NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas.
Kosten 1e klas reizen
Zet u de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage op de 2e klas prijs: 50% in het weekend, 67% buiten de spits, 67% in de spits.
Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat je de reis in de daluren bent begonnen.
gaat dit al in bij het inchecken in de bus, tram of metro? Of pas als je specifiek met de trein gaat?
Klant zal ongetwijfeld alleen een klassenwissel hebben aangezet. Anders had hij deze factuur niet gehad.
Waar het hier om draait is dat de klantenservice niet in staat is geweest om de klant duidelijk te maken, wat hij had moeten doen. Terwijl de vraagstelling van de klant: “ Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.” mijns inziens overduidelijk is.
Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)
Omdat hier veel onduidelijkheid over is (topics waar mensen ook korting dachten te krijgen bij BTM), dat toch wel duidelijk aan te geven in de voorwaarden (het staat wel ergens in een PDF, maar niet op de bestelpagina!
Je reist in bus/tram/metro alleen op voltatief, met factuur achteraf dus geen saldo nodig.
Als je een OV-Chipkaart bij je NS Flex abonnement hebt besteld krijg je binnen 1 week de kaart thuis. Mocht je deze kaart nog niet binnen een week hebben, dan is het aan te raden om contact te leggen met de klantenservice van de OV-Chipkaart.
Elke maand krijg je rond dezelfde datum waarop het abonnement afgesloten is een factuur binnen in je Mijn NS. Enkele dagen later wordt het geld van je rekening afgeschreven. Je betaald maandelijks voor de eerstvolgende volgende maand.
Je hebt €31 betaald voor een Weekend Vrij abonnement en daarbij de optie genomen om voor €3 extra korting te krijgen tijdens de daluren. Alleen tijdens de daluren op de weekdagen krijg je korting. Vrijdag vanaf 18:30 tot de volgende maandag om 04:00 reis je vrij.
Ik ben lid geworden, maar ik zie mijn foto niet op de website, waarom.
Op welke website ben je lid geworden en zie je geen foto van? Die vraag begrijp ik niet helemaal.
. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.
Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?
I travel 3 times per week ( 3 week days - peak hours ) from Amsterdam RAI train station to Almere Buiten train station.
Is this the best deal for me or Traject Vrij ?
See my reaction in your own topic
Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)
Dat snap ik. Het gaat mij om het incheck moment. Als je de reis begint met de bus,metro of tram en daarna de reis vervolgt met de trein, welk instap moment wordt dan gebruikt om te bepalen of je in de dal of spits uren reist?
Met NS Flex reis je op rekening, dat geldt niet alleen voor trein reizen, maar ook voor bus, tram en metro. Eens per maand ontvang je een factuur voor alle gemaakte trein, bus, tram of metro reizen. Daarom heb je geen saldo nodig.
Behalve bij Blauwnet (in het oosten, omgeving Zwolle) waar bus/trein overstappen wél als één reis gelden bij Syntus/Keolis, dus je niet het instaptarief betaalt maar het gewoon als 'overstap' geldt.
NS Flex houdt daar geen rekening mee. De aanvang van je treinrit telt.
Als dat je benadeelt, gewoon je korting voor de trein claimen, want het kan niet zo zijn dat door Flex je ineens meer moet gaan betalen, toch? 🤔
. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.
Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?
Bij overstappen naar NS Flex moet Automatisch saldo laden uitgezet worden.
Dat is een technisch dingetje om het saldo van je kaart (bij Flex niet meer nodig) te kunnen verwijderen. Al je reizen vanaf dan zonder saldo (maar voltarief voor bus/tram/metro) gaan via NS Flex!
Als je (met een stads/streekvervoer kortingsabonnement) daarmee in de knoop komt en toch saldo nodig hebt, dan kan je het gewoon weer aan zetten via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/wat-is-automatisch-opladen.htm
De insteek van Flex was dat dat de NS alles voor je zou regelen verder, maar dat is dus niet zo, want ze hebben echt geen idee welk sads/streekvervoer abonnement je eventueel hebt (privacy, gaat ze ook niets aan eigenlijk, maar goed bij Flex mogen ze het toch zien...).
Dus als je een stads/streekvervoer abonnement hebt met korting en de melding krijgt over saldo, dan is het juist goed (Flex wordt dan niet aangesproken dus ook geen voltarief op je factuur!) en kan je gewoon Automatisch Opladen weer aanvragen of zelf zorgen voor voldoende saldo zoals voorheen..
Bovendien kan de NS het BTM (bus tram metro) deel van Flex voor je uit zetten, en dan werkt elk stad/streek abonnement, maar op saldo dus.
Let op! U heeft een (oud) Voordeelurenabonnement. Hiervoor bestaat geen gelijkwaardig alternatief binnen NS Flex. Overstappen is mogelijk, maar alleen naar één van de andere NS Flex abonnementen
Waarom niet? Dit heeft de schijn van een poging mij over te laten stappen naar een nadeliger voordeelurenabonnement...?
