Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 416 reacties
  • 108773 Bekeken


Toon eerste bericht

416 reacties

Badge +3
Als dat zo is, waarom is er dan ooit voor gekozen om het een nieuwe reis/rit te maken -met behoud van langeafstandskorting als enige parameter- (dus niet die korting) bij klassieke abonnementen?

En waarom doet NS bij Flex (tijdstip overstap is bekend) dan niet precies hetzelfde?

Voordeel voor de reiziger (omdat het kán, maar dus ook in jouw nadeel) of gewoon onderweg naar single incheck en je hele reis maken tegen het tarief van de incheck?
Reputatie 6
Badge +2
@Thom Dat komt omdat alle transacties met Flex uiteindelijk afgehandeld worden door NS. Daarbij kan dus je hele reis door NS gereconstrueerd worden en een prijskaartje aan gehangen.

Een vervoerderswissel met Flex is dus simpelweg een overstap binnen 35 minuten en vervolg van je reis, tegen de voorwaarden van Reizen op Rekening (NS zoekt het tarief en recht op korting/vrij reizen later uit).

Bij klassieke abonnementen (Reizen op Saldo) wordt een vervoerderswissel gezien als een nieuwe incheck bij die andere vervoerder, en dus een nieuwe rit tegen het dan geldende tarief. NS kan dat niet verrekenen met korting (en andersom ook niet). De voorgaande rit bij de ene vervoerder is onbekend bij de andere.

De kosten daarvan worden dan dus afgehandeld door de betreffende vervoerder. Uiteraard tellen wel je tariefeenheden door voor langeafstandskorting, want dat kan wél altijd uitgelezen worden bij de overstap.

Bij klassieke abonnementen zal er dus iets gedaan moeten worden door TLS, om die gegevens uit te wisselen en achteraf de juiste prijs te berekenen. Maar bij Reizen op Saldo is er geen 'achteraf'. Vandaar dus het verschil ;)

201902 9 20:19
Ik begrijp je redenering niet. Bij klassieke abonnementen wordt al doorgegeven met welke korting is gereisd, die korting kan gewoon overgenomen worden.
Badge +3
@Thom Dat komt omdat alle transacties met Flex uiteindelijk afgehandeld worden door NS. Daarbij kan dus je hele reis door NS gereconstrueerd worden en een prijskaartje aan gehangen.

Een vervoerderswissel met Flex is dus simpelweg een overstap binnen 35 minuten en vervolg van je reis, tegen de voorwaarden van Reizen op Rekening (NS zoekt het tarief en recht op korting/vrij reizen later uit).

Bij klassieke abonnementen (Reizen op Saldo) wordt een vervoerderswissel gezien als een nieuwe incheck bij die andere vervoerder, en dus een nieuwe rit tegen het dan geldende tarief. NS kan dat niet verrekenen met korting (en andersom ook niet). De voorgaande rit bij de ene vervoerder is onbekend bij de andere.

De kosten daarvan worden dan dus afgehandeld door de betreffende vervoerder. Uiteraard tellen wel je tariefeenheden door voor langeafstandskorting, want dat kan wél altijd uitgelezen worden bij de overstap.

Bij klassieke abonnementen zal er dus iets gedaan moeten worden door TLS, om die gegevens uit te wisselen en achteraf de juiste prijs te berekenen. Maar bij Reizen op Saldo is er geen 'achteraf'. Vandaar dus het verschil ;)

NS kan de voorwaarden van Flex wel gelijktrekken aan Reizen op Saldo, maar eigenlijk vind ik het eerlijker hoe het bij Flex gebeurt (omdat het rit-naar-reis principe daar nu wél kan). Zoals je weet kan dat zowel in je voordeel maar óók in je nadeel zijn, overstappen in de spits (of juist buiten de spits). Nu heb je dus die keuze om het in principe altijd in je voordeel te doen (reizen op klassiek abonnement of Flex). Met name met Dal Vrij kan het een boel schelen (vrij reizen of de volle mep betalen in de spits).

Het is maar hoe je het bekijkt, klassieke klanten die benadeeld worden of Flex klanten die door de vernieuwing/verandering voordeliger uit zijn of andere nieuwe mogelijkheden hebben.

Ik vergelijk het maar met vroeger rijden in een oude auto die Super 98 benzine nodig had, of nieuwere auto's die genoegen nemen met het (goedkopere) Euro 95. Of met een oudere diesel niet meer de binnenstad of milieuzone in mogen... Maar (om het met trein te vergelijken) nog wel met die oude/duurdere auto in de middagspits korting krijgen 😉
Reputatie 7
Badge +4
Ach, je kent me en ik wil altijd graag weten hoe het zit. Her verhaal over inzage in gegevens met Flex is wel plausibel maar geeft ook aan dat inzage mogelijk is, al zal er een andere constructie moeten worden toegepast.

