Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Reputatie 3

Ik zie eindelijk een groot voordeel om mijn Voordeelurenabonnement aan te houden. Ondanks de verslechterde voorwaarden per 1 januari 2021 kan ik in ieder geval blijven reizen op saldo met automatisch opladen.

Dal Voordeel blijft beschikbaar als reizen op saldo-abonnement, dus Dal Voordeel in combinatie met automatisch opladen blijft ook mogelijk.

Mogelijk, maar niet wenselijk als je minstens 25 euro duurder uitkomt per maand.

Reputatie 3

Het staat er anders dan dat u het leest.  U moet toestemming geven om over te gaan naar Reizen op Rekening, omdat er dan met een machtiging geld van uw rekening kan worden afgehaald. Als u dat niet wilt, kunt u inderdaad geen Flex nemen. Het betekent niet dat u NS toestemming moet geven uw abonnement met reizen op saldo te beëindigen. Geeft u geen toestemming voor een andere betaalwijze, dan hoeft dat ook niet, alleen heeft u dan geen abonnement meer per 1 januari 2021. Uw abonnement met reizen op saldo stopt dan. U lijkt het op te vatten als dat het abonnement met reizen op saldo door moet blijven gaan totdat u toestemming geeft dat te veranderen. Zo werkt het dus niet. U moet terecht toestemming geven dat u NS machtigt geld van uw rekening af te schrijven. Dat hoort ook zo: U gaat over uw eigen bankrekening.

Als u toestemming geeft de rekening van het reizen te incasseren, betaalt u op een andere wijze en achteraf. Dat kan tegen uw rechtsgevoel of interpretatie van de wetgeving  ingaan, maar het is binnen de wet. En de wet telt, de juristen van NS zijn echt niet gek. Het is volkomen legaal. 

Niet dus.

Ik heb een contract. Als ik de kosten naar behoren betaal, dan heeft de NS zijn kant van het contract te vervullen. Volgens mijn OV-chipkaart.nl is mijn huidige abonnement geldig tot 2029. NS kan dus niet tussentijds de voorwaarden wijzigen. En ook al zou dat wel kunnen. Je kan mensen niet dwingen tot het opbouwen van een kredietregistratie om met de trein te reizen.

En als we ooit nog van de coronacrisis af komen dan wordt ik weer op kantoor verwacht. Niet reizen is dus geen optie.

Badge +3

Ik zie eindelijk een groot voordeel om mijn Voordeelurenabonnement aan te houden. Ondanks de verslechterde voorwaarden per 1 januari 2021 kan ik in ieder geval blijven reizen op saldo met automatisch opladen.

Dal Voordeel blijft beschikbaar als reizen op saldo-abonnement, dus Dal Voordeel in combinatie met automatisch opladen blijft ook mogelijk.

Ik zie eindelijk een groot voordeel om mijn Voordeelurenabonnement aan te houden. Ondanks de verslechterde voorwaarden per 1 januari 2021 kan ik in ieder geval blijven reizen op saldo met automatisch opladen.

Wat mij betreft had NS Flex ook niet gehoeven maar ik zie het bezwaar nou ook weer niet. Het is meer dat ik het een overbodige verandering vind.

Reputatie 7
Badge +4

Ik hou het ook voor de keuzedagen, maar dat is een andere discussie. Er moet overigens ook een escape zijn om te reizen als het niet mogelijk (meer) is om een Flexabonnement te nemen. Wat mensen niet ‘willen’ noemen, is in de praktijk wel eens niet meer kunnen, dat is nu eenmaal zo. Vandaar ook dat TrajectVrij met vooruitbetaling blijft, maar dan zonder de mogelijkheid buiten het traject te reizen met betaling achteraf. Het is ook goed dat dit mogelijk blijft, imho.