Op die pagina staat nu ook nog bij
Overstappen naar NS Flex in Mijn NS
… Houd er dan rekening mee dat NS abonnementen op saldo sinds december 2020 niet meer verkoopt. Hetzelfde geldt voor de Bijabonnementen, het OV Voordeel abonnement en IC Direct Altijd Toeslagvrij.
Uitgezonderd Dal Voordeel op saldo natuurlijk, maar volgens mij kan je IC direct tegenwoordig gewoon krijgen bij Flex, toch? In dat geval graag aanpassen.
Bij NS Flex zou je het in de vakantie kunnen onderbreken (bijv. 4 of 5 weken) en dat is dus niet de bedoeling. Want dan zou iedereen eigenlijk een Flex VDU moeten kunnen nemen als het bestond (gelijke monniken gelijke kappen).
Je bent dus juist bevoordeeld dat je het nog kunt behouden. Velen zouden er een boel voor over hebben!
Dat het niet geschikt is voor een factuur achteraf moet je maar voor lief nemen. Zelfde als je bijv. nog met strippenkaarten zou kunnen reizen (zouden velen ook graag willen), dat gaat ook niet lukken om in het huidige systeem te passen.
Het viel me bij het inchecken om 16.02 op dat de klasse niet wordt aangegeven bij het inchecken. Voorheen was dat ‘dalvrij 1e klasse’ nu ‘ns reizen op rekening’.
Ik vroeg aan een conducteur hoe ik nu was ingecheckt. Hij liet zien ‘ns reizen op rekening 1e klasse’.
A) Mijn verzoek: toen dit op de poortjes en in de app.
Op de website staat: tot 15 minuten na inchecken kan je van klasse wisselen.
😎 Hoe kan je (in de app?) van klasse wisselen en zien dat dat ook gebeurd is?
C) na 10 minuten in de trein werd ik gecontroleerd door een dame die licht geirriteerd was omdat ik in de 1e klasse zat en zijn dat niet kon zien (???) en dus de klasse moest ingeven in haar apparaat.
Ik zei dat de vorige conducteur dat wel kon zien en vroeg me af of ik nu een boete zou krijgen.
Toen ze van de trein afging vertelde ze tegen haar collega over mij. Terwijl ze naar mij wees: een walgelijke vent, afschuwelijk.
Ik wil gewoon weten hoe NS flex nou werkt.
De een zegt: via de automaat (oude conducteur), via de app (conducteur met screenshots van iemand met een business card), en de laatste dame in de trein wordt dus pissig en moet het invoeren?
Hoe kan ik dit beter doen?
Op uw OV-chipkaart staat alleen het product "Reizen op rekening". Welk NS Flex-abonnement u hebt, staat niet op de kaart. Dit maakt het mogelijk uw abonnement te kunnen wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. En ook het via Mijn NS kunnen wisselen van de klasse is anders niet mogeiljk. Omdat de poortjes en paaltjes alleen de kaart zelf lezen en geen verbinding hebben met het achterliggende systeem van NS Flex, kunnen zij niets anders tonen dan dat u op rekening reist, en ook de klasse is de poortjes en paaltjes niet bekend, want die staat niet op de kaart.
U kunt in Mijn NS wisselen van klasse. Het is nog niet mogelijk dit via de app te doen. Ik geloof dat er ter bevestiging een mail gestuurd wordt als u van klasse wisselt.
Omdat de klasse niet op de kaart zelf staat, maar in het achterliggende systeem, moet het controleapparaat van de conducteur verbinding maken met dat systeem om de klasse op te halen. Soms gaat dat niet goed en kan de conducteur de klasse niet zien. In die gevallen kan de conducteur aangeven dat u in de eerste klas zit. Als dat terecht is, omdat u daarvoor betaald hebt, dan gebeurt er verder niets. Is dat onterecht, omdat u een vervoerbewijs voor de tweede klas hebt, dan zal achteraf een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht worden. Deze zal dan op de factuur terug te vinden zijn.
Wat de situatie met de conductrice betreft: ik was er niet bij en ik weet niet hoe zij het ervaren heeft, maar als zij mij op de beschreven manier bejegend zou hebben en zich in die bewoordingen over mij had uitgelaten tegen een collega, dan zou dat voor mij een reden zijn geweest om een klacht in te dienen. Nogmaals, u deed alles correct.
En bij een kaartautomaat, moet je dan voor ''Vandaag 1e klas" kiezen met een Dal Vrij? Of een 2-1 Klassewissel? Want dan moet je volgens mij €5, €9 of €25 afrekenen volgens mij, afhankelijk van weekend/dal/spits, toch?
Welke optie kies je dan dus (ik neem aan de 2e, want in de spits reis je op trajectkosten, of moet het per se via Mijn NS?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.