Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Aan een oud VDU zal weinig meer veranderen, net als Dal Voordeel op saldo dat nog gewoon verkrijgbaar is (en zal blijven).

Voor Weekend Vrij is het verschil met Flex vrij klein. Klassewissel voor een dag is meestal duurder (i.p.v. €5 per dag bij een automaat), maar voor €6 heb je tot wel vijf hele weekenden 1e klas.

De Flex versie met seniorenkorting (65+) is er inmiddels ook al, voor Weekend/Dal Vrij e.d.

Reputatie 4

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Even voor mensen die toevallig nog ouden abbonement hebben. Het word niet automatisch overgezet naar flex. Officiëel is flex al een jaar maar ik heb gelukkig nog steeds me oude weekend vrij

Reputatie 7

Klant zal ongetwijfeld alleen een klassenwissel hebben aangezet. Anders had hij deze factuur niet gehad.

Waar het hier om draait is dat de klantenservice niet in staat is geweest om de klant duidelijk te maken, wat hij had moeten doen. Terwijl de vraagstelling van de klant: “ Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.” mijns inziens overduidelijk is.
 

Reputatie 7
Badge +3

Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten. 

 

Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd. 
 

Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...


Heb jij het abonnement zelf gewijzigd naar weekend vrij 1e klas of heb je in MijnNS 1e klas aangezet? Welke prijs staat bij het abonnement? Als de prijs hetzelfde is gebleven heb je alleen klassenwissel aangezet en niet het abonnement zelf gewijzigd.

Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten. 

 

Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd. 
 

Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...

I'm afraid I don't have an explanation as to why those trips aren't processed on the NS Flex invoice then. There can be a bit of a cut-off a couple days before the billing date, which in your case would be a couple days before the 26th, but more than two weeks before the billing date shouldn’t happen. Can you send me a [url=https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=41015]private message[/url] with your initials, surname, zip code, house number and date of birth? I'd like to have a look.

Hi Laura,

Thanks a ton for your answer!!

Yes, I travelled beyond 8th as well on the weekdays but I don’t see any travel details beyond 8th July in the invoice. It should have covered travel logs till 26th July ideally but its shows nothing beyond 8th July.

 

Kind regards,

Nupur

Hi bagril.nupur@gmail.com, welcome to our NS Community.

You get an invoice per month. It could be that some trips weren't processed yet and will appear on your next invoice, but it shouldn't be that big of a gap. Have you traveled after the 8th?

Hello,

The invoice you get for NS Flex, is that for 30 days or 15 days?

I received an invoice of 26th July wherein I bought flex on 26th June but I see travel details and billing only till 8th July?

 

Thanks!

Badge +3

Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.

Dat lijkt me een flinke bug, maar klinkt aannemelijk!

Men ziet bij controle alleen ‘reizen op rekening’ en weet niet of je recht hebt op 1e klas, dus registreert men een afwijking waar je vervolgens nooit meer wat van hoort?

Ik neem aan dat het inmiddels zo aangepast is dat GVB Flex (conducteur ziet dat want staat als product op je kaart) nooit geldig kan zijn in de 1e klas.

Reputatie 3

Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.

Voor een langere reis zonder abonnement tegen vol tarief 1e klas met check-in in de spits, verdien je natuurlijk snel een veelvoud van de maandelijkse abonnementskosten terug. 

Badge +3

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Bij GVB Flex is de optie voor ‘trein’ er wel, maar daar kan je geen NS abonnement aan koppelen.

Je reist dan dus zoals bij NS Flex Basis/Zonder abonnement, alleen de factuur gaat via GVB. Handig als je veel binnen de GVB regio reist en maar af en toe met de trein (zonder saldo).

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Good morning, L. Conteh, welcome to the NS Community. 

 

I'm afraid you were not checked in when travelling. Please contact our costumer service, so they can check if a correction is possible.  

Just received the message that I (L.C. Conteh with card **** **** **** 9170)  have been charged  € 50.00 due to invalid travel right. How is that possible, please do help me to understand.

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Nog steeds.. Met 'Basis’ of zonder abonnement mag je niet 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen en zo. :sleeping:

Met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting doordeweeks wel, ook al krijg je dan zelf geen korting.

Maar goed, NS Flex Basis is dus een abonnement (staat op je kaart en je krjjgt er elke maand een factuur voor) maar toch geen abonnement dus? Knap :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).


Ik vind persoonlijk de term NS Flex basis beter. Je hebt immers een contract met NS afgesloten om op rekening te reizen. Zonder abonnement suggereert dat je geen verbintenis met NS hebt.