Het is wellicht wel uit te leggen, maar als het met de ene groep kan, voelt het rechtvaardiger als dat met de aanvankelijke en vaak langduriger klanten ook mogelijk is. Zoals het nu gaat, is het onbevredigend.

Dus graag.
Dat durf ik niet precies aan te geven Thom. Dit zijn de voorwaarden van het 'Reizen op rekening'. Normaal gesproken kunnen wij de reizen bij andere vervoerders ook niet inzien en met Flex natuurlijk wel. Wellicht dat dat een factor is. Als je wilt dat ik hier verder in duik dan hoor ik het graag.
Reputatie 7
Badge +4
Wat is de verklaring dat dit type overgang in de spits wel kan voor Flex, en niet voor de klassieke abonnementen? Het voelt niet rechtvaardig.
@YKC Dat is helaas nog niet duidelijk. Zodra we meer weten zullen we dit communiceren.
@Foolspeed Excuses voor de late reactie. Het klopt inderdaad dat bij NS Flex de eerste check in geldt, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
Wanneer komt intercity direct altijd toeslagvrij beschikbaar voor NS flex? Is al bekend welke maand dit beschikbaar komt?
Lees ik dit nu goed?

Met een dalvrij abonnement wordt mijn reis opnieuw bepaald als ik van vervoerder wissel.
Dus NS check in tijdens daluren reizen voor abonnements kosten maar bij overstap van NS naar Arriva tijdens de spits moet ik de reis betalen als reizen in de spits.

Maar met een dalvrij flex abonnement wordt het als overstap gezien en blijf ik dalvrij reizen ?

Wat is het verschil dan tussen die twee abonnementen ?

Had altijd een dalvrij en reis dagelijks van Duiven naar Hilversum. Ben voor 06:30 in Arnhem dus check daar ook in voor dalvrij tarief. Smiddags voor 16:00 weer vertrek uit Hilversum dus tot aan Arnhem dalvrij. Laatste stuk van Arnhem naar Duiven tijdens spits uit checken en inchecken bij Arriva dus vol tarief. Zo reis ik al jaren voor ongeveer € 150,- per maand tussen Duiven en Hilversum dus behoorlijk gunstig. Sinds een paar maanden abonnement gewijzigd naar eerste klas. Paar tientjes meer maar ok je gund jezelf ook wel eens wat. Omdat Breng Arriva geen 1ste klas kent, ja ze hebben een paar stoeltjes met een andere stofje bekleed en noemen dat eerste klas, heb ik een extra OV chipkaart 2de klas aangeschaft. Niet dat ik niet genoeg bespaar tov met de auto te gaan, maar om bijna het dubbele te betalen voor een leer overtrokken stoel die bijna toch altijd door spoor personeel wordt bezet, vind ik ook wat overdreven.

Maar als ik het goed begrepen heb kan ik de dagelijkse € 2,80 ook nog besparen door over te stappen van dalvrij naar dalvrij flex?
Reputatie 3
@johabo2 de toeslagzuil werkt wel met Flex (en businesscard), het bedrag komt erbij op de rekening. De toeslag voor een maand afkopen in Flex wordt beloofd voor 2019.
Hier een samenvatting van wat er nog fout gaat in de NS flex omgeving.
  1. overstap van BTM tarief naar BTM tarief met daar tussen een korte treinreis.
  2. overstap van BTM tarief op een regionale treindienst waar ook het BTM tarief geldt.
  3. busritten waarbij een vast tarief geldt (bijvoorbeeld buurtbus), NS blijft km tarief hanteren.
Toelichting punt 1 heb ik zelf nog niet ondervonden maar gelezen in deze forum. Punt 2 heb ik wel zelf ervaren met een rit met de stadsbus in Dordrecht en een overstap op de Merwede- Linge lijn.
En punt 3 heb ik ook deze forum gelezen.

Ik ben benieuwd of deze problemen worden opgelost.

Verder is er nog een probleem met de toeslag ICD. Deze is niet verkrijgbaar in de flex omgeving. Dus dan moet er een papieren kaartje worden gekocht. Maar dat is duurder in de daluren. De toeslag zuil zal niet gaan werken, want dan krijg je een negatief saldo op de ov-chipkaart met alle problemen van dien.
Wanneer wordt de toeslag aangeboden binnen de flex omgeving?