 

De praktijk zal zijn dat Flex niet hoeft, maar het aantal abonnementen waaruit dan gekozen kan worden, dus met reizen op saldo, is dan wel veel geringer. Voor mensen met een problematisch betalingsgedrag is Flex ook niet de meest verstandige keuze. De wat scherpere betalingsvoorwaarden zijn wellicht ook op na bittere ervaringen genomen. Ik maak me niet populair bij sommigen, maar ik vind het een uiterst verstandige werkwijze van NS  daar duidelijk en voorspelbaar in te zijn. Het is verder aan de consument te kiezen wat hij wil of nog kan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie eindelijk een groot voordeel om mijn Voordeelurenabonnement aan te houden. Ondanks de verslechterde voorwaarden per 1 januari 2021 kan ik in ieder geval blijven reizen op saldo met automatisch opladen.

Reputatie 7
Badge +4

Het staat er anders dan dat u het leest.  U moet toestemming geven om over te gaan naar Reizen op Rekening, omdat er dan met een machtiging geld van uw rekening kan worden afgehaald. Als u dat niet wilt, kunt u inderdaad geen Flex nemen. Het betekent niet dat u NS toestemming moet geven uw abonnement met reizen op saldo te beëindigen. Geeft u geen toestemming voor een andere betaalwijze, dan hoeft dat ook niet, alleen heeft u dan geen abonnement meer per 1 januari 2021. Uw abonnement met reizen op saldo stopt dan. U lijkt het op te vatten als dat het abonnement met reizen op saldo door moet blijven gaan totdat u toestemming geeft dat te veranderen. Zo werkt het dus niet. U moet terecht toestemming geven dat u NS machtigt geld van uw rekening af te schrijven. Dat hoort ook zo: U gaat over uw eigen bankrekening.

Als u toestemming geeft de rekening van het reizen te incasseren, betaalt u op een andere wijze en achteraf. Dat kan tegen uw rechtsgevoel of interpretatie van de wetgeving  ingaan, maar het is binnen de wet. En de wet telt, de juristen van NS zijn echt niet gek. Het is volkomen legaal. 

U moet toestemming geven voor een machtiging geld af te schrijven van uw rekening, u hoeft geen toestemming aan NS te geven het abonnement met reizen op saldo te beëindigen. Duidelijker kan ik niet zijn.

 

Reputatie 3

In een brief gedateerd 30 oktober 2019 aan de consumentenorganisaties staat dat het juridisch niet mogelijk is om de genoemde abonnementen automatisch te migreren omdat een klant akkoord moet geven voor de overstap.

Hoe dit een jaar later opeens zonder toestemming kan blijft mij een raadsel. En hoewel ik het meerdere keren heb gevraagd blijft de NS in gebreke bij het geven van een duidelijk antwoord. Een duidelijk antwoord wordt ten zeerste op prijs gesteld.

Ik heb inmiddels een antwoord!

Nieuwe klanten die online niet handig zijn OF geen Nederlandse IBAN hebben kunnen NS Flex bij een servicebalie op het station aanschaffen. In dat geval machtigt de klant NS om maandelijks te incasseren, ook de eerste termijn. De baliemedewerker zal de klant vragen zijn/haar bankpasje te tonen, zodat we zeker weten dat de IBAN ook echt van de klant is. In tegenstelling tot online worden buitenlandse rekeningnummers bij de balie dus wél ondersteund, enige vereiste is dat het rekeningnummer een IBAN (Europees) rekeningnummer is.

Op dit moment staat geen uitbreiding van de betaalmogelijkheden op de planning. Mogelijk gaat bestellen voor nieuwe klanten in de toekomst ook via KS ondersteund worden, maar daar is nog geen concreet zicht op.

Hopelijk heb ik de vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden!

@Momo Nog geen antwoord gehad. Erg vervelend. Als ik het vrijdag nog niet heb dan mail ik erachteraan. Ik heb begrepen dat het in de bespreking meegenomen zou worden, ik zit dus zeker bij de juiste persoon. Ik laat het vrijdag even weten, dan heb ik weer dienst.

 

Edit 06.11.20; Reminder is verstuurd!

