NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Hello.
In current situation I'm obligated to work from home for the next 2-3 weeks minimum. I have an unlimited subscription started at the beginning of the month. Taking into account unforseeable nature of the current situation, is there an opportunity to pause the subscription or cancel it with pro-rata refund?
Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?
Wellicht een idee om losse upgradekaartjes of e-tickets te verkopen voor de vaste prijs, zodat mensen met een 2e klas Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij Flex abonnement niet (enorm) benadeeld worden t.o.v. mensen die een klassieke versie van die abonnementen hebben?
Voor wat betreft het correctietarief en coulance, zie bijv. deze situatie. Dan lijkt het me verstandiger dat een HC eerst vraagt of het de bedoeling is om 1e klas te zitten, als je druk bezig bent met pogingen via Mijn NS, en als dat niet lukt je naar de 2e klas te verwijzen (net zoals ze met studenten e.d. doen).
Bij Flex mag je namelijk als je een reis begint in de daluren gewoon overstappen van vervoerder, in tegenstelling tot klassieke abonnementen 🤔
Ls ik heb een ns flex abonnement terwijl ik ivm corona al een jaar niet reis. In de mijn ns app staat dat de maandelijkse kosten van mij 0 zijn maar er wordt tot nu toe toch elke maand 2 euro afgeschreven. Hoe kan dit?
Even klantenservice bellen zou ik zeggen, misschien kunnen hun het verklaren 😊
Goedemorgen floordegoede.
Als je maandelijks € 2,00 betaalt is de kans groot dat je een actief Weekend Voordeel abonnement hebt.
Er staan 2e kopjes in de kostenteller. Abonnementskosten en Reis- en overige kosten. Staat bij beide € 0,00?

Bijna, maar lees deze pagina. Indienen via formulier dus (de tweede blauwe knop).
201810 16 19:41 emojicodes
Ik vind het ook onhandig dat sommige tekst wordt geïnterpreteerd als emoji.
@ns: ik zie wel een blok van emoji's waar je uit kan kiezen, maar welke codes horen daarbij? Dan weet ik welke tekst ik moet vermijden als ik niet de bedoeling heb een emoji te plaatsen.
Test: 😎 😀
Hoi, ik heb ook het probleem dat ik mijn abonnement niet kan wijzigen. Ik heb de flex abonnement al meer dan een maand, maar toch krijg ik de melding “alleen de contracthouder mag het NS Flex abonnement wijzigen.” Maar sinds de corona reis ik helemaal niet meer. Kan iemand me helpen mijn contract tocht te wijzigen naar de basis abonnement van 0 euro? Alvast bedankt!
Hoe '’flexibel'’ is het stopzetten van je abonnement?
Door de huidige lockdown zit ik voorlopig thuis, houdt dat in dat ik mijn NS Flex Dal Vrij voor een maand kan omzetten in NS Flex zonder abonnement?
En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.
Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...
Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!
Ja, dat kan. Als je een Flex-abonnement hebt, kun je dat na een maand op elk gewenst moment wijzigen. Als je overstapt naar Flex zonder abonnement, kun je zelfs binnen een maand weer ‘upgraden’ naar een abonnement. Je kunt dit allemaal via Mijn NS regelen, zonder naar een automaat te moeten. Redelijk flexibel toch?
Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS
NS kan het wel stopzetten wanneer je niet aan betalingsverplichtingen voldoet of misbruik maakt van het abonnement.
Zie hiervoor artikel 13 van de productvoorwaarden:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535550576250/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf
Ja, dat kan. En het hoeft ook niet speciaal een maand te zijn, het kan korter of langer. De enige voorwaarde is dat u uw Flex Dal Vrij minstens een maand heeft. Daarna kunt u het op ieder willekeurig moment wijzigen naar Flex zonder abonnement. En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.
Is dat een maand of 30 dagen, ik zie beide termen.
Dus een wijziging per vandaag (21 oktober), kan ik die per 20 of 21 november aanpassen?
En een wijziging per 10 februari 2019, kan ik die per 10 maart of pas op (of ná) 12 maart doen?
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Nee, het is niet mogelijk om Samenreiskorting te laden op een OV-chipkaart waar NS Flex op staat. Je kunt bij een kaartautomaat voor 7,50 euro een anonieme OV-chipkaart kopen waar je Samenreiskorting op kunt laden wanneer je met een abonnementhouder wil meereizen. Op die kaart zult je dan wel saldo moeten laden. Er wordt nog gekeken naar het uitbreiden van de mogelijkheden in de toekomst.
De website is zó mooi en misleidend (hosanna in den hoge!), dat bovenstaande toch wel handige feiten er niet op staan! Ik ga toch potdomme niet voor elke product op de website op het forum kijken of er nog handige feiten zijn die NS zelf niet op de eigen website durft te communiceren?! Bagger-communicatie!
Hoi AnouschkaZehl, welkom op de NS Community.
Je kunt je Mijn NS account het beste laten nakijken door de Klantenservice door te bellen of, bij voorkeur, een chat te openen of een bericht te sturen via Facebook of Twitter. Dan kan gekeken worden naar een oplossing en kan het abonnement ondertussen ook alvast gewijzigd worden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.