Skip to main content
Update 19 juni 2019.

Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.



Update 23 augustus 2019.

Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.



Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?



Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!



Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.



NS Flex zonder abonnement

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.



Is NS Flex te combineren met abonnementen?

NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.



NS Flex en (ex)studenten

NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.



Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?

Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.



Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.



Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.



Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.



Is NS Flex even duur als reizen op saldo?

In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.



Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?

Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.



Overstaphulp

In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.



Overstappen is handig als:

- je reisgedrag iedere maand anders is

- je niet van saldo laden houdt

- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse



Let bij de volgende abonnementen op:

- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.

- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.

- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.

- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.

- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.

- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.



Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.



Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.



Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.



Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

Hoe '’flexibel'’ is het stopzetten van je abonnement?

Door de huidige lockdown zit ik voorlopig thuis, houdt dat in dat ik mijn NS Flex Dal Vrij voor een maand kan omzetten in NS Flex zonder abonnement?


Ja, dat kan. Als je een Flex-abonnement hebt, kun je dat na een maand op elk gewenst moment wijzigen. Als je overstapt naar Flex zonder abonnement, kun je zelfs binnen een maand weer ‘upgraden’ naar een abonnement. Je kunt dit allemaal via Mijn NS regelen, zonder naar een automaat te moeten. Redelijk flexibel toch? :slight_smile:


Ja, dat kan. En het hoeft ook niet speciaal een maand te zijn, het kan korter of langer. De enige voorwaarde is dat u uw Flex Dal Vrij minstens een maand heeft. Daarna kunt u het op ieder willekeurig moment wijzigen naar Flex zonder abonnement. En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html


edit: al opgelost


WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN


als je bij ns klantenservice kijk zie het van zelf staan

WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN

 


Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

 

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

 


je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

Ik ken de API spec niet, maar het zou prima kunnen dat TLS alleen een boolean (false/true) teruggeeft of er een conflicterend product aanwezig is, zonder het product verder te specificeren.


Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?

Ik weet je antwoord al.. een hack op een hack, en voor consumenten soms een zoektocht of toch maar twee kaarten. :rolling_eyes:

Schijnt dat soms een los OV-fiets koppeling/abo al in de weg staat voor een overstap naar NS Flex?


Awesome @Momo dan is het voor mij (ben geen waakhond verder) duidelijk in ieder geval.

NS en TLS wisselen dus ‘gegevens’ uit, wat in dit geval nuttig zou kunnen zijn voor iemand die NS Flex wil…

Nu die tweep nog.. ‘ik heb geen enkel abonnement’ en toch een (fout)melding… :sleeping:


Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?

Dat het nu in de praktijk werkt, houdt niet in dat het verstandig is om die combinatie toe te passen of volgens de specificatie uberhaupt zou moeten werken. Immers, een wijziging in de apparatuur kan alsnog voor problemen zorgen. Ik zou zeggen, bij twijfel, vooral niet aan beginnen. Het is hoofdpijn.


En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html

Probleempje! Als er bij NS Flex zonder abonnement een (foutieve) prijs staat dan lukt wisselen niet binnen een maand. Het is dus niet alleen een cosmetisch foutje.

 


dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was


Ls ik heb een ns flex abonnement terwijl ik ivm corona al een jaar niet reis. In de mijn ns app staat dat de maandelijkse kosten van mij 0 zijn maar er wordt tot nu toe toch elke maand 2 euro afgeschreven. Hoe kan dit?


Goedemorgen floordegoede.

Als je maandelijks € 2,00 betaalt is de kans groot dat je een actief Weekend Voordeel abonnement hebt. 

Er staan 2e kopjes in de kostenteller. Abonnementskosten en Reis- en overige kosten. Staat bij beide € 0,00?

 


Ja bij beiden staat 0


Er is tegenwoordig een handige pagina met vragen over NS Flex

Maar op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-stopzetten.html staat het volgende:

Een NS Flex-abonnement kun je naast maandelijks wijzigen ook tijdelijk pauzeren naar NS Flex Zonder Abonnement. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of verwacht minstens een maand niet te reizen.

Verderop die pagina staat het wel goed:

  • NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement.

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/uitcheck-vergeten.html staat:

Vergeten uitcheck bij een andere vervoerder

Ben je met jouw Flex-abonnement vergeten uit te checken bij een andere vervoerder dan NS? Dan kun je jouw uitcheck corrigeren via uitcheckgemist.nl. De correctie komt dan op de factuur. De andere vervoerder heeft niet altijd izicht in de berekende kosten. Check daarom in Mijn NS welke ritprijs en correctietarief (ten onrechte) in rekening is gebracht. Als je meer dan 3 keer per half jaar een uitcheck bij een andere vervoerder hebt gemist, informeer dan bij betreffende vervoerder zelf.

Oke, maar als je wegens systeemfouten (of een evacuatie van een station) niet kon uitchecken en dat online corrigeert weegt dat dus op tegen die 3 keer per kalenderhalfjaar?

En daarna (bij vaker) moet je maar bij de betreffende vervoerder zelf informeren? Ik weet het antwoord al.. “Sorry, je hebt NS Flex en wij kunnen daar echt he-le-maal niets mee”.

‘De andere vervoerder heeft niet altijd iNzicht in de berekende kosten’ is dus onjuist, want het is altijd aan NS om zoiets te corrigeren. Niet altijd moet dus geen zijn.


Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

 


Goedenavond, ik zou graag een ns-flex abbonnement online willen afsluiten, zodat ik daar morgen gebruik van kan maken. Helaas krijg ik de melding dat er een storing is. Ligt dit aan mij of is er ook daadwerkelijk een storing bij het bestellen?


Vaak duren dit soort storingen niet erg lang. Ik zou het vanavond weer proberen. Ik heb vanmiddag nog een abonnement gekocht en dat ging probleemloos. Via Klantenservice kunt u ook bestellen 0307515155.


Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding 😞 Kun je dit ook op het station regelen?


Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding 😞 Kun je dit ook op het station regelen?


Je kunt het op het station regelen, maar dan kun je het niet direct gebruiken.

Heb je al contact gehad met de klantenservice zodat zij met jou mee kunnen kijken?


Soms helpt het als u het probeert met een andere browser. Zelf ben ik wel een fan van Safari maar NS is dat niet altijd. Als niets lukt, is Klantenservice de enige optie.


Er is op dit moment een verstoring in het ophalen van wijzigingen en bestellingen bij de kaartautomaat. Er is geen verstoring bekend omtrent het aanschaffen van producten. Zou je de tip van Thom willen proberen?


Reageer