Edit 11.11.20; Ik hoop a.s. maandag meer informatie te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt eraan welk type abonnement u nu heeft. Heeft u een NS Flex of een saldo abonnement? 

Bij een Flex abonnement staat er in MijnNS bij de kaart “Bekijk en wijizig uw abonnnement” waar u zoals het al zegt uw abonnement kan wijzigen naar Flex zonder abonnement om uw abonnement “uit te zetten” en geen kosten te betalen. 

Heeft u een saldo abonnement dan moet u eerst overstappen naar NS Flex en direct Flex zonder abonnement kiezen. Overstappen naar Flex kan via MijnNS. Op de startpagina staat aan de rechterkant een wit vlak met “Stap nu over naar NS Flex” en een blauwe button “Direct bestellen”. Of via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten. Als u in het bestelproces aangeeft momenteel een abonnement op saldo te hebben wordt u naar uw MijnNS geleid en kunt u de overstap regelen.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt geen maanden van uw abonnement achteraf uitzetten, maar wel vooraf uw abonnement omzetten in het kosteloze Flex zonder abonnement. Dat gaat meteen in. U betaalt dat nul centen voor Flex. Als u een bedrag heeft vooruitbetaald, wordt dit teruggestort, uiteraard naar rato. Het veranderen kan prima via de site, maar als u het wat ingewikkeld vindt, is het ook via Klantenservice mogelijk. Die zijn er zeven dagen per week en 24 uur per dag.

Het is in zekere zin een truc, maar wordt algemeen toegepast. Vrijwel iedereen doet het zo en het is binnen de regels, ook van NS.


 Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

ik heb vandaag div info niet kunnen vinden hoop het antwoord hier te vinden.

als het goed is moet je de maanden die je niet reist uit kunnen zitten maar ik kan niet vinden hoe dat werkt. weet iemand dat mij te vertellen dan hoef ik het bedrag niet te betalen als ik m uit zet. hoe weer aan zou dan zich zelf moeten wijzen

Ik neem de navraag namens Laura tijdelijk over, in verband met een vakantie, maar helaas hebben we nog geen verdere informatie gekregen.

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging abonnement wordt zoals gezegd al aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel. Wanneer er minder minder winkels en minder service medewerkers komen lijkt me dat er dan juist mogelijkheden moeten komen om abonnementen telefonisch of via andere klantenservice kanalen zoals chat, Twitter of Facebook te bestellen en betalen , zeker omdat er het aantal fte's voor klantenservice niet wordt gereduceerd. NS wil blijkbaar gezien de info in het besluit niet investeren in het digitaal inrichten van van een andere betaalmogelijkheid dan iDeal waarbij wordt verwezen naar het alternatief via de klantenservice. Moet dat alternatief er wel zijn en dus niet alleen in de winkels.

Collega's hebben samen met mij de vage herinnering dat het wel de bedoeling was om meerdere methodes te introduceren, maar ik kan er nu even niks meer over terug vinden. Ik ga er wel vanuit dat hieraan wordt gewerkt, want het is een veelvoorkomend probleem (tenminste, ik krijg zelf wel eens klanten binnen die graag NS Flex willen en geen iDEAL hebben). Het enige wat momenteel de oplossing is voor mensen zonder iDEAL, die niet naar een station kunnen gaan, is om te bestellen met hulp van iemand die wel iDEAL heeft en nadat de bestelling en activering rond is deze te wijzigen naar de eigen IBAN. Ik zal even op onderzoek uit.

 

Update 07.10.2020; Nog geen antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik dat gelezen heb? https://www.fnv.nl/getmedia/be7d8f6d-e8c4-4905-b854-ccbe7e366b2a/Verduidelijking-voorstel-voor-werkgelegenheidspact-2020-2024-NS.pdf en dan pagina 6. Daarnaast stonden er eind vorig jaar meerdere vacatures voor medewerkers Tickets & Service open op de Werken bij NS pagina en die waren allemaal voor de periode van 1 jaar. Dus dit plan was al van voor Corona, wat ook blijkt uit de reductie fte's corona versus oorspronkelijk plan.