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).

Badge +3

Voor mensen met Traject Vrij zouden er -getriggerd door de coronacrisis- ooit nog wel ‘maatwerk’ oplossingen komen (2 dagen i.p.v 5 dagen per week reizen of zoiets), maar dat zie ik er ook niet van komen.

Wat dat betreft dus eens met een week-only Dal Vrij voor 75 euro of Altijd Vrij voor 245 euro, voor wie toch nooit in het weekend of feestdagen reist!

Badge +3

@anton123 De NS Flex abonnementen zijn 'gestapeld’ opgebouwd en niet in delen verkrijgbaar.

Wie 40% korting wil in het weekend betaalt €2 per maand. Wie ook in de doordeweekse daluren 40% korting wil betaalt daarvoor €3 extra (samen maakt dat Dal Voordeel voor €5).

Weekend Vrij kost €31, en daar kan je ook voor €3 de doordeweekse dalurenkorting bij kopen.

Dal Vrij kost €106, waarvan €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks, maar zonder het Weekend Vrij deel is Dal Vrij doordeweeks voor €75 niet los verkrijgbaar, dus weekend vrij krijg je er altijd bij.

Daar zijn al vaker vragen over geweest, waarbij werkgevers het deel voor het weekend soms niet wilden vergoeden terwijl dat bij het klassieke Dal Vrij nooit een probleem was (omdat het geheel toen als één bedrag gefactureerd werd).

Trek je dit door naar Altijd Vrij (€245 voor reizen in de spits), dan krijg je er Dal Vrij (€106) bij, ook al heb je dat niet nodig omdat je nooit in de daluren of in het weekend reist.

Zie het maar als een brood of boterham waarvan je de korstjes eigenlijk niet wilt. Die krijg je er toch bij want het ene deel maakt onderdeel uit van het geheel. Aldus de NS (en logisch, vind ik) :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Dat begrijp ik, maar u neemt niet Dalvrij ‘erbij’ omdat dat toevallig geldt voor de uren dat u niet reist. Het hele prijsgebouw van NS zou door uw gedachte ook scheefgetrokken worden. Dat u graag minder wilt betalen begrijpen we allemaal wel, maar niet op grond van het aftrekken van een ander abonnement. Voor echte veelreizigers, zeker op een lang traject in de spits, is AltijdVrij zelfs riant. 

 

NS haalt de inkomsten vooral bij de forenzen in de spits, en verder proberen de spoorwegen met allerlei abonnementen het reizen buiten de spits aantrekkelijk te maken. Die abonnementen zijn gunstig in prijs, maar leveren wel flinke vaste bedragen op en zorgen in de daluren toch voor een redelijk gevulde trein met mensen die anders wellicht niet zouden reizen tegen de hoge brutotarieven.

 

Dalvrij heeft dus een ander doel. Dit is typisch een abonnement voor mensen die buiten de spits willen en kunnen inchecken, maar  toch regelmatig reizen. Iemand die Dalvrij koopt en niet in het weekend reist, kan de kosten voor Weekendvrij ook niet aftrekken van de kosten die Dalvrij geeft. Ze worden verder niet op persoonlijke wensen afgestemd. In sommige gevallen kunt u opties bijkopen, maar u kunt geen opties weglaten.

 

U zult de voorwaarden die bij het gekochte abonnement horen, gewoon moeten accepteren met alle voor- en nadelen, vrees ik. Er zijn veel mogelijkheden voor het best passende abonnement. Uw gewenste aanpassingen zijn er niet en komen er ook niet, vrees ik.

Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar. maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik. De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang trajectdie in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten.Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.

Bedankt voor je berichtje Thom. Ik snap alleen niet waarom het wel mogelijk is om dal vrij te nemen zonder iets extra’s erbij maar met altijd vrij moet ik perse dal vrij nemen. Het zijn “flex” abonnementen maar zo flexibel vindt ik dit niet. Kortom, ik will alleen ”Onbeperkt reizen in de spits” en niet daarbuiten.

Reputatie 7
Badge +4

Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar, maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik.

 

De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang traject die in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten. Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.

Ik heb NS Flex Altijd Vrij genomen en heb alleen Onbeperkt reizen in de spits nodig. Waarom moet ik onbeperkt reizen in het weekend en buiten de spits bij dit abonnement nemen? Ik reis niet in het weekend of buiten de spits. Dit kost mij 106 euro per maand extra voor iets dat ik niet ga gebruiken. Bvd.

 

Reageer