NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Ik denk zelf dat de combi Daluren Noordbrabant met Daluren Flex niet mogelijk is op 1 kaart. Wat mij betreft gooien ze dan die Daluren Noordbrabant er af zodat ik de flex daluren er wel op krijg.... Wie gaat mij nu helpen?
Hoi,
Gisteren (24 april) ben ik overgestapt op NS flex basis omdat ik verwacht de komende tijd geen reizen te zullen maken.
Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen over hoe dit in z'n werk gaat en ik vraag mij af of ik de enige ben die moeite heeft met het begrip 'maand'.
Na héél wat leeswerk begrijp ik nu pas dat het bij abonnementswijzigingen niet gaat over een 'kalendermaand' zoals mei of juni maar over een periode van bijvoorbeeld 13 augustus tot 13 september en dan telt het moment dat ik het abonnement wijzig want je kunt geen datum in de toekomst aangeven, toch ?
Of zit ik nu voor de eeuwigheid vast aan de periode: 24-ste tot de 24-ste omdat ik op de 24ste ben overgestapt?
Nu heb ik nog een vraag over;
Ik neem aan dat als je je niet (af-)meldt, dat dan je laatst ingegeven abonnement doorloopt. Stel ik wil één maand een ander abonnement maar daarna niet meer (of weer een ander abonnement.)
Op welk moment kan ik dan die wijziging doorgeven?
Moet ik dan wachten tot de laatste dag van die maand of kan ik dit toch eerder ingeven?
Alvast bedankt voor de reactie,
Paul
Ter info: dit (gearchiveerde, oktober 2018) topic speelt nog steeds.
Bij inchecken bij Arriva wordt nog altijd 2e klas getoond. Keolis/Blauwnet hetzelfde.
N.a.v. https://twitter.com/MichaelSmit90/status/1522902770117976065
Uit het archief-topic een reactie van
"NS apparaten zijn inmiddels zo geconfigureerd dat ze in zo’n geval helemaal geen klasse tonen. Bij andere vervoerders wil dat, zoals we zien, nog wel eens afwijken. Het zou geen gevolgen mogen hebben, maar is wel verwarrend natuurlijk."
Begrijp ik het goed dat er NS Flex Dal Voordeel en Dal uren korting Noord Brabant op de kaart van je dochter staat? Als ze met de trein reist ontvangt ze geen korting? Ze checkt wel in in de daluren? Als ze incheckt tijdens de spitsuren krijgt ze uiteraard geen korting. De ritten kan je inzien via Mijn NS (hier kan enkele dagen overheen gaan voordat deze zichtbaar zijn).
* Ik heb je afbeeldingen overigens aangepast zodat naam/kaartnummer niet meer zichtbaar zijn i.v.m. privacy.
Dit staat verder los van het product Dalurenkorting Noord-Brabant; de paaltjes en poortjes waarmee wordt ingecheckt voor de trein zullen dit product gewoon negeren.
Ik gun de mensen die geen Nederlands kunnen dezelfde informatie als de mensen die wel Nederlands kunnen, dat is wel zo klantvriendelijk.
Daarbij gun ik ze dat ook zij een NS Flex Traject Vrij abonnement kunnen bestellen en niet de vermelding krijgen dat deze nog niet beschikbaar is.
https://www.ns.nl/en/season-tickets/traject-vrij.html
https://www.ns.nl/en/customer-service/flex/switching-to-ns-flex.html
En nu ik het toch over de Engelstalige pagina heb, nog wat suggesties van mij:
De pagina over de basisdienstregeling kan in principe verwijderd worden. 2 juni is al bijna 3 maanden geleden.
Op de pagina Individual Tickets en in het dropdown menu bij Tickets & Supplements staat als vertaling van ‘Meest gekocht’, ‘Most wanted’. Ik wist niet dat de NS op zoek was naar vervoersbewijzen die in het criminele circuit zijn beland . Het gebruik van de woorden ‘most wanted’ is in principe correct, maar misschien is het beter om ‘most popular’ te gebruiken. Vind ik persoonlijk wat mooier staan.
Alles is ondertussen inorde gekomen met het ‘NS Flex Weekend Vrij voor een Belg’
Zoals hierboven beschreven:
-Online een OV-kaart bestellen (7.5€)
-Naar een service station gaan en het abo er gewoon op laten opzetten!
-Best wel een accountje maken op NS zelf, dit had het nog iets makkelijker gemaakt zeiden de behulpzame dames.
-Als je naar het service station gaat is alles ook al direct geactiveerd + reizen met bus/tram inbegrepen. Dat scheelt al wat!
De kaart had ik vorige maandagavond besteld en deze was er deze week maandag op de middag. Nog sneller dan verwacht!
Hopelijk heeft iemand hier nog iets aan,
Groetjes Martijn
Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.
Nog steeds.. Met 'Basis’ of zonder abonnement mag je niet 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen en zo.
Met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting doordeweeks wel, ook al krijg je dan zelf geen korting.
Maar goed, NS Flex Basis is dus een abonnement (staat op je kaart en je krjjgt er elke maand een factuur voor) maar toch geen abonnement dus? Knap
In het besluit wijziging abonnement wordt aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel voor klanten die niet of minder digitaal zijn en dit zou dan ook mogelijk zijn voor klanten zonder een Nederlandse bankrekening (en dus geen iDeal).
