam/kaartnummer niet meer zichtbaar zijn i.v.m. privacy.
Reputatie 1
Zoals in afbeelding zichtbaar is het NS daluren kortingsproduct NIET geladen op haar kaart terwijl dit WEL is aangeschaft. Hoe kan dat? En wat te doen om het product er alsnog op te krijgen?
Badge +3
Bij NS Flex worden altijd alleen de producten Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro op de kaart geladen. Het NS Flex-abonnement, in dit geval Dal Voordeel, staat niet op de kaart zelf. Uw dochter kan gewoon in- en uitchecken voor haar reizen per trein, ziet dan bij inchecken ook staan "Reizen op Rekening Trein" en niet "Dal Voordeel", en op de factuur aan het eind van de maand zal voor de reizen in de daluren de kortingsprijs in rekening gebracht worden.

Dit staat verder los van het product Dalurenkorting Noord-Brabant; de paaltjes en poortjes waarmee wordt ingecheckt voor de trein zullen dit product gewoon negeren.
Reputatie 7
Badge +1

Ik gun de mensen die geen Nederlands kunnen dezelfde informatie als de mensen die wel Nederlands kunnen, dat is wel zo klantvriendelijk.

Daarbij gun ik ze dat ook zij een NS Flex Traject Vrij abonnement kunnen bestellen en niet de vermelding krijgen dat deze nog niet beschikbaar is.

https://www.ns.nl/en/season-tickets/traject-vrij.html

https://www.ns.nl/en/customer-service/flex/switching-to-ns-flex.html

En nu ik het toch over de Engelstalige pagina heb, nog wat suggesties van mij:

De pagina over de basisdienstregeling kan in principe verwijderd worden. 2 juni is al bijna 3 maanden geleden.

Op de pagina Individual Tickets en in het dropdown menu bij Tickets & Supplements staat als vertaling van ‘Meest gekocht’, ‘Most wanted’. Ik wist niet dat de NS op zoek was naar vervoersbewijzen die in het criminele circuit zijn beland :joy: . Het gebruik van de woorden ‘most wanted’ is in principe correct, maar misschien is het beter om ‘most popular’ te gebruiken. Vind ik persoonlijk wat mooier staan.

Reputatie 1
O. Dank u. Dat is duidelijk. Wel verwarrend. Nu is het wel zo dat reizen in de bus nu via het bus daluren abo gaat in daluren. Maar saldo laden staat uit. Moet ik dat dan toch weer voor haar aanzetten? Of conflicteert dit dan met flex rekening als ze in daluren de trein pakt?
Reputatie 1

Alles is ondertussen inorde gekomen met het ‘NS Flex Weekend Vrij voor een Belg’ :wink:

Zoals hierboven beschreven:

-Online een OV-kaart bestellen (7.5€)

-Naar een service station gaan en het abo er gewoon op laten opzetten! 

-Best wel een accountje maken op NS zelf, dit had het nog iets makkelijker gemaakt zeiden de behulpzame dames.

-Als je naar het service station gaat is alles ook al direct geactiveerd + reizen met bus/tram inbegrepen. Dat scheelt al wat! 

De kaart had ik vorige maandagavond besteld en deze was er deze week maandag op de middag. Nog sneller dan verwacht!

Hopelijk heeft iemand hier nog iets aan,

Groetjes Martijn

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Nog steeds.. Met 'Basis’ of zonder abonnement mag je niet 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen en zo. :sleeping:

Met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting doordeweeks wel, ook al krijg je dan zelf geen korting.

Maar goed, NS Flex Basis is dus een abonnement (staat op je kaart en je krjjgt er elke maand een factuur voor) maar toch geen abonnement dus? Knap :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging abonnement wordt aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel voor klanten die niet of minder digitaal zijn en dit zou dan ook mogelijk zijn voor klanten zonder een Nederlandse bankrekening (en dus geen iDeal).

Goed, via de winkel (servicebalie) is dus mogelijk zoals hierboven blijkt, nu nog telefonisch. Of is dit (vraagje voor een moderator) intussen ook al mogelijk? Het zou dan alleen nog mogelijk moeten worden om bij de aanvraag van Flex gelijk de OV-chipkaart er gratis bij te bestellen ipv dat men dan dat zelf moet doen bij OV-chikaart.nl voor €7,50. Zijn toch weer extra handelingen en kosten. 

 

 

Badge +3
Deze vraag staat uit.
Is er al iets te melden over deze zaken (formulering Standaard 1e klas reizen bij aanschaf; vermelding klasse abonnement in Mijn NS)?

Het in- en uitchecken bij NS is ‘direct’ zichtbaar bij “Laatste check-in of check-uit met NS” en na maximaal 48 uur (maar vrijwel altijd de volgende dag) bij “Mijn OV Reishistorie” waar ook een prijs bij staat.
Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?

Overigens is de reisklasse die geldt buiten de afgekochte momenten weer correct zichtbaar ☺️
Badge +3
Er moet inderdaad saldo geladen worden voor de reizen per bus waarbij het product Dalurenkorting Noord-Brabant gebruikt wordt. Er is nog onduidelijkheid of automatisch opladen bij NS Flex weer geactiveerd kan worden, maar ik zou het gewoon proberen. Het zal in ieder geval niet conflicteren met reizen die ze maakt met NS Flex, want dat negeert het saldo gewoon.

