Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3

Awesome @Momo dan is het voor mij (ben geen waakhond verder) duidelijk in ieder geval.

NS en TLS wisselen dus ‘gegevens’ uit, wat in dit geval nuttig zou kunnen zijn voor iemand die NS Flex wil…

Nu die tweep nog.. ‘ik heb geen enkel abonnement’ en toch een (fout)melding… :sleeping:

Reputatie 7
Badge +3

Deze controle op aanwezigheid van een BTM kortingsabonnement stond ook vermeld in het besluit wijziging abonnementen en was ook als aangegeven criterium in het advies vanuit het Lokov. 

 

 

Badge +3

Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?

Ik weet je antwoord al.. een hack op een hack, en voor consumenten soms een zoektocht of toch maar twee kaarten. :rolling_eyes:

Schijnt dat soms een los OV-fiets koppeling/abo al in de weg staat voor een overstap naar NS Flex?

je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

Ik ken de API spec niet, maar het zou prima kunnen dat TLS alleen een boolean (false/true) teruggeeft of er een conflicterend product aanwezig is, zonder het product verder te specificeren.

Badge +3

Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

 

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

 

Reputatie 4

als je bij ns klantenservice kijk zie het van zelf staan

WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN

 

WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN

Reputatie 2

edit: al opgelost

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat kan. En het hoeft ook niet speciaal een maand te zijn, het kan korter of langer. De enige voorwaarde is dat u uw Flex Dal Vrij minstens een maand heeft. Daarna kunt u het op ieder willekeurig moment wijzigen naar Flex zonder abonnement. En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat kan. Als je een Flex-abonnement hebt, kun je dat na een maand op elk gewenst moment wijzigen. Als je overstapt naar Flex zonder abonnement, kun je zelfs binnen een maand weer ‘upgraden’ naar een abonnement. Je kunt dit allemaal via Mijn NS regelen, zonder naar een automaat te moeten. Redelijk flexibel toch? :slight_smile:

Reputatie 4

Hoe '’flexibel'’ is het stopzetten van je abonnement?

Door de huidige lockdown zit ik voorlopig thuis, houdt dat in dat ik mijn NS Flex Dal Vrij voor een maand kan omzetten in NS Flex zonder abonnement?

Badge +3

Als het goed is krijg je bij bestellen van Dal Vrij via https://www.ns.nl/nsflex/webshop je gekoppelde kaarten te zien en kan je er eentje kiezen (of een vrij te kiezen ander kaartnummer invullen), toch?

Zolang dat niet je kaart is waar het VDU op staat zou dat gewoon goed moeten gaan.

Krijg je desondanks een melding, dan kies voor ‘nieuwe ov-chipkaart’, die is gratis. Levertijd en ingangsdatum dan wel minimaal 7 dagen na besteldatum.

De keuzedagen vervallen dan. Ik wil Dalvrij eerst uit proberen.

In mijn NS account heb ik twee NS kaarten ingevoerd. Het blijkt niet mogelijk om op 1 kaart NS flex Dal-vrij te bestellen, zonder dat mijn voordeeluren abonnement op de andere kaart wordt beëindigd.

Is hier een oplossing voor ?

 

Ik vraag mij even af waarom u op uw andere kaart het VDU wil continueren. Per 1 januari 2021 vervalt het reizen in de middagspits bij deze kaart en is het feitelijk qua voorwaarden vergelijkbaar met Dalvrij.   

In mijn NS account heb ik twee NS kaarten ingevoerd. Het blijkt niet mogelijk om op 1 kaart NS flex Dal-vrij te bestellen, zonder dat mijn voordeeluren abonnement op de andere kaart wordt beëindigd.

Is hier een oplossing voor ?

 

Hi rabbit, welkom bij de NS Community.

Omdat er meer dan €50,00 op de OV-chipkaart staat, kan je dit terug vragen bij de Servicebalie van NS op het station.

 

 

Hallo.

Hoe kan ik het geld van mijn OV chipkaart naar een rekening NS overboeken? Ik wist het niet dat kaart niet hoef op te laden als ik NS Flex heb… en ik heb het geld (50euro)met NS Flex bij ophaalpunt tegelijk afgehaald of moet ik niks doen? Wordt het automatisch afgeschreven of moet ik saldo terugvragen? 

Alvast bedankt!

Het kan ook weer aangezet worden op ieder gewenst moment. Het moet dan wel weer opnieuw geactiveerd worden bij een kaartautomaat of oplaadpunt.

Reputatie 3

Kan de klantenservice BTM op een chipkaart met NS Flex enkel uitzetten of is het systeem flexibel genoeg zat het ook weer terug aan te zetten is?

Badge +3

Die datum van 2029 is een fictieve einddatum bij doorlopende producten, zodat je bij verlenging niet langs een automaat hoeft om het opnieuw te laden.

Waarschijnlijk staat op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm gewoon nog 2029 voor het VDU op je nieuwe kaart. Die datum is bij de invoering van de ov-chipkaart in 2004 vermoedelijk gekozen omdat men dacht er na 25 jaar wel een nieuw systeem zou zijn.

Voor wat betreft de oude kaart, Reizen op Saldo is een overblijfsel uit het verleden, waar je voordat je kon inchecken bij NS bij een automaat eerst moest kiezen of je standaard 1e of 2e klas wilde reizen (kaart activeren voor treinreizen). Later zette OV-chipkaart het standaard (2e klas) op nieuwe kaarten. Sinds 2018 is het overbodig, als het niet op je kaart staat reis je standaard 2e klas.