Als je bedenkt hoe het systeem werkt is het logisch dat NS flex verder met geen enkel ander (kortings) abonnement werkt, dan datgene wat binnen de flex omgeving wordt aangeboden. Een abonnement wordt simpelweg niet door het ov-chipkaart systeem herkent.
Badge +3
Top! De vraag kwam op andere kanalen namelijk nogal vaak voorbij (ex-student en dus eenmalig €50 tegoed als korting op een NS-abonnement).
Het staat er op hoor, Robert! Heeeelemaal onderaan 😉
Ik ga je suggestie doorzetten naar onze websitebeheerders, Robert! Goeie!
Badge +3
Leuk deze pagina https://www.ns.nl/abonnementen/keuzehulp.html maar zet erbij dat Flex GEEN optie is voor ex-studenten die een Dal Voordeel gratis willen voor een jaar (of €50 korting op iets anders).

Anders blijven we het uitleggen... Jaartje Dal Voordeel gratis.. Dat is (nog) niet mogelijk met Flex!
Reputatie 5
@Robert B https://community.ns.nl/ns-flex-60/we-zijn-benieuwd-waarom-heb-jij-je-wel-niet-aangemeld-voor-ns-flex-49555/index1.html
Badge +3
Ik mis het topic "Waarom heb jij wel of niet aangemeld voor Flex?" (of iets van die strekking) Heb gezocht, maar de zoektocht houdt op. Topic was van @Sivan NS

Het hele topic (en alle reacties) kan ik dus niet meer vinden. Ik wilde deze daaraan toevoegen (als cross-link).

Dus ik ben gek of is dat hele topic gewist? Alu hoedje staat klaar.. 😉
Thanks voor de snelle reactie. Maar krijgen Arriva/Blauwnet/Connexxion conducteurs dan geen info op hun MCL over 1e klas (of even registreren indien onduidelijk, want dan zoekt het systeem het later wel voor je uit) als je een Flex abonnement hebt?
We zijn weer een week verder en dus ook weer een heleboel verbaasde stewards en service en veiligheid medewerkers verder 🙃
Badge +3
Ja hoor, maar die upgrade kan je dan het beste uitprinten of in de app laden, want ik weet niet hoe dit zich gedraagt als je het op een ov-chipkaart met Flex zet.
Is NS Flex te combineren met 1x NS Extra upgrade naar de 1e klas?
Badge +3
Ja, die gaan ook omhoog. Zie pagina 3 van dit document.

Wat omlaag gaat bij NS Flex, is het percentage van de ritprijs tweede klas dat in rekening gebracht wordt als op werkdagen 1e klas gereisd wordt: dat gaat van 67 procent naar 65 procent. NS past de inflatiecorrectie namelijk niet toe op de ritprijzen voor de eerste klas. In het weekend blijft het tarief van 50 procent gelden, en daarbij kan worden opgemerkt dat het weekend begint op vrijdag om 18:30.

In onderstaand schema is precies te zien bij elk NS Flex-abonnement welke prijs geldt voor een rit in de 1e klas (als het reisrecht voor de eerste klas niet is afgekocht):

Het tabelletje komt uit het document waar eerder naar verwezen is.
Gaan de prijzen van NS Flex abonnementen ook omhoog in 2019?
Dank je wel Stijn en Robbert, jullie informatie is heel behulpzaam. Ik zou mogelijk wel gebruik willen maken van de spijtoptantregeling, mede omdat halverwege de maand starten voor mij in de zomervakantie voordeliger is met omzetten van het abonnement. Kan ik hier informatie via een ander forum over terugvinden of? En kan ik dan alsnog half november opnieuw een Ns flex abonnement starten? Ik ben al jaren trouw klant bij NS en wil graag van hun diensten gebruik maken, maar nu snijd ik mezelf dubbel door en een halve maand nutteloos te betalen en een ongunstige wisseldatum. Terwijl ik dacht het juist goed te doen door het tijdig te regelen.

Nogmaals dank!
Badge +3
Ja, een groot nadeel van Flex is dat je het meteen aangaat (op een bestaande ov-chipkaart). Je kunt geen datum in de toekomst kiezen, en ook niet voor toekomstige wijzigingen. Het is allemaal per direct.

Bij een Flex abonnement i.c.m. een nieuwe kaart is de ingangsdatum altijd 7 dagen na de besteldatum.

Als je het dus vandaag geregeld hebt, en er pas per 10 november gebruik van kunt/gaat maken kost het je inderdaad een dag of 12 aan abonnementskosten.

Wat je wel kunt doen (spijtoptant) is binnen 7 of 14 dagen de bestelling laten annuleren, zolang je die nog niet opgehaald hebt en het product gebruikt hebt.

Dat is wettelijk geregeld voor alle online of telefonische bestellingen of impuls-aankopen door bijv. straatverkopers of energieleveranciers.

Bij een paar schoenen mag je ze gratis terugsturen (zichttermijn) maar bij abonnementen dus ook, zelfs als je ze nog niet eens ontvangen/opgehaald hebt.

Reageer