 

Het gaat niet alleen om mensen die niet digitaal zijn, maar ook om mensen die geen Nederlandse bankrekening en daarom geen iDeal hebben. De toekomstige Belgische of Duitse klanten zouden denk ik heel graag digitaal hun abonnement afsluiten, maar dat gaat gewoon niet. Ook als deze klanten eerst een OV-fietsabonnement willen bestellen zullen ze ter verificatie €0,01 moeten overmaken met iDeal. 

Waar heb je dat gelezen Momo? #nieuwsgierig. Als iemand al een abonnement had (ook al is dit OV-fiets) dan kunnen we als klantenservice wel een overstap verzorgen zonder dat er een iDEAL betaling nodig is. Is dat niet zo, dan valt er wat van te zeggen. De wereld wordt echter wel steeds digitaler en ik merk zelf dat mensen zich goed aanpassen over het algemeen. Kijk nou naar mijn eigen opa. 92 en heeft vorig jaar een Facebook account aangemaakt, weet er ook nog eens mee om te gaan. Ik snap dat niet iedereen zo is en veel mensen het op de manier beschreven door Momo willen doen, dus daar zet ik graag een suggestie over door. Dan kunnen ze dit standpunt natuurlijk altijd even meenemen, ook al denk ik dat ze dat wel al doen.

Reputatie 7
Badge +3

Nu heb ik wel gelezen dat NS wil naar minder service winkels en meer online service. Met minder winkels zal voor degene die geen gebruik kunnen maken van iDeal de telefonische mogelijkheid noodzakelijker worden omdat klanten anders te ver moeten reizen met de bijbhorende kosten om bij zo'n winkel te komen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor je antwoord Denice, je was er weer snel bij. :thumbsup:

Op dit moment is het telefonisch nog niet mogelijk om een nieuw NS Flex abonnement af te sluiten. We hopen dat dit natuurlijk zo snel mogelijk gerealiseerd is :smile:

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging abonnement wordt aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel voor klanten die niet of minder digitaal zijn en dit zou dan ook mogelijk zijn voor klanten zonder een Nederlandse bankrekening (en dus geen iDeal).

Goed, via de winkel (servicebalie) is dus mogelijk zoals hierboven blijkt, nu nog telefonisch. Of is dit (vraagje voor een moderator) intussen ook al mogelijk? Het zou dan alleen nog mogelijk moeten worden om bij de aanvraag van Flex gelijk de OV-chipkaart er gratis bij te bestellen ipv dat men dan dat zelf moet doen bij OV-chikaart.nl voor €7,50. Zijn toch weer extra handelingen en kosten. 

 

 

Reputatie 1

Alles is ondertussen inorde gekomen met het ‘NS Flex Weekend Vrij voor een Belg’ :wink:

Zoals hierboven beschreven:

-Online een OV-kaart bestellen (7.5€)

-Naar een service station gaan en het abo er gewoon op laten opzetten! 

-Best wel een accountje maken op NS zelf, dit had het nog iets makkelijker gemaakt zeiden de behulpzame dames.

-Als je naar het service station gaat is alles ook al direct geactiveerd + reizen met bus/tram inbegrepen. Dat scheelt al wat! 

De kaart had ik vorige maandagavond besteld en deze was er deze week maandag op de middag. Nog sneller dan verwacht!

Hopelijk heeft iemand hier nog iets aan,

Groetjes Martijn

Reputatie 1

Nogmaals dank!

Als alles rond is zal ik hier nog even een comment schrijven, dan is alles nog eens bevestigd ;)

Badge +3

Mooi zo, hopelijk op tijd de kaart binnen inderdaad.

Het tijdelijke product zal een klassiek abonnement zijn (op saldo), in afwachting van Flex, maar als dat om Weekend Vrij gaat is dat geen probleem natuurlijk.

Reageer