Goed, via de winkel (servicebalie) is dus mogelijk zoals hierboven blijkt, nu nog telefonisch. Of is dit (vraagje voor een moderator) intussen ook al mogelijk? Het zou dan alleen nog mogelijk moeten worden om bij de aanvraag van Flex gelijk de OV-chipkaart er gratis bij te bestellen ipv dat men dan dat zelf moet doen bij OV-chikaart.nl voor €7,50. Zijn toch weer extra handelingen en kosten.

Is er al iets te melden over deze zaken (formulering Standaard 1e klas reizen bij aanschaf; vermelding klasse abonnement in Mijn NS)?
Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?
Overigens is de reisklasse die geldt buiten de afgekochte momenten weer correct zichtbaar ☺️
Saldo kan in ieder geval niet meer geladen worden bij kaartautomaten van NS, zo begreep ik, omdat die het NS Flex-abonnement herkennen en de mogelijkheid dan niet bieden. Het kan nog wel bij automaten in winkels en er kan ook online nog saldo besteld worden dat bij een ophaalpunt op de kaart geladen kan worden.
Dit is helemaal correct
Automatisch opladen is stopgezet bij de overstap naar Flex, maar kan je gewoon weer aan zetten via deze pagina. Het saldo dat op de kaart stond bij de overstap naar Flex krijg je als credit op de eerste maandelijkse factuur.
Ik neem aan dat Basis uitgezonderd is omdat het geen NS (kortings)abonnement is...
Maar mag iemand met een Weekend Voordeel van €2 per maand gewoon altijd drie mensen op sleeptouw nemen, ook doordeweeks? Dat is dan wel heel erg goedkoop Dal Voordeel voor tot zelfs wel drie gezinsleden of vrienden of collega's als je regelmatig samen reist 🤔
Of moet degene met Flex op het moment van samenreizen recht hebben op enige vorm van korting of vrij reizen?
Voor de volledigheid,
Op de ingangsdatum van Flex (in dit geval de 24e) zal je altijd een vaste maandfactuur krijgen voor abonnements- en reiskosten (plus huur OV-fiets en eigen fiets stallen). De incasso is enkele dagen later.
Wissel je halverwege een maand van abonnement (bijv. 10 juni) dan worden de kosten voor 10-23 juni verrekend via een tussentijdse (credit)factuur met bijbehorende incasso, maar soms ook pas op je factuur van 24 juni.
Dit wisselt, want ik heb ooit een factuur gehad voor 1 dag Dal Voordeel en ook eens voor 4 dagen Weekend Voordeel (dat ging dan om centen), maar later ook pas de wijziging op een volgende maandfactuur.
Dat laatste is eigenlijk logischer (één factuur per maand) maar is natuurlijk nadelig als je veel geld tegoed hebt van NS (wijziging op de 24e of kort daarna), of als je op de 25e een veel duurder abonnement neemt en NS vervolgens pas op de 24e van de volgende maand bijna twee maanden in rekening brengt.
Bij een wijziging op 10 juni kan je vanaf 10 juli weer wijzigen.
Het tellertje Kosten huidige periode op je Mijn NS startpagina kan je negeren want die klopt vaak totaal niet. Je facturen wél.
Nu heb ik wel gelezen dat NS wil naar minder service winkels en meer online service. Met minder winkels zal voor degene die geen gebruik kunnen maken van iDeal de telefonische mogelijkheid noodzakelijker worden omdat klanten anders te ver moeten reizen met de bijbhorende kosten om bij zo'n winkel te komen.
Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd in NS Flex Dal Voordeel en hoewel dat in Mijn NS keurig zichtbaar is, heb ik geen mail gehad met een bevestiging van deze wijziging. Ik heb overigens ook geen mail gehad op 1 januari, toen ik mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas heb gewijzigd in NS Flex Dal Vrij 1e klas in een poging de abonnementskosten met een euro per maand te verlagen.
Waar heb je dat gelezen Momo? #nieuwsgierig. Als iemand al een abonnement had (ook al is dit OV-fiets) dan kunnen we als klantenservice wel een overstap verzorgen zonder dat er een iDEAL betaling nodig is. Is dat niet zo, dan valt er wat van te zeggen. De wereld wordt echter wel steeds digitaler en ik merk zelf dat mensen zich goed aanpassen over het algemeen. Kijk nou naar mijn eigen opa. 92 en heeft vorig jaar een Facebook account aangemaakt, weet er ook nog eens mee om te gaan. Ik snap dat niet iedereen zo is en veel mensen het op de manier beschreven door Momo willen doen, dus daar zet ik graag een suggestie over door. Dan kunnen ze dit standpunt natuurlijk altijd even meenemen, ook al denk ik dat ze dat wel al doen.
Iemand heeft een Dal Vrij en wil overstappen naar Flex. Geen probleem, maar op haar kaart staat ook een jaarabonnement voor de ICD, dus bestellen gaat niet goed.
Flex op een nieuwe kaart dan maar? En wat als Dal Vrij nog in het eerste jaar zit, kan het dan toch beëindigd worden?
Goedemorgen,
Het lukt mij momenteel niet om NS Flex aan te vragen via de website. Ik heb het meerdere dagen op rij geprobeerd. Is er een technische storing bij jullie bekend? Dan weet ik eventueel waar het aan ligt.
Alvast bedankt!
Bedankt voor de reminder. Ik stuur er zelf ook direct een. Ze hebben wel al aangegeven dat ze het een goede suggestie vinden, de vraag is nu even wat er mogelijk is qua aanpassing e.d.
Goede vraag. Ga ik ook voor je navragen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.