Reizen op saldo met korting is gewoon een VDU (oude benaming product). Zal bij OV-chip misschien ook nog onder die naam staan op je nieuwe kaart?

Oh, en OV-fiets en Stallen op Rekening staan nooit als product ‘op je kaart’, maar zijn daar wel administratief aan gekoppeld. Die zie je dus wel in Mijn NS maar niet bij OV-chip kaartinformatie.

Reputatie 7
Badge +3

De verwarrende teksten bij doorlopende abonnementen zijn inmiddels vervangen door duidelijker teksten. Op mijn nieuwe OV-chipkaart staan de volgende gegevens:

Bij mijn vorige kaart staan nog volkomen irrelevante teksten als:

Volkomen onzin bij een OV-chipkaart die op 12 oktober 2020 is verlopen.

Reputatie 3

Ik geef toe, het is een complot om u dwars te zitten. Dat is inderdaad wel een leugen die ik me zo bedenk, maar zo doorzichtig dat het wel kan.

 

Het recht is niet het verlengstuk van het eigenbelang. Zelfs niet als een groot deel van Amerika dat nu gelooft.

Het klinkt misschien als eigenbelang maar dit is in het belang van alle reizigers. Met deze opzet kunnen reizigers in de schuldsanering niet naar hun werk reizen. En iemand die één foutje maakt is zijn abonnement kwijt. Dat moeten we niet willen.

Reputatie 7
Badge +4

Tuurlijk ik kan meer betalen voor het recht om normaal te kunnen betalen, maar dat ga ik dus niet doen.

Ik betaal mijn boodschappen ook niet aan het eind van de maand. We hebben het hier niet over gas, water, licht of internet. Abonnementskosten kunnen achteraf, losse reiskosten niet.

Je kan zoveel onzin schrijven en leugens bedenken als je wil, maar dat betekent niet dat het waar is.

 

 

Ik geef toe, het is een complot om u dwars te zitten. Dat is inderdaad wel een leugen die ik zo even bedenk, maar zo doorzichtig dat het wel kan.

 

Het recht is niet het verlengstuk van het eigenbelang. Zelfs niet als een groot deel van Amerika dat nu gelooft.

Reputatie 3

Tuurlijk ik kan meer betalen voor het recht om normaal te kunnen betalen, maar dat ga ik dus niet doen.

Ik betaal mijn boodschappen ook niet aan het eind van de maand. We hebben het hier niet over gas, water, licht of internet. Abonnementskosten kunnen achteraf, losse reiskosten niet.

Je kan zoveel onzin schrijven en leugens bedenken als je wil, maar dat betekent niet dat het waar is.

 

Reputatie 7
Badge +4

Niet dus.

Ik heb een contract. Als ik de kosten naar behoren betaal, dan heeft de NS zijn kant van het contract te vervullen. 

Nee. Uiteraard betaalt u naar behoren en NS vervult zijn kant van het contract, maar dat contract is niet voor altijd en ook niet als u naar behoren betaalt, kan NS de voorwaarden eenzijdig wijzigen. Dat staat in de wet en daar heeft NS zich aan te houden maar u ook.  NS stopt met het abonnement waarmee u op saldo kunt reizen en ze hoeven dat helemaal niet aan te blijven aanbieden zolang u betaalt. Het heeft niets met elkaar te maken.

Volgens mijn OV-chipkaart.nl is mijn huidige abonnement geldig tot 2029.

Nee, en dat is ook niet zo volgens ov-chipkaart. Uw persoonlijke chipkaart is zolang geldig, maar u abonnement niet, de geldigheid van uw kaart heeft niets, maar dan ook niets te maken met het abonnement dat er op staat.

NS kan dus niet tussentijds de voorwaarden wijzigen. En ook al zou dat wel kunnen. Je kan mensen niet dwingen tot het opbouwen van een kredietregistratie om met de trein te reizen.

Jawel hoor, NS kan dat zonder meer de voorwaarden wijzigen binnen de wet. Niks ‘dus’, er is geen geldige conclusie. NS dwingt u ook niet tot een kredietregistratie, u kunt gewoon zonder die kredietregistratie reizen met NS. U wordt niet gedwongen derhalve. Het aantal abonnementen is wel beperkt. Reizen met korting blijft mogelijk op saldo middels een Dalvoordeelabonnement en naar uw werk gaan met een Trajectvrij abonnement met vooruitbetaling en alleen geldig voor het Traject kan ook. Na de coronacrisis kunt u gewoon met NS naar uw werk omdat Trajectvrij beschikbaar blijft. Uw suggestie is onjuist dat dit niet meer zou kunnen zonder een kredietregistratie, waarbij kennelijk kredietwaardigheid ontbreekt. Iedereen kan vooraf dit abonnement kopen en naar zijn werk gaan. U ook.

 

Voor de meelezers; Kredietregistratie vindt plaats bij hypotheken, leningen of vaak bij mobiele abonnementen. Dit is als zodanig geen bezwaar om Flex aan te kunnen vragen. Het kan pas een probleem worden als er een negatieve aantekening bij komt. Elders op dit forum is er wel een discussie over hoe dit plaats vindt, maar dat is nu niet aan de orde.

 

 

 

Reageer