Saldo kan in ieder geval niet meer geladen worden bij kaartautomaten van NS, zo begreep ik, omdat die het NS Flex-abonnement herkennen en de mogelijkheid dan niet bieden. Het kan nog wel bij automaten in winkels en er kan ook online nog saldo besteld worden dat bij een ophaalpunt op de kaart geladen kan worden.

Dit is helemaal correct @Leon van der Zanden alles staat goed op de kaart zoals in je afbeelding (Reizen op Rekening == Flex) maar voor de bus zal inderdaad nog saldo nodig zijn.

Automatisch opladen is stopgezet bij de overstap naar Flex, maar kan je gewoon weer aan zetten via deze pagina. Het saldo dat op de kaart stond bij de overstap naar Flex krijg je als credit op de eerste maandelijkse factuur.
Badge +3
Ik kan het zo gauw niet vinden (en anderen ook niet, iets met bomen en bos😅) maar bij welke Flex abonnementen mag je drie mensen mee laten reizen met Samenreiskorting, en waarom staat dat niet (per variant) in de voorwaarden bij het bestellen?

Ik neem aan dat Basis uitgezonderd is omdat het geen NS (kortings)abonnement is...

Maar mag iemand met een Weekend Voordeel van €2 per maand gewoon altijd drie mensen op sleeptouw nemen, ook doordeweeks? Dat is dan wel heel erg goedkoop Dal Voordeel voor tot zelfs wel drie gezinsleden of vrienden of collega's als je regelmatig samen reist 🤔

Of moet degene met Flex op het moment van samenreizen recht hebben op enige vorm van korting of vrij reizen?
Badge +3

Voor de volledigheid,

Op de ingangsdatum van Flex (in dit geval de 24e) zal je altijd een vaste maandfactuur krijgen voor abonnements- en reiskosten (plus huur OV-fiets en eigen fiets stallen). De incasso is enkele dagen later.

Wissel je halverwege een maand van abonnement (bijv. 10 juni) dan worden de kosten voor 10-23 juni verrekend via een tussentijdse (credit)factuur met bijbehorende incasso, maar soms ook pas op je factuur van 24 juni.

Dit wisselt, want ik heb ooit een factuur gehad voor 1 dag Dal Voordeel en ook eens voor 4 dagen Weekend Voordeel (dat ging dan om centen), maar later ook pas de wijziging op een volgende maandfactuur.

Dat laatste is eigenlijk logischer (één factuur per maand) maar is natuurlijk nadelig als je veel geld tegoed hebt van NS (wijziging op de 24e of kort daarna), of als je op de 25e een veel duurder abonnement neemt en NS vervolgens pas op de 24e van de volgende maand bijna twee maanden in rekening brengt.

Bij een wijziging op 10 juni kan je vanaf 10 juli weer wijzigen.

Het tellertje Kosten huidige periode op je Mijn NS startpagina kan je negeren want die klopt vaak totaal niet. Je facturen wél.

Reputatie 7
Badge +3

Nu heb ik wel gelezen dat NS wil naar minder service winkels en meer online service. Met minder winkels zal voor degene die geen gebruik kunnen maken van iDeal de telefonische mogelijkheid noodzakelijker worden omdat klanten anders te ver moeten reizen met de bijbhorende kosten om bij zo'n winkel te komen. 

Badge +3

Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd in NS Flex Dal Voordeel en hoewel dat in Mijn NS keurig zichtbaar is, heb ik geen mail gehad met een bevestiging van deze wijziging. Ik heb overigens ook geen mail gehad op 1 januari, toen ik mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas heb gewijzigd in NS Flex Dal Vrij 1e klas in een poging de abonnementskosten met een euro per maand te verlagen.

Waar heb je dat gelezen Momo? #nieuwsgierig. Als iemand al een abonnement had (ook al is dit OV-fiets) dan kunnen we als klantenservice wel een overstap verzorgen zonder dat er een iDEAL betaling nodig is. Is dat niet zo, dan valt er wat van te zeggen. De wereld wordt echter wel steeds digitaler en ik merk zelf dat mensen zich goed aanpassen over het algemeen. Kijk nou naar mijn eigen opa. 92 en heeft vorig jaar een Facebook account aangemaakt, weet er ook nog eens mee om te gaan. Ik snap dat niet iedereen zo is en veel mensen het op de manier beschreven door Momo willen doen, dus daar zet ik graag een suggestie over door. Dan kunnen ze dit standpunt natuurlijk altijd even meenemen, ook al denk ik dat ze dat wel al doen.

Badge +3
Volgende case:

Iemand heeft een Dal Vrij en wil overstappen naar Flex. Geen probleem, maar op haar kaart staat ook een jaarabonnement voor de ICD, dus bestellen gaat niet goed.

Flex op een nieuwe kaart dan maar? En wat als Dal Vrij nog in het eerste jaar zit, kan het dan toch beëindigd worden?

Goedemorgen,

Het lukt mij momenteel niet om NS Flex aan te vragen via de website. Ik heb het meerdere dagen op rij geprobeerd. Is er een technische storing bij jullie bekend? Dan weet ik eventueel waar het aan ligt.

Alvast bedankt!

Is er al iets te melden over deze zaken (formulering Standaard 1e klas reizen bij aanschaf; vermelding klasse abonnement in Mijn NS)?
Bedankt voor de reminder. Ik stuur er zelf ook direct een. Ze hebben wel al aangegeven dat ze het een goede suggestie vinden, de vraag is nu even wat er mogelijk is qua aanpassing e.d.

Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?
Goede vraag. Ga ik ook voor je navragen.